آموزش, سخت افزار

مشکلاتی که معمولا برای کامپیوتر های گیمینگ پیش می آید

مشکلات کامپیوتر های گیمینگ

انجام بازی ها بر روی کامپیوتر آزادی بیشتری نسبت به کنسول برای شما فراهم می کند. اما از آنجا که کامپیوتر های شخصی و بخصوص گیمینگ پیچیده تر هستند و از اجزای استاندارد مانند کنسول ها برخوردار نیستند، مشکلات گرافیکی در بازی ها (یا مشکلات عملکردی) در این سیستم ها معمول است.

اکثر مشکلات رایج کامپیوتر های گیمینگ که با آن ها روبرو می شوید در چند دسته کلی قرار دارند. در این مقاله به برخی از بزرگ ترین مشکلات کامپیوتر های گیمینگ که ممکن است با آن روبرو شوید، نگاهی می اندازیم و به شما نشان می دهیم که چگونه آن ها را برطرف کنید.

می خوای بدونی با چه هزینه ای میشه یه کامپیوتر گیمینگ و مخصوص بازی ساخت؟ می دونی حداقل مشخصات سخت افزاری که باید داشته باشی چیه؟
اگه نه، پس مقاله “نحوه ساخت کامپیوتر گیمینگ” رو مطالعه کن.

دید مصنوعی و مشکلات نمایشی

مشکلات نمایشی کامپیوتر های گیمینگ

اصطلاح artifacts که در این بخش می آید، به خراب شدن شدید رسانه های دیداری اشاره دارد. با بازی های ویدیویی، این مسئله به عنوان انواع مشکلات عجیب و غریب گرافیکی ظاهر می شود. ممکن است هندسه از دست رفته یا تغییر شکل یافته، بافت های گشاد، عناصر لرزان و موارد مشابه را مشاهده کنید.

از آنجا که کارت گرافیک کامپیوتر گیمینگ شما جزئی است که مسئولیت پردازش تصاویر و ارسال آن ها به صفحه نمایش شما را بر عهده دارد، این مشکلات معمولاً در GPU شما ریشه دارند. شما باید مطمئن شوید که درایور های کارت گرافیک شما به روز هستند.

اگر پس از آپدیت کردن درایور ها هنوز در گیم ها دچار اشکالات گرافیکی هستید، ممکن است در سیستم گرما مشکل داشته باشید. اگر مدت زیادی کامپیوتر خود را تمیز نکنید، گرد و غبار زیاد باعث ایجاد گرمای اضافی می شود که به کارت ویدیو و سایر اجزای سیستم شما آسیب می رساند. اطمینان حاصل کنید که کامپیوتر گیمینگ شما از تهویه کافی نیز برخوردار باشد. اگر GPU خود را overclocked کرده اید، در نظر بگیرید که آن را به حالت عادی برگردانید.

برای نظارت بر حرارت کارت گرافیک می توانید از ابزار های تشخیصی کامپیوتر مانند HWMonitor استفاده کنید. دمای دقیق عملکردی که باید به دنبال آن باشید را ندارد اما به طور کلی کارت گرافیکی که تحت فشار نباشد حدود 30-40 درجه سانتیگراد است. هنگام انجام یک بازی چیزی در محدوده 60 تا 85 درجه سانتیگراد طبیعی است. افزایش آن تا بالای 90 یا 100 درجه سانتیگراد آسیب رسان است.

سرانجام می توانید GPU خود را تست کنید تا مشکلات را بررسی کنید. اگر در حین آزمایش مشکلات دیداری و نمایشی دیگری مشاهده کردید، کارت ویدیوی شما احتمالاً خراب است و نیاز به تعویض دارد.


تأخیر آنلاین زیاد

مشکلات تاخیر کامپیوتر های گیمینگ

Lag به تأخیری بین اقدام شما در یک بازی آنلاین و واکنش سرور به آنچه انجام داده اید، اشاره دارد. اگر تا به حال قصد داشته اید که در تیر اندازی آنلاین به سمت حریف شلیک کنید، انتظار دارید این گلوله ها به حریف شما برخورد کنند در حالی که آن ها به دیوار پشت سر او برخورد می کنند، در اینجا شما تاخیر را تجربه کرده اید.

کیفیت اتصال به اینترنت شما نیز بر میزان تاخیر شما تأثیر می گذارد. به همین دلیل وقتی تاخیری را تجربه می کنید، باید اطمینان حاصل کنید که وظایف پهنای باند زیادی را که در شبکه شما در حال اجرا هستند، متوقف کنید. تمام دانلود ها و جریان های ویدیویی را متوقف کنید و مطمئن شوید که هیچ جریانی را اجرا نمی کنید.

تأخیر بیشتر مربوط به اتصال ناپایدار اینترنت است. اگر از طریق Wi-Fi به صورت آنلاین بازی می کنید، باید به اتصال اترنت فکر کنید. اگر سیم کشی مستقیم امکان پذیر نیست، به فکر آداپتورهای شبکه باشید.

توجه داشته باشید که گیمی که شما بازی می کنید نیز می تواند تأخیر داشته باشد و حتما مشکلات اینچنینی به کامپیوتر های گیمینگ شما مربوط نمی شود. اگر این بازی مانند برخی از بازی های Call of Duty از تنظیمات نظیر به نظیر (P2P) استفاده کند، اگر بازیکن دیگری ارتباط ضعیف داشته باشد، تجربه بازی شما تحت تأثیر قرار می گیرد. در بازی هایی که دارای سرور اختصاصی می باشند، فقط اتصال شما آسیب می بیند.

پینگ شبکه

هنگام عیب یابی تاخیر، باید از پینگ خود آگاه باشید. این یک مقدار بر حسب میلی ثانیه است که نشان می دهد چه مدت طول می کشد تا اقدامات شما برای رفتن به سرور و بازگشت به دستگاه شما انجام شود. همانطور که انتظار دارید، پینگ بالاتر منجر به تأخیر ورودی می شود.

اکثر بازی ها به شما امکان می دهند پینگ خود را به صورت real-time مشاهده کنید که می توانید برای اندازه گیری سلامت اتصال خود استفاده کنید. به طور کلی پینگ هر چیزی که بیش از 100 باشد، با تاخیر روبرو خواهد شد. اگر پینگ شما 50 یا کمتر باشد، در موقعیت خوبی قرار دارید.

بخاطر داشته باشید که موقعیت مکانی در تعیین پینگ بسیار مهم است. اگر در ایالات متحده باشید و در سرور های EU بازی کنید، پینگ بسیار بالاتری را تجربه خواهید کرد زیرا ورودی های شما باید مسافت بیشتری را طی کنند. به همین دلیل بهتر است سرور هایی را انتخاب کنید که تا حد امکان به شما نزدیک باشند و به مشکلات کامپیوتر های گیمینگ نیز برخورد نکنید.


ثابت ماندن / هنگ کردن

مشکلات هنگ کردن کامپیوتر های گیمینگ

وقتی بازی ها با مشکل اجرا می شوند، دردسر بزرگی را فراهم می کنند. اگر به طور مرتب در بازی های آفلاین، مجبور به عقب افتادن از دیگران هستید، به طور ناگهانی دچار ثابت ماندن صفحه نمایش (freezing) می شوید، این احتمال وجود دارد که حداقل یکی از اجزای سیستم شما دچار مشکل باشد.

می توانید با چند قدم سریع این مشکل را برطرف کنید. در صورت امکان گرافیک ها را به یک تنظیمات پایین تر ببرید تا بازی به آن اندازه متمرکز نباشد. برنامه های دیگری را که روی رایانه شخصی شما در حال اجرا هستند ببندید تا آن ها از RAM و توان پردازنده شما استفاده نکنند. حتماً فضای خالی دیسک را در دسترس داشته باشید تا بازی شما بتواند نفس بکشد.

اگر با این اصلاحات مشکل freezing برطرف نشد، باید سخت افزار کامپیوتر گیمینگ خود را بررسی کرده و از مطابقت با مشخصات بازی مورد نظر خود مطمئن شوید تا با مطابقت دادن آ ن ها مشکلات کمتری را تجربه کنید. اگر سیستم شما به راحتی قادر به خراب شدن می باشد، ممکن است نیاز به ارتقا داشته باشید. به عنوان مثال SSD زمان بارگذاری به مراتب بهتری نسبت به HDD قدیمی را فراهم می کند و ممکن است برای ادامه کار یک بازی به RAM بیشتری نیاز داشته باشید.


مشکلات صفحه نمایش کامپیوتر های گیمینگ

مشکلات شکسته شدن صفحه نمایش کامپیوتر های گیمینگ

ما قبلاً به موارد کلی مشکلات نمایشی پرداختیم، اما مشکل screen tearing یک مورد خاص است. این مشکل بصری هنگامی رخ می دهد که صفحه شما چندین فریم از یک بازی را در حالیکه به دو یا چند قسمت تقسیم شده که به درستی تراز نمی شوند به طور همزمان نشان می دهد.

برخلاف بسیاری از مشکلات بازی های رایانه ای، این مشکل واقعاً تقصیر هیچ یک از مولفه ها نیست. screen tearing به این دلیل رخ می دهد: بخشی که کارت گرافیک شما به مانیتور می فرستد به درستی با نرخ تازه سازی صفحه نمایش همگام سازی نمی شود. در واقع کارت شما قبل از اینکه صفحه نمایش آخرین مورد را به شما نشان دهد، یک قاب جدید ارسال می کند، بنابراین یک تصویر شکسته حاوی هر دو را مشاهده می کنید.

بیشتر بازی ها برای مقابله با این مشکل از ویژگی هایی به نام V-sync (همگام سازی عمودی) برخوردارند. فعال کردن آن مانع از به روزرسانی کارت گرافیک شما می شود تا زمانی که مانیتور چرخه تازه سازی فعلی را به پایان برساند. گرچه این به جلوگیری از تصاویر شکسته در صفحه شما کمک می کند، اما همچنین می تواند تاخیری در ورودی ایجاد کند. تأخیر ورودی با تأخیر شبکه متفاوت است و به تأخیری بین ورودی کنترل شما و تشخیص بازی توسط آن اشاره دارد.

بنابراین اینکه آیا تصمیم دارید از V-sync استفاده کنید یا خیر، به نوع بازی شما بستگی دارد. در یک بازی چند نفره که لحظه شماری می کنید، احتمالاً باید آن را کنار بگذارید. اما در یک بازی آهسته و تک نفره، استفاده از V-sync صفحه نمایش شما را تا حد ممکن زیبا نشان می دهد.


کرش شدن بازی ها

مشکلات کرش شدن بازی های کامپیوتری

مشکلات بصری و عملکرد های ضعیف کامپیوتر های گیمینگ بسیار ناامید کننده است، اما حداقل آن ها مانع از انجام بازی نمی شوند. برخلاف بازی هایی که به طور مداوم کرش می شوند. وقتی بازی ها خراب می شوند، برای شما بسیار آزار دهنده است زیرا می توانید پیشرفت خود را از دست بدهید. اگر یک بازی مرتبا خراب شود، حتی ممکن است نتوانید آن را بازی کنید.

برخی از توصیه هایی که در بالا به آن ها پرداختیم در مورد خرابی بازی ها نیز صدق می کند. مطمئن شوید که جدید ترین درایور های ویدئو را نصب کرده اید و سیستم شما شرایط توصیه شده برای بازی را برآورده می کند. رایانه خود را مجدداً راه اندازی کنید تا مطمئن شوید مشکلی موقتی ندارد.

از آنجا می توانید به سایر مراحل عیب یابی بروید. آنتی ویروس و سایر نرم افزار های خود را که ممکن است در عملکرد صحیح بازی تداخل ایجاد کنند، غیر فعال کنید. همچنین باید بازی را به عنوان administrator اجرا کنید که گاهی اوقات می تواند مشکلات کرش شدن را برطرف کند.

سپس بازی را دوباره نصب کنید تا همه فایل های نصب شده به درستی تأیید شوند. در آن مرحله ارزش این را دارد که به یک بازی خاص بروید و ببینید آیا افراد دیگر مشکلی نداشته اند. در بعضی موارد ممکن است مجبور شوید برای آن عنوان راه حل خاصی را امتحان کنید. کرش های مکرر باعث ناامیدی می شود و ناامیدی می تواند منجر به ایجاد پدیده ای به نام خستگی بازی (gaming fatigue) شود.


چرا بازی من قطع می شود؟ حالا دیگر میدانید

در این مقاله به برخی از مشکلات رایج کامپیوتر های گیمینگ و چگونگی حل آن ها پرداخته ایم. اگر مشکلات را با موفقیت حل کرده اید، می توانید بدون هیچ مشکلی از بازی های مورد علاقه خود لذت ببرید. توجه داشته باشید که این ها همه دسته بندی کلی مشکلات هستند.

ممکن است با مشکل خاصی در یک عنوان خاص روبرو شوید. شاید این یک مسئله بصری یا چیزی باشد که مانع پیشرفت شما می شود. در این موارد امیدواریم که اشکال در به روزرسانی آینده آن بازی خاص برطرف شود. اگر مشکل از قطعات سیستم گیمینگ شما است، در اسرع وقت آن ها را تعویض کنید.

قطعات کامپیوتر گیمینگ

خرید ارزان قطعات کامپیوتری و کیس های گیمینگ

تک یک فروشگاه اینترنتی قطعات کامپیوتری در مشهد

منبع: makeuseof.com

Gerelateerde berichten

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *