آموزش, سخت افزار

علت ریست شدن ناگهانی کامپیوتر و راه اندازی مجدد ویندوز چیست؟

ریست ناگهانی ویندوز

اگر ویندوز کامپیوتر شما به طور ناگهانی و مداوم ریست شود، احتمالا تا الان متوجه شده اید که این موضوع بسیار آزاردهنده است و می تواند بر بهره وری تأثیر بگذارد. این مشکل می تواند ناشی از تنظیمات پاور کامپیوتر باشد، بنابراین مطمئن شوید که آن ها را تغییر دهید. بررسی کنید که آیا حالت هایبرنیت فعال است یا خیر زیرا ممکن است این موضوع نیز باعث ایجاد این مشکل شود. همچنین برخی از آنتی ویروس ها ممکن است مقصر اصلی این وضعیت باشند، بنابراین باید آن ها را به طور موقت غیرفعال یا حذف کنید. به هر حال، تشخیص مشکل ریست ناگهانی ویندوز دشوار است، زیرا هنگام راه اندازی مجدد، هیچ پیام خطایی وجود ندارد که دلیل آن را توضیح دهد.

در این پست لیستی از علت هایی برای مشکل ریست ناگهانی ویندوز کامپیوتر وجود دارد، تا به شما کمک کند علت های احتمالی را محدود کرده و علت اصلی را سریع تر پیدا کنید.

علت ریست شدن ناگهانی کامپیوتر و راه اندازی مجدد ویندوز چیست؟

چه چیزی باعث از ریست ناگهانی ویندوز کامپیوتر می شود؟

در بیشتر موارد، اگر با خطای BSOD مواجه شوید، این مشکلات رخ می‌ دهد و بسیاری گزارش داده‌ اند که GPU آن ها هنگام اجرای گیم از کار می‌ افتد. اگر هر یک از قطعات سخت افزاری از کار بیفتد، کامپیوتر شما مجددا راه اندازی می شود تا از آسیب جلوگیری شود. همچنین ممکن است شما صفحه آبی مرگ کامپیوتر را نیز ببینید که معمولا قبل از ریست شدن ناگهانی سیستم ظاهر می شود و به شما خبر وجود مشکلی در سیستمتان را می دهد.

بلو اسکرین

گاهی اوقات این خطا ها باعث می شوند کامپیوتر شما قبل از بارگیری ویندوز مجدداً ریست شود و بنابراین شما قادر به انجام هیچ کاری با سیستم خود نخواهید بود. برای رفع مشکل، پیشنهاد می کنیم سخت افزار و منبع تغذیه خود را بررسی کنید. اگر مشکل این نیست، به‌ روز رسانی همه درایور ها ممکن است کمک کند. در اینجا چند نمونه دیگر از این یا مسائل مشابه آورده شده است:

  • ویندوز کامپیوتر هنگام اجرای بازی ها به طور ناگهانی ریست می شود و منابع بیشتری از حد معمول مصرف می شود.
  • ویندوز به طور خودکار بدون هیچ هشدار و علامتی ریست می شوند.
  • ویندوز به طور ناگهانی راه اندازی مجدد می شود اما هیچ پیام BSoD روی صفحه نمایش وجود ندارد.
  • ویندوز در حالت بیکار و بدون انجام کاری روی آن ریستارت می شود.
  • هنگام انجام به‌ روز رسانی برای سیستم‌ عامل، ویندوز 10 به‌صورت ناگهانی راه‌ اندازی مجدد می‌ شود.

این اتفاقات می توانند دلایل زیادی داشته باشد که در ادامه به برخی از آن ها و همچنین نحوه برطرف کردن آن ها می پردازیم.

از جمله دلایل ریست ناگهانی ویندوز کامپیوتر

  • تداخل سخت افزاری
  • نقص حافظه یا مشکل رم
  • گرم شدن بیش از حد پردازنده
  • معیوب بودن منبع تغذیه
  • تداخل نرم افزار
  • خرابی بایوس
  • ویروس

چگونه مشکل ریست شدن ناگهانی ویندوز کامپیوتر به دلیل نقص حافظه یا مشکل رم را برطرف کنیم؟

در بیشتر موارد، ریست ناگهانی ویندوز به دلیل غیرفعال شدن ماژول های رم است. ماژول‌ های رم معمولی دارای نقص‌ های کوچکی هستند که می‌ تواند از عملکرد صحیح رایانه شخصی جلوگیری کند. برای رفع این مشکل، باید حافظه را با تستر RAM Memtest بررسی کنید. تجزیه و تحلیل نتایج Memtest آسان است. اگر صفحه اصلی پس از حداقل یک بار پاس کامل همان جدول را حفظ کند، می توانید فرض کنید که حافظه در شرایط خوبی است. اگر خطوط بیشتری ظاهر شوند، رم معیوب است.

نکته: اگر مادربرد شما از عهده آن بر می آید، ممکن است بخواهید دو ماژول بخرید تا بتوانید از حالت Dual Channel کامپیوتر خود استفاده کنید. برای این کار باید از دو ماژول یکسان (با یک برند) که کیفیت خوبی دارد استفاده کنید.

چگونه مشکل ریست شدن ناگهانی ویندوز کامپیوتر به دلیل تداخل سخت افزاری را حل کنیم؟

اگر با یک تداخل سخت افزاری روبرو هستید، باید درایور های کامپیوتر را به روز رسانی کنید. شما می توانید آخرین نسخه ها را در صفحات سازنده دانلود کنید.

اگر کار نکرد، ممکن است لازم باشد کامپیوتر خود را با استفاده از حداقل امکانات جانبی ریست کنید. تمام درایو های CD، ضبط کننده ها، مودم های اینترنتی، چاپگر ها، هارد دیسک های مکمل و غیره را جدا کنید. به ریست دستی کامپیوتر خود ادامه دهید تا زمانی که دیگر ریست نشود. هنگامی که راه اندازی مجدد متوقف شد، دستگاه های جانبی را یکی یکی دوباره وصل کنید تا مشکل دوباره رخ دهد و قطعه معیوب را بیابید.

چگونه راه اندازی مجدد خودکار به دلیل گرم شدن بیش از حد پردازنده را برطرف کنیم؟

مطمئن شوید که مشکل شما ناشی از گرمای بیش از حد CPU نیست. دمای پردازنده خود را با استفاده از برنامه Everest یا ابزار مادربرد خود بررسی کنید. اگر خیلی زیاد است، باید یک فن قوی‌ تر نصب کنید.

در صورت لزوم، ایده خوبی است که گرد و غبار موجود در بدنه را با استفاده از پمپ هوا پاک کنید. این نه تنها نویز ایجاد شده توسط کامپیوتر را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد، بلکه گاهی اوقات می تواند دمای محیط رایانه و در نتیجه پردازنده را نیز کاهش دهد.

چگونه مشکل راه اندازی مجدد خودکار به دلیل معیوب بودن منبع تغذیه را برطرف کنیم؟

در مورد منبع تغذیه معیوب، راه حل این است که منبع تغذیه را به منبع تغذیه ای که قوی تر است ارتقا دهید. ممکن است لازم باشد کامپیوتر خود را به یک متخصص بسپارید تا با توجه به سایر قطعات شما منبع تغذیه ای مناسب را انتخاب کند و همچنین اگر می توان منبع تغذیه را تعمیر کرد، مشکل را تشخیص دهد. ریست کامپیوتر ممکن است به دلیل تداخل برق باشد. می توانید برای جلوگیری از این وضعیت از یک محافظ به جای پریز مستقیم برق خانه استفاده کنید.

همچنین اگر خودتان می دانید که گدام منبع تغذیه برای کامپیوتر شما مناسب است، می توانید اقدام به خرید یک منبع تغذیه کامپیوتر جدید کنید.

چگونه مشکل راه اندازی مجدد خودکار به دلیل تداخل نرم افزاری را حل کنیم؟

اگر مشکل درست پس از نصب یک نرم افزار یا درایور خاص شروع شده است، بد نیست بدانید که این نیز ممکن است باعث راه اندازی مجدد ناگهانی کامپیوتر شما شود. برای حل این مشکل، فقط باید نرم افزار را حذف کنید یا درایور مشخصی را به روز رسانی کنید.

چگونه مشکل ریست شدن ناگهانی ویندوز کامپیوتر به دلیل نقص سخت افزار را برطرف کنیم؟

بررسی کامل کامپیوتر از جمله مادربرد، پردازنده، کارت‌ های گرافیک، کارت صدا و غیره را انجام دهید. یک تکنسین نیز می‌ تواند این کار را برای شما انجام دهد و با تست تک تک اجزا، تجهیزات را بررسی کند.

چگونه مشکل ریستارت خودکار ناشی از بایوس را برطرف کنیم؟

بررسی کنید که فرکانس حافظه صحیح باشد و زمان تأخیر مطابق با تنظیمات کارخانه باشد. همچنین می توانید با مراجعه به وب سایت سازنده مادربردتان، به روز رسانی بایوس مادربرد را به راحتی را انجام دهید. فراموش نکنید که از بایوس فعلی خود در یک حافظه جانبی نسخه پشتیبان تهیه کنید. مراقب باشید زیرا قطع برق در حین به روز رسانی BIOS می تواند برای رایانه شما کشنده باشد. برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد این موضوع توصیه می کنیم مقاله دیگر ما در مورد علائم خرابی باتری بایوس را بررسی کنید.

چگونه مشکل ریستارت خودکار ناشی از ویروس ها را حل کنیم؟

ویروس‌ ها یکی دیگر از دلایل اصلی ریست ناگهانی ویندوز کامپیوتر شما هستند. انواع مختلفی از ویروس ها وجود دارند که منجر به این مشکل می شوند، اما یک آنتی ویروس خوب باید آن را حل کند.

نتیجه گیری در مورد برطرف کردن مشکل ریست شدن ناگهانی ویندوز کامپیوتر

کامپیوتر های ویندوزی به شما این امکان را می دهند که آن ها را به طور خودکار راه اندازی مجدد کنید. اگر این همان چیزی است که باعث مشکل شما شده است، می توانید به سادگی آن را غیرفعال کنید.

  • به منوی Start > Control Panel > Performance and Maintenance > System بروید. یا می توانید روی My Computer کلیک راست کرده و Properties را انتخاب کنید.
  • روی Advanced > Start and Recovery > Settings کلیک کنید. علامت کادر کنار راه اندازی مجدد خودکار را بردارید.

همچنین برای کامپیوتر های ویندوز XP، این روند متفاوت است. روی دکمه Start > Run کلیک کنید… shutdown -a را تایپ کنید، سپس روی OK کلیک کنید.

امیدواریم این پست برای شما مفید بوده باشد. همچنین اگر هر یک از قطعات کامپیوتر شما با مشکل مواجه شد می توانید به راحتی اقدام به خرید و تعویض آن ها در فروشگاه اینترنتی تک یک کنید!

منبع: ccm

Gerelateerde berichten

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *