آموزش, سخت افزار

مقایسه فرم فاکتور های SATA3 و M.2 و NVMe در حافظه های SSD

SSD-SATA-NVMe-M.2

این روزها اصطلاحات مختلفی برای SSD ها به کار می رود که سه مورد از محبوب‌ ترین فرم فاکتور SATA 3 و M.2 و NVMe هستند. اگر اخیراً به دنبال خرید یک SSD نبوده اید، به احتمال زیاد ممکن است گیج شده باشید و ندانید کدام یک برای چه کاری بهتر است یا با هم چه تفاوتی دارند پس تا انتهای این پست با ما همرا باشید.

تکامل SSD

تکامل SSD ها

SSD ها در سال‌ های اخیر یک مورد سخت‌ افزاری محبوب برای سازندگان رایانه شخصی و تولیدکنندگان لپ‌تاپ بوده اند. SSD یا همان درایو حالت جامد، نوعی قطعه برای ذخیره‌ سازی اطلاعات است که مانند HDD ها قطعات متحرک ندارد، البته تفاوت بین SSD ها و HDD زیاد است.

درایو های حالت جامد در عوض از تراشه های نیمه هادی برای ذخیره و دسترسی به حافظه استفاده می کنند. SSD ها دارای تعداد بسیار زیادی از این نیمه هادی ها هستند که می توانند شارژ یا بدون شارژ شوند، که کامپیوتر آن ها را به صورت “1” یا “0” به صورت باینری می خواند و آن را به فایل ها یا داده های واقعی قابل مشاهده در دستگاه شما تبدیل می کند.

نکته جالب در مورد حافظه SSD این است که سلول های نیمه هادی موجود در آن حتی پس از خاموش شدن نیز حالت شارژ یا بدون شارژ خود را حفظ می کنند. به این ترتیب اطلاعات را درخود ذخیره می می کنند و این اطلاعات مثل رم که با خاموش شدن سیستم پاک می شود از روی آن حذف نمی شوند. SSD ها می‌تواند داده‌ ها را چندین برابر سریع‌ تر از HDD بخواند، زیرا از فناوری فلش بسیار سریع‌ تری نسبت به هارد دیسک‌های مکانیکی قدیمی با قطعات متحرکدارد.

اخیراً، ما انواع مختلفی از درایو های حالت جامد، یعنی SATA 3 و NVMe را داشته ایم. این درایو ها از همان سلبول های نیمه هادی استفاده می کنند که در بالا توضیح داده شد، اما آن ها به دلایل مختلف پتانسیل های متفاوتی دارند. بیایید به مقایسه آن ها بپردازیم.

تفاوت SSD های SATA 3 – M.2 و NVMe

همانطور که مشخص است، سرعت خواندن و نوشتن اطلاعات در یک SSD بسیار سریع است، اما عامل محدود کننده در واقع روش یا فناوری است که SSD را به سیستم شما متصل می کند. دو روش مختلف برای اتصال یک SSD وجود دارد: SATA 3 و NVMe.

اتصالات SATA 3 با اتصال کابل داده و کابل برق، مستقیماً به مادربرد و خود SSD ایجاد می شود. از سوی دیگر، یک اتصال NVMe به یک SSD اجازه می‌ دهد تا اطلاعات خود را مستقیماً از یک اسلات PCI-E دقیقاً روی مادربرد بخواند. مهمترین تفاوت این است که SSD NVMe داده ها را از طریق مادربرد با سرعت بیشتری نسبت به SATA 3 منتقل می کند.

چرا SSD های NVMe از SATA 3 سریع تر هستند؟

به زبان ساده، یک SSD با فرم فاکتور NVMe به دلیل دسترسی به خطوط PCI-E بیشتر، می‌ تواند داده‌ های بیشتری را در یک زمان در صف انتقال قرار دهد پس سرعت خواندن و نوشتن بیشتری دارد. همانطور که می دانید خطوط PCI-E اساساً خطوط داده روی مادربرد هستند. این سرعت بیشتر در SSD های NVMe خود را در کار های سنگین بهتر نشان می دهد اما ممکن است هنگام انجام کار های روزمره و بازی به چشم نیاید. اما برای ویرایش ویدیو و ویرایش عکس، SSD NVMe می توانند نتایج بسیار بهتری ارائه دهند.

در اینجا نگاهی به سرعت خواندن و نوشتن HDD، SSD SATA 3 و SSD NVMe برای فایل های حجیم می اندازیم:

  • HDD 7200 RPM : متوسط سرعت خواندن/نوشتن 80-160 مگابایت بر ثانیه
  • SATA 3 SSD: سرعت خواندن/نوشتن تا 550 مگابایت در ثانیه
  • NVME SSD: سرعت خواندن/نوشتن تا 3500 مگابایت در ثانیه

در مورد فرم فاکتور SSD M.2 چطور؟

تا اینجا SATA و NVMe را توضیح دادیم. این دو روش یا پروتکل هستند که برای خواندن و نوشتن داده ها استفاده می شوند. SSD با فرم فاکتور NVMe فقط از PCI-E استفاده می کند و دیگری از (SATA) استفاده نمی کند. M.2 برای توصیف فرم فاکتور فیزیکی یک SSD است. SSD M.2 پروتکل دیگری مانند NVMe و SATA نیست. در واقع، شما می توانید یک SSD M.2 تهیه کنید که از پروتکل SATA یا NVMe استفاده می کند.

SSD M.2 با اتصال SATA
SSD M.2 با اتصال SATA
SSD M.2 با اتصال NVMe
SSD M.2 با اتصال NVMe

معمولاً SSD M.2 سریع تر هستند چرا که از پروتکل NVMe استفاده می کنند و خود پروتکل NVMe هم از طریق PCI-E متصل می شود. اگر به دنبال یک SSD NVMe هستید، فقط مطمئن شوید که SSD M.2 که به آن خریداری می کنید به وضوح NVMe را در توضیحات یا عنوان خود دارد نه SATA.

SATA 3 بهتر است یا NVMe؟

اگر در حال ارتقا از یک HDD به یک SSD هستید، هم SATA 3 و هم NVMe تاثیر بسزایی در افزایش سرعت دارند. اما SSD NVMe معمولاً گران تر از SATA 3 است.

SSD NVMe واقعاً فقط برای انتقال فایل های بزرگ و کار های سنگین مفید هستند، بنابراین، اگر به طور منظم فایل های بزرگ را برای ویرایش عکس و ویدیو جابجا می کنید بهتر است از SSD NVMe استفاده کنید. برای مثال SSD های NVMe بیشتر برای سرور ها به کار می روند. اما برای انجام کار های روزمره و معمولی یک SSD استاندارد SATA 3 می تواند مناسب باشدزیرا می توانید با همان قیمت یک SSD با ظرفیت بالاتر خریداری کنید.

برای بازی هم هر دو NVMe و SATA 3 سرعت بوت بسیار مشابهی را ارائه می دهند. هر دو آنقدر سریع هستند که سخت افزار های دیگری مانند RAM و CPU برای آن ایجاد محدودیت می کنند.

جمع بندی

در زیر به طور خلاصه مطالب را جمع بندی کرده ایم تا مطالب در ذهن شما تثبیت و طبقه بندی شود.

  • M.2: فرم فاکتوری برای SSD ها است.
  • NVMe: پروتکلی است که به داده ها اجازه می دهد از طریق PCI-E خوانده و نوشته شوند.
  • SATA 3: یک پروتکل قدیمی است که معمولاً به سرعت NVMe نمی تواند داده ها را بخواند یا بنویسد.
sp ssd 128g

خرید SSD

شما می توانید انواع SSD ها را در فروشگاه تک یک بررسی و تهیه کنید. SSD ها از نظر ظرفیت و برند در فروشگاه تک یک از تنوع خوبی برخوردار است. به علاوه تمام SSD ها در فروشگاه تک یک با گارانتی معتبر به فروش می رسند.

منبع: online-tech-tips.com

Gerelateerde berichten

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *