آموزش, سخت افزار

برای SSD چه کابل هایی نیاز هست؟

کابل اس اس دی

اینکه آیا واقعاً به کابل نیاز دارید و برای SSD به چه کابلی نیاز دارید بستگی به نوع SSD شما دارد. یک SATA SSD با فرم فاکتور 2.5 اینچی به یک کابل SATA Data و یک کابل SATA Power نیاز دارد. SSD M.2 SATA و SSD M.2 NVMe به هیچ کابلی نیاز ندارند.

اساسا دو نوع درایو حالت جامد وجود دارد: SATA SSD و NVMe SSD. اولی از رابط SATA استفاده می کند در حالی که دومی از رابط PCIe استفاده می کند. به علاوه، دو فرم فاکتور محبوب برای SSD ها وجود دارد: 2.5 اینچ و M.2. بنابراین، نوع SSD و فرم فاکتور آن تعیین می کند که آیا به کابل برق و دیتا نیاز دارید یا خیر.

وقتی رابط های مختلف و فرم فاکتورها را در نظر بگیرید، اساساً انواع SSD به سه دسته تقسیم می شود:

  1. اینچی SSD SATA 2.5
  2. SSD SATA M.2
  3. SSD NVMe M.2

اکنون به بررسی هر یک از این کابل ها می پردازیم.

1. اینچی SSD SATA 2.5 به SATA DATA و کابل برق SATA نیاز دارد

کابل اس اس دی SATA با فرم فاکتور 2.5 اینچی از رابط SATA برای اتصال به رایانه شخصی استفاده می کند. جدید ترین نسخه رابط، SATA 3 است و می تواند به سرعت تا 6 گیگابیت در ثانیه در حالت خواندن یا 750 مگابایت در ثانیه در حالت نوشتن برسد.

اینچی SSD SATA 2.5
SSD های SATA بر خلاف SSD های NVMe که به رابط PCIe متصل می شوند به پورت های SATA متصل می شوند

یک SSD معمولی SATA 3 می تواند به سرعت خواندن و نوشتن در حدود 550 مگابایت بر ثانیه برسد. این حدودا 2 تا 3 برابر سریع تر از یک هارد دیسک معمولی است. یک هارد دیسک در مقایسه با SSD در بهترین حالت می تواند به سرعت حدود 200 مگابایت بر ثانیه برسد. این نوع SSD دارای همان شکل HDD 2.5 اینچی است که در لپ تاپ ها یافت می شود. برای اتصال این SSD به مادربرد خود به دو کابل نیاز دارید:

  1. کابل SATA DATA
  2. کابل SATA Power
پورت های SATA روی مادربرد

پورت های SATA روی مادربرد برای اتصال یک SSD SATA 2.5 اینچی به یک پورت SATA آزاد نیاز دارد. علاوه بر کابل ها، باید یک پورت SATA آزاد نیز روی مادربرد خود داشته باشید.

1. کابل SATA DATA برای اینچی SSD SATA 2.5

 کابل SATA DATA

کابل SATA DATA از یک طرف به پورت SATA در مادربرد و از طرف دیگر به SSD 2.5 اینچی متصل می شود. چند کابل SATA DATA اغلب به همراه مادربرد ارائه می شود.

2. کابل SATA Power برای اینچی SSD SATA 2.5

کابل SATA Power
کابل برق SATA

یک SSD 2.5 اینچی SATA نیز برای اجرا به برق نیاز دارد. همانطور که در بالا نشان داده شده است از طریق کابل برق 15 پین SATA تامین می شود. کابل ساتا پاور با واحد منبع تغذیه (PSU) ارائه می شود. این کابل یک سر آن به PSU و سر دیگر آن به 2.5 اینچی SATA SSD متصل است.

2. SSD SATA M.2 به هیچ کابلی نیاز ندارد

SSD SATA M.2
SSD SATA Samsung Evo 860 با فرمت M.2

این نوع از SSD SATA فقط به یک اسلات M.2 آزاد روی مادربرد نیاز دارد. SSD SATA به هیچ کابل SATA DATA یا SATA Power نیاز ندارد. یک SSD M.2 نیروی مورد نیاز برای اجرا را از خود مادربرد دریافت می کند و از آنجایی که به صورت فیزیکی به پورت متصل می شود، نیازی به کابل SATA DATA ندارد. SSD SATA M.2 نیز معمولاً با سرعت انتقال 550 مگابایت بر ثانیه کار می کند مثل SSD SATA 2.5 اینچی.

نکته ای در مورد نسخه SATA و سرعت SSD

مهم است که SSD 2.5 اینچی SATA را به آخرین پورت SATA 3 وصل کنید تا بهترین سرعت را داشته باشید. هر نسخه جدیدتر SATA معمولاً سرعت انتقال را در مقایسه با نسل قبلی دو برابر می کند.

  • سرعت انتقال SATA 1، معمولا 1.5 گیگابیت بر ثانیه یا 187.5 مگابایت بر ثانیه می باشد.
  • سرعت انتقال SATA 2، معمولا 3.0 گیگابیت بر ثانیه یا 375 مگابایت بر ثانیه می باشد.
  • SATA 3 دارای سرعت انتقال 6.0 گیگابیت بر ثانیه یا 750 مگابایت بر ثانیه است.

اگر بخواهید SSD 2.5 اینچی SATA خود را به درگاه SATA 2 قدیمی‌تر وصل کنید، سرعت انتقال کلی آن از نظر فنی به نصف کاهش می‌یابد.

3. SSD NVMe M.2 به هیچ کابلی نیاز ندارد

 SSD NVMe M.2

یک SSD NVMe فقط به یک اسلات سازگار M.2 روی مادربرد نیاز دارد. یک SSD NVMe، بر خلاف SSD های SATA، از رابط PCIe استفاده می کند که سرعت بسیار بیشتری نسبت به SATA دارد. به این ترتیب، SSD های NVMe در حال حاضر سریع ترین و گران ترین نوع درایو هایی هستند که می توانید روی رایانه شخصی خود نصب کنید، اما ارزش هزینه را دارند.

سرعت SSD NVMe از نسلی به نسل دیگر متفاوت است. به عنوان مثال، یک SSD PCIe 3.0 NVMe معمولاً می تواند سرعتی در حدود 3500 مگابایت بر ثانیه داشته باشد. SSD های جدیدتر PCIe 4.0 NVMe معمولاً می توانند به سرعتی در حدود 5500 مگابایت بر ثانیه برسند. اگر می خواهید SSD های نسل جدید NVMe را روی مادربرد خود نصب کنید، باید یک M.2 داشته باشید که آخرین نسخه PCIe را پشتیبانی می کند.

شناسایی SSD SATA M.2 و M.2 NVMe SSD از طریق کلید های آنها

از آنجایی که SSD های NVMe و M.2 SATA از مشخصات M.2 یکسانی استفاده می کنند، می توانید با نگاه کردن به سوکت کلید، متوجه تفاوت بین آن ها بشوید.

شناسایی SSD SATA M.2 و M.2 NVMe SSD از طریق کلید های آنها

(سمت چپ) SSD NVMe M.2 از کلید M استفاده می کند و (سمت راست) SSD SATA M.2 از کلید B+M استفاده می کند.

  • کلید M در SSD های NVMe استفاده می شود
  • کلید B+M در SSD های SATA استفاده می شود

منبع: pcguide101.com

Gerelateerde berichten

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *