ترفند, ترفند کامپیوتر

دلایل خاموش شدن ناگهانی کامپیوتر

خاموش شدن کامپیوتر

ممکن است حداقل دست کم برای یک بار شما نیز با مشکل خاموش شدن ناگهانی کامپیوتر خود رو به رو شده باشید، در درجه اول ممکن است این خاموشی اندکی برای شما نگران کننده باشد، به همین سبب ما قصد داریم در این مقاله در مورد دلایل خاموش شدن کامپیوتر با شما صحبت کنیم. همراه تک یک باشید.

علت خاموش شدن کامپیوتر

ما در گذشته در مورد دلایل خاموش شدن گوشی تلفن همراه و لپ تاپ مقالاتی را منتشر کرده ایم، همانطور که گفته شد بیشترین دلیل خاموشی های ناگهانی مرتبط به مسائل سخت افزاری دستگاه مورد نظر است. خاموش شدن کامپیوتر تنها به مشکلات سخت افزاری مختص نیست بلکه ممکن است به دلایل نرم افزاری نیز اطلاق شود. ما در این مطلب می خواهیم دلایل خاموش شدن کامپیوتر اعم از دلایل نرم افزاری و سخت افزاری را مورد نقد و بررسی قرار می دهیم.

برای آگاهی از دلایل خاموش شدن لپ تاپ یا گوشی به مقالات زیر می توانید مراجعه کنید:

  1. دلایل خاموش شدن ناگهانی لپ تاپ
  2. دلایل خاموش شدن ناگهانی گوشی

دلایل خاموش شدن کامپیوتر به طور کلی شامل موارد زیر می شوند:

  1. خرابی پاور
  2. مشکلات مربوط به سیستم عامل
  3. اتصال کوتاه در مدار
  4. داغ شدن بیش از حد پردازنده
  5. ویروسی شدن سیستم

خراب شدن پاور

در بیشتر موارد علت اصلی خاموش شدن سیستم به خرابی پاور مرتبط است. در حقیقت خراب شدن پاور یک مشکل سخت افزاری است. همان طور که می دانید عملیات برق رسانی به قطعات کامپیوتر (هارد درایو، مادربرد و….) بر عهده منبع تغذیه یا پاور است. در نتیجه اگر سیستم شما قادر به انجام این عملیات نباشد با خاموشی ناگهانی دستگاه مواجه می شوید.

با توجه به نوع طراحی که در کامپیوتر ها به کار گرفته شده است زمانی که نوسنات برق اتفاق بیافتد خاموش می شود. با توجه به این موضوع اگر منبع تغذیه شما از پس این نوسانات نتواند بر بیاید، عملیات برق رسانی به سایر قطعات از جمله مادربرد، انجام نمی شود و بلافاصله سیستم خاموش می شود.

بهتر است به منظور رفع این مشکل تست پاور کامپیوتر خود را آغاز کرده و در صورتی که مشکل از آن است، سریعا نسبت به خرید یک پاور کامپیوتر جدید، اقدام کنید. ضمنا توجه نکردن به این موضوع باعث می شود تا شما در آینده نزدیک با مشکلات جدی تری از جمله سوختگی سایر قطعات و … روبه رو شوید.

مشکلات مربوط به سیستم عامل

یکی از دلایل خاموش شدن سیستم می تواند ناشی از مشکلات مرتبط به سیستم عامل باشد. ممکن است شما برنامه ها یا تغیراتی را در فایل سیستم عامل خود لحاظ کنید که با اعمال این تغیرات دچار خاموشی ناگهانی سیستم شوید.

خاموش شدن کامپیوتر

سیستم تان را ریست کنید و سیستم را در حالت CMOS مجددا راه اندازی کنید. اگر بعد از روشن شدن دیگر خاموش نشد به احتمال زیاد، سیستم عامل شما دچار مشکل شده است. به منظور رفع این مشکل شما باید سیستم عاملتان را تعویض کنید.

اتصال کوتاه در مدار

زمانی که اتصالات در مدار وجود داشته باشد سیستم به طور خودکار برای جلوگیری از بروز هر گونه آسیب خاموش می شود. گاهی اوقات ممکن است شما قطعه ای را به تازگی بر روی کامپیوتر خود وصل کرده باشید و بعد از نصب این قطعه با مشکل خاموش شدن ناگهانی کامپیوتر روبه رو باشید. به احتمال زیاد مشکل از همان قطعه ای است که به تازگی بر روی سیستم تان نصب کرده اید بهتر است اتصالات آن را بررسی کنید.

داغ شدن بیش از حد پردازنده

یکی از دلایل اصلی خاموش شدن کامپیوتر به داغ شدن بیش از حد پردازنده مرتبط است. بیشتر کامپیوتر ها به گونه ای تولید شده اند که با بالا رفتن دمای پردازنده سیستم خاموش می شود تا آسیبی به سایر قطعات وارد نشود. دمای پردازنده باید بین 55 تا 60 درجه سانتی گراد باشد. با وجود فن های خنک کننده موجود در سیستم این دما تا حدودی کنترل می شود. در نتیجه اگر به هر علتی سیستم خنک کننده از خنک کردن پردازنده عاجز باشد و عملیات خنک سازی را انجام ندهد، دمای پردازنده بالا می رود و با خاموش شدن سیستم رو به رو خواهید شد.

ما در بخش بعدی دلایلی که باعث می شود دمای پردازنده شما بالا برود را نام می بریم.

خاموش شدن کامپیوتر
  1. خرابی و از کار افتادگی فن سی پی یو
  2. خرابی و از کار افتادگی فن کیس
  3. خارج شدن هیت سینگ از محل قرار گیری اش
  4. ضعیف شدن فن سی پی یو
  5. از بین رفتن خاصیت خمیر سیلیکون
  6. اجرای برنامه های سنگین که از توان سی پی یو خارج است.
  7. نامناسب بودن محل قرار گیری کیس (قرار گیری در محل گرم)

بهتر است به منظور حل این مشکل تمامی اتصالات به سی پی یو را بررسی کنید و از متصل بودن و سالم بودن این قطعات اطمینان حاصل کنید.

اگر فن سی پی یو

سیستم شما به درستی کار نمی کند، نگران نباشید! می توانید از طریق دکمه زیر به بخش فروشگاه وارد شده و پس از مقایسه قیمت ها و بررسی مشخصات، فن مورد نظر خود را خریداری کنید.

ویروسی شدن سیستم

با ویروسی شدن سیستم این امکان وجود دارد تا کامپیوتر شما به طور ناگهانی خاموش شود. وجود ویروس و برنامه های مخرب در کامپیوتر یکی از دلایلی است که کامپیوتر به طور ناگهانی خاموش می شود. ویروسی شدن سیستم اثر مستقیم بر روی بالا رفتن دمای CPU دارد. به منظور رفع این مشکل شما می توانید یک آنتی ویروس قدرتمند بر روی سیستم خود نصب کنید، تا عملیات پاکسازی سیستم از ویروس را به طور کامل انجام دهد.

خاموش شدن کامپیوتراز بروز آسیب

ضمنا به یاد داشته باشید ممکن است شما برنامه ای را به تازگی بر روی سیستم خود نصب کرده باشید که این برنامه در پشت پرده دستوراتی را انجام می دهد و این دستورات منجر به خاموش شدن سیستم شما می شود. بهتر است به منظور عملکرد بهتر سیستم، برنامه هایی که نسبت به آن آشنایی ندارید را حذف کنید.

نتیجه گیری نهایی

ما در این مقاله سعی کردیم تمامی مواردی که باعث خاموش شدن کامپیوتر شما می شوند را نام ببریم. اما اگر تمامی موارد بالا را امتحان کردید اما سیستم شما به حالت اولیه خود برنگشت، ممکن است سیستم شما با اشکالات سخت افزاری روبه رو شده باشد، به همین منظور بهتر است نزد تعمیر کار بروید تا شاید آن ها بتوانند مشکل شما را حل کنند.

و در پایان امیدوارم به اندازه کافی از این مقاله تک یک لذت برده باشید.

Gerelateerde berichten

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *