آی او اس, اندروید, سیستم عامل

اندروید یا آی او اس ؟ کدامیک سیستم عامل بهتری برای گوشی موبایل است؟

اندروید و آی او اس

رقابت بین اندروید و آی او اس، بزرگترین رقابت صنعت فناوری در دهه گذشته بوده است. اندروید گوگل و iOS اپل تنها دو سیستم عاملی هستند که امروزه در گوشی های هوشمند و تبلت ها استفاده می شوند. اندروید بیشتر از iOS شبیه به سیستم عامل یک کامپیوتر شخصی است، زیرا رابط کاربری و ویژگی های اساسی آن معمولاً به صورت لایه لایه قابل تنظیم تر است. در حالی که iOS امن تر است اما کمتر قابل شخصی سازی است.

اولین گوشی اندروید، T Mobile G1 (یا همان HTC) در اکتبر 2008 ظاهر شد. اولین آیفون در ژوئن 2007 وارد بازار شد. از آن زمان، هر دو سیستم عامل به طور اساسی تغییر کرده اند. در این پست، مزایا و معایب هر دو سیستم عامل های آی او اس و اندروید و همچنین تفاوت های قابل توجه بین این دو پلتفرم را بررسی می کنیم.

اندروید یا آی او اس؟ مقایسه بر اساس ویژگی ها

سخت افزار

سخت افزار موردی است که تفاوت قابل توجهی بین آیفون و اندروید، در آن وجود دارد. اپل، آیفون‌ ها را تولید می‌ کند، بنابراین کنترل بسیار دقیقی بر نحوه هماهنگی نرم‌ افزار و سخت‌ افزار دارد. از طرف دیگر، گوگل نرم افزار اندروید خود را به هر برند گوشی از جمله سامسونگ، اچ تی سی، ال جی، سونی، موتورولا و غیره ارائه می دهد.

گوشی‌ های اندرویدی با قیمت بالاتر معمولاً کیفیت بالایی دارند و نسبتاً قابل اعتماد هستند، در حالی که مدل‌ های ارزان‌ تر ممکن است بیش از حد گرم شوند، مکررا هنگ کنند یا خراب شوند. آیفون ها نیز مشکلات سخت افزاری داشته اند، اما کیفیت بالایی دارند.

اگر قصد خرید آیفون دارید، فقط باید مدل آیفونی که می خواهید را انتخاب کنید. در حالی که اگر به دنبال اندروید هستید، باید هم برند و هم مدل را انتخاب کنید، که می تواند گیج کننده و طاقت فرسا باشد. از سوی دیگر، اگر ترجیح می دهید انتخاب های خود را باز بگذارید، گزینه‌ های زیادی متناسب با بودجه، ویژگی‌ ها و سلیقه خود دارید.

عمر باتری

باتری‌ های مدل‌ های اولیه آیفون تقریباً هر روز نیاز به شارژ داشتند، اما دیگر مثل قبل نیست. در مدل های اخیر می توانید هر بار 2 روز بدون نیاز به شارژ کار کنید.

مورد باتری در اندروید به دلیل تنوع زیاد مدل ها که از نظر مارک، چیپ ست و اندازه صفحه نمایش متفاوت است، پیچیده تر است. برخی از گوشی های اندرویدی دارای صفحه نمایش بیش از 6 اینچی و ویژگی های دیگری هستند که عمر باتری بسیار بیشتری می طلبد. برنده مشخصی در عمر باتری اندروید در مقایسه با iOS وجود ندارد، با این حال اندروید می تواند گوشی هایی را ارائه دهد که با یک بار شارژ بسیار طولانی تر از آیفون ها کار کنند.

امنیت

اگر نگران امنیت گوشی خود هستید، تنها یک انتخاب وجود دارد، آیفون. دلایل زیادی برای این مورد وجود دارد. بر اساس یک تحقیق، 97 درصد از همه بدافزار ها، ویروس ها و غیره بر اندروید تأثیر می گذارند در حالی که 0 درصد بر آیفون تأثیر می گذارند. حتی رئیس تیم اندروید گوگل اعتراف کرده بود که «ما نمی‌ توانیم تضمین کنیم که اندروید برای ایمن بودن طراحی شده است. اگر شرکتی داشتم که به بدافزار اختصاص داده شده بود، باید حملات را در اندروید بررسی می‌ کردم».

انتخاب برنامه

iOS اپل قبلاً از بهترین فروشگاه برنامه استفاده می کرد، اما اندروید در سال های اخیر گام های بزرگی در مطابقت با آن برداشته است. این روز ها تقریباً هر اپلیکیشنی که فکرش را بکنید برای هر دو پلتفرم یعنی آی او اس و اندروید در دسترس است.

با این حال، آیفون هنوز در اینجا یک مزیت جزئی دارد، زیرا پلتفرم معمولاً ابتدا برنامه‌ های جدید را دریافت می‌ کند و این برنامه‌ ها تمایل دارند به‌ روز رسانی‌ های ویژگی‌ های جدید را سریع‌ تر دریافت کنند. در موارد معدودی، نسخه iOS یک برنامه خاص با دقت بیشتری نسبت به نسخه اندروید طراحی می شود.

ویژگی های نرم افزار و رابط

اندروید و آی او اس هر دو به طور مرتب با ویژگی‌ های جدیدی به‌ روز رسانی می‌ شوند که بهره‌ وری را افزایش داده و دسترسی را آسان می‌ کند.

از لحاظ تاریخی، iOS سیستم عامل کاربر پسند تری نسبت به اندروید در نظر گرفته می شد. با این حال، این دیگر درست نیست. هر دو پلتفرم فوق العاده جلا داده شده اند و استفاده از هر دو آن ها آسان است. اما، به طور کلی، iOS کمی ساده تر و کارآمدتر است در حالی که اندروید ویژگی های بیشتری را به کاربران ارائه می دهد و بیشتر از iOS قابل شخصی سازی است.

دستیار های صوتی

آیفون Siri را دارد، گوشی‌ های اندرویدی Google Assistantدارند (برخی ببرند های گوشی مانند سامسونگ با “Bixby” دارای دستیار های خاص خود هستند). هر دو کار مشابهی انجام می دهند، اما توانایی های آن ها متفاوت است. برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد مقایسه انواع دستیار های صوتی، می توانید به پست ما در مورد بهترین دستیار صوتی مراجعه کنید. هر دو را می توان برای تنظیم آلارم، یادآوری، دریافت زمان بندی سینما، ارسال پیام های متنی و ایمیل با استفاده از دیکته استفاده کرد.

اندروید یا آی او اس؟ مزایا و معایب

مزایا و معایب اندروید

ویژگی های مثبت:

  • طیف گسترده ای از گوشی ها برای انتخاب.
  • اکثر گوشی ها دارای فروشگاه قابل ارتقا هستند.
  • منبع باز است، بنابراین سفارشی کردن آن آسان است.

معایب:

  • بیشتر در معرض بدافزار هستند.
  • مگر اینکه گوشی ای بخرید که به اپراتور متصل نباشد، تعداد زیادی برنامه از پیش نصب شده (bloatware) پیدا خواهید کرد.

مزایا و معایب iOS

ویژگی های مثبت:

  • شانس کمتر آلوده شدن به بدافزار.
  • فروشگاه برنامه های انتخاب شده.
  • هر دو سخت افزار و نرم افزار توسط یک شرکت کنترل می شوند (اپل).

معایب:

  • پلتفرم بسته.
  • سفارشی سازی محدود.
  • حافظه قابل افزایش نیست.

آی او اس انتخاب بهتری از برنامه‌ها و محتوای ممتاز دارد که همگی در یک محیط خرید یکباره جمع‌ بندی شده‌ اند. آنچه ما در مورد اندروید داریم، توانایی شخصی سازی واقعی و شخصی سازی تجربه کاربر است. من همچنین دوست دارم اندروید با سرویس‌ های شبکه‌ های اجتماعی برای مخاطبین و اشتراک‌گذاری محتوا بهتر ادغام شود، به‌علاوه، نویگیشن GPS، Gmail و پشتیبانی اولیه زندگی را دوست دارم.

آیفون که مجهز به آی او اس انتخاب خوبی برای طرفداران اپل است که از کامپیوتر های مک و مک‌ بوک استفاده می‌ کنند، زیرا این دستگاه‌ ها می‌ توانند به طور یکپارچه ادغام شوند. آیفون‌ های پلاس با امنیت قوی و ویژگی‌ های مفید بسیار راحت اما گران قیمت هستند.

از طرف دیگر اندروید برای کاربرانی که گزینه های بیشتری را از نظر سخت افزار و نرم افزار می خواهند انتخاب خوبی است. شما گوشی های اندرویدی را با اندازه ها و ویژگی های مختلف دریافت خواهید کرد.

اندروید و آی او اس

محبوبیت هر دو سیستم عامل، اندروید و آی او اس کم و بیش به طور مساوی با هم برابرند، بنابراین نمی توانید با هیچ کدام اشتباه کنید. من معتقدم که با توجه به معیار هایی که برایتان اولویت دارند باید انتخاب کنید پس نمی توانم بگویم که کدام یک از این دو سیستم عامل بهتر است. اما اگر بخواهم گوشه ای از نظر شخصی خود را با شما درمیان بگذارم، به عنوان فردی که به شخصی سازی و استفاده طولانی مدت علاقه دارد، اندروید به همراه گوشی های پیکسل گوگل را ترجیح می دهم!

نتیجه

هر دو سیستم عامل اندروید و آی او اس، به مراتب بیشتر از تفاوت، شباهت دارند! مطمئناً در گوشی های آینده شاهد پیشرفت های زیادی در هر دوی این سیستم عامل ها خواهیم بود. همانطور که اشاره کردم، دلایل مختلف برای افراد مختلف مهم است. بنابراین باید فقط به مواردی که برای شما مهم هستند و اولویت دارند توجه کنید و بر اساس ترجیحات خود تصمیم بگیرید.

منبع: prizminstitute

Gerelateerde berichten

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *