آموزش, سخت افزار

مقایسه کارت گرافیک مجتمع و اختصاصی

گرافیک مجتمع و اختصاصی

اگر بین خرید کارت گرافیک اختصاص و مجتمع (یکپارچه) شک دارید و نمی دانید کدام را بخرید در ادامه این پست هر آنچه باید بدانید را به شما خواهیم گفت تا با خیال راحت انتخاب کنید.

ما دو نوع گرافیک داریم، نوع اول گرافیک های اختصاصی هستند که به عنوان یک سخت افزار جدا و مستقل برای کار های گرافیکی عمل می کنند و نوع دوم هم گرافیک های یکپارچه یا مجتمع هستند که روی CPU لحیم می شوند. هر یک مزایا و معایب خود را دارند، اما موضوع مهمی که باید در نظر داشته باشید این است که برای چه کاری می خواهید از آن استفاده کنید بنابر این برای کار های مختلف عملکرد و کارایی این دو با هم متفاوت است.

همچنین می توانید هر دو را روی سیستم خود داشته باشید و در کاربرد های مختلف کارت گرافیک یکپارچه را غیر فعال کنید و از گرافیک اختصاصی استفاده کنید که در ادامه در این باره بیشتر توضیح خواهیم داد پس با ما تا انتهای این پست همراه باشید.

مطالب مرتبط و پیش نیاز

مزایا و معایب گرافیک یکپارچه

مزایامعایب
اندازه کوچکعدم امکان ارتقا
سبکبرای کار های سنگین و حرفه ای مناسب نیست
کم مصرف
تولید گرما کم
عدم نیاز به خنک کننده جدا
اقتصادی
مناسب کار های سبک
امکان اتصال به چندین نمایشگر 4K

مزایا و معایب گرافیک اختصاصی

مزایامعایب
مناسب برای تمام کار های سنگین و حرفه ای گران
امکان اتصال به چندین نمایشگر 4K، 8Kمصرف برق زیاد
قابل ارتقاتولید گرما زیاد
به خنک کننده نیاز دارد
اندازه بزرگ
سنگین

مقایسه نهایی

مقایسه گرافیک مجتمع و اختصاصی

از نظر اندازه کارت گرافیک یکپارچه چون از بسیاری از قابلیت های CPU به صورت اشتراکی استفاده می کند نیازی به خنک کننده ندارد به همین خاطر نسبت به گرافیک اختصاصی سبک تر و کوچکتر است بنابراین برای لپ تاپ ها و دستگاه های قابل حمل بسیار مناسب است. چون IGPU به همراه CPU خریداری می شود و نیازی به هزینه جدا برای خرید گرافیک ندارید بنابراین به صرف تر است. از طرفی به خاطر محدود بودن قدرت و عملکرد اجرای کارت گرافی یکپارچه گرمای کمی تولید می شود و مصرف انرژی کمتری دارد. این کم مصرف بودن باعث می شود بسیاری از سازندگان برای افزایش طول عمر باتری لپ تاپ ها از گرافیک یکپارچه استفاده کنند.

در مقابل کارت گرافیک اختصاصی با وجود همه این معایب قدرت و عملکرد اجرای فوق العاده ای دارد که بهترین IGPU ها هم به آن نمی رسند و اگر شما یک گرافیک اختصاصی خوب خریداری کنید برای تمام کار گرافیکی سبک و سنگین کافی است. از طرفی چون هر روز بازی ها و نرم افزار های جدیدی وارد بازار می شوند نیاز است گرافیک خود را برای داشتن تجربه بهتر و استفاده از به روز ترین اپ ها ارتقا دهید. اما عیب بزرگی که گرافیک یکپارچه دارد این است که قابل ارتقا نیست چون روی CPU لحیم شده است. در ضمن اگر می خواهید از چندین نمایشگر با کیفیت بالا استفاده کنید نیاز است که یک گرافیک یکپارچه خوب داشته باشید البته نمی توانید از رزولوشن 8K بهره ببرید.

نتیجه

این که گرافیک یکپارچه برای شما مناسب تر است، یا اختصاصی بستگی به این دارد که برای چه کاری می خواهید از آن استفاده کنید؛ مثلا برای کار های سبک یا سنگین می خواهید از آن استفاده کنید، یا می خواهید آن را ارتقا دهید یا نه. اما اگر هنوز مردد هستید و بودجه کافی دارید می توانید هر دو را تهیه کنید و از همه ی مزایای موجود در این دو کارت گرافیک استفاده کنید. اگر به این فکر می کنید که اگر هر دو را داشته باشم مصرف انرژی زیاد می شود خبر خوب این است که می توانید هر وقت به گرافیک اختصاصی نیاز داشتید کارت گرافیک مجتمع خود را غیر فعال کنید.

اگر می خواهید بدانید چطور می توانید گرافیک یکپارچه خود را غیر فعال کنید یا این که مکانیزم استفاده از گرافیک مجتمع و اختصاصی به چه صورت کار می کند می توانید به پست نحوه غیرفعال کردن iGPU مراجعه کنید. در آخر باید بدانید CPU هایی که گرافیک یکپارچه ندارند در پردازنده های اینتل دارای پسوند F هستند مانند: CPU Intel i3 – 10100F TRY که فاقد گرافیک یکپارچه است.

و پردازنده های AMD که پسوند G دارند نیز فاقد گرافیک یکپارچه هستند مانند: Ryzen 3 2200G و Ryzen 5 2400G.

شما می توانید گرافیک ها و CPU های دارای گرافیک یکپارچه را در فروشگاه تک یک بررسی کنید. در صورت نیاز می توانید از طریق چت آنلاین در این باره با کارشناسان ما مشورت کنید.

منابع:

howtogeek.com

ecomputertips.com

Gerelateerde berichten

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *