سخت افزار

نقد و بررسی کارت گرافیک Nvidia GeForce RTX 3090

گرافیک GeForce RTX 3090

کارت گرافیک Nvidia GeForce RTX 3090 حتی با وجود تلاش‌ های AMD برای سرنگونی آن، همچنان در بازار فروش کارت های گرافیک پیشرو است. این پرچمدار Nvidia دارای 24 گیگابایت رم و یک هیتسینگ بزرگ در پشت آن است. این GPU در زمینه بازی های هاردکور و رندر های سه بعدی عملکرد بسیار خوبی دارد. کارت گرافیک GeForce RTX 3090، تا کنون جایگزین دو کارت گرافیک عالی از نسل های قبلی همین برند یعنی، Nvidia Titan RTX و RTX 2080 Ti شده است.

کارت گرافیک Nvidia GeForce RTX 3090 حتی با جدید ترین بازی‌ های AAA نیز عملکرد شگفت‌ انگیزی را در 4K ارائه می‌ دهد و حتی می‌ تواند بازی‌ های 8K را با سرعت 60 فریم بر ثانیه انجام دهد، اگرچه در سطح 8K کاملاً هم عالی عمل نمی کند، اما باز هم خوب است. در واقع این GPU، می‌ تواند بهترین بازی‌ های مخصوص کامپیوتر های گیمینگ را بدون مشکل انجام دهد. همچنین به کسانی که برای انیمیشن‌ های سه‌ بعدی و رندر های ویدیویی به گرافیک‌ های سنگین نیاز دارند، کمک می کند.

متأسفانه پردازنده گرافیک Nvidia GeForce RTX 3090 قیمت بسیار بالایی دارد. رقبای دیگر آن که برای اکثر گیمر ها جذاب اند، یعنی RTX 3080 و Radeon RX 6900XT کمی مقرون به صرفه تر هستند. البته GeForce RTX 3090 تا حد زیادی قوی‌ ترین پردازنده گرافیکی در بازار مصرف‌کنندگان است، اما خب گران است. این پردازنده گرافیکی بهترین انتخاب برای کسانی که به قیمت اهمیتی نمی‌ دهند و بهترین‌ ها را می‌ خواهند یا برای پروژه‌ هایی که نیاز به رندر سخت‌ افزاری عالی دارند، است.

قیمت و دسترسی به GeForce RTX 3090

کارت گرافیک GeForce RTX 3090

کارت گرافیک GeForce RTX 3090 در حال حاضر با قیمت 1499 دلار برای نسخه Founders ساخته خود Nvidia در دسترس است. با این حال، این اولین باری است که انویدیا یک کارت در سطح Titan را برای سازندگان کارت گرافیک ثانویه مانند MSI ،Asus و Zotac باز می گذارد و این به این معنی است که انتظار می رود برخی از نسخه های RTX 3090 به طور قابل توجهی گران تر باشند.

ویژگی ها و چیپست

کارت گرافیک جدید RTX 3080، درست مانند نسل قبلی خود، RTX 3080 بر اساس معماری Nvidia Ampere و با استفاده از پردازنده گرافیکی GA102 ساخته شده است. البته این بار، ما 82 پردازنده جریانی (SM) دریافت می کنیم که در مجموع 10496 هسته CUDA، همراه با 328 هسته Tensor و 82 هسته RT را تشکیل می دهند.

در نگاه اول، افزایش کوچک 72 SM در Titan RTX مبتنی بر Nvidia Turing یک پیشرفت جزئی به نظر می رسد. اما یکی از اساسی ترین تفاوت ها با معماری Ampere، توانایی مدیریت هر دو مسیر داده در هر SM است. همچنین بار کاری FP32 آن بدان معناست که تعداد هسته های CUDA در هر SM به طور مؤثر دو برابر می شوند، به همین دلیل است که کارت گرافیک GeForce RTX 3090 یک غول رندر است.

کارت گرافیک GeForce RTX 3090 دارای 24 گیگابایت حافظه ویدئویی GDDR6X در یک گذرگاه 384 بیتی است، که 936 گیگابایت بر ثانیه پهنای باند حافظه ایجاد کرده و این تقریباً یک ترابایت داده در هر ثانیه است. داشتن چنین تخصیص عظیم VRAM با این سرعت به این معنی است که هر کسی که کار های رندر سه بعدی سنگین را در برنامه هایی مانند Davinci Resolve و Blender با این کارت گرافیک انجام دهد، از مزایای زیادی برخوردار خواهد شد.

همچنین نسل سوم Tensor Cores موجود در کارت‌ گرافیک های Nvidia Ampere نیز بهبود چشمگیری داشته و سرعت آن ها نسبت به Turing Tensor Core دو برابر شده. با این حال، عملکرد DLSS به طور کلی افزایشی نداشته است، زیرا هر SM اکنون دارای یک هسته Tensor است، در حالی که تورینگ دارای دو هسته Tensor در هر SM است.

مصرف برق این پردازنده گرافیکی

ما باید در مورد مصرف برق کارت گرافیک GeForce RTX 3090 نیز صحبت کنیم. در آزمایشات توان مصرفی، کارت گرافیک انویدیا GeForce RTX 3090 حداکثر 357 وات برق، مصرف کرده است. این تقریباً مقدار زیادی است، به خصوص اگر آن را با یک پردازنده قدرتمند جفت کنید. انویدیا برای خرید منبع تغذیه مناسب با GeForce RTX 3090 منبعی حداقل 750 واتی را توصیه می‌ کند. البته می توان فراتر رفت و فقط یک PSU کامل 1000 واتی را با این کارت تهیه کرد. این هم فقط برای این است که مطمئن شویم، منبع تغذیه شما دائماً در اوج راندمان کاری خود کار نمی‌ کند و با خاموش شدن تصادفی مواجه نخواهیم شد.

طراحی نسخه Founders GeForce RTX 3090

طراحی نسخه Founders GeForce RTX 3090

نسخه Founders Edition Nvidia GeForce RTX 3090 دارای بهترین خنک‌ کننده‌ پردازنده ای است که انویدیا تا به حال خودش عرضه کرده است. ابعاد این نسخه به اندازه یک کارت گرافیک کاملاً عظیم است، طول آن 12.3 اینچ است و یک کارت 3 اسلاتی با وزن بسیار زیاد است. البته، ما آن را وزن نکرده ایم و انویدیا نیز وزن آن را در لیست مشخصاتش عنوان نکرده است، اما به راحتی بیش از 3 کیلوگرم است.

همچنین این نسخه از نظر زیبایی ظاهری بسیار شبیه به RTX 3080 Founders Edition، با طرح رنگی مشکی و خاکستری متال و فن هایی در دو طرف پردازنده گرافیکی است. خنک‌ کننده نیز در این جا هوا را از سمت کارت گرافیک مکیده و آن را به سمت بالای کیس تخلیه می کند. هیت سینک آن نیز دارای مساحت بسیار زیادی است که عمل خنک کردن را کارآمد تر می کند.

برای تسهیل این طراحی خنک‌ تر، PCB دوباره طراحی شد تا عبور هوا از پشت کارت گرافیک نیز وجود داشته باشد. به همین دلیل، انویدیا یک کانکتور 12 پین PCIe جدید را به جای کانکتور های 8 پینی دوتایی قبلی، پیاده سازی کرد. البته، انویدیا یک کانکتور برق 2 * 8 به 1 * 12 را نیز ارائه می دهد، بنابراین چیزی نیست که در حال حاضر نگران آن باشید.

از آنجایی که GeForce RTX 3090 یک کارت سه‌ شاخه بزرگ است. بهتر است ابتدا بررسی کنید تا مطمئن شوید که کیس شما واقعاً می‌ تواند از آن پشتیبانی کند.

کارایی کارت گرافیک GeForce RTX 3090

وقتی صحبت از عملکرد بازی می شود، ما فقط می توانیم بگوییم Nvidia GeForce RTX 3090 تنها 10-20٪ سریع تر از RTX 3080، آن هم با بیش از دو برابر قیمت است. این افزایش در عملکرد، اگر تمام چیزی باشد که از یک کارت گرافیک گیمینگ می خواهید، ممکن است ارزشش را داشته باشد.

کارایی کارت گرافیک GeForce RTX 3090

GeForce RTX 3090 و بازی هایی با گرافیک 8K

کارت گرافیک GeForce RTX 3090 در درجه اول برای بازی های 8K و برنامه های رندر حرفه ای 3 بعدی طراحی شد. البته در مورد عملکرد کارت گرافیک GeForce RTX 3090 در بازی های 8K زیاد نمی توان صحبت کرد. اما می دانیم هنگام کار با بازی های 8K این کارت گرافیک با کاهش عملکرد قابل توجه 3 تا 5 درصدی همراه است.

هنگام آزمایش این کارت گرافیک در بازی‌ هایی مانند World of Warcraft یا Battle for Azeroth و Destiny 2، ما توانستیم به‌ جای روشن کردن تمام قابلیت‌ های چشمی، سرعت 60-70 فریم در ثانیه را با این وضوح بسیار بالا، اما با تنظیمات با کیفیت بالا، به دست آوریم. البته زیاد هم بد نیست، زیرا 24 گیگابایت VRAM کافی است تا مجبور نباشیم تنظیمات بافت ها را کم کنیم.

ما هنوز به مردم توصیه نمی‌ کنیم بازی‌ ها را با کیفیت 8K شروع کنند. Nvidia GeForce RTX 3090 به عنوان اولین کارت گرافیکی 8K در این کیفیت جذاب به نظر می رسد. بازی های 8K هم هنوز کامل نیستند و قطعاً در نقطه ای نیستند که بتوانید تنظیمات آن را انجام دهید.

GeForce RTX 3090 و بازی هایی با گرافیک 4K

با این حال GeForce RTX 3090 هنگام اجرای بازی های 4K سطح عملکرد حداکثری از تنظیمات را به خوبی ارائه می دهد. تک تک بازی هایی که با این کارت گرافیک با کیفیت 4K تست شدند مانند یک رویا اجرا می شدند. با آن که RTX 3090 نسبت به RTX 3080 فقط 15 درصد پیشرفت داشته، اما پیشرفت چشمگیری داشته است.

افرادی که قصد دارند این کارت گرافیک را برای بازی بخرند، احتمالاً از آن دسته افرادی هستند که فقط خواهان فناوری پیشرفته و عالی هستند و به قیمت آن اهمیت نمی دهند.

عملکرد کد گذاری و رندرینگ

عملکرد کد گذاری و رندرینگ Nvidia RTX 3090

جایی که کارت گرافیک Nvidia GeForce RTX 3090 واقعاً می‌ درخشد، در رندر و کد گذاری سه‌ بعدی است. این کارت گرافیک برای طراحان حرفه‌ ای‌ و خلاق که بدون سرمایه‌ گذاری هزاران دلاری در کارت گرافیک های Quadro یا Tesla به این سطح از عملکرد نیاز دارند، بسیار جذاب خواهد بود.

لازم به ذکر است که کد گذاری با NVENC در اینجا مانند RTX 2080 Ti است، به این معنی که عملکرد نسل به نسل تغییر زیادی نمی کند. با این حال، اکنون Nvidia GeForce RTX 3090 از کد گذاری در Adobe Premiere نیز پشتیبانی می کند و تقریباً کل گردش کار تولید ویدیو اکنون توسط این GPU تسریع می‌ شود. کد گذاری یک ویدیو با استفاده از کد گذار NVENC، به جای نرم افزار زمان را به نصف کاهش می دهد. احتمالاً Nvidia GeForce RTX 3090 یک کارت گرافیک فوق‌ العاده مفید و اختصاصی برای ویرایشگر های ویدیو خواهد بود.

سپس جایی که RTX 3090 واقعا می درخشد، هنگام رندر سه بعدی از طریق برنامه هایی مانند Blender و Autodesk Maya است. در واقع، در حالی در عملکرد گیمینگ، GeForce RTX 3090 حدود 50% سریع‌ تر از RTX 2080 Ti است. در عملکرد تورینگ در Blender پردازنده 3090 تقریباً دو برابر سریع‌ تر هم هست و تنها در 229 ثانیه رندر می‌ شود. این یک پیشرفت چشمگیر است، که به لطف عملکرد بسیار زیاد VRAM و FP32 ارائه شده است.

جمع بندی نهایی

مزایا
معایب
مناسب بازی های 8K:
اNvidia GeForce RTX 3090 اولین کارت گرافیکی است که عملکرد گیمینگ با کیفیت 8K را ارائه می دهد. با آن که کامل نیست ولی بد هم نیست.
قیمت بسیار زیاد:
Nvidia GeForce RTX 3090 سریع ترین کارت گرافیک در جهان است، اما بسیار گران است. ویژگی های جدید RTX 3080 ارزش این همه افزایش قیمت را ندارد.
مناسب حرفه ای ها است:
اگر بخش بزرگی از گردش کار روزانه شما شامل رندر سه بعدی باشد، عملکرد محاسباتی عظیم و مقدار فراوان VRAM که در این پردازنده ارائه می شود، برای شما رویایی خواهد بود.
رزولوشن 4K خیلی بالا:
RTX 3090 یک کارت گرافیک فوق العاده قدرتمند است و شما به سادگی چیزی را که برای آن پول می پردازید دریافت نخواهید کرد مگر اینکه تنها بازی هایی با کیفیت 4K را بازی کنید.
عملکرد فوق العاده در بازی های 4K:
با کارت گرافیک GeForce RTX 3090، بالاخره به نقطه ای رسیدیم که می توانید هر بازی 4K ای را با حداکثر کیفیت بازی کنید.
تغییرات اندک نسبت به نسخه قبلی:
اگر نمی خواهید دو برابر قیمت RTX 3080 Nvidia GeForce را برای تنها 15٪ عملکرد گیمینگ اضافه شده در کارت گرافیک جدید بپردازید، احتمالاً باید به سراغ کارت گرافیک های ارزان تر از برند Nvidia بروید.

منبع:

techradar.com

Gerelateerde berichten

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *