سخت افزار, مجله تکنولوژی

آیا برای ویرایش عکس به کارت گرافیک نیاز دارید؟

گرافیک ویرایش عکس

اگر بخواهیم به طور خلاصه به این سؤال جواب دهیم، به سادگی می گوییم برای ویرایش عکس نیازی به داشتن کارت گرافیک ندارید. کارت گرافیک یکپارچه موجود در CPU به خصوص اگر مبتدی هستید و بودجه محدود برای ساخت کامپیوترتان دارید، کافی است. با این حال، شکی وجود ندارد که حتی یک کارت گرافیک اختصاصی پایه ابتدایی نیز می‌تواند برای انجام وظایف و فیلترهای خاص به شما افزایش عملکرد بدهد.

حال اگر یک ویرایشگر عکس حرف ای با بودجه مناسب برای ساخت ویرایش عکس خود هستید، توصیه می شود روی یک کارت گرافیک جداگانه ساده سرمایه گذاری کنید. با این حال، اگر بودجه‌ تان کم است، توصیه می‌ شود که بخشی از بودجه را برای یک CPU خوب به حداکثر برسانید، زیرا ویرایش عکس بیشتر به CPU وابسته است تا GPU.

انتخاب اجزای مناسب برای ساخت یک سیستم برای ویرایش عکس نیز مهم است. از آنجایی که بسیاری از ما بودجه محدودی داریم، ضروری است که بخش بیشتری از بودجه خود را در سخت افزار مناسب سرمایه گذاری کنیم. در متن زیر سعی خواهم کرد به سؤال “آیا برای ویرایش عکس به کارت گرافیک نیاز دارید؟” به تفصیل پاسخ دهم.

آیا برای ویرایش عکس به کارت گرافیک نیاز دارید؟

خوشبختانه خیر. برای استفاده از نرم افزار های ویرایش عکس مانند Adobe Photoshop، نیازی به داشتن کارت گرافیک اختصاصی روی کامپیوتر شخصی خود ندارید. کارت گرافیک یکپارچه یا داخلی در CPU شما باید برای انجام تمام کار های ضروری ویرایش عکس به راحتی کافی باشد. همچنین برای مطالعه بیشتر در مورد کارت گرافیک های یکپارچه و کافی بودن آن ها می توانید به مقاله دیگر ما مراجعه کنید.

با این حال، این بدان معنا نیست که در صورت انتخاب یک GPU اختصاصی، هیچ مزیتی نخواهید دید. Pudget Systems یک مطالعه جامع در مورد تأثیرات استفاده از GPU اختصاصی برای کار با Adobe Photoshop انجام داده است که محبوب ترین نرم افزار ویرایش عکس موجود است.

عملکرد Adobe Photoshop در استفاده از گرافیک یکپارچه و گرافیک اختصا2ص
Intel UHD 630 iGPU در مقابل پردازنده های گرافیکی اختصاصی متوسط و پیشرفته

تست بالا بر روی Adobe Photoshop CC 2019 با استفاده از Intel Core i9-9900K انجام شد. هنگام در نظر گرفتن iGPU در مقابل GPU اختصاصی برای ویرایش عکس، نتایج نسبتاً قطعی هستند. حتی یک پردازنده گرافیکی اختصاصی رده پایین تر، NVIDIA GTX 1060، در مقایسه با iGPU محبوب Intel UHD 630، حدود 40 درصد قدرتمند تر است.

بیشتر این به این واقعیت مربوط می شود که حتی یک کارت گرافیک اختصاصی ارزان قیمت دارای VRAM بسیار بیشتری در مقایسه با یک کارت گرافیک یکپارچه است. در این مورد، GeForce GTX 1060 دارای 6 گیگابایت VRAM است در حالی که اینتل UHD 630 تنها از 1 گیگابایت VRAM استفاده می کند. از این رو، UHD 630 اینتل برای بارگیری و رندر کردن دارایی ها و ویژگی ها در زمان واقعی مشکل خواهد داشت، به خصوص اگر تصویر بزرگ باشد.

تفاوت iGPU و GPU اختصاصی به وظایف و فیلتر های استفاده شده بستگی دارد!

توجه داشته باشید که نمودار در بخش بالا فقط نمره عملکرد GENERAL GPU ها را نشان می دهد. در واقع، تفاوت عملکرد بین iGPU و یک GPU اختصاصی به فیلتر ها و ویژگی‌ هایی که استفاده می‌ کنید و کار هایی که انجام می‌ دهید بستگی دارد. به عنوان مثال، طبق Pudget Systems، افکت‌ ها و فیلتر هایی که از شتاب GPU استفاده می‌ کنند مانند «Smart Sharpen»، «Field Blur»، «Iris Blur» و «Resizing» در یک GPU اختصاصی در مقایسه با یک کارت گرافیک یکپارچه بسیار سریع‌ تر بودند.

از سوی دیگر، برای وظایف و فیلتر هایی مانند “کاهش نویز”، “ذخیره و باز کردن فایل”، “Gradient”، “Magic Wand Select”، “Rotate” و غیره تقریباً هیچ تفاوتی بین iGPU Intel UHD 630 و اختصاصی وجود نداشت. این نمودار چگونگی مقایسه یک GPU یکپارچه و GPU های اختصاصی را از نظر عملکرد برای وظایف و جلوه های خاص روشن می کند.

لیست ویژگی هایی که برای فتوشاپ به GPU نیاز دارند

با توجه به مشخصات رسمی Adobe Photoshop، موارد زیر تمام ویژگی هایی است که می تواند مفید باشد یا برای کار کردن به GPU نیاز داشته باشد.

  • Artboards
  • Blur Gallery
  • Camera Raw
  • Image Size
  • Lens Blur
  • Neural Filters
  • Select Focus
  • Select and Mask
  • Smart Sharpen
  • 3D
  • Birds Eye View
  • Flick Panning
  • Oil Pain
  • Perspective Wrap
  • Render
  • Scrubby Zoom
  • Smooth Brush Resizing

این لیستی از ویژگی هایی است که یک GPU اختصاصی باعث می شود کار با ان ا راحت تر باشد. البته توجه داشته باشید که من در اینجا به فتوشاپ اشاره می کنم زیرا محبوب ترین نرم افزار ویرایش عکس است.

شما باید یک کارت گرافیک اختصاصی برای راه اندازی چند مانیتور بخرید

بله، توصیه می کنم این کار را انجام دهید. هر چه تعداد صفحه نمایش شما بیشتر باشد، پیکسل های بیشتری خواهید داشت. هرچه تعداد پیکسل های شما بیشتر باشد، پردازنده گرافیکی شما به VRAM بیشتری نیاز دارد تا بتواند به راحتی تمام دارایی های نمایش داده شده در چندین صفحه را تامین کند.

کارت‌ های گرافیک یکپارچه مقدار VRAM بالایی ندارند. همانطور که در بالا توضیح داده شد، برای مثال، Intel UHD 630 تنها یک ترابایت VRAM دارد. پردازنده گرافیکی اختصاصی میان رده پایین به راحتی می تواند 4 تا 6 برابر VRAM داشته باشد. در حالی که iGPU شما می‌ تواند چندین مانیتور را پشتیبانی و اجرا کند، اما برای داشتن یک تجربه کاری بهتر، توصیه می‌ شود حتی اگر مجبور به انتخاب یک GPU اختصاصی بسیار ابتدایی هستید، از یک GPU اختصاصی برای تنظیم چند مانیتور استفاده کنید.

آیا برای ویرایش عکس باید یک کارت گرافیک با کیفیت بالا بخرید؟

خیر، برای بهره مندی از مزایای داشتن کارت گرافیک اختصاصی، نیازی به خرید یک کارت گرافیک رده بالا ندارید. اگر تصمیم به خرید یک کارت گرافیک اختصاصی برای ساخت سیستم مخصوص ویرایش عکس خود گرفته اید، کارت گرافیک اختصاصی میان رده باید به خوبی کار کند. نکته کلیدی این است که یک کارت گرافیک اختصاصی با مقدار مناسب VRAM داشته باشید.

GPU اختصاصی میان رده در مقابل GPU رده بالا برای فتوشاپ
GPU اختصاصی میان رده در مقابل GPU رده بالا برای فتوشاپ

از نمودار بالا می بینید که یک کارت گرافیک متوسط ​​بالا یعنی RTX 3060Ti تنها حدود 3٪ ضعیف تر از GPU اختصاصی RTX 3090 است (127.4 در مقابل 131.3 امتیاز). اولی 399 دلار است در حالی که دومی 1500 دلار است. البته قیمت واقعی بازار در حال حاضر برای پردازنده های گرافیکی ذکر شده دذ حال تغییر است. به این ترتیب، به شدت توصیه می‌ شود که از پردازنده‌ های گرافیکی با دامنه پایین‌ تر یا متوسط استفاده کنید. پردازنده‌ های گرافیکی سطح بالا هیچ سود قابل توجهی در عملکرد به شما نمی‌ دهند.

CPU یا GPU برای ویرایش عکس، کدام یک مهمتر است؟

CPU هنوز به عنوان مهم ترین مورد در ویرایش عکس باقی مانده است. برخلاف پردازنده‌ های گرافیکی که در آن‌ ها هیچ مزیت قابل‌ توجهی بین پردازنده‌ های گرافیکی متوسط و سطح بالا وجود نداشت، در مورد پردازنده‌ ها که اینطور نیست. برای ویرایش عکس، هرچه CPU بهتری داشته باشید، به طور کلی می توانید عملکرد بهتری را تجربه کنید.

با این حال، توصیه می‌ کنم در بهترین حالت از پردازنده‌ های Core i7 با کارایی بالا استفاده کنید، زیرا CPU درجه ورک استیشن مانند Core i9 ها یا Ryzen 9 ها فقط عملکردی کمی بهتر دارند و در عین حال هزینه بسیار بالاتری دارند. با این حال، توصیه می‌ شود که از پردازنده‌ های جدید ترین نسل استفاده کنید تا بیشترین سود را ببرید. در حالی که هسته ها و سرعت کلاک مهم هستند، این تولید و معماری کلی CPU است که به طور مؤثر افزایش عملکرد را نشان می دهد.

معیار CPU ها برای فتوشاپ
معیار CPU ها برای فتوشاپ.

سخن پایانی

برای تکرار، پاسخ به سوال “آیا برای ویرایش عکس به کارت گرافیک نیاز دارید؟”، خیر است! برای ویرایش عکس نیازی به داشتن کارت گرافیک اختصاصی ندارید. با این حال. داشتن یکی می تواند مزایای قابل توجهی برای وظایف، فیلتر ها و جلوه های خاص به شما بدهد.در صورت انتخاب یک GPU اختصاصی، توصیه می‌ شود در بهترین حالت از پردازنده‌ های گرافیکی متوسط تا متوسط استفاده کنید، زیرا داشتن یک GPU سطح بالا بسیار پرهزینه خواهد بود و در بهترین حالت فقط نتایج کمی به شما می‌ دهد.

در پایان، مهم است که بودجه خود را برای یک CPU خوب به حداکثر برسانید زیرا داشتن یک CPU خوب مهمتر از داشتن یک GPU خوب برای ویرایش عکس است.

منبع: pcguide101

Gerelateerde berichten

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *