سخت افزار

کدام مادربرد ها از رم DDR5 پشتیبانی می کنند؟

پشتیبانی مادربرد از رم DDR5

همانطور که قبل تر گفتیم، از آنجایی که ماژول های رم با نسل های قبل تر سازگار نیستند، نمی توانید از ماژول رم DDR5 در مادربرد های DDR4 استفاده کنید. از این رو، در این مقاله فهرستی از مادربرد هایی که از رم DDR5 پشتیبانی می‌ کنند را معرفی می‌ کنیم. اساساً، به جای نگاه کردن به هر مدل، ساده‌ تر است که فقط به چیپست مادربردی که از رم DDR5 پشتیبانی می‌ کند توجه کنید. اگر بدانید که چیپست مادربرد خاصی از DDR5 پشتیبانی می‌ کند، همه مدل‌ های مادربرد آن با وجود برند یا قیمت بالا، حتماً از رم DDR5 پشتیبانی می‌ کنند.

کدام مادربرد ها از رم DDR5 پشتیبانی می کنند؟

باز هم می گویم، توجه کردن به چیپست‌ های مادربردی که از رم DDR5 پشتیبانی می‌ کنند، آسان‌ تر از بررسی کردن مدل های مختلف و ساخت هر مادربرد است. در حال حاضر چیپست های سری 600 اینتل از رم DDR5 پشتیبانی می کنند. بنابراین چیپست هایی از جمله Z690، B660 و H610 از رم DDR5 پشتیبانی می کنند. جدول زیر این موضوع را به تفصیل توضیح می دهد:

ملاحظاتمثالسوکت/ CPUچیپست
مادربرد های سطح بالاGigabyte Z690 AORUS XTREME
Asus ROG STRIX Z690-E GAMING WIFI
Asus PRIME Z690-P WIFI
پردازنده های نسل دوازدهم LGA1700Intel Z690
مادربرد های میان ردهMSI MAG B660M MORTAR
Asus TUF GAMING B660M-PLUS WIFI
Gigabyte B660M AORUS Pro AX
پردازنده های نسل دوازدهم LGA1700Intel B660
مادربرد های ارزان قیمتASRock H610M-HDVP/D5
Asus Pro H610M-C-CSM
پردازنده های نسل دوازدهم LGA1700Intel H610

در حال حاضر هیچ مادربرد AMD ای وجود ندارد که از رم DDR5 پشتیبانی کند. این موضوع در آینده نزدیک تغییر خواهد کرد زیرا AMD در حال آماده شدن برای ارائه نسل بعدی CPU ها و مادربرد های خود است. لازم به ذکر است که تفاوت های کلیدی زیادی بین یک چیپست سطح بالا و یک چیپست سطح پایین وجود دارد.

به عنوان مثال یک چیپست سطح بالا مانند Z690 دارای پورت های USB نسل جدید بیشتری است، امکان اورکلاک را فراهم می کند، گذرگاه های PCIe بیشتری دارد که به نوبه خود به معنای اسلات های توسعه بیشتر است، طراحی VRM و توان فاز بهتری دارد و غیره. به عبارت دیگر، تمام مادربرد های دارای چیپست سری 600 اینتل از سری Z، B و H از رم DDR5 پشتیبانی می کنند.

برای استفاده از رم DDR5، باید کل کامپیوتر خود را ارتقا دهید

به خوبی ارزش در نظر گرفتن این واقعیت را دارد که استفاده از رم DDR5 شما را مجبور می کند کل کامپیوتر خود را ارتقا دهید. این به این دلیل است که رم DDR5 سازگار با نسل های قبل تر نیست. به عبارت دیگر، نمی‌ توانید رم DDR5 را در مادربرد قدیمی‌ تری که برای پشتیبانی از رم DDR4 طراحی شده است، نصب کنید. پس باید به فکر ارتقا مادربرد خود نیز باشید.

به این ترتیب، شما باید مادربردی تهیه کنید که به طور اختصاصی از رم DDR5 پشتیبانی می کند. این کار به نوبه خود شما را مجبور می کند که به خرید CPU جدید نیز فکر کنید. این به این دلیل است که تمام چیپست‌ های جدید تر مانند Intel Z690 ،Intel B660 و Intel H610 که از DDR5 پشتیبانی می‌ کنند، یک سوکت CPU کاملاً جدید دارند، یعنی LGA 1700 که از پردازنده‌ های نسل دوازدهم اینتل پشتیبانی می‌ کند.

به عبارت دیگر، نمی‌ توانید CPU های نسل دهم و یازدهم اینتل مبتنی بر LGA 1200 را روی مادربرد های جدید تر نصب کنید. بنابراین باید خودتان بسنجید که آیا رم DDR5 ارزش ارتقا را دارد یا نه؟ به نظر من، اگر مشخصات سیستمی به اندازه کافی خوب را دارید، ارتقاء به هیچ وجه ایده خوبی نیست. از طرف دیگر، اگر در حال ساخت یک سیستم کاملاً جدید هستید، چشم انداز داشتن برای یک رم نسل جدید تر DDR5 منطقی تر است.

قیمت مادربرد های DDR5 چقدر است؟

همانطور که در مورد تمام نسل های مادربرد بوده است، قیمت انواع مادربرد های نسل جدید که از DDR5 پشتیبانی می کنند به دسته عملکرد آن ها بستگی دارد. با توجه به تراشه های سری 600 اینتل، مادربرد های سری H610 ارزان‌ ترین و پس از آن مادربرد های سری B660 و در آخر مادربرد های سری Z690 گران‌ ترین هستند. قیمت مادربرد هایی که از DDR5 پشتیبانی می کنند با آنچه از مادربرد های جدید تر سری مربوطه خود انتظار دارید کاملاً معمولی است. به هر حال در واقعیت، قیمت مادربرد های DDR5 با مادربرد های نسل قبلی تفاوتی ندارد.

مادربردهای DDR5 در همه فرم ها موجود است

بسته به ترجیح خود می توانید مادربرد های پشتیبانی کننده DDR5 را در همه فرم فاکتور ها از جمله موارد زیر انتخاب کنید:

  • Mini ITX – کوچکترین فرم فاکتور
  • Micro ATX – فاکتور فرم برای اکثر مادربرد های مقرون به صرفه
  • ATX – فرم فاکتور مورد علاقه حرفه ای ها و گیمر ها
  • EATX – فرم فاکتور برای مادربرد های بسیار گران قیمت
پشتیبانی مادربرد از رم DDR5

شما می توانید مادربرد های DDR5 را از همه برند های محبوب از جمله ASUS، Gigabyte، MSI، ASRock و همچنین از برند های کمتر محبوب مانند Biostar و Maxsun نیز پیدا کنید. البته این روز هاف محبوب ترین برند ارائه دهنده مادربرد D5 مادربرد ASUS است.

کلمات پایانی

در اینجا به طور جامع در مورد اینکه کدام مادربرد ها در حال حاضر از رم DDR5 پشتیبانی می کنند صحبت کردیم. من به ویژه مادربرد های دارای چیپست های Z690، B660 و H610 سری 600 اینتل را بررسی کردم زیرا این ها تنها چیپست هایی هستند که در حال حاضر از رم DDR5 پشتیبانی می کنند. البته با گذشت زمان، این لیست با چیپست های بیشتری از اینتل و همچنین AMD پر خواهد شد. همچنین برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد قیمت رم ها بد نیست سری به فروشگاه تک یک بزنید!

منبع: pcguide101

Gerelateerde berichten

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *