کنسول بازی, مجله تکنولوژی

آیا باید یک کنسول بازی استیم دک بخریم یا لپ تاپ گیمینگ؟

استیم دک و لپ تاپ گیمینگ

امسال بازی‌ های ویدیویی تنها برای کامپیوتر های دسکتاپ در دسترس نیستند، بلکه شما می توانید از پلتفرم‌ های استریم گیم و لپ‌ تاپ‌ های گیمینگی قدرتمند تر نیز برای اجرای بازی های خود استفاده کنید. با گسترش درک ما از توانایی دستگاه های گیمینگ دستی و قابل حمل، حال تفکر قدیمی که در مورد بازی ها فقط به صورت دسکتاپ داشتیم از بین رفته است. اما سوال اصلی که پیش می آید این است که آیا باید کنسول استیم دک بخرم یا یک لپ تاپ گیمینگ؟

پاسخ برای گیمر های هاردکور و تشنه FPS (نرخ فریم) بالا، بسیار ساده است. دستگاه های گیمینگ قابل حملی وجود دارند که وقتی بحث عملکرد باشد استیم دک را از رقابت کنار می زنند، پس چرا پول را برای چیزی با چنین محدودیت‌ هایی هدر دهیم؟ خب، مهم است به خاطر داشته باشید که نیازی به بالا ترین نرخ فریم نیست. در مورد کنسول های گیمینگ قابل حمل، جنبه های بسیاری وجود دارد که باید در نظر بگیرید.

همان طور که بودجه شما یک عامل تعیین کننده اصلی خواهد بود، در مورد انتخاب دستگاه گیمینگ قابل حملی که متناسب نیاز شما باشد، چه باید کرد؟ شما باید نوع بازی هایی را که از انجام آن لذت می برید، مدت زمانی که می خواهید آن بازی را به پایان برسانید، کجا می خواهید بازی های گفته شده را انجام دهید و این که آیا شما بازی با کنترلر را ترجیح می دهید یا با بهترین ماوس و کیبورد های گیمینگ را در نظر بگیرید و در نهایت تصمیم بگیرید که کدام یک برای شما بهتر است. ما در این پست قصد داریم کنسول استیم دک و لپ تاپ گیمینگ را از نظر قیمت، عملکرد، کاربرد و تطبیق پذیری مقایسه کنیم پس تا انتهای این پست همراه ما باشید.

مقایسه قیمت و عملکرد استیم دک و لپ تاپ گیمینگ

استیم دک دارای یک CPU سفارشی 4 هسته ای AMD Zen 2، یک پردازنده گرافیکی RDNA 2، همراه با 16 گیگابایت رم DDR5 به عنوان استاندارد است. عملکرد GPU یک کنسول استیم دک تقریباً معادل GTX 1050 است.

در واقع استیم دک یک کنسول بسیار کوچک فشرده است. Valve کار بزرگی انجام داده است که قدرت زیادی را در چنین دستگاه کوچکی یک جا جمع کرده است. عمدتا قیمت یک کنسول استیم دک بسته به میزان فضای ذخیره سازی که انتخاب می کنید متفاوت است، از 399 دلار برای 64 گیگابایت شروع می شود تا 529 دلار برای 256 گیگابایت و 649 دلار برای 512 گیگابایت. بنابراین در حالی که خرج کردن بیشتر روی لپ‌ تاپ می‌ تواند اجزای قدرتمند تری به شما بدهد، هیچ تفاوتی در عملکرد بین هر یک از مدل‌ های استیم دک وجود ندارد.

با این قیمت، می‌ توانید یک لپ‌ تاپ گیمینگ تهیه کنید، اما پیدا کردن لپ‌ تاپ با پردازنده گرافیکی و پردازنده‌ ی مرکزی قدرتمند کمی دشوار است. نکته اصلی در اینجا این است که با قیمت بالا ترین استیم دک، مطمئناً می توانید لپ تاپی تهیه کنید که فریم های بیشتری در ثانیه تولید می کند، اگرچه باید در مورد ظرفیت RAM فداکاری کنید.

مقایسه کاربرد های استیم دک و لپ تاپ گیمینگ

استیم دک و لپ تاپ گیمینگ

ابتدا نوع بازی هایی را که دوست دارید انجام دهید در نظر بگیرید. کار با کنترلر های استیم دک کمی سخت است، اما در در بازی‌ های رانندگی بهتر کار می‌ کند. البته می‌ توانید از ماوس و کیبورد نیز برای بازی استفاده کنید. صفحه نمایش کوچک نیز مانعی برای برخی افراد خواهد بود. به طور مثال اگر بازی‌ هایی با منو های زیاد بازی می‌ کنید، صفحه نمایش 8 اینچی استیم دک کار را برای شما سخت می کند.

استیم دک و لپ تاپ گیمینگ

در حالی که لپ‌ تاپ‌ ها می‌ توانند همه این‌ قابلیت ها را حتی بیشتر، به شما بدهند. اما اگر بازی‌ ها را با کنترلر را ترجیح می‌ دهید و FPS آنقدر برای شما اهمیت ندارد و نمی خواهید یک دستگاه سنگین را همراه خود همه جا ببرید، خرید یک کنسول استیم دک برای شما انتخاب بهتری است.

در مرحله بعد باید به این فکر کنید که قرار است کجا بازی کنید و وسیله ای که می خواید با آن بازی کنید را باید تا کجا حمل کنید. از آن جایی که کنسول های استیم دک بسیار جمع و جور و سبک هستند به راحتی می توانید آن را همه جا همراه خود ببرید و به بازی مورد علاقعه خود بپردازید.

و آخرین چیزی که باید مد نظر قرار دهید تامین انرژی برای وسیله ای است که می خواهید با آن بازی کنید. اگر برای مدتی به برق دسترسی ندارید، استیم دک انتخاب بهتری است است. البته امروزه لپ‌ تاپ ها مدت زمان خوبی بدون اتصال به برق می توانند کار کنند اما همچنان اگر درجایی که به برق دسترسی ندارید می خواهید بازی کنید استیم دک گزینه بهتری است، چرا که مدت زمان بیشتری می توانید از آن استفاده کنید.

مقایسه تطبیق پذیری استیم دک و لپ تاپ گیمینگ

استیم دک یک دستگاه فوق العاده همه کاره مبتنی بر لینوکس است، اما اگر دوست دارید می توانید روی آن ویندوز نصب کنید. همچنین می توان از آن در حالت دسکتاپ برای کار یا به عنوان یک دستگاه پخش رسانه نیز استفاده کرد. به علاوه می توانید مانیتور را با استفاده از پورت USB Type-C به HDMI وصل کنید.

مسئله این است که یک لپ‌ تاپ هم می‌ توانست تمام این کارها را قبل از ورود استیم دک به بازار انجام دهد. نه تنها می‌ توانید روی لپ‌ تاپ کار و بازی کنید، بلکه می‌ توانید آن را به طور همزمان انجام دهید و به طور یکپارچه بین بازی، ایمیل‌ ها و صفحات مختلف جا به‌ جا شوید اما این کار با کنسول استیم دک کمی پیچیده تر است.

کار بر روی لپ‌ تاپ برای بیشتر افراد کمتر استرس‌ زا به نظر می‌ رسد، زیرا سیستم‌ عاملی (ویندوز) را اجرا می‌ کند که به طور روزانه از آن استفاده می‌ کنید. در حالی که لپ‌ تاپ‌ ها می‌ توانند بسیار قابل ارتقا باشند، با قابلیت ارتقا رم و نصب SSD‌های اضافی NVMe.

نتیجه

تصمیم گیری بین استیم دک یا لپ تاپ گیمینگ آنقدر ها هم سخت نیست. برای هر دو محدودیت‌ هایی وجود دارد، از جمله ایرادات اصلی استیم دک این است که با انواع خاصی از بازی‌ ها عملکردی خوبی ندارد. اما تا زمانی که نرخ فریم بالا برایتان مهم نیست، به سختی دلیلی وجود دارد که از گروه استیم دک استفاده نکنید.

اگر چه اگر شما می خواهید از بازی هایی استفاده کنید که استفاده از فناوری ردیابی پرتو در آن برایشما مهم است، استیم دک قهرمان شما نخواهد شد زیرا روی سخت افزار AMD اجرا می شود. به علاوه اگر قرار است کارهایی بیش از بازی انجام دهید، لپ تاپبهترین انتخاب برای شما است. اگرچه ممکن است در جیب شما جا نگیرد، اما هنگام استفاده از آن احتمالا استرس کمتری خواهید داشت. البته، هم لپ‌ تاپ و هم استیم دک مزایا و معایب خود را دارند و این شما هستید گه باید در نهایت با در نظر گرفتن فاکنتور های مختف انتخاب کنید.

منبع: pcgamer

Gerelateerde berichten

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *