سخت افزار

کارت گرافیک یکپارچه یا مجتمع چیست؟

گرافیک یکپارچه

احتمالا اگر با کامپیوتر سر و کار دارید اسم گرافیک مجتمع یا یکپارچه را شنیده اید برای فهمیدن این که گرافیک یکپارچه چیست، چه ویژگی ها و کاربرد هایی دارد تا انتهای این پست با ما همراه باشید. کامپیوتر های مدرن امروزی برای گیمینگ و کار های گرافیکی حرفه ای مثل ویرایش ویدیو های با کیفیت بالا و رندر سه بعدی دقیق در بازی های ویدیویی و اجرای برنامه های حرفه ای به یک پردازنده گرافیکی نیاز دارند. از طرفی CPU می تواند کار های گرافیکی را پردازش کند اما بخاطر نوع معماری که دارد نمی تواند به سرعت و به گونه ای کارآمد این کار را انجام دهد.

به همین دلیل است که ما پردازنده‌ های گرافیکی داریم که از ابتدا ساخته شده‌ اند تا در محاسباتی ریاضی عالی باشند، برای محاسبه صحیح مقادیر میلیون‌ها پیکسلی که در هر ثانیه ده‌ها یا صدها بار نیاز به محاسبه دارند. هر دستگاه محاسباتی، از کامپیوتر های شخصی گرفته تا تلفن‌ های هوشمند، دارای یک GPU هستند.

در حال حاظر تنها دستگاهی که GPU ندارد و با CPU کار می کند، سرور های محاسباتی هستند که از راه دور کار می‌ کنند. اما اکنون سرور های محاسباتی نیز به سمت استفاده از گرافیک ها رفته اند. زیرا پردازنده‌ های گرافیکی اکنون برای انجام محسباتیی فراتر از محاسبات گرافیکی استفاده می‌ شوند.

گرافیک یکپارچه چیست؟

کارت گرافیک یک واحد گرافیکی بسیار ضروری در هر کامپیوتر شخصی است. کارت گرافیک ها به رایانه های شخصی کمک می کند تا محتویات گرافیکی بالا را به راحتی و بدون زحمت مدیریت کنند. می توان دو نوع واحد گرافیکی را در یک کامپیوتر پیدا کرد که رایج ترین آنها گرافیک یکپارچه است که به آن گرافیک داخلی نیز می گویند. کارت گرافیک اختصاصی نیز نوع دیگری از واحد های گرافیکی است. گرافیک اختصاصی بیشتر توسط گیمر های حرفه ای و سایر کاربران برنامه های سطح بالا استفاده می شود. کارت گرافیک یکپارچه یک سخت افزار داخلی در تنظیمات کامپیوتر است.

پردازنده های گرافیکی یکپارچه یا مجتمع یا به طور خلاصه IGPU، تراشه گرافیکی است که می توانید به راحتی آن را بر روی مادربرد هر کامپیوتری پیدا کنید. هدف این تراشه شبیه به یک کارت گرافیک است. هر دوی آن ها به داده های گرافیکی دسترسی پیدا کرده و پردازش می کنند و محتوای HD را روی صفحه نمایشگر نمایش می دهند. این واحد از مادربرد، تمام بار محتویات گرافیکی را از پردازنده اصلی می گیرد و معمولاً روی مادربرد لحیم می شود.

ویژگی های گرافیک مجتمع

در ادامه ویژگی های یک IGPU را با هم بررسی می کنیم.

1. اندازه کوچک

گرافیک های یکپارچه از نظر اندازه کوچکتر از کارت های گرافیک اختصاصی هستند و سبک ترند. زیرا از آنجایی که به امکانات خنک کننده جداگانه نیاز ندارد و از بعضی قطعات موجود در پردازنده به صورت اشتراکی استفاده می کنند، اندازه آن نیز کوچک تر و وزن آن سبک تر می شود. به همین دلیل، گرافیک یکپارچه در لپ تاپ ها و سایر دستگاه های قابل حمل استفاده می شوند و بسیار مفید هستند. البته سبک بودن و قدرت کمتر، تنها می تواند نیازهای گرافیکی اولیه کاربران را برآورده کند.

2. کم مصرف

کارت گرافیک مجتمع بسیار مقرون به صرفه است، چرا که انرژی بسیار کمی مصرف می کند. به همین دلیل برای لپ تاپ ها مناسب تر است، زیرا به کاربرانی که لپ تاپ دارند کمک می کند تا مشکلات تخلیه باتری را در لپ تاپ خود کم کنند یا این مشکل را نداشته باشند. بنابراین با مصرف شارژ کمتر در کارت گرافیک مجتمع باعث افزایش عمر باتری دستگاه های قابل حمل مثل لپ تاپ می شود.

3. حرارت کمتر

قدرت و قابلیت اجرای گرافیک یکپارچه محدود است، بنابراین کارت های گرافیک یکپارچه مقدار کمی گرما تولید می کنند. این ویژگی برای کاربران لپ تاپ بسیار مفید است.

4. نیازی به خنک کننده جداگانه ندارد

در صورت وجود گرافیک یکپارچه در سیستم خود، کاربران نیازی به فکر کردن به قابلیت خنک کنندگی سیستم ندارند. چرا که IGPU مقدار محدودی گرما تولید می کند، بنابراین به خنک کننده جداگانه یا عالی نیاز ندارد.

5. کاربر نیازی به سرمایه گذاری جداگانه روی آن ندارد

کاربر نیازی به سرمایه گذاری جداگانه روی گرافیک یکپارچه ندارد زیرا همراه با مادربرد و پردازنده ارائه می شود. از آنجایی که نمی توان آن را ارتقا داد یا حذف کرد، کاربر نیازی به صرف هزینه برای گرافیک یکپارچه ندارد. از طرفی مقدار کمی شارژ از باتری مصرف می کند که آن را بسیار مقرون به صرفه می کند. به همین دلیل است که اکثر تولید کنندگان لپ تاپ سعی می کنند گرافیک یکپارچه را برای ارائه عملکرد بهتر باتری استفاده کنند.

شاید این مورد به کارتان بیاید

6. پردازنده گرافیکی یکپارچه برای اضافه کردن قابلیت خروجی ویدیوی اولیه

یک گرافیک یکپارچه اساساً کار اضافه کردن خروجی ویدیو و قابلیت رندر گرافیکی اولیه را به رایانه شخصی شما انجام می دهد. در غیاب کارت گرافیک اختصاصی، پورت‌ های خروجی ویدیویی که در پنل ورودی/خروجی پشتی مادربرد یا لپ‌ تاپ خود پیدا می‌ کنید، توسط گرافیک یکپارچه تغذیه می‌ شوند.

پردازنده گرافیکی یکپارچه برای اضافه کردن قابلیت خروجی ویدیوی اولیه کافی است
پورت های ورودی/خروجی پشتی در هر مادربردی توسط iGPU تغذیه می شوند زیرا خود مادربرد دارای تراشه پردازش گرافیکی نیست.

اگر پردازنده شما فاقد iGPU باشد، درگاه‌های خروجی ویدیو در پنل ورودی/خروجی پشتی مادربرد شما کار نمی‌کنند. از این رو، برای افزودن قابلیت خروجی ویدیو به رایانه شخصی، یک iGPU نه تنها به اندازه کافی خوب است، بلکه ضروری است.

7. iGPU می تواند از نمایشگر های متعدد و 4K پشتیبانی کند

بیشتر پردازنده‌ های گرافیکی یکپارچه جدید تر می‌ توانند از نمایشگر های زیاد و رزولوشن 4K نیز پشتیبانی کنند. به عنوان مثال مشخصات Intel UHD 750 را در نظر بگیرید. این iGPU در پردازنده‌ های سری Core نسل یازدهم یافت می‌ شود.

iGPU می تواند از نمایشگر های متعدد و 4K پشتیبانی کند
مشخصات Intel UHD 750 همانطور که در Intel Core i7-11700 ارائه شد

به وضوح اشاره می کند که این iGPU می تواند از 3 نمایشگر و همچنین وضوح 4K در فرکانس 60 هرتز پشتیبانی کند.

عملکرد کارت گرافیک مجتمع در کاربرد های مختلف

اینکه کارت گرافیک یکپارچه به اندازه کافی برای شما خوب است یا نه، به ماهیت کار و نیاز های شما بستگی دارد.

گرافیک یکپارچه برای کار های اولیه

اگر کار شما شامل استفاده های روزمره در منزل، کار اداری، استفاده معمولی از نرم افزار های ویرایش عکس و ویدئو مانند Adobe Photoshop یا Adobe Premiere و بازی های معمولی است، پس یک iGPU برای شما کافی است. در واقع، در این مورد توصیه می شود که پولی را که به سختی به دست آورده اید را روی یک کارت گرافیک اختصاصی گران قیمت که از پتانسیل کامل آن استفاده نخواهید کرد، هدر ندهید.

کارت گرافیک یکپارچه برای گیمینگ

آیا کارت گرافیک مجتمع برای گیمینگ مناسب است؟ این یک سوال بسیار متداول است که توسط کسانی که می خواهند یک کامپیوتر گیمینگ ساده بسازند پیش می آید. یک خبر خوب و یک خبر بد برای شما وجود دارد. خبر بد این است که iGPU ها واقعاً برای گیمینگ ساخته نشده اند. آن ها برای بازی های بسیار سبک عالی هستند، اما اگر یک گیمر حرفه ای هستید، بهتر است به دنبال کارت گرافیک اختصاصی باشید.

خبر خوب این است که در سال‌های اخیر، کارت‌ های گرافیک یکپارچه از نظر توانمندی پیشرفت زیادی کرده‌ اند. به طوری که اکثر بازی های آنلاین محبوب مانند League of Legends، Fortnite، World of Warcraft، Minecraft، Dota 2، CS:GO، FIFA و غیره را می توانید به راحتی بر روی یک iGPU (البته با گرافیک پایین) اجرا کنید.

پردازنده‌ های iGPU دار برتر مانند گرافیک Vega 8 که در پردازنده‌ های سری Ryzen 5000 AMD یافت می‌ شوند، حتی می‌ توانند به شما اجازه دهند بازی‌ های AAA مانند Days Gone، Monster Hunter Stories 2، Far Cry New Dawn، GTA V و غیره را (با گرافیک پایین) بازی کنید. نمودار زیر نشان می دهد که چگونه برخی از iGPU های محبوب و اخیر در امتیازات بنچمارک G3D در مقابل یکدیگر قرار می گیرند.

امتیازات علامت گذاری G3D

یادداشت هاعلامت گذاری G3DGPU
در CPU های نسل هشتم تا دهم اینتل مشاهده می شود1395Intel UHD 630
سطح پایه GPU اختصاصی 1543Nvidia GeForce GT 740
در CPU های نسل یازدهم اینتل مشاهده شد1684Intel UHD 750
APU سری 2000 AMD1071AMD Radeon Vega 3 (نسخه 2018)
APU سری 2000 AMD1274AMD Radeon Vega 6 (نسخه 2018)
APU سری 2000 AMD1704AMD Radeon Vega 8 (نسخه 2018)
در CPU های نسل دوازدهم اینتل دیده شد1928Intel UHD 770
در لپ تاپ های پریمیوم دیده می شود2044Intel Iris Pro 580
APU سری 2000 AMD2139AMD Radeon Vega 11 (نسخه 2018)
سطح پایه GPU اختصاصی2613Nvidia GeForce GT 1030
در Ryzen 5600G دیده می شود2639AMD Ryzen 5 5600G Vega 7 Graphics
در Ryzen 5700G دیده می شود2708AMD Ryzen 7 5700G Vega 8 Graphics
سطح پایه GPU اختصاصی2764AMD Radeon RX 550

همانطور که می بینید، iGPU های برتر سری ها می توانند در مقابل پردازنده های گرافیکی اختصاصی سطح ابتدایی مانند AMD RX 550 قرار بگیرند.

IGPU های محبوب

نمودار های زیر نحوه عملکرد iGPU ها را در بازی های انتخابی AAA و آنلاین نشان می دهد.

اینتل UHD 630

این iGPU بسیار محبوب است و در پردازنده‌ های نسل هشتم تا دهم سری Core اینتل یافت می‌ شود. به طور کلی در شرایط امروزی یک iGPU نسبتا ضعیف در نظر گرفته می شود.

اینتل UHD 630

شما می توانید آن را در اکثر بازی های آنلاین محبوب مشاهده کنید. به نظر می رسد iGPU ها عملکرد بسیار خوبی دارند. با این حال، نمی توان همین را برای عناوین AAA هم گفت.

گرافیک یکپارچه برای ویرایش عکس و ویرایش ویدیو

گرافیک فقط برای بازی مورد نیاز نیست، بلکه برای استفاده از نرم افزار های حرفه ای ویرایش فیلم و عکس مانند Adobe Photoshop و Adobe Premiere Pro نیز مورد نیاز است. در اکثر موارد، یک iGPU اگر یک ویرایشگر عکس یا فیلم معمولی باشید مناسب است.

با این حال، در صورت نداشتن کارت گرافیک اختصاصی، چند ویژگی سه بعدی غیرفعال می شوند. به عنوان مثال، در Adobe Photoshop ممکن است متوجه شوید که کل منوی سه بعدی به همراه چند فیلتر که از رندر سه بعدی استفاده می کنند غیرفعال می شود.

اما در مورد ویرایش حرفه ای ویدیو، اکثر نرم افزار هایی مانند Adobe Premiere Pro به طور فزاینده ای از پردازنده های اختصاصی برای پخش و همچنین برای رمز گذاری استفاده می کنند بنابر این یک گرافیک مجتمع دیگر کافی نیست.

نتیجه

کارت گرافیک یکپارچه برای استفاده روزانه، بازی‌ های معمولی و ویرایش معمولی بیش از حد کافی است. در عین حال، باید توجه داشت که همه iGPU ها مشخصات یکسانی ندارند. در حالی که iGPU های اخیر برای بازی های معمولی عالی هستند، برخی از iGPU های قدیمی تر مانند Intel HD 5000 و 4000 به هیچ وجه نباید برای بازی استفاده شوند.

گرافیک یکپارچه سخت افزار داخلی کامپیوتر است. کاربر نه می تواند آن را تغییر دهد و نه باید نگران عملکرد آن باشد، زیرا کاری جز تغییر کل پیکر بندی رایانه شخصی نمی تواند انجام دهد. کاربران باید قبل از خرید یا مونتاژ هر کامپیوتری، توانایی گرافیکی داخلی را بررسی کنند. برای حل مشکلات تخلیه باتری در بسیاری از لپ‌ تاپ‌ های قابل حمل، کارت‌ های گرافیک داخلی نقش مهمی دارند.

منابع: pcguide101

howtogeek.com

ecomputertips.com

Gerelateerde berichten

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *