آموزش, سخت افزار

آیا رم DDR5 روی مادربرد DDR4 کار می کند؟

رم DDR5 روی مادربرد DDR4

رم DDR5 ممکن است شبیه به رم های نسل قبلی DDR4 یا DDR3 به نظر برسد، اما تنها به دلیل فناوری رم نیست که رم DDR5 از نظر فیزیکی در اسلات های مادربرد DDR4 قرار نمی گیرد. تمام رم های تولید شده با نسل های قبلی سازگار نیستند. به این ترتیب، اگر رم DDR5 دارید، نمی توانید در مادربردی که برای رم های DDR4، DDR3، DDR2 یا DDR1 طراحی شده است، نصب کنید.

بنابر ین شما قطعا باید یک مادربرد با اسلات DDR5 داشته باشید. دلایل زیادی وجود دارد که چرا رم DDR5 نمی تواند با مادربرد DDR4 کار کند، اما به طور خلاصه بیشتر به مشخصات فیزیکی، طراحی الکتریکی و طراحی مختلف کنترلر مربوط می شود. چند دلیل مهم برای این موضوع وجود دارد:

  1. کارت های رم دارای مشخصات فیزیکی متفاوتی در بین نسل ها هستند.
  2. کارت های رم نیاز به ولتاژ متفاوتی در طول تولید دارند.
  3. هر نسل رم به یک کنترلر متفاوت نیاز دارد.

نکته: برای اطلاعات بیشتر می توانید پست مقایسه رم های DDR5 و DDR4 را بررسی کنید.

1. RAM ها و مشخصات فیزیکی آن ها

در نگاه اول، رم DDR3 تفاوتی با رم DDR4 یا رم DDR5 ندارد. با این حال، اگر دقت کرده باشید، کارت های رم DDR4 نه تنها دارای تعداد پین‌ های متفاوتی نسبت به رم‌ های DDR3 و قدیمی‌ تر دارند، بلکه کلید یا NOTCH در مکان کاملاً متفاوتی قرار دارد.

استیک های DDR3 با 240 پین
استیک های DDR3 دارای 240 پین هستند

در جدول زیر تعداد پین های رم های مختلف DIMM (Desktop) آورده شده است:

DIMM DDR 1 184 پین
DIMM DDR 2 240 پین
DIMM DDR 3 240 پین
DIMM DDR 4 288 پین
DIMM DDR 5 288 پین

درجدول زیر تعداد پین های رم های مختلف SO-DIMM (لپ تاپ) آورده شده است:

SO-DIMM DDR 1 200 پین
SO-DIMM DDR 2 200 پین
SO-DIMM DDR 3 204 پین
SO-DIMM DDR 4 260 پین
تفاوت بریدگی ها در نسل های مختلف رم که باعث عدم سازگاری با مدربرد ها شده
بریدگی در نسل های مختلف رم DDR در مکان های مختلفی قرار دارد. از این رو، آن ها از نظر فیزیکی نمی توانند روی هر مادربردی قرار بگیرند.
بریدگی DDR5 در مقایسه با DDR4
بریدگی DDR5 در مقایسه با DDR4

به این ترتیب، مشخصات فیزیکی حافظه های رم برای دسکتاپ و لپ تاپ در بین نسل ها متفاوت است. بنابراین غیر ممکن است که رم DDR5 را با مادربرد های DDR4، DDR3 یا قدیمی‌ تر سازگار کنیم.

2. استیک های رم و ولتاژ مورد نیاز آن ها

رم ها نیاز به ولتاژ متفاوتی دارند. با هر نسل جدید تر، ولتاژ مورد نیاز یک حافظه رم به طور متوسط ​​کاهش می یابد. بنابراین یک رم DDR5 ​​در مقایسه با یک رم DDR4 ​​به ولتاژ کمتری نیاز دارد. این به نوبه خود به این معنی است که اسلات RAM و همچنین VRM های مادربرد های قدیمی می توانند به دلیل طراحی الکتریکی به رم های جدید تر آسیب بزنند. جدول زیر ولتاژ مورد نیاز نسل های مختلف رم را نشان می دهد:

نسل رمولتاژ
DDR12.5-2.6
DDR2 1.8
DDR3 1.35-1.5
DDR4 1.05-1.2
DDR5 1.1

لازم به ذکر است که حداقل و حداکثر ولتاژ در تولید به طور کلی به فرکانسی که رم در آن کار می کند بستگی دارد. به عنوان مثال، یک استیک DDR4 1600 MHz به ولتاژ کمتری در مقایسه با یک DDR4 3200 MHz نیاز دارد. نیاز به ولتاژ کمتر در نسل های جدید کاملاً غیرممکن است، چرا که در هر نسل، فرکانس RAM به شدت افزایش می یابد.

به طور کلی، تصور این است که فرکانس بالاتر برابر با نیاز به ولتاژ بالاتر است. با این حال، اینجاست که زیبایی اجزای نسل جدید ظاهر می شود. به عنوان مثال با هر نسل جدید تر همراه با عملکرد، راندمان انرژی استیک ها نیز بهبود می یابد. بنابراین به طور خلاصه، طراحی الکتریکی رم و اسلات های رم مادربرد به خودی خود مانع از سازگاری رم DDR5 با نسل های قبل می شود. البته این فقط در مورد رم DDR5 صدق نمی کند، بلکه در مورد تمام کارت های رم صدق می کند.

3. هر نسل رم به یک کنترلر مجزا نیاز دارد

همه مادربرد ها دارای یک کنترلر RAM هستند که با نام کنترل کننده حافظه شناخته می شود، که جریان اطلاعات را از حافظه به CPU و از CPU به حافظه کنترل می کند. این کنترلر در مادربرد های مدرن، اغلب بخشی از خود چیپست مادربرد است.

چیپست در این مادربرد همان کنترلر حافظه است
چیپست مادربرد شامل کنترلر حافظه است

هر نسل از رم دارای کنترلر حافظه مخصوص به خود است. بنابراین یک کنترلر رم متفاوت وجود دارد که به طور خاص برای DDR2، DDR3، DDR4 و DDR5 طراحی شده است. بنابراین حتی اگر اسلات‌ های رم روی رم DDR5 شما از نظر فیزیکی با اسلات‌ های رم DDR4 سازگار باشند، مادربرد شما نمی‌ داند چگونه رم نسل جدیدتر را کنترل کند.

اگر به ارتقاء کنترلر فکر می کنید باید بگوییم ارتقاء کنترلر حافظه برای فعال کردن پشتیبانی از DDR5 غیرممکن است زیرا شما باید چیپست مادربرد را تغییر دهید. تغییر چیپست مادربرد به نوبه خود مستلزم تغییر تقریباً سایر جنبه های مادربرد از جمله سوکت CPU، اسلات ها، IC ها است. به عبارت دیگر، ارتقا مادربرد و خرید یک مادربرد سازگار منطقی تر خواهد بود.

سوالات متداول

آیا رم DDR4 با نسل های گذشته خود سازگار است؟

خیر، رم DDR4 نیز با نسل های گذشته خود سازگار نیست.
طبق آنچه در بالا در مورد استیک های رم DDR5 گفته شد، همین نکات در مورد استیک های رم DDR4 نیز برقرار است.

آیا یک رم DDR4 می تواند در مادربردی که برای رم DDR5 طراحی شده است کار کند؟

خیر به دو دلیل :
1. سازندگان می‌ خواهند شما را مجبور به ارتقای رم جدیدتر کنند تا نیازهای CPUهای جدیدتر را برآورده کنند.
2. رم های جدیدتر از معماری کاملا متفاوتی استفاده می کنند به این معنی که دستورالعمل ها، کدها، محدوده آدرس در مقایسه با حافظه های رم قدیمی ترمتفاوت است. بنابراین کنترلر حافظه روی مادربرد به سادگی نمی تواند با حافظه های RAM قدیمی کار کند.

منبع: pcguide101.com

Gerelateerde berichten

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *