آموزش, سخت افزار

کدام مادربرد ها از قابلیت اورکلاک پشتیبانی می کنند؟

اورکلاک مادربرد

همان طور که می دانید اورکلاک کردن هر قطعه ای اگر به درستی انجام شود باعث افزایش عملکرد آن قطعه و به طور کلی افزایش عملکرد سیستم شما می شود که درباره مزایا و معایب این کار در پست اورکلاک چیست صحبت کردیم. احتمالا بعد از این که با مفهوم اورکلاک آشنا شدید کنجکاو هستید که بدانید کدام قطعات قابلیت اورکلاک دارند و احتمالا به فکر اورکلاک CPU افتاده اید و متوجه شده اید که باید برای اورکلاک CPU، مادربرد نیز باید از اورکلاک پشتیبانی کند. ما در این پست به شما خواهیم گفت کدام سری از مادربرد های دارای چیپست Intle و AMD از قابلیت اورکلاک پشتیبانی می کنند پس تا انتهای این پست همراه ما باشید.

احتمالا این که یک مادربرد از اورکلاک پشتیبانی می کند، یا خیر به این بستگی دارد که چیپست مادربرد شما اینتل است یا AMD. می بینید که هم اینتل و هم AMD تراشه های سری های مختلف مادربرد را می سازند.

بررسی قابلیت پشتیبانی از اورکلاک در مادربرد های دارای چیپست های Intel و AMD

AMD و Intel هر دو دارای چیپست های مختلف مادربرد هستند. در ادامه به بررسی چیپست های اینتل و AMD و مقایسه آن ها در پشتیبانی از اورکلاک می پردازیم.

چیپست های اینتل مادربرد:

چیپستنمونهپشتیبانی از اورکلاک
Intel H*10Intel H410
Intel H510
Intel H610
خیر
Intel H*60
Intel B*60
Intel B460
Intel H560
Intel H660
خیر
Intel H*70Intel H470
Intel H570
Intel H670
خیر
Intel Z*90Intel Z490
Intel Z590
Intel Z690
بله

توجه داشته باشید علامت ستاره “*” نسل را مشخص می کند.

حتی مادربرد های رده بالای سری B اینتل، مانند مادربرد های ASUS با تراشه B660، از اورکلاک پشتیبانی نمی کنند.

چیپست های AMD مادربرد:

چیپست نمونه پشتیبانی از اورکلاک
AMD A*20AMD A320
AMD A520
خیر
AMD B*50AMD B450
AMD B550
بله
AMD X*70AMD X470
AMD X570
بله

چیپست مادربرد بسیاری از جنبه‌ های کامپیوتر شما را تعریف می‌ کند، از جمله این که چه پردازنده‌ ای را پشتیبانی می‌ کند، چه تعداد درگاه PCIe دارد و البته این که آیا از اورکلاک پشتیبانی می‌ کند یا خیر. اکنون همانطور که می بینید، تنها چیپست های سری B و X از برند AMD از اورکلاک پشتیبانی می کنند، اما چیپست مادربرد سری B و H اینتل اینطور نیستند. بنابراین با این که مادربرد های دارای چیپست اینتل از نظر سازگاری با سایر قطعات بهتر هستند، اما اگر به فکر اورکلاک قطعات سیستم خود برای افزایش کارایی آن هستید در مادربرد های دارای چیپست اینتل شما باید مادربرد های پریمیوم و گران قیمت سری Z را تهیه کنید تا بتوانید پشتیبانی از اورکلاک را برای CPU خود فعال کنید.

چرا مادربرد سری B و H اینتل از اورکلاک پشتیبانی نمی کند؟

چند دلیل برای این موضوع وجود دارد. البته بیشتر دلایل، مربوط به تنوع محصول است. به همین دلیل، اینتل انتقادات زیادی را از جامعه گیمر ها دریافت می‌ کند. به علاوه مادربرد سری B و H اینتل در مقایسه با مادربرد های سری Z دارای اجزای فرعی ضعیف تری هستند. مادربرد های سری B و H اینتل دارای VRM ضعیف تر، خازن های رتبه پایین تر و فاز های توان کمتری هستند. به این ترتیب، آن ها ظرفیت مدیریت موثر اورکلاک را ندارند.

سوالات متداول

کدام مادربرد ها از اورکلاک پشتیبانی می کنند؟

فقط مادربرد های داری چیپست اینتل سری Z و مادربرد های دارای چیپست AMD سری B و X از اورکلاک پشتیبانی می کنند.

آیا همه CPU ها از اورکلاک پشتیبانی می کنند؟

خیر، همه CPU ها از اورکلاک پشتیبانی نمی کنند. با اینتل، فقط پردازنده های سری K مانند Intel Core i7 11700K از اورکلاک پشتیبانی می کنند. البته برای اورکلاک کردن باید یک سی پی یو سری K را با مادربرد سری Z جفت کنید.
با این حال CPU های AMD به جز سری A همه از اورکلاک پشتیبانی می کنند.

منبع: pcguide101.com

Gerelateerde berichten

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *