سخت افزار

اورکلاک کردن مادربرد – آیا این کار امکان پذیر است؟

اورکلاک کردن مادربرد

احتمالا بعد از این که با مفهوم اورکلاک آشنا شدید به دنبال این بودید که بدانید کدام قطعات قابلیت اورکلاک دارند. همان طور که می دانید، شما می توانید برای بهبود عملکرد سیستم خود به اورکلاک قطعاتی از جمله کارت گرافیک، رم و CPU بپردازید. احتمالا در این بین با اصطلاحاتی نیز مواجه شده باشید و سوالات مختلفی در ذهنتان پیش آمده باشد. یکی از سوالاتی که هنگام اورکلاک CPU ممکن است برایتان پیش آمده باشد، این است که آیا مادربرد شما قلابلیت اورکلاک دارد؟ در این بین ممکن است با اصطلاح اورکلاک مادربرد نیز برخورد داشته باشید ولی در هیچ منبعی به آموزش اورکلاک کردن مادربرد اشاره ای نشده باشد و این سوال در ذهنتان پیش آمده باشد که آیا اصلا مادربرد را می توان اورکلاک کرد؟ در این پست به این سوال پاسخ می دهیم.

آیا مادربرد را می توان اورکلاک کرد؟

در واقع مادربرد چیزی برای ارتقا دادن ندارد، اما اگر از قابلیت اورکلاک پشتیبانی نکند شما نمی توانید سایر قطعات را اورکلاک کنید. به طور دقیق تر فرض کنید شما پردازنده ای دارید که امکان اورکلاک کردن دارد، اما این به تنهایی کافی نیست اگر مادربرد شما از این قابلیت پشتیبانی نکند شما نمی توانید این قطعه را اورکلاک کنید. مادربرد قطعه ای اصلی در یک کامپیوتر است که تمام قطعات دیگر روی این برد نصب می شوند و به نوعی با آن ارتباط دارند. از طرفی اورکلاک چیزی است که روی سخت افزار تغییر ایجاد نمی کند.

بنابراین نمی توان گفت که ما می توانیم مادربرد را اورکلاک کنیم تا مثلا اگر پیش از اورکلاک می توانستیم رم DDR3 روی آن نصب کنیم، بعد از اورکلاک مادربرد بتوانیم رم DDR4 نصب کنیم. اما این که می گوییم مادربردی قابلیت اورکلاک دارد، بر می گردد به اسلات های PCIe. این که سازنده مادربرد هنگام ساخت، چه تعداد اسلات PCIe روی این قطعه قرار داده است، چند خط در هر اسلات وجود دارد و نیز ورژن هر اسلات چه هست، تا بتوان گفت تا چه حد دستتان در اورکلاک قطعات باز است.

Gerelateerde berichten

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *