سخت افزار

آیا می توان از رم لپ تاپ در کامپیوتر دسکتاپ استفاده کنید؟

رم لپ تاپ در کامپیوتر

اگر رم لپ تاپ اضافی دارید، ممکن است بخواهید از روی کنجکاوی آن‌ ها در کامپیوتر دسکتاپ خود امتحان کنید. در این صورت، این سوال پیش می‌ آید که آیا می‌ توانید از رم لپ تاپ در کامپیوتر دسکتاپ استفاده کنید؟ پاسخ به این سوال ساده نیست. از نظر فنی، می‌ توانید از رم لپ تاپ در کامپیوتر دسکتاپ با استفاده از یک آداپتور رم استفاده کنید که SO-DIMM را به DIMM تبدیل می‌ کند، اما اینکه آیا این روش واقعاً کار می‌ کند یا نه بستگی به نوع مادربرد و مدل رم شما دارد.

به بیان ساده، آداپتور رم DDR4 SO-DIMM به DIMM فعلی برای مادربرد های اینتل کار می کند، اما برای مادربرد های AMD کار نمی کند. اما علاوه بر ساخت و مدل مادربرد، خطا ها و مشکلات زیادی وجود دارد که می تواند هنگام استفاده از آداپتور های RAM پیش بیاید.

بنابراین، به طور خلاصه، من شخصاً توصیه می کنم که خود را به دردسر نیندازید و روی آداپتور RAM سرمایه گذاری نکنید، مگر اینکه کاملاً مطمئن باشید که برای شما کار می کند. در متن زیر به طور کامل در مورد اینکه آیا می توانید از رم لپ تاپ در کامپیوتر دسکتاپ استفاده کنید یا نه، و همچنین در مورد کارت های رم دسکتاپ و لپ تاپ به طور کلی صحبت خواهیم کرد.

مقایسه رم لپ تاپ SO-DIMM و رم دسکتاپ DIMM

SO-DIMM و DIMM هر دو نوع رم برای رایانه ها هستند. DIMM مخفف Dual Inline Memory Module است. رم های DIMM دارای مدار ها / پین های الکتریکی ای هستند که در دو طرف حافظه های رم قرار دارند. آن ها با SIMM یا Single Inline Memory Module که مدار های الکتریکی را فقط در یک طرف دارند، متفاوت هستند.

رم لپ تاپ در کامپیوتر - DIMM
DIMM دارای اتصالات الکتریکی در دو طرف است

اکنون دو نوع حافظه DIMM وجود دارد:

  • SO-DIMM – Small Outline DIMM که برای لپ تاپ ها استفاده می شود.
  • DIMM استاندارد – DIMM: که در دسکتاپ ها استفاده می شود.

SO-DIMM – برای لپ تاپ

رم لپ تاپ در کامپیوتر - SO-DIMM - برای لپ تاپ

SO-DIMM مورد استفاده در لپ تاپ ها دارای جزئیات بسیار کوچک‌ تر و تعداد پین‌ های کمتر در مقایسه با رم های DIMM هستند. در اینجا تعداد پین های رم های مختلف SO-DIMM آورده شده است:

  • SO-DIMM DDR 1: 200 Pins
  • SO-DIMM DDR 2: 200 Pins
  • SO-DIMM DDR 3: 204 Pins
  • SO-DIMM DDR 4: 260 Pins

ابعاد فیزیکی این کارت رم ها نیز در مقایسه با کارت های DIMM بسیار کوچکتر است.

67.6 در 31.75 میلی مترSO-DIMM DDR 1, 2 and 3
69.6 در 30 میلی مترSO-DIMM DDR 4

DDR4 در مقایسه با بقیه مشخصات فیزیکی بزرگ تری دارد.

DIMM – برای دسکتاپ

DIMM رم های بزرگتری هستند که در دسکتاپ ها یافت می شوند. آن ها معمولا تعداد پین های بیشتری نسبت به رم SO-DIMM دارند.

  • DIMM DDR 1: 184 Pins
  • DIMM DDR 2: 240 Pins
  • DIMM DDR 3: 240 Pins
  • DIMM DDR 4: 288 Pins
  • DIMM DDR 5: 288 Pins

به جز رم DDR 1، رم های DIMM دسکتاپ، تعداد پین های بیشتری در مقایسه با کارت رم های SO-DIMM دارند. ابعاد فیزیکی این کارت رم 133.35 در 30 میلی متر است و در تمام نسخه های DDR یکنواخت هستند.

آیا SO-DIMM می تواند از نظر فیزیکی در مادربرد های دسکتاپ نصب شود؟

رم لپ تاپ در کامپیوتر - اسلات رم روی مادربرد ها بزرگ است و برای نصب اسلات های SO-DIMM مناسب نیست.
اسلات رم روی مادربرد ها بزرگ است و برای نصب اسلات های SO-DIMM مناسب نیست.

نه نمیتوانید آن ها را روی مادربرد دسکتاپ نصب کنید. اگر به ابعاد فیزیکی کارت رم ها نگاه کنید، به راحتی می توانید متوجه شوید که رم لپ تاپ از نظر فیزیکی در اسلات های رم دسکتاپ جا نمی گیرد. تنها راه برای قرار دادن کارت رم های SO-DIMM در اسلات رم DIMM استفاده از آداپتور ها (مبدل ها) است.

پس آیا می توان از رم لپ تاپ در کامپیوتر دسکتاپ استفاده کرد؟

بله یک راه وجود دارد. برای استفاده از رم لپ تاپ در کامپیوتر دسکتاپ می توانید از آداپتور های SO-DIMM به DIMM استفاده کنید.

رم لپ تاپ در کامپیوتر - آداپتور DDR4 SODIMM به DIMM
آداپتور DDR4 SODIMM به DIMM

در بالا یک آداپتور غیرفعال وجود دارد که یک رم 260 پین DDR4 SO-DIMM را به رم 288 DIMM تبدیل می کند، همچنین از فرکانس رم 2133 مگاهرتز پشتیبانی می کند. چندین کاربر آداپتور های فوق را امتحان و آزمایش کرده اند. اما نتایج با یکدیگر متفاوت اند.

بررسی آداپتورها

فردی از آداپتور DDR4 روی مادربرد X299 اینتل استفاده کرد. نتایج او مثبت بود زیرا آزمایش ها به وضوح نشان دادند که آداپتور به خوبی کار می کند. او حتی آداپتور را روی فرکانس‌ های بالاتر آزمایش کرد. با این حال، از آنجایی که آزمایشات او تنها بر روی یک چیپست X299 انجام شد، نتایجی که او دریافت کرد قابل تعمیم برای همه چیپست ها و مادربدر ها نیست. همچنین، آزمایش‌ ها نشان نمی‌ دهند که آیا عملکرد آداپتور رم در مدت زمان طولانی ثابت است یا زمانی که تحت تسک سنگین باشد اوضاع فرق می کند.

فرد دیگری با آزمایش آداپتور SO-DIMM به DIMM روی چیپ‌ ست‌ های مختلف مادربرد های مختلف AMD و Intel، تست جامع‌ تری روی آداپتور SO-DIMM به DIMM انجام داد. آزمایش‌ های او کمی دقیق‌ تر بود زیرا نشان داد که این آداپتور فقط روی مادربرد های اینتل کار می‌ کند، و برای چیپ‌ ست‌ های مادربرد مبتنی بر Ryzen یعنی مادربرد های سری X، B، A AM4، آداپتور DDR 4 کار نمی‌ کند.

من شخصاً در فهرست محصولات آداپتور SO-DIMM به DIMM جستجو کرده‌ ام، هیچ کدام این نکته را روشن نمی‌ کنند به جز یک فهرست که بیان می‌کند:

“کنترلر حافظه مادربرد AMD در CPU یکپارچه شده است، از آنجایی که CPU از داده های SPD حافظه نوت بوک پشتیبانی نمی کند، مادربرد AMD نمی تواند استفاده شود، کاربران AMD باید هنگام خرید توجه کنند.”

فروشگاه SinLoon در Amazon.com

بررسی PanoramaCircule با استفاده از سیستم AMD AM3+

در حالی که اکثر کاربران نسبت به استفاده از آداپتور های SO-DIMM به DIMM در مادربرد های AMD هشدار داده اند. با این حال، یکی از کاربران با استفاده از سیستم AM3+ مطالعه جامعی روی این آداپتور ها انجام داده است

PanoramaCircle ماژول های مختلف رم DDR3 را روی یک آداپتور با استفاده از برد AMD AM3+ MSI 760GA-P43 و پردازنده AMD FX6300 آزمایش کرد. نکته قابل توجه این است که کاربر به جای آداپتور DDR4 از کارت های DDR3 و آداپتور DDR3 SO-DIMM به DIMM استفاده کرده است.

او توانست آداپتور رم را بر روی سیستم AMD خود تست کند، البته مشکلاتی نیز وجود داشتند. طبق آزمایش‌ های او، برخی از کارت های رم DDR3 می‌ توانند به راحتی کار کنند در حالی که برخی دیگر در بسیاری از موارد با شکست مواجه می شوند.

به عنوان مثال، او ابتدا Hynix 2 x 4 GB DDR3 SO-DIMM را آزمایش کرد، به خوبی کار کرد. او سپس Mushkin 2 x 4GB DDR 3 SO-DIMM را آزمایش کرد که منجر به خطا در هنگام راه‌ اندازی شد. او سرانجام سامسونگ 2 x 8 گیگابایت DDR3 SO-DIMM را آزمایش کرد که اساساً بسیار ناپایدار بود و منجر به خطا شد.

نتیجه آزمایشات

آزمایش های انجام شده در بالا منجر به مشاهدات زیر می شود:

  1. آداپتور رم DDR4 روی مادربرد جدید تر اینتل با مشکلات کمی کار می کند.
  2. آداپتور رم DDR4 روی مادربرد های جدیدتر AMD مبتنی بر AM4 کار نمی کند.
  3. آداپتور رم DDR3 نتایج متفاوتی را ارائه می دهد، اگرچه روی سیستم AMD AM3+ کار می کند.

آیا باید از آداپتور DDR4 SODIMM به DIMM استفاده کرد؟

بنابراین ما مشخص کردیم که پاسخ به سوال “آیا می توانید از رم لپ تاپ در کامپیوتر دسکتاپ استفاده کنید؟” بله است. با این حال، فقط به این دلیل که می‌ توانید از یک لپ تاپ SO-DIMM RAM با استفاده از آداپتور DIMM روی دسکتاپ استفاده کنید، به این معنی نیست که باید حتماً این کار را انجام دهید.

آداپتور SO-DIMM به DIMM اساساً در حال حاضر یک گزینه ناپایدار است. فرکانس، برند، تاخیر، چیپست مادربرد و پردازنده همگی می توانند منجر به عدم تطابق و نتایج متفاوت شوند. از آنجایی که آداپتور ها غیرفعال هستند، هیچ کنترل کننده منطقی ای برای پردازش داده ها ندارند.

نکته: اگر هنگام استفاده از آداپتور های SO=DIMM به دلیل مشکلات مربوط به حافظه، صفحه آبی مرگ را مشاهده کردید، تعجب نکنید.

از آنجایی که متغیر های زیادی در کارکرد درست آداپتور SO-DIMM دخیل هستند و از آنجایی که حتی اگر درست کار کند، نمی توانید مطمئن باشید که عملکرد چقدر پایدار است، من شخصاً توصیه می‌ کنم از آن‌ ها استفاده نکنید، به خصوص به عنوان RAM اصلی. آخرین چیزی که می خواهید این است که سیستم شما به طور غیرمنتظره ای به دلیل رم در یک کار مهم از کار بیفتد.

کلمات پایانی

باز هم، پاسخ به این سوال که “آیا می توانید از رم لپ تاپ در کامپیوتر دسکتاپ استفاده کنید یا نه” بله است. اگر آداپتور و نوع سیستم مناسبی دارید می توانید. متأسفانه، بیشتر فروشنده های SO-DIMM به DIMM در فروشگاه های بزرگ اینترنتی و سایر بازار ها به مشکلات احتمالی سازگاری اشاره نمی‌ کنند، که طبیعتاً باعث ایجاد بسیاری از مشتریان ناراضی می‌ شود. به هر حال نگران نباشید. فروشگاه تک یک برای شما یک پیشنهاد خوب دارد.

رم لپ تاپ را از تک یک بخرید!

شما می توانید با ریسک کمتر و قیمتی بهتر رم لپ تاپ مورد نیاز خود را از فروشگاه اینترنتی تکیک تهیه کنید.

منبع: pcguide101

Gerelateerde berichten

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *