آموزش, سخت افزار

رم Dual Channel یا رم دو کاناله چیست و چه تفاوتی با سایر رم ها دارد؟

رم Dual Channel یا دو کاناله

یکی از اصلی ترین بخش های کامپیوتر رم و cpu آن است، هرچه میزان رم سیستم شما بالاتر باشد سرعت انتقال داده ها بیشتر می شود. رم دو کاناله یکی از نسخه های چند کاناله است که با اضافه کردن کانال های ارتباطی بیشتر روی حافظه و کنترل کننده حافظه باعث افزایش سرعت انتقال داده ها می شود.

به طور کلی رم کامپیوتر را می توان به حافظه موقت انسان تشبیه کرد با این تفاوت که انسان بعد از خوابیدن نیس اطلاعاتی که دارد پاک نمی شود اما رم کامپیوتر اطلاعاتی که دارد بعد از خاموش شدن سیستم پاک می شود. در این مقاله قصد داریم تا شما را با رم دو کاناله بیشتر آشنا کنیم:

رم های دو کاناله برای انتقال سریع تر داده ها به کار می رود.
رم دوکاناله

رم Dual Channel چیست؟

رم Dual Channel دارای دو کانال جداگانه می باشد که بر روی اسلات مادربرد قرار می گیرد این اسلات ها با دو رنگ متفاوت مشخص می شوند و معمولا روی مادربرد هایی که دارای رم دو کاناله می باشند چهار شیار نصب شده.

چه ویژگی هایی دارد و کاربرد آن چیست؟

از ویژگی ها و کاربرد های رم دو کاناله می توان به سرعت بهتر انتقال داده ها اشاره کرد البته برای سرعت بیشتر فقط انتخاب رم های دو کاناله کافی نیست بلکه باید رم ها از یک نوع و باس های برابر باشند و در یک موازا فعالیت کنند تا بتوان نتیجه خوبی گرفت.

در یک موازا فعالیت کردن یعنی کنترلر حافظه بتواند از 2 کانال 64 بیتی برای تبادل داده با 2 رم استفاده کند، توصیه می شود حتما رم هایی که می خواهید در حالت Dual Channel انتخاب کنید باید از یک برند، یک ظرفیت، فرکانس برابر و زمان تاخیر یکسان باشند تا بهترین عملکرد را در بازدهی داشته باشند.

مثلا اگر دو رم با 4 گیگابایت باشد اما فرکانس های آن یکی 1600 و دیگری 1333 با سرعت های باس متفاوت باشند قطعا عملکرد خوبی نخواهند داشت.

رم های دو کاناله بهترهستند یا تک کاناله؟

با توجه به توضیحاتی که در قسمت های بالاتر داده ایم متوجه شدید که رم های دو کاناله از نظر کارایی بهتر هستند. رم های تک کاناله چون فقط یک کانال برای ارسال داده ها به سمت پردازنده دارند ترافیک بیشتری وجود دارد و سرعت کاهش می یابد اما رم های دو کاناله مانند خیابان های یک طرفه پهنای بیشتری دارند پس اطلاعات از طریق دو کانال مجزا ارسال می شوند در نتیجه ترافیک کمتر و سرعت بیشتر می شود.

فروشگاه تک یک

فروشگاه آنلاین تجهیزات و لوازم جانبی کامپیوتر

Gerelateerde berichten

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *