مجله تکنولوژی, معرفی محصول

راهنمای خرید لپ تاپ

راهنمای خرید لپ تاپ

در این مقاله راهنمای خرید لپ تاپ به مسائل با اهمیت در مورد خرید لپ تاپ خواهیم پرداخت که این موارد بسیار در خرید شما تاثیر گذار خواهد بود.

نکته ای که در ابتدا در این راهنمای خرید آن را بازگو خواهیم کرد این است که برند لپ تاپ اهمیت چندانی ندارد، با پیشرفت روز افزون فناوری ساخت لپ تاپ ها، تقریبا همه ی کمپانی های ساخت لپ تاپ برای عقب نماندن از رقبای خود در این عرصه، مدل های مشابه هم تولید می کنند، پس به مسائل مهمتری توجه کنید که در این راهنمای لپ تاپ در مورد آن ها صحبت می شود.

با خواندن این مقاله، خواهید توانست بدون کمک اطرافیان و یا اتکا به نظر فروشنده به آنچه که نیاز شماست دسترسی پیدا کنید و در نهایت از خرید خود لذت ببرید.

از جمله ویژگی های مهم هنگام خرید لپ تاپ :

صفحه نمایش

از مهم ترین ویژگی های یک لپ تاپ که در این راهنمای خرید به آن اشاره می شود، صفحه نمایش آن می باشد که اغلب برای افرادی که با آن به تماشای فیلم یا گیم می پردازند حائز اهمیت است. اما اگر این ویژگی برایتان اهمیت چندانی ندارد، می توانید پول خود را برای اجزای دیگر لپ تاپ هزینه کنید.

مواردی که در این راهنمای لپ تاپ به آنها اشاره خواهیم کرد و مختصرا به توضیح در مورد  آنها خواهیم پرداخت حقیقتا در نگرش اول در هنگام خرید لپ تاپ اهمیت چندانی نخواهد داشت اما لازم است توجه کنید که صفحه نمایش دقیقا به اندازه ی قطعات دیگر اهمیت دارد، زیرا با چشم ما در ارتباط است.

راهنمای خرید لپ تاپ
صفحه نمایش در لپ تاپ نقش کلیدی ر دارد.

رزولوشن

در واقع هر چه رزولوشن بالاتر باشد بهتر است، یعنی در طول و عرض یک صفحه نمایش تعداد زیادی پیکسل وجود دارد که از روشن و خاموش شدن آن ها تصاویر متحرک پدید می آید. به همین دلیل هر چه تعداد این پیکسل ها بیشتر باشد وضوح تصویر هم بیشتر خواهد بود.

resolution
resolution

اندازه صفحه نمایش

نکته ای که در مورد نمایشگر در این راهنمای خرید از آن صحبت می شود این است که سایز صفحه نمایش از موارد مهمی است که باید به آن توجه کرد، لپ تاپ هایی با صفحه نمایش 14 و 15 اینچی در دسته بندی لپ تاپ هایی با اندازه نرمال قرار می گیرند. نا گفته نماند که هر چه صفحه نمایش بزرگ تر باشد، جزئیات بیشتری قابل مشاهده است.

SIZE
SIZE

 صفحه نمایش لمسی

تمام ویژگی های یک لپ تاپ با صفحه نمایش معمولی و یک لپ تاپ با صفحه نمایش لمسی یکسان می باشد، تنها وجه تمایز این دو همان قابلیت لمس است که البته مسائلی از جمله مصرف بالای باتری را در پی دارد. ضمن اینکه لازم است در این راهنمای خرید گفته شود که دقت لمس لپ تاپ های لمسی همانند گوشی ها نمی باشد و عملکرد قدرتمندی ندارد.

TOUCH

تفاوت صفحه نمایش براق و مات

در این قسمت از راهنمای خرید لپ تاپ از تفاوت های نمایشگر مات و براق خواهیم گفت. صفحه نمایش مات برای افرادی که بسیار به کارهایی از جمله بازی، خواندن متن و تماشای فیلم می پردازند، بسیار مناسب است، زیرا از ایرادهایی که می توان بر صفحه نمایش های براق گرفت این است که نور را درخود منعکس می کند و در مدت کوتاهی اذیت کننده می باشد. البته صفحه نمایش های براق رنگ ها را شفاف نشان می دهند، در حالی که این موضوع در مورد صفحه نمایش های مات صدق نمی کند.

مات-براق

زاویه دید صفحه نمایش

این موضوع کاملا به سلیقه و علاقه ی شما بستگی دارد. این امر درست است که زاویه دید خوب سبب خروجی بهتری هم، از تصویر می شود، اما همیشه این یک مزیت محسوب نخواهد شد. هنگامی که در مکان های عمومی هستید یا با توجه به شغل خود محدودیت دارید که اطرافیان دسترسی به صفحه  نمایشگر شما نداشته باشند، این امر دردسر ساز خواهد شد.

لپ تاپ

پردازنده یا سی پی یو CPU

واحد پردازش مرکزی یا همان مغز لپ تاپ است، که توسط مدارهای الکترونیکی با اجزای دیگر ارتباط برقرار می کند و در یک ثانیه میلیون ها دستور رد و بدل می کند. نوع کارکرد سی پی یو با چند هسته ای بودن و سرعت اجرای دستورات آن مشخص می شود.

برای نمونه اگر سرعت یک پردازنده 1.8 گیگا هرتز باشد، در هر ثانیه توانایی انجام 1.8 میلیارد دستورالعمل را دارد، هر چقدر این عدد بالا تر باشد، سرعت بیشتری برای اجرای دستورات خواهد داشت.

در واقع CPU  برای پردازش داده ها و کنترل دستورالعمل ها به شدت روی یک چیپ ست (که از تعداد زیادی میکرو چیپ که در مادربرد قرار گرفته است، متکی است.

از دو جزء تشکیل شده است:

1- واحد کنترل: این بخش از پردازنده ستورالعمل ها را از حافظه دریافت می کند و آن ها را اجرا می کند.

2- واحد منطق محاسباتی (ALU): عملیات ریاضی و منطقی را انجام میدهد.

پردازنده برای عملکرد صحیح به حافظه، ذخیره سازی ثانویه ، سیستم ساعت و داده ها نیازمند است. همچنین پردازنده یک درایو داخلی جهت ارتباط با حافظه پنهان داخلی نیز دارد. بعضی از سیستم های کامپیوتری از دو یا چند پردازنده استفاده می کنند که در کنار هم یا جداگانه قرار گرفته اند.

همچنین CPU به عنوان یک پردازنده مرکزی، ریزپردازنده یا تراشه هم شهرت دارد.

خرید انواع لپ تاپ و نوت بوک

شما می توانید برای بررسی و خرید انواع لپ تاپ و نوت بوک ها بر روی لینک زیر کلیک کنید.

هارد

هارد توانایی ذخیره ی اطلاعات را دارد ، اگر حجم کمی داشته باشد می توانید در کنار آن از یک هارد اکسترنال استفاده کنید. هارد دیسک از اصلی ترین و بزرگ ترین قطعات سخت افزار ذخیره سازی اطلاعات در کامپیوتر است. سیستم عامل، نرم افزار و بیشتر فایل های دیگر در هارد دیسک ذخیره می شوند.

در ادامه این بخش از راهنمای خرید لپ تاپ، بیشتر در مورد هارد ها صحبت خواهیم کرد.

هارد دیسک اغلب به عنوان درایو C در سیستم شناخته می شود که به این خاطر است که مایکروسافت ویندوز به طور پیش فرض تعیین می کند که درایو C به پارتیشن اصلی در هارد دیسک منتقل شود. در حالی که این یک اصطلاح فنی مناسب نیست، اما هنوز هم رایج است. بعضی از کامپیوتر ها دارای حروف چند گانه هستند (به عنوان مثال، C، D، و E). هارد دیسک نیز با نام HDD (مخفف آن) شناخته می شود.

یک هارد دیسک حتی زمانی که خاموش است اطلاعات خود را نگه می دارد، به همین دلیل است که حتی بعد از راه اندازی مجدد کامپیوتر، هارد دیسک باز هم به اطلاعات دسترسی دارد.

ظرفیت یک هارد دیسک عامل بسیار مهمی است درتعیین خرید یک دستگاه خاص مانند لپ تاپ، اگر ظرفیت ذخیره سازی نسبتا کم باشد درایو ها با سرعت بیشتری پر می شوند، در حالی که اگر یک درایو دارای فضای بیشتری برای ذخیره سازی فایل ها باشد، می تواند اطلاعات بیشتری را درون خود جای دهد.

دو نوع هارد در لپ تاپ استفاده می شود:

1-هارد HDD

2-هارد SSD

حافظه های اس اس دی تقریبا شباهت به همان فلش مموری هایی دارد که در دسترستان است.

هارد اچ دی دی اما از این تکنولوژی بی نصیب است و طبق چرخش دورانی یک فلز به روی سکتور های هارد تولید می شوند و به همین دلیل سرعت پایین تر و همچنین قیمت پایین تری به نسبت اس اس دی ها دارند.

حافظه RAM

RANDOM ACCESS MEMORY مخفف کلمه ی RAM میباشد.

این حافظه، اطلاعات مورد نیاز را برای اجرای دستورات برنامه های اجرایی درون خود ذخیره می کند و بعد از آن سی پی یو آن را پردازش خواهد کرد. این حافظه به محض قطعی برق اطلاعاتش از بین می رود. بنابراین پردازنده برای اجرای دستورات، اول آنها را درون حافظه ی کش خود ذخیره می کند و بعد به حافظه ی رم نگاه میکند که البته هرچه مقدار رم بیشتر باشد طبیعتا بهتر است. نکته ی دیگری که در این بخش از راهنمای خرید لپ تاپ آن را بازگو خواهیم کرد، این است که حافظه و سی پی یو باهم مرتبط هستند و برای عملکرد بهتر لازم است که با هم، هم خوانی داشته باشند. حافظه رم بالا سبب می شود تا نرم افزار ها بطور هم زمان و بدون مشکل اجرا شوند. پس اگر شغلتان ایجاب می کند تا چند نرم افزار را هم زمان اجرا کنید لازم است لپ تاپتان مجهز به حافظه ی بالا باشد.

البته در سیستم های 32 بیتی رم 8 گیگ قاعدتا تاثیری نخواهد داشت.

در واقع یکی از سریع ترین و مقرون به صرفه ترین راه حل ها برای توسعه عملکرد سیستم، افزایش حافظه رم است. حافظه یک قسمت از لپ تاپ شماست که قابلیت دسترسی کوتاه مدت داده را می دهد. سرعت و میزان حافظه در لپ تاپ، اهمیت فراوانی دارد، زیرا بارگیری برنامه ها در کوتاه ترین زمان ممکن با افزایش سرعت حافظه امکان پذیر است.

هر برنامه ای که در حال اجرا است به طور جداگانه نیاز به حافظه دارد، به همین دلیل در صورتی که مقدار مناسبی حافظه وجود نداشته باشد، منجر به یک مشکل عملکردی خواهد شد. همچنین حجم حافظه متناسب با استفاده روز مره شما از سیستم، باعث خواهد شد تا باتری لپ تاپتان هم عمر بیشتری داشته باشد. به طور مثال، اگر شغل شما به گونه ای است که شما نیازمند اجرای چندین برنامه به طور هم ز مان هستید، در صورتی که حافظه رم مناسبی بر روی سیستم شما نصب شده باشد، به فرآیند اجرای عملکرد برنامه ها سرعت می بخشد که این موضوع سبب شده تا از باتری استفاده ی کمتری شود.

کارت گرافیک

وظیفه ی کارت گرافیک خروجی عملکرد و دستورات شما و نمایان کردن آن در صفحه نمایش است. هنگامی که شما می خواهید یک فیلم یا عکس ببینید دستورالعمل های بسیاری اجرا خواهد شد تا این اتفاق رخ دهد که این فرآیند توسط گرافیک انجام می شود.

حافظه ی کارت گرافیک و سرعت پردازش اطلاعات دو ویژگی مهم کارت گرافیک است که هنگام خرید لپ تاپ لازم است حتما درباره ی آن بدانید. هر  چقدر این دو قوی باشد بالطبع بازده بهتری هم دارد.

ممکن است در زمان راه اندازی یک بازی با حجم بالا به مشکل بخورید، ما در این راهنمای خرید به شما می گوییم که چگونه این موضوع قابل حل است. باید به تنظیمات رفته و روی پردازنده ی گرافیکی دوم خود سوییچ کنید که البته اغلب لپ تاپ ها این عمل را بصورت خودکار انجام خواهند داد. هرچند یک کارت گرافیک یکپارچه اکنون قوی تر عمل می کند.

در واقع یک کارت گرافیک به نوعی آداپتور صفحه نمایش یا کارت گرافیک در بیشتر دستگاه های محاسباتی است که جهت نمایش داده های گرافیکی با وضوح بالا، رنگ، تعریف و ظاهر کلی نمایش داده می شود.
همچنین یک کارت گرافیک به عنوان یک آداپتور گرافیکی، کنترل کننده گرافیکی و یا کارت شتاب دهنده گرافیکی مشهور است.
اکنون مقدار کارت گرافیک استفاده شده در بیشتر لپ تاپ ها 2 گیگ می باشد که پاسخگوی بسیاری از فعالیت هاست.

AMD RADEON

INTEL HD

NVIDIA GEFORCE

از جمله نام هایی است که زمان خرید لپ تاپ در رابطه با کارت گرافیک خواهید شنید.

باتری لپ تاپ

در این راهنمای خرید موارد مهمی در مورد باتری لپ تاپ گفته می شود که لازم است به آن ها توجه کنید. باتری های لپ تاپ طول عمر های متفاوتی دارند که اکثرا 5 ساعت یا بیشتر قابلیت نگهداری شارژ را دارند. شما می توانید برای افزایش عمر باتری از راهکارهایی از جمله صدای کم، استفاده نکردن از چندین برنامه باهم، کم کردن نور نمایشگر، خاموش کردن بلوتوث و وایفای و…. استفاده کنید.

به رغم تمام توصیه ها نیازی نیست حتما باتری را کاملا تخلیه کنید و بعد آن را شارژ کنید که به عبارتی راه اندازی مجدد انجام داده باشید. این یک عمل مخرب برای باتری شماست. اما اگر تصمیم دارید برای مدت زمان طولانی از لپ تاپ خود استفاده نکنید و بعد از مدتی به سراغ آن بروید، باتری آن را تا 50 درصد تخلیه یا شارژ کنید و سپس آن را خاموش کنید. در واقع بهترین لطفی که می توانید در حق لپ تاپ خود انجام دهید، این است که از تخلیه کمتر از 20 درصد باتری آن، اجتناب کنید. هنگامی که می توانید لپ تاپ خود را شارژ کنید و از آن استفاده کنید و مجددا در صورت نیاز آن را شارژ کنید.

امروزه باتری های لیتیوم یون با دوام هستند.

حتی الامکان لپ تاپ خود را در محیط هایی که گرمای بیش از اندازه دارند نگه ندارید. به عنوان مثال، این یک روز گرم تابستان در ماشین شما و یا در زیر پنجره زیر نور مستقیم خورشید را شامل می شود. چنین شرایط غیر نرمالی می تواند در مدت زمان کوتاهی مسبب خسارت هایی به باتری شود و ممکن است شما به سرعت متوجه آن نشوید!

نگهداری باتری در یک مکان سرد خوب است، اما لپ تاپ خود را در معرض دمای منجمد قرار ندهید، زیرا این عمل هم باعث می شود از طول عمر باتری کاسته شود.

نکته ی پایانی که در این راهنمای خرید لپ تاپ به آن اشاره خواهد شد این است که نرم افزار های خود را به روز رسانی کنید. برای مثال سیستم عامل در نسخه ی دیگر خود می تواند از قدرت باتری کمتری بهره ببرد. پس سیستم عامل خود را بررسی کرده و لپ تاب و باتری آن را طی فرآیندی صحیح، مراقب کنید.

بلوتوث، وایفای، وبکم، میکروفون داخلی، پورت های USB و HDMI ، اسلات کارت حافظه و… از جمله ویژگی هایی هستند که امروزه اکثر لپ تاپ ها مجهز به آن ها هستند.

Gerelateerde berichten