آموزش, سخت افزار

تفاوت پردازنده های Intel Core i7 و Core i9 در چیست؟

i7 و i9

وقتی صحبت از پردازنده ها می شود، رمز گشایی رشته اعدادی که آن ها را از هم متمایز می کند غالباً دشوار است. اگرچه به طور کلی هرچه تعداد آن بیشتر باشد، تراشه ها قوی تر هستند. به این ترتیب می توان گفت که پردازنده های Core i9 از Core i7 و Core i5 در یک نسل، قدرتمند تر است. با ما در ادامه همراه باشید تا اطلاعات بیشتری را در خصوص تفاوت سی پی یو های Core i7 و Core i9 با شما به اشتراک بگذاریم.

وقتی نوبت خرید می رسد همه چیز پیچیده تر می شود. تفاوت های مهمی بین این دو وجود دارد، خصوصاً وقتی صحبت از آخرین نسل است.

برای کمک به شما در تصمیم گیری هنگام انتخاب مناسب ترین CPU ما Intel Core i7 و Core i9 را مقایسه کرده ایم تا ببینیم که با ارتقا آن چه مقدار از مزایای آن را دریافت می کنید.

آیا باید Core i7 بخرید و یا i9؟

برای بیشتر افراد یک پردازنده Core i7 باید به اندازه کافی قدرتمند باشد. پردازنده های نسل نهم اینتل Core i7-9700K دارای هشت هسته مشابه با 9900K است، فرکانسی که تقریباً با آن مطابقت دارد (و اغلب می تواند با کمی اورکلاک) و تنها در بازی ها چند درصد امتیاز عقب می افتد و محدودتر می شود.

مقایسه Core i5 و Core i7

سایر پردازنده های Core i9 مانند i9-7900X قدیمی تر هستند، در کل i9-9980XE فوق العاده است و روی تعداد هسته ها و موضوعات پشتیبانی شده گسترش یافته است و معمولاً عملکرد چند رشته ای بیشتری دارد.

اگر به دنبال ایجاد یک ایستگاه کاری برای رندر، ویرایش ویدیو یا سایر کار های فشرده هستید که می توانند از تعداد زیادی هسته استفاده کنند، Core i9 را باید در نظر بگیرد.

اگر نگرانی در مورد بودجه ندارید، گیمر های سطح بالا ممکن است بخواهند 9900K یا KS را انتخاب کنند، اما 9700K با عملکرد بسیار نزدیک به آن ها، قیمت ارزان تری هم دارد.

تقریباً برای هر کسی Core i7 انتخاب بهتر و مقرون به صرفه تری است.

مقایسه Core i7 و Core i9 در کامپیوتر

مقایسه Core i7 و Core i9 در کامپیوتر

متوسط ​​ترین پردازنده های Core i7 فعلی اینتل 8 هسته ای Core i7-8700 است که با شش هسته ارائه می شود، از 12 رشته پشتیبانی می کند و حداکثر فرکانس توربو آن 4.6 گیگاهرتز است.

همچنین یک نسخه “K” از همان تراشه وجود دارد که فرکانس پایه بالاتری دارد و می تواند تا 4.7 گیگاهرتز فرکانس توربو داشته باشد.

با این حال عامل اصلی تمایز آن ها این است که دارای یک کلاک قفل نشده چند برابری هستند، بنابراین می توان آن ها را راحت تر اورکلاک کرد. اگر این چیزی نیست که شما به آن علاقه مند باشید، 8700 همان کار را انجام می دهد.

با قیمتی مشابه با 8700K می توانید Intel Core i7-9700K را دریافت کنید که فاقد پشتیبانی از تکنولوژی Hyper Threading (فرا ریسمانی) است، بنابراین تنها با شش هسته می توانید به طور همزمان شش رشته را کنترل کنید.

با این وجود فرکانس توربو حداکثر 4.9 گیگاهرتز است، بنابراین در برخی از موارد عملکرد آن بهتر است.

پردازنده های Core i9 از بعضی جهات قدرتمندتر هستند، اما هزینه های زیادی دارند. 9900K با قیمت 485 دلار در دسترس است.

این دو هسته اضافی، پشتیبانی از Hyper-Threading (حداکثر 16 رشته در هر زمان) و یک فرکانس توربو را اضافه می کند که می تواند 5 گیگاهرتز را روی یک هسته واحد قرار دهد، اما به طور قابل توجهی قدرتمند تر نیست.

همچنین 9900KF نیز وجود دارد که با قیمت 465 دلار کمی ارزان تر است و بدون گرافیک پردازنده به بازار عرضه می شود. 9900KS جدید نیز وجود دارد که 5 گیگاهرتز تضمین شده در تمام هسته های خارج از آن را ارائه می دهد و با قیمت 513 دلار وارد بازار شده است.

از آنجا که پردازنده های Core i9 اینتل گران هستند، قیمت 10 هسته ای i9-9820X ​​حدود 770 دلار است و قیمت ها تا 2000 دلار 9980XE پیش می رود. این سری 18 هسته و 36 رشته را ارائه می دهد، اما فرکانس آن از حداکثر 4.5GHz خارج نیست.

این CPU ها در اواخر سال 2019 با سری جدید Cascade Lake جایگزین شده اند. آن ها کمی سریعتر و نسبتاً ارزان تر هستند.

مقایسه Core i7 با Core i9 در لپ تاپ ها

پردازنده های نسل 10 که از ماه آگوست سال 2019 روانه بازار شدند، Core i7-9750H با شش هسته و 12 رشته شروع می شوند که می تواند تا 4.5 گیگا هرتز افزایش یابد و با قدرتی فوق العاده عمل کنند.

Core i9-9980HK که دارای هشت هسته کامل و 16 رشته است و سرعت توربو آن تا 5.0GHz است.

این نخستین پردازنده های موبایل با هشت هسته بودند که در لپ تاپ های نسبتاً نازک و سبک به کار گرفته شده اند و از آزمایشاتی که تاکنون دیدیم، در عملکرد چند رشته ای فوق العاده قدرتمند هستند. در حال حاضر این پردازنده در نوع خود، قدرتمند ترین پردازنده اصلی موبایل است که ما تاکنون دیده ایم.

در مقایسه پردازنده های بزرگ Core i9 حداکثر 45 وات دارند. پردازنده One Core i7 Ice Lake 1060G7، می تواند با حداقل TDP به اندازه 9 وات کار کند.

مقایسه Core i7 با Core i9 در لپ تاپ ها

آن ها همچنین از گرافیک های بسیار قدرتمند نسل یازدهم Intel Iris Plus بهره می برند.

در اقدامی گیج کننده اینتل همچنین دارای پردازنده های موبایل نسل 10 Comet Lake است که مبتنی بر فرآیند قدیمی تر 14 نانومتری آن است.

آن ها در اواخر سال 2019 تعداد زیادی لپ تاپ را به بازار عرضه می کنند و در دو یا چهار نوع اصلی عرضه می شوند که همه آن ها از تکنولوژی Hyperthreading پشتیبانی می کنند.

هسته های گرافیکی آن ها نسبت به همتایان Ice Lake به طور قابل توجهی ضعیف خواهند بود، اما سرعت کلاک آن ها ممکن است بالاتر باشد که ممکن است باعث شود آن ها برای لپ تاپ های بازی های سطح بالاتر مناسب تر باشند.

اولین تراشه Core i9 موبایل 8950HK تفاوت زیادی در عملکرد با آخرین Core i7 ها نداشت زیرا از شش هسته، درست مانند Core i7-8750H استفاده می کرد.

اما اگر تصمیم به خرید دارید، در صورت انجام کارهایی مانند ویرایش فیلم یا مدل سازی سه بعدی، شما فقط به یک لپ تاپ با پردازنده Core i9 احتیاج دارید.

پردازنده های Core i5 چگونه است؟

اگر قیمت پردازنده های Core i7 و Core i9 برای شما بالا است، اینتل میزبان گزینه های مقرون به صرفه تر و متوسط ​​تری برای انتخاب شماست.

به طور معمول پردازنده های Core i5 اکثر قابلیت های پردازنده های معمولی Core i7 را حتی بعضا بهتر از آن ها، ارائه می دهند.

با هزینه 200 تا 300 دلاری ممکن است بخواهید پردازنده های Ryzen AMD را نیز در نظر بگیرید.

فروشگاه تک یک

فروشگاه آنلاین تجهیزات و لوازم جانبی کامپیوتر

Gerelateerde berichten

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *