سخت افزار, معرفی محصول

مقایسه تراشه های Intel Core i9 و AMD Ryzen Threadripper

مقایسه تراشه i9 و Threadripper

اگر از آخرین اخبار AMD و اینتل مطلع هستید، می‌ دانید که اینتل در سال گذشته پردازنده‌ ای با تعداد هسته‌ های بالا Core i9 را منتشر کرد که نشان‌ دهنده نبرد آن‌ ها با Threadripper AMD است. علیرغم شایعات در مورد سرعت ساعت و دمای بالا، اینتل برای یک رقابت آماده است. در ادامه، به مقایسه تراشه های i9 و Threadripper می پردازیم تا راهنمای خرید CPU کامپیوتر، برای علاقه مندان باشیم. در این بررسی، نگاهی عمیق به نحوه ساخت این تراشه ها، مشخصات، اورکلاک و عملکرد گیمینگ می اندازیم.

تراشه اینتل Core i9-12900K

مقایسه تراشه i9 و Threadripper.
Intel Core i9-12900K

مشخصات فنی:

فرکانس:3.70 گیگاهرتز
هسته ها:16
توربو (1 هسته):5.30 گیگاهرتز
توربو (همه هسته ها):5.00 گیگاهرتز
Hyperthreading:دارد
اورکلاک:خوب
معماری هسته:ترکیبی (big.LITTLE)
پردازنده گرافیکی:Intel Iris Xe Graphics 32 (Alder Lake S)
پردازنده گرافیکی (توربو):1.45 گیگاهرتز
فناوری:10 نانومتر
نسخه DirectX:12
Max. displays:3
حافظه:DDR4-3200
DDR5-4800
کانال های حافظه:2
ECC:خیر
L2 Cache:
L3 Cache:30.00 مگابایت
نسخه PCIe:5.0
PCIe lanes:20
سوکت:LGA 1700
TDP:125 وات
Virtualization:VT-x, VT-x EPT, VT-d
تاریخ انتشار:Q4/2021

سی پی یو Intel Core i9-12900K با 16 هسته و 24 رشته پردازنده کار می کند. تمام هسته‌ ها با فرکانس 5.30 گیگاهرتز پایه 5.00 گیگاهرتز کار می‌ کنند، در حالی که TDP آن روی 125 وات تنظیم شده است. این پردازنده به سوکت CPU LGA 1700 متصل است. این نسخه شامل 30.00 مگابایت حافظه پنهان L3 روی یک تراشه است، از 2 کانال حافظه برای پشتیبانی از DDR4-3200، DDR5-4800 RAM و خطوط 5.0 PCIe Gen 20 پشتیبانی می کند.

Tjunction در دمای زیر 100 درجه سانتیگراد دوام می آورد. به ویژه، Alder Lake S Architecture با فناوری 10 نانومتر بهبود یافته است و از VT-x و VT-x EPT و VT-d پشتیبانی می کند.

تراشه AMD Ryzen Threadripper 3960X

مقایسه تراشه i9 و Threadripper.
AMD Ryzen Threadripper 3960X

مشخصات فنی:

فرکانس:3.80 گیگاهرتز
هسته ها:24
توربو(1هسته):4.50 گیگاهرتز
توربو (همه هسته ها):4.00 گیگاهرتز
Hyperthreading:دارد
اورکلاک:خوب
معماری هسته:نرمال
پردازنده گرافیکی:فاقد iGPU
پردازنده گرافیکی (توربو):فاقد توربو
فناوری:7 نانومتر
حافظه:DDR4-3200
کانال های حافظه:4
ECC:دارد
L2 Cache:
L3 Cache:128.00 مگابایت
نسخه PCIe:4.0
PCIe lanes:72
سوکت:TRX4 (sTRX4)
TDP:280 وات
Virtualization:AMD-V, SVM
تاریخ انتشار:Q4/2019

سی پی یو AMD Ryzen Threadripper 3960X با 24 هسته و 24 رشته پردازنده، کار می کند. همه هسته‌ ها با فرکانس 4.50 گیگاهرتز یا 4.00 گیگاهرتز کار می‌ کنند، در حالی که TDP روی 280 وات تنظیم شده است. این پردازنده به سوکت CPU TRX4 (sTRX4) متصل است. این نسخه شامل 128.00 مگابایت حافظه نهان L3 بر روی یک تراشه و پشتیبانی از 4 کانال حافظه برای پشتیبانی از رم DDR4-3200 است و همچنین دارای خطوط 4.0 PCIe Gen 72 نیز است. Tjunction در دمای زیر 95 درجه سانتیگراد دوام می آورد. به ویژه، معماری Castle Peak (Zen 2) با فناوری 7 نانومتر بهبود یافته و از AMD-V و SVM پشتیبانی می کند.

مقایسه تراشه های CORE I9 اینتل و THREADRIPPER AMD

به دلیل استفاده اینتل از طراحی “mesh”، هسته های بیشتری به واحد های پردازشی اضافه می شوند. AMD تراشه “Threadripper” را با اتصال دو قالب هشت هسته ای با Infinity Fabric ساخته است که از حسگر های داخلی برای نظارت بر دما، سرعت و ولتاژ، در تمام 64 هسته استفاده می کند. این شبکه پرسرعت همچنین به AMD اجازه می دهد تا از DRAM موجود برای هر SoC یا GPU کامل استفاده کند.

اُورکلاک

اینتل، به جای indium-tin، از یک ماده حرارتی استاندارد برای اتصال قالب CPU به CPU، استفاده کرده است. با توجه به وجود یک قالب بزرگ و قدرت طراحی حرارتی با وات نسبتاً بالا، اینتل باعث می شود حرارت‌ CPU زیاد شود که این امر اورکلاک را به شدت محدود می‌ کند و کاربران به خنک‌ کننده های گران قیمت نیاز خواهند داشت. در این زمینه اینتل خنک کننده های مایع را توصیه می کند.

در مقایسه با تراشه I9، تراشه های Threadripper لحیم می‌ شوند و پخش‌ کننده‌ های حرارتی آن‌ ها، به اندازه‌ ای بزرگ هستند که AMD مجموعه‌ ای از هسته ها را فقط برای پشتیبانی ساختاری از آن ها، اضافه کرده است. واحد های Threadripper دارای آداپتور های براکتی هستند که با اکثر خنک کننده های مایع سازگاری دارند. هیچکدام از تراشه های Core i9 و یا Threadripper را نمی توان به طور غیرفعال خنک کرد، که یعنی خنک کننده مناسب، ضروری خواهد بود.

کارایی

عملکرد گیمینگ، همیشه برای این دو کمپانی یک انگیزه کلیدی برای ارتقاء است و اینجاست که Intel برتری می‌ یابد. علیرغم سرعت کلاک بالاتر Threadripper، هسته‌ های تراشه i9 به دلیل سرعت بالا تر، قدرتمند تر هستند. Core i9 همچنین می‌ تواند به کارت‌ های گرافیک نیز کمک کند تا نرخ فریم بالاتری داشته باشند و گرافیک‌ های سه بعدی سخت و همچنین تنظیمات گرافیک پیشرفته را با وضوح ۴K انجام دهند. قدرت پردازش اینتل در حدی است که کاربران می توانند بازی های بسیار فراگیرتری را انجام دهند.

AMD در بازی‌ های استراتژیک، بهتر است و می‌ توانند به خوبی گیمر ها را همراهی کند. هسته های بیشتر تفاوت بزرگی در نرخ فریم برای بازی هایی با وضوح بالا ایجاد خواهند کرد.

نقد و بررسی

به نظر می‌ رسد که مشخصات اولیه Core i9 و Threadripper، به طور یکسانی رقابت می‌ کنند. با این حال، AMD فرکانس های ساعت پایه بالاتر و حافظه پنهان CPU بیشتری نسبت به اینتل ارائه می دهد. Core i9 در افزایش سرعت و قدرت از Threadripper بهتر عمل می کند. کامپیوتر های رومیزی با فناوری پردازنده i9 در دراز مدت خنک‌ تر، بی‌ صدا تر و ارزان‌ تر کار می‌ کنند. اگر عملکرد گیمینگ برای شما مهم است، انواع گیم هایی که اغلب انجام می دهید، عامل تعیین کننده در تصمیم گیری شما خواهند بود.

یکی از مشکلاتی که هم Threadripper و هم Core i9 با آن روبرو هستند، یافتن برنامه‌ هایی است که به تعداد هسته‌ های بالای آن‌ ها، سازگار می‌ شوند.

خرید CPU یکی از مهمترین تصمیمات برای ساخت سیستم است. توصیه می کنیم عملکرد و بهره وری تراشه ها را در نظر بگیرید. قیمت نیز در درجه اول اهمیت قرار دارد. ممکن است قیمت بالای Core i9 اینتل بیش از حد زیاد به نظر برسد، اما افزایش عملکرد i9 برای انیماتور ها، هنرمندان CGI، طراحان گرافیک و علاقه‌مندان به بازی‌ های هاردکور، بی‌ معنا است. در عین حال، قیمت مناسب Threadripper، آن را به یک جایگزین فوق العاده وسوسه انگیز تبدیل می کند.

منابع: comparison , xoticpc

Gerelateerde berichten

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *