آموزش, سخت افزار

استفاده از تکنولوژی رم دو کاناله یا Dual Channel چه تاثیری در عملکرد سیستم دارد؟

تکنولوژی رم دو کاناله

شاید شما هم جزء آن دسته از افرادی باشید که کلمه Doal Channel (دو کاناله) به گوشتان خورده باشد ولی اصلا ندانید چیست و در چه جایی از کامپیوتر کاربرد دارد، امروز ما در این مقاله تصمیم داریم به شما بگوییم که تکنولوژی رم Dual Channel چیست و چه تاثیری در عملکرد کامپیوتر دارد.

تکنولوژی رم دو کاناله (Dual Channel) چیست؟

RAM دو کاناله یکی از نسخه های حافظه چند کاناله است. تمام نسخه های RAM چند کاناله با افزودن کانال های ارتباطی بیشتر بین حافظه و کنترل کننده حافظه، سرعت انتقال داده را افزایش می دهند.

Ram چند کاناله چگونه کار می کند؟

تکنولوژی رم دو کاناله

RAM موجود در ماژول حافظه سیستم از طریق کنترل کننده حافظه موجود در واحد پردازش مرکزی که به آن CPU یا پردازنده نیز گفته می شود با استفاده از یک گذرگاه با بقیه قسمت های رایانه ارتباط برقرار می کند. برخی از کنترل کننده های حافظه چندین کانال برای ارتباط با ماژول حافظه دارند. این قابلیت امکان تبادل سریعتر داده ها را فراهم می کند، زیرا داده ها می توانند در بیش از یک کانال ارسال شوند و سرعت سیستم را بالا ببرند.

برای استفاده از Dual Channel چه سخت افزار دیگری مورد نیاز است؟

برای استفاده از حافظه چند کاناله، پردازنده و مادربرد باید یک کنترل کننده حافظه داشته باشد که از معماری چند کاناله پشتیبانی کنند. علاوه بر این، ماژول های RAM باید در گروه هایی مطابقت داشته باشند که با سطح معماری چند کانال سازگاری دارند، به عنوان مثال: کانال دوگانه با جفت کانال چهارگانه به چهار ماژول و حتی بیشتر نیاز دارد.

بیشتر بدانید…

مادربرد هایی که از معماری چند کاناله پشتیبانی می کنند، غالباً دارای اسلات حافظه کدگذاری رنگی هستند تا از درج ماژول های همسان اطمینان حاصل کنند.

بیشتر سازندگان DRAM حافظه را در “کیت” می فروشند تا از تطابق ماژول های حافظه در ظرفیت، سرعت، تأخیر، تعداد تراشه ها و کناره ها و اندازه ردیف ها و ستون ها اطمینان حاصل کنند.

اگر قصد استفاده از حافظه چند کاناله را دارید، بهتر است RAM را در کیت های سازگار با مادربرد و پردازنده خود خریداری کنید.

خلاصه:

اگر به دنبال سرعت قابل توجه رایانه خود هستید، معماری چند کاناله می تواند این کار را انجام دهد. اما سرمایه گذاری قابل توجهی در سخت افزار سازگار برای پشتیبانی از سرعت انجام شده است.

Gerelateerde berichten

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *