آموزش, سخت افزار

آشنایی با کابل های USB و انواع آن

آشنایی با کابل های USB و انواع آن

شاید تا به حال اسم کابل های USB را بسیار شنیده باشید‌. شما از کابل های یو اس بی در طول روز در بسیاری از کارهای روزمره تان استفاده می کنید. برای مثال شارژری که از آن برای شارژ کردن گوشیتان استفاده می کنید. فلشی که برای انتقال اطلاعات از گوشی ای به کامپیوتر و بالعکس نیز استفاده می کنید از USB ها می باشند. همچنین از کابل های USB در کنسول های بازی، متصل کردن صفحه کلید و یا ماوس به کیس کامپیوتر نیز استفاده می شود. USB مخفف شده ی عبارت Universal Serial Bus و به معنی (اتوبوس سریال جهانی) می باشد. یو اس بی یک وسیله ارتباطی بین دو وسیله ی الکترونیکی است که اطلاعات را با سرعت هر چه تمام انتقال می دهد.

کابل usb یو اس بی

انواع کابل های USB

سوالی که ممکن است پیش بیاید این است که چرا کابل های  یو اس بی دارای تنوع زیادی هستند؟ بله درست حدس زدید، دلیل تنوع زیاد کابل های یو اس بی خدمات متفاوتی است که این کابل از خود ارائه می دهد.

ما شما را در ادامه این متن با انواع کابل های یو اس بی آشنا می کنیم.

    • type A: تقریبا اکثر کابل های موجودی که در اطرافتان می بینید از این نوع USB ها هستند. بیشتر لپ تاپ ها و سیستم های خانگی نیز دارای پورت های نوع A می باشند. این نوع کابل یک طرفه است. مانند دسته های کنسول های بازی، کیبورد و ماوس کامپیوتر و… .
    • type B: این کابل ها از نظر ابعاد و اندازه تقریبا مربعی شکل هستند. کابل های نوع B را معمولا در پرینتر ها و یا اسکنر ها زیاد مشاهده می کنید. البته لازم به ذکر است با پیشرفت تکنولوژی ابعاد این کابل ها کوچکتر شده است.
    • mini_USB: این کابل های یو اس بی استاندارد های یک کانکتور کوچک برای گوشی های هوشمند هستند.البته امروزه زیاد از این دسته کابل ها استفاده نمی شود اما شما می توانید نمونه آن را در بعضی از دوربین های حرفه ای و یا MP3 پلیرها مشاهده کنید.
    • micro_USB: امروزه یکی از انواع یو اس بی های محبوب که در دستگاه های هوشمند مانند هارد های اکسترنال استفاده می شود. این کابل از نظر اندازه بسیار کوچک است. کابل های میکرو یو اس بی را در بعضی از گوشی ها، تبلت ها و… پیدا کنید.

کابل USB

می توان گفت تقریبا 99 درصد کابل های موجود از نوع USB_A می باشند. در نتیجه زمانی که به دنبال کابل یو اس بی می گردید به راحتی آن را پیدا می کنید.

از آنجا که تقریبا تمامی وسایل جانبی برای اتصال به کامپیوتر و لپ تاپ و… نیاز به کابل یا مبدّل دارند، کابل های USB نوع A در اکثر وسیله ها به کار رفته است. البته باید دانست که پورت های یو اس بیِ بعضی از لپ تاپ های موجود ممکن است MICRO و یا کوچکتر از آن باشند. اما باز هم در این لپ تاپ ها معمولا یک پورت یو اس بی نوع A که متداول ترین نوع یو اس بی می باشد را دارا هستند.

Gerelateerde berichten