آموزش, سخت افزار, معرفی محصول

دوربین های مدار بسته و انواع آن

دوربین مدار بسته

واژۀ دوربین مدار بسته عبارت است از Closet Circuit TeleVision که به اختصار به آن CCTV گفته می شود. مخترع این وسیله فردی به نام والتر بروچ (Walter Bruch) است. از دوربین های مدار بسته برای ضبط تصاویر اماکن و یا عبور و مرور افراد در یک خیابان استفاده می کنند. همچنین از آن ها به عنوان نظارت کردن بر افراد در محلی مشخص و اهداف دیگر نیز استفاده می شود. از انواع این دوربین ها می توان به دوربین های ویدئویی و یا دوربین های دیجیتالی اشاره کرد.
دوربین های مدار بسته را می توان به تلویزیون، گوشی موبایل، لپ تاپ و یا کامپیوتر متصل کرد و تصاویر ضبط شده از طریق دوربین را مشاهده کرد.

دوربین مدار بسته

اولین دوربین مدار بسته در سال 1942 توسط ارتش آلمان برای نظارت بر چگونگی شلیک موشک V2 در ایستگاه پرتاب این موشک نصب شد. هم چنین اولین دوربین های تحت شبکه در سال 1996 توسط شرکت Axis با استفاده از پایۀ نرم افزاری به نام لینوکس (Linux) تولید شد. این دوربین ها بر اساس استاندارد های HTTP و RTSP طراحی شده بود و از استاندارد های IP برای ارسال تصاویر در قالب اطلاعات (DATA) استفاده می کرد.

ساختار اصلی دوربین

دوربین های مدار بسته از چند جزء تشکیل شده اند که عبارتنداز:

  • بدنۀ دوربین: قاب اصلی و قاب پوششی (بیرونی) که نسبت به فضای مورد استفاده، خریدار آن را انتخاب می کند.
  • بخش های الکترونیکی دوربین: سنسور، بورد اصلی، بورد تغذیه و کانکتور.
  • لنز دوربین: لنز زوم یا موتور دار دوربین مدار بسته نوعی از لنز است که امکان تغییر فاصله کانونی و در نتیجه زاویه دید دوربین را از راه دور مهیّا می کند. این دوربین ها دارای قابلیت فوکوس خودکار می باشند.

انواع لنز دوربین مدار بسته

  • لنز های fix
  • لنز های fix صنعتی
  • لنز های fix مینی کمرا (mini camera)
  • لنز های (varifocal): این لنز ها فاصله کانونی را تغییر می دهد.
  • لنز های (motorize) موتور دار

دوربین های مدار بسته

انواع دوربین های مدار بسته

دوربین های دیجیتالی

این دوربین ها برای ضبط تصاویر به کارت های ویدئو نیازی ندارند؛ زیرا سیگنال های ورودی این نوع دوربین ها مستقیما به صورت دیجیتالی می باشد که می توان اطلاعات دریافتی را به صورت مستقیم در سیستم شخصی خود (کامپیوتر، لپ تاپ و…) ذخیره کرد. دوربین های مدار بستۀ دیجیتالی این قابلیت را دارند که شما از طریق تنظیمات آن، مقدار حجم فیلم را کم یا زیاد کنید. به کم کردن حجم فیلم ها و عکس ها و فایل ها، فشرده کردن نیز می گویند. شما باید از مزیت و عیب فشرده سازی فیلم و تصاویر آگاه باشید. لازم به ذکر است بگوییم زمانی که حجم فیلمی را کم می کنید، حافظۀ داخلی دوربین فضای بیشتری برای ثبت و ضبط دیگر فیلم ها دارد امّا کیفیت فیلمی که حجم آن کاسته شده است کمتر از تصویر اصلی می باشد.
اگر فیلم های خود را فشرده سازی نکنید فضای هارد دیسک شما به سرعت پر می شود. در ادامۀ این مطلب باید گفت که ممکن است یک فیلم چند ساعته، کل فضای هارد دیسک را اشغال کند.

دوربین های شبکه ای

دوربین های IP یا دوربین های شبکه ای از دوربین های ویدئویی آنالوگ یا دیجیتال هستند، به علاوۀ یک سرور ویدئویی جاسازی شده که دارای یک آدرس IP می باشد. این دوربین ها قادر به پخش ویدئو هایی به صورت فیلم و یا حتی به صورت صوتی نیز هستند.

دوربین مدار بسته

یکی از ویژگی های دوربین های مدار بسته: تولیدکنندگان ویدئوهای دیجیتال ادعا می کنند که نصب و راه ندازی دوربین های مدار بسته نسبت به نصب و راه اندازی ویدئو های دیجیتال آسان و بهتر است.

تفاوت دوربین های ویدئویی و دیجیتالیخیلی کم پیش می آید که فردی بخواهد از دوربین های ویدئویی استفاده کند، همچنین کیفیت دوربین های دیجیتالی چندین برابر بهتر و بیشتر از دوربین های ویدئویی می باشد؛ زیرا دوربین های ویدئویی عموما رشته های عمودی و افقی خطوط را می گیرد و سپس با هم ترکیب می کند تا یک فریم را ایجاد کند. حداکثر رزولیشن در پیکسل تراشه های تصویر در اکثر دوربین های ویدئویی 320,000 پیکسل می باشد.

Gerelateerde berichten