آموزش, ترفند گوشی

حل مشکل کند شدن گوشی اندروید + راه های افزایش سرعت گوشی

کند شدن گوشی

در این مطلب قصد داریم دلایل کند شدن گوشی اندروید و روش های افزایش سرعت گوشی را به شما آموزش دهیم. آیا تا به حال کند بودن گوشی اندروید خود را تجربه کرده اید؟ آن قدر که باعث نا امیدی شما شود؟ موقعیت هایی از این قبیل می تواند ناامید کننده باشد، به خصوص اگر از تلفن خود برای کارهای مهم مانند موارد مرتبط با کارتان، تماس ها یا مدیریت پرونده استفاده کنید.

در حقیقت چند دلیل احتمالی ممکن است برای عملکرد کند تلفن شما وجود داشته باشد. یکی از دلایل آن می تواند مربوط به مشکلات نرم افزار یا سخت افزار باشد. در این مطلب قصد داریم به شما کمک کنیم تا به طور مستقیم علت اصلی کند بودن گوشی اندروید خود را پیدا کنید. همچنین به شما کمک می کند تا خودتان آن را برطرف کنید و باعث صرفه جویی در وقت و هزینه خود شوید.

8 دلیل که ممکن است باعث کند شدن گوشی اندروید شود!

8 دلیل معمول و شناخته شده وجود دارد که می تواند باعث کند شدن تلفن ها و دستگاه های Android شود. ما همه آن ها را در این جا از سخت افزار گرفته تا مسائل نرم افزاری حل خواهیم کرد. بنابراین، اگر تلفن شما کنده شده است، در اینجا می توانید علت و نحوه رفع آن را بیابید. در ادامه با ما همراه باشید.

کند شدن گوشی اندروید – دلایل مربوط به مشکلات سخت افزاری

یکی از رایج ترین مسائل در مورد کند شدن گوشی ها مربوط به سخت افزار است. این یک مسئله گسترده است که معمولاً تعیین علت آن آسان است. اگرچه، مسائل مربوط به سخت افزار را می توان به شرح زیر تعیین کرد:

کند شدن گوشی اندروید - دلایل مربوط به مشکلات سخت افزاری
  • پاسخگویی آهسته – تاخیر محسوس در عملکرد دستگاه. وقتی روی برنامه ای ضربه می زنید یا در یک صفحه پیمایش می کنید، در پاسخگویی دستگاه تأخیر مشاهده می شود.
  • عملکرد ضعیف – تجربه کلی استفاده از دستگاه همراه با عملکرد کند و با تاخیر ناخوشایند است.‎
  • تأخیر UI دستگاه – تاخیر قابل توجه UI بین عملکرد کاربر و واکنش دستگاه.
  • سخت افزار سطح پایین – تلفن هایی که با هزینه کمتر خریداری شده اند در ردیف سطح ابتدایی قرار دارند. این تلفن ها کمترین عملکرد سخت افزاری موجود در بازار را دارند.

اگر هر یک از موارد بالا را تجربه می کنید، احتمالاً دلیل کند شدن ناگهانی تلفن شما مربوط به سخت افزار است. اگر چنین است، در اینجا چند کار وجود دارد که می توانید انجام دهید.

1. فضای ذخیره سازی ناکافی (ROM) – حافظه داخلی

این یک واقعیت انکارناپذیر است که اندروید از هر فضای ذخیره سازی موجود در دستگاه استفاده می کند. این شامل حافظه داخلی (ROM)، حافظه ذخیره سازی (RAM) و حافظه خارجی (کارت SD) نیز می باشد.

بنابراین، یکی از دلایل معمول کند شدن گوشی شما کافی نبودن حافظه داخلی می باشد. وقتی حافظه داخلی تلفن شما کم باشد، از حافظه ثانویه (RAM) یا حافظه خارجی (کارت SD) استفاده می کند. اگر این اتفاق بیفتد، تلفن شما شروع به جابجایی بین ذخیره های اصلی و ثانویه می کند تا برنامه ها و فرآیندهای مختلفی را اجرا کند که در نتیجه باعث کاهش عملکرد شدید زمان کارکرد تلفن شما می شود.

چگونه فضای ذخیره سازی داخلی تلفن را آزاد کنیم؟

برای انجام این کار موارد زیر را انجام دهید:

  • مطمئن شوید که تلفن شما در هر زمان حداقل 500 مگابایت فضای خالی داشته باشد.
  • برای تمیز کردن فضای حافظه داخلی خود از پرونده های غیرضروری، از Cleaning Apps استفاده کنید.
  • برنامه هایی را که دیگر استفاده نمی کنید حذف نصب کنید.
  • از ویدیوها، تصاویر و هر نوع داده چند رسانه ای که دارید، در حافظه HDD یا سرویس های ابری خود، بکاپ بگیرید‎.
  • حافظه کش برنامه” را در تنظیمات دستگاه پاک کنید.
  • “داده های ذخیره شده” را از طریق تنظیمات ذخیره سازی دستگاه خود پاک کنید یا از پاک کننده ذخیره سازی داخلی تلفن خود استفاده کنید.

2. حافظه ناکافی (RAM)

RAM تلفن احتمالاً کمترین مولفه ای است که بر عملکرد تلفن Android شما تأثیر می گذارد. اساساً، تلفن همراه بدون رم کار خواهد کرد و این ماژول حافظه فقط توسط برنامه ها استفاده می شود.

اگر RAM گوشی شما پر شود، سیستم عامل Android تلفن شما، برنامه های غیرضروری را که در پس زمینه اجرا می شوند، از بین می برد تا فضای برنامه های پرکاربرد شما را ایجاد کند.

گوشی های اندرویدی که ظرفیت RAM بیشتری دارند و عمدتا توسط سیستم عامل و نرم افزار کاربردی مورد استفاده قرار می گیرند می توانند همزمان از نرم افزارهای پیچیده تر و چندین برنامه استفاده کنند. در صورت کم بودن حافظه رم تلفن تنها مسئله ای که پیش می آید این موارد است:

  • بسته شدن ناگهانی برنامه
  • عملکرد ضعیف برنامه
  • هنگام باز کردن برنامه دیگری، برنامه در حال اجرا در پس زمینه کاملاً بسته می شود.

چگونه فضای RAM تلفن را آزاد کنیم؟

سریعترین راه آزاد کردن حافظه RAM گوشی اندروید، راه اندازی مجدد تلفن است. غیر از این، شما می توانید یکی از موارد زیر را انجام دهید:

  • برنامه های درحال اجرای غیر ضروری را ببندید.
  • برنامه های در حال اجرا در پس زمینه را ببندید.
  • هر نوع ابزارک برنامه را حذف کنید.
  • برای آزادسازی RAM، از برنامه های شخص ثالث استفاده کنید.

3. خراب شدن باتری

یکی دیگر از مشکلات سخت افزاری که می تواند باعث کند شدن گوشی اندروید شما شود، خراب شدن باتری است. اگر زمانی متوجه شده اید یا تجربه کرده اید که تلفن شما به طور ناگهانی و بدون هیچ دلیلی خاموش می شود، احتمالا مشکل از باتری تلفن شما است.

طول عمر و مقدار مشخصی در باتری ها وجود دارد که می توانید آن را شارژ و تخلیه کنید. هنگامی که به این محدودیت نزدیک شدید، باتری تلفن شما برخی از رفتارهای ناخواسته را نشان می دهد مانند اینکه خیلی سریع تخلیه می شود، ناگهان متورم می شود و قادر به تأمین انرژی کافی برای تلفن شما نیست.

چرا باتری تلفن من خیلی سریع تخلیه می شود؟

2 دلیل وجود دارد که باعث می شود باتری تلفن شما خیلی سریع تخلیه شود.

اول چگونگی استفاده از تلفن است. انجام بازی های زیاد می تواند باتری را سریع خالی کند. دلیل دوم خراب بودن باتری است. باتری ای که با استفاده معمولی از تلفن به سرعت تخلیه می شود، خراب شده است.

کند شدن گوشی اندروید – دلایل مربوط به مشکلات نرم افزاری

هنگامی که دلیل کند شدن گوشی اندروید مشکلات نرم افزاری باشد، تنها 4 دلیل احتمالی می تواند برای آن وجود داشته باشد. این مشکلات ممکن است مربوط به بروزرسانی نامناسب تلفن، برنامه های bloatware، روت کردن نامناسب یا سیستم عامل قدیمی باشد.

کند شدن گوشی اندروید - دلایل مربوط به مشکلات نرم افزاری
  • به روزرسانی تلفن – یک به روزرسانی غیرعادی سیستم عامل باعث کند شدن آن می شود. با این حال، اپل و سامسونگ در سال 2018 به دلیل کاهش سرعت تلفن با به روزرسانی جریمه شدند.
  • برنامه های Bloatware – به نرم افزارهایی گفته می شوند که در ازای کارایی و سود اندک شان فضا و منابع زیادی را مصرف می کنند. تولیدکنندگان و شرکت های مخابراتی اغلب تلفن های اندرویدی را که با برنامه های از پیش نصب شده خودشان عرضه می شوند، می فروشند.
  • سیستم عامل منسوخ شده – گوشی های اندروید با نسخه قدیمی تر با گذشت زمان کند می شوند. این به دلیل به روزرسانی مداوم برنامه های مختلف است که منجر به مشکلات ناسازگاری و کاهش عملکرد دستگاه می شود.
  • ریشه دهی ضعیف تلفن Android – استفاده از یک نرم افزار Android Root برای ریشه کن کردن تلفن و نصب یک ROM سفارشی برای رفع مشکلات فوق امکان پذیر است. با این حال، اگر به درستی انجام نشود، می تواند وضعیت تلفن شما را بدتر کند.

اگر به تازگی تلفن خود را به روز کرده اید یا روت کرده یا یک گوشی کاملاً جدید خریداری کرده اید و ناگهان کند شده است، احتمالاً مسئله کند شدن مربوط به نرم افزار است. در این صورت، آنچه می توانید انجام دهید این است:

اگر تلفن شما بعد از یک به روز رسانی کند شد، تولید کننده مقصر انتشار یک به روز رسانی بهینه نشده است. اگر فکر می کنید با این مشکل مواجه شده اید، این کار را انجام دهید:

1. چگونه مشکل کند شدن گوشی بعد از به روزرسانی را رفع کنیم؟

تنظیم بازگشت به کارخانه را انجام دهید. گاهی اوقات، به دلیل به روزرسانی، اوضاع بهم می ریزد. این شامل برنامه ها و پیکربندی فعلی است که قبل از به روزرسانی با تلفن انجام داده اید. با تنظیم مجدد کارخانه تلفن می توانید این مشکل را برطرف کنید.

گوشی اندروید خود را روت کنید و برنامه های غیر ضروری bloatware را حذف کنید. معمولاً نمی توانید برنامه های از پیش نصب شده را حذف کنید. تنها راه حذف این برنامه ها روت کردن گوشی اندروید است. با این حال، به یاد داشته باشید که روت کردن تلفن Android با خطرات مختلفی همراه است.

2. برنامه های Bloatware – برنامه های از پیش نصب شده را حذف نصب یا غیرفعال کنید

برنامه های از پیش نصب شده که در ازای کارایی و سود کم فضا و منابع زیادی را مصرف می کنند و موجب کند شدن تلفن می شوند. با این حال، مشکل این است که نمی توانید این برنامه ها را حذف کنید. برای مقابله با این مشکل، فقط 2 گزینه دارید – یا غیرفعال کردن یا حذف نصب.

اساساً، حذف نصب شامل حذف برنامه ها از دستگاه شما است. این بهترین راه برای اطمینان از مزاحم نشدن این برنامه ها است. از طرف دیگر، غیرفعال کردن آن ها خطر کمتری دارد. غیرفعال کردن باعث می شود که این برنامه ها با اجرا در پس زمینه، فضای RAM را مصرف نکنند. با این حال، این بدان معناست که برنامه ها هنوز وجود دارند و فضای ذخیره سازی داخلی را مصرف می کنند.

کند شدن گوشی

چگونه برنامه های Bloatware را حذف کنیم؟

اگر می خواهید برنامه های Bloatware را حذف کنید، تنها راه برای این کار روت کردن گوشی Android است. در غیر این صورت، نمی توانید آن ها را حذف کنید. پس از روت شدن تلفن، می توانید به سادگی به قسمت تنظیمات برنامه بروید و آن ها را حذف نصب کنید.

چگونه برنامه های Bloatware را غیرفعال کنیم؟

اگر با روت کردن مشکل داشتید، تنها انتخاب شما غیرفعال کردن این برنامه ها است. برای این کار، به سادگی به تنظیم UI برنامه های خود بروید. به دنبال برنامه ها بگردید و روی آن ها ضربه بزنید. سپس به تنظیم UI برنامه، درخواست می دهید و می توانید گزینه “غیرفعال کردن” را در آنجا ببینید.

3. سیستم عامل اندروید قدیمی

دلیل احتمالی دیگر کند شدن گوشی اندروید شما پشتیبانی نهایی از سیستم عامل اندروید تلفن شما است. قبل از اینکه Google آن را منسوخ کند و نسخه جدیدتری را منتشر کند، سیستم عامل های Android معمولاً تا 18 ماه پشتیبانی دارند.

فقط به همین دلیل، هر تلفنی که دارای سیستم عامل Android قدیمی تر است و به پشتیبانی از (End-Of-Life (EOL رسیده است، به تدریج سرعت آن را کاهش می دهد. برنامه هایی که از آن ها استفاده می کنیم با توجه به آخرین نسخه اندروید به روزرسانی می شوند، به همین دلیل سازگاری آن ها با نسخه قدیمی به یک مسئله تبدیل می شود.

اگر مشکل این مورد باشد، اصلاحات زیادی برای این مورد وجود ندارد. تنها گزینه شما این است که تلفن Android خود را روت کنید و ROM های سفارشی نصب کنید.

سوالات متداول

1. چگونه می توانم سرعت تلفن خود را افزایش دهم؟

روش های مختلفی برای افزایش سرعت گوشی وجود دارد. رایج ترین روش ها برای سرعت بخشیدن به آن آزاد کردن فضای داخلی و حذف نصب برنامه هایی است که به ندرت از آن ها استفاده می کنید.
به غیر از این، ما توصیه می کنیم این مقاله را بخوانید زیرا یک راهنمای کامل در مورد چگونگی سرعت بخشیدن به گوشی اندروید را برای شما تهیه کرده ایم.

2. چرا اینترنت تلفن من ناگهان خیلی کند می شود؟

سرعت داده های تلفن همراه می تواند از نظر خدمات، قدرت سیگنال و قابلیت دستگاه متفاوت باشد. عوامل بسیاری می توانند در سرعت اینترنت تلفن شما تأثیر بگذارند.
بیشتر موارد رایج در مناطقی هستند که اینترنت تلفن همراه ضعیف است، اما سیگنال های متنی و مکالمه ای قوی هستند.

3. آیا با تنظیم مجدد کارخانه سرعت گوشی افزایش می یابد؟

از نظر تئوری، بازگشت به کارخانه سرعت گوشی را افزایش می دهد، زیرا هر فرآیند و پس زمینه ای را که ممکن است منابع را مصرف کند و سرعت آن را کاهش دهد را حذف می کند.
اما اگر گوشی شما دارای اجزای سخت افزاری ضعیفی می باشد،از انجام این کار انتظار معجزه نداشته باشید.

افزایش سرعت گوشی اندروید

در نهایت، دلایل مختلفی وجود دارد که باعث می شود عملکرد گوشی شما کُند شود. تعیین علت اصلی آن آسان نیست.

یک راه سریع و آسان برای تأیید اینکه علت کند بودن گوشی شما مربوط به نرم افزار است، راه اندازی مجدد گوشی اندروید در حالت Safe Mode Android است. این به سادگی تلفن شما را به حالت اولیه راه اندازی می کند، جایی که برنامه ها و فایل ها از منابع دیگر اجرا نمی شوند.

منبع: joyofandroid

Gerelateerde berichten

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *