سخت افزار

ویژگی های سیستم برای تدوین فیلم

ویژگی سیستم تدوین فیلم

مهم نیست که روی تدوین فیلم خانوادگی کار می کنید یا فیلم سینمایی را برای جایزه اسکار آماده می کنید. در هر صورت لازم است، بدانید که سیستم مناسب برای تدوین فیلم باید چه ویژگی هایی داشته باشد. هنگام انتخاب کامپیوتر برای تدوین فیلم، نکاتی را باید در نظر بگیرید؛ انتخاب بین لپ تاپ و pc، هارد ssd، قدرت داخلی سخت افزار ها، مانیتور و نرم افزار های مورد استفاده شما برای تدوین. گزینه های زیادی برای انتخاب دارید؛ از سیستم های pc رده بالا تا لپ تاپ های سبک که هر کدام ویژگی های خاص خود را دارند.

بعد از خواندن این متن شما ویژگی های لازم سیستم مناسب برای تدوین فیلم را می دانید و

انتخاب بین pc و لپ تاپ

ویژگی های کلیدی سیستم تدوین فیلم
انتخاب بین PC و لپ تاپ

امروزه بهترین لپ تاپ های تدوین فیلم شامل گزینه هایی مانند MacBook Pro است که دارای صفحه نمایش 16 اینچی، رنگی و بدون حاشیه است. یا لپ تاپ Acer ConceptD 7 که فوق العاده نازک است و به قدری سبک، که وزن آن را در کوله پشتی خود احساس نخواهید کرد. اما اگرچه لپ تا پ ها توانایی های مربوط به تدوین فیلم را دارند اما همچنان قدرت تدوین فیلم به صورت حرفه ای در دستان سیستم pc است.

البته، علاوه بر قدرت، یک دلیل مهم دیگر برای استفاده از سیستم pc برای تدوین فیلم این است که تدوین فیلم در مانیتور بزرگ تجربه بهتر و دقیق تری در اختیار ما می گذارد. در تدوین فیلم، تغییرات دقیق است و پیکسل به پیکسل انجام می شود، به همین دلیل قطعا اگر مانیتور شما 13 اینچی باشد، بسیار راحت تر هستید و چشمان شما کمتر خسته می شوند.

SSD

ویژگی سیستم تدوین فیلم؛ SSD
SSD

برای حافظه ذخیره سازی، معمولاً می توانید بین هارد دیسک (HDD) یا درایو حالت جامد (SSD) یکی را انتخاب کنید. اگرچه HDD ها ارزان تر هستند، اما کند و غیر قابل اعتماد هستند، بنابراین تا جایی که ممکن است از SSD استفاده کنید. HDD ها تحت فشار کار با فیلم 4K با مشکل روبرو می شوند، بنابراین اگر هارد شما HDD باشد، ممکن است سیستم شما هنگام تدوین فیلم کند شود یا هنگ کند. در کل اگر در حال انتخاب یک سیستم pc یا یک لپ تاپ درجه یک برای تدوین فیلم هستید، بهتر است آن را با SSD های متعدد پیکربندی کنید.

سخت افزار ها

برای بررسی سخت افزار های سیستم باید سه مورد؛ ظرفیت حافظه، کارت گرافیک و CPU را بررسی کنید.

CPU

ویژگی سیستم تدوین فیلم؛ CPU
CPU

واحد پردازش مرکزی ،که به آن CPU گفته می شود، مغز کامپیوتر است. برخی از مجموعه های نرم افزاری تدوین فیلم این ظرفیت را دارند که از مزایای استفاده هایپرتیدینگ و چندین هسته CPU استفاده کنند، بنابراین برای انتخاب یک CPU قدرتمند نکات زیادی را باید رعایت کنید. هر تراشه نسل 9 یا 10 اینتل i5 یا i7 از قدرت زیادی برخوردار است، AMD Ryzen7 2700 نیز یک نمونه پر سرعت و قدرتمند است. بهتر است برای انتخاب، در مورد اینتل core i7 و AMD Ryzen 7 2700 بیشتر بخوانید و تفاوت ها را بدانید.

RAM

رم کامپیوتر تعیین می کند که نرم افزار تدوین فیلم شما می تواند با چه تعداد داده، به صورت همزمان، کار کند. برای مدیریت فایل های معمولی 1080p، سیستم شما باید حداقل رم 16 گیگابایت داشته باشد. از طرف دیگر، اگر همیشه تدوین فیلم را با کیفیت 4K انجام می دهید، سیستم شما باید رم 32 گیگابایت یا بیشتر داشته باشد.

کارت گرافیک

ویژگی سیستم تدوین فیلم؛ کارت گرافیک
کارت گرافیک

کارت گرافیک سیستم شما، که به آن واحد پردازش گرافیکی یا GPU می گویند، وظیفه تصویرسازی و تسریع عملیات تدوین فیلم را بر عهده دارد. یک پردازنده گرافیکی سریع مانند NVIDIA RTX 2080 افزودنی فوق العاده ای برای سیستم های تدوین فیلم خواهد بود. اما به یاد داشته باشید که اگر CPU شما کند است، احتمالا برای انطباق با این پردازنده، مشکل خواهید داشت.

بیشتر بخوانید

کیفیت مانیتور

مهم نیست که سخت افزار ها و نرم افزار های سیستم شما چقدر خوب کار می کند، اگر در یک مانیتور مناسب کار تدوین را انجام ندهید، نتیجه از حد انتظار شما پایین تر خواهد بود. اگر می خواهید از سیستم pc استفاده کنید، ارتقاء آن به یک مانیتور بهتر، آسان است، اما اگر لپ تاپ را انتخاب کرده اید، حتما قبل از خرید، ویژگی های مانیتور را بررسی کنید.

اگر با کیفیت 4K فیلمبرداری می کنید یا در آینده می توانید تجهیزات خود را به 4K ارتقا دهید، یک سیستم با صفحه نمایش 3840 در 2160 پیکسل یا بیشتر ضروری و لازم است.

یکی دیگر از ویژگی های مانیتور که باید مورد توجه قرار گیرد، دقت رنگ است. برای تدوین گر حرفه ای، دقت رنگ به اندازه وضوح تصویر یا رزولوشن اهمیت دارد.

تعیین بودجه

تعیین بودجه برای خرید سیستم و نرم افزار های مربوط به تدوین فیلم، محدوده انتخابی شما را مشخص می کند.

برای تدوین فیلم های خانوادگی نیازی به خرید سیستم چند هزار دلاری ندارید، اما باید در انتخاب نرم افزار تدوین فیلم دقت کنید. از جایی که احتمالا نرم افزار و سیستم را هم زمان می خرید، برای تعیین بودجه، حتما قیمت نرم افزار را محاسبه کنید.

متأسفانه، در سال 2020، بسته های نرم افزاری تدوین فیلم ارزان نیستند. به عنوان مثال نرم افزار Final Cut Pro اپل اکنون 299.99 دلار قیمت دارد. در نهایت، بودجه شما تصمیم گیری مربوط به امکانات و قابلیت های سیستم را انجام می دهد.

متن سوم

معرفی نرم افزار های تدوین فیلم

  •  Adobe Premiere Pro
  •  Davinci Resolve
  •  After Effects
  •  Sony Vegas
  •  Final Cut
  •  Cyberlink Powerdirector
  •  Avid
  •  Other
  •  Blender
  •  Pinnacle Studio
  •  Edius
  •  Apple iMovie

تدوین فیلم و سخت افزار ها

هر قسمت از سیستم شما کار هایی را برعهده دارد تا تدوین فیلم به خوبی انجام شود. بنابراین هر قسمت از سیستم باید ویژگی هایی داشته باشد، تا برای تدوین فیلم مناسب گردد. تدوین فیلم از لحاظ سخت افزاری به چند مرحله اساسی تقسیم می شود:

  1. نرم افزار، داده ها (فیلم) را از دستگاه ذخیره سازی شما بارگذاری می کند.
  2. نرم افزار، تدوین فیلم را رمزگشایی می کند.
  3. سپس نرم افزار، فیلم را تدوین می کند و تغییراتی که می خواهید، اعمال می کند.
  4. فیلم تدوین شده در RAM ذخیره می شود.
  5. جدول زمانی را در کدک مورد نظر خود رمز گذاری می کنید.
  6. داده های رمزگذاری شده نهایی را در هارد ذخیره می شود.

این 6 مرحله ساده است که ما باید برای سیستم خود و انجام تدوین فیلم، تا حد امکان بهینه سازی کنیم. در این بخش 4مورد از آن ها را مرور می کنیم تا ببینیم کدام قسمت سخت افزاری مسئول سرعت بخشیدن به هریک از این موارد است:

1- بارگذاری فیلم

یکی از ویژگی های مهم سیستم برای تدوین فیلم سرعت است که به هارد شما وابسته است. این کار ساده ای است: دستگاه ذخیره سازی شما و گذرگاه انتقال، مسئول سرعت بارگذاری فیلم هستند. سه نوع دستگاه ذخیره سازی محبوب وجود دارد که می توانید از بین آن ها انتخاب کنید:

هارد دیسک (HDD)

هارد HDD از بین این سه گزینه کندترین است. سرعت بارگذاری در این هارد حدود 150 مگابایت بر ثانیه است. هارد دیسک های HDD حجم ذخیره سازی زیادی دارند، اما از نظر سرعت در رتبه آخر قرار دارند.

هارد دیسک ها برای بایگانی و پشتیبان گیری از داده هایی با حجم بالا عالی هستند، اما به طور کلی استفاده از HDD را به عنوان یک دستگاه ذخیره سازی فعال برای تدوین فیلم توصیه نمی شود. شما می توانید HDD ها را در حجم حداکثر 18 ترابایت تهیه کنید، اگرچه با در نظر گرفتن قیمت و حجم ذخیره سازی، بهترین گزینه از بین HDD ها، حجم 8 ترابایت است.

Solid State Drive (SSD)

درایو حالت جامد (SSD) حدودا 4 برابر سریع تر از HDD است و بارگذاری فیلم را بسیار سرعت می بخشد. SSD ها دیگر چندان گران نیستند و قیمت ها به سرعت کاهش می یابد.

SSD برند سامسونگ، مدل 860 EVO یا PRO که با قیمت مناسب و با حجم 256 گیگابایت تا 4 ترابایت عرضه می شوند، SSD های فوق العاده ای هستند و عملکرد بالایی دارند.

SSD های NVMe

NVMe SSD یا درایوهای حالت جامد، SSD هایی روی استروئیدها هستند. آن ها از اتصال دهنده و گذرگاه متفاوتی در صفحه اصلی استفاده می کنند و می توانند سرعت انتقال بسیار بالاتری نسبت به SSD معمولی داشته باشند. این مدل ها در سرعت بارگذاری می توانند بیش از 10 برابر سریع تر از SSD ها باشند و بارگذاری فیلم های پر حجم را به یک کار آسان تبدیل می کنند. اگرچه کمی گران تر از SSD ها هستند، اما مطمئناً ارزشش را دارد.

SSD های NVMe عالی که می توانم توصیه کنم Samsung 970 EVO PLUS و Samsung 970 PRO هستند که در اندازه های 250 گیگابایت تا 2 ترابایت عرضه می شوند.

اگر بودجه کافی برای خرید SSD های NVMe را در اختیار ندارید بهتر است با دانستن تفاوت های SSD و HDD و مقایسه اتخاب کنید.

2- رمزگشایی فیلم

از دیگر ویژگی های سیستم تدوین فیلم پردازنده یا CPU قدرتمند است. بارگذاری داده ها برای تدوین فیلم کافی نیست، زیرا تقریباً همه فیلم ها به نوعی کدگذاری می شوند. اگر رمزگذاری شده باشد (عمدتا برای صرفه جویی در فضا) باید قبل از پخش رمزگشایی شود. رمزگشایی چیزی است که معمولاً توسط پردازنده (CPU) انجام می شود. متأسفانه، هیچ پردازنده ای وجود ندارد که برای همه انواع Footage “Codecs” یا انواع فایل های ویدئویی مناسب باشد.

3- تدوین فیلم و تغییرات

تدوین فیلم
تدوین فیلم

اگر فیلم تدوین شده دارای جزئیات و جلوه های سنگینی است، حداکثر CPU Core-Clock را لازم دارید.

4- ذخیره فیلم در RAM

این کار معمولاً توسط نرم افزار تدوینی که استفاده می کنید، به صورت خودکار انجام می شود. در واقع همه فریم ها در RAM کامپیوتر شما ذخیره می شوند، بنابراین دفعه بعد که به سراغ تدوین همان فیلم می روید نرم افزار مجبور نیست همه چیز را دوباره محاسبه کند و می تواند نتیجه را از RAM بارگذاری کند. RAM سرعت بالایی دارد. حتی بدترین نوع RAM، می تواند به سرعت همه کارهای مربوط به تدوین را انجام دهد.

تنها نکته مهم هنگام خرید RAM برای تدوین فیلم، حجم کافی است. همانطور که در بالا بحث کردیم، RAM باید به اندازه کافی فضا داشته باشد تا نتیجه را ذخیره کند. اگر RAM به اندازه کافی فضا نداشته باشد، نرم افزار تدوین، اطلاعات را روی هارد شما ذخیره می کند و باعث کاهش سرعت می شود.

از طرف دیگر سیستم خنک کننده کیس کامپیوتر شما بسیار مهم است، زیرا همانطور که می دانید کیس های کامپیوتری که قدرت پایینی دارند، زود داغ می شوند و این برای سیستم شما بسیار مضر است. به طور مثال پاور 580 وات گرین یک پاور متوسط است که یک فن 120 میلی متری دارد و برای استفاده در سیستم های تدوین مناسب نیست اما بسیار مناسب سیستم های خانگی و اداری است. امیدواریم مقاله ما راهنمای خوبی برای خرید سیستم مورد نظرتان باشد.

منبع: cgdirector.com

Gerelateerde berichten

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *