آموزش, کنسول بازی

آموزش نحوه فعالسازی صدای 3D در PS5 برای بلندگو های تلویزیون

فعالسازی صدای 3D در PS5

شرکت سونی در 15 سپتامبر پشتیبانی صوتی سه بعدی را از بلندگو های تلویزیون بر روی PS5 و PS5 Digital Edition اضافه کرد. در این به روز رسانی به کاربران امکان می دهد حافظه SSD داخلی PS5 خود را ارتقا دهند. در گذشته، صدای سه بعدی فقط برای کاربرانی که هدفون دارند، در دسترس بود، اما اکنون می توانید فناوری صوتی سه بعدی سونی را از طریق بلندگو های داخلی تلویزیون تجربه کنید. در این مقاله ابتدا در مورد بلندگو های تلویزیون و صدای 3D توضیح می دهیم و سپس نحوه فعالسازی صدای 3D در PS5 و پخش با بلندگو های تلویزیون را آموزش می دهیم.

صدای 3D

صدای 3D استفاده از سیستم های صوتی هر دو گوش برای ضبط، پردازش و پخش و دریافت امواج صوتی به صورت هم زمان است. هدف صدای 3D این است که یک تجربه صوتی را که شبیه زندگی واقعی است، به شنونده ارائه دهد.

ضبط های صوتی 3D با دو میکروفون نصب شده در داخل جایی شبیه به سر انسان و جایی که گوش انسان در آن قرار دارد، ساخته می شوند. میکروفون ها صدا را به طور همزمان از طریق دو کانال ضبط می کنند و نرم افزار، ضبط را تنظیم می کند تا تغییرات جزئی را در سیگنال هایی که هنگام ارسال هر گوش به مغز رخ می دهد، تقلید کند؛ به این مفهوم بیومیکری می گویند.

چرا بلندگوی خارجی تهیه کنم؟

بلندگوی خارجی

حتی بهترین تلویزیون های هوشمند با صفحه نمایش 4K شگفت انگیز، بلندگو های بسیار کوچکی در داخل دارند. و صدای با کیفیتی ندارند قطعا بلندگو های کوچک نمی توانند صدای بلند و با کیفیت تولید کنند.

یک دلیل دیگر برای خرید بلندگوی خارجی وجود دارد. فرض کنید شما یک تلویزیون جدید در پذیرایی خود دارید، همچنین یک صفحه گرامافون و یک دستگاه پخش سی دی قدیمی دارید که هنوز از آن ها استفاده می کنید. یا می خواهید موسیقی را از لپ تاپ خود پخش کنید یا آن را به صورت بیسیم از گوشی خود پخش کنید؛ خرید یک جفت بلندگوی خارجی یا یک آمپلی فایر با دو بلندگوی غیرفعال به شما امکان می دهد تمام تجهیزات خود را به هم متصل کرده و با هر دستگاهی که تمایل دارید، صدا ها را با کیفیت بشنوید. بنابراین، اگر منابع متعددی دارید که می خواهید از آن ها استفاده کنید و نمی خواهید برای هر واحد یک جفت بلندگو جداگانه داشته باشید، بلندگو های خارجی راه حل مناسبی برای شما هستند.

چگونه تلویزیون را به بلندگو های خارجی وصل کنم؟

تقریباً هر جفت بلندگوی خارجی می تواند به هر تلویزیونی متصل شود، اما همیشه راه آسانی در پیش نیست. گاهی اوقات شاید به تجهیزات اضافی نیاز داشته باشید. اما نکته مهم این است که امکان اتصال وجود دارد.

آنچه که میزان راحتی اتصال بلندگو های خارجی به تلویزیون را تعیین می کند، نوع خروجی های صوتی در پنل پشتی تلویزیون شما و نوع ورودی های صوتی در پنل پشتی بلندگو های شما است. اگر یک درگاه خروجی اتصال صوتی منطبق دارید، فقط به یک کابل صوتی نیاز دارید (خواه کابل AUX ، RCA ، کواکس یا نوری باشد). یک سر را به خروجی تلویزیون و سر دیگر را به ورودی بلندگو های خود وصل کنید. خروجی مناسب را در تنظیمات صوتی تلویزیون انتخاب کنید و تمام. این راحت ترین حالت بود.

اگر یک تلویزیون جدید با خروجی های صوتی دیجیتال (بدون RCA OUT، بدون خروجی هدفون) و بلندگو های قدیمی دارید، چه می کنید؟ بلندگو های قدیمی فقط ورودی های آنالوگ دارند.

نگران نباشید، هنوز راه حل وجود دارد. فقط خیلی شیک و تر و تمیز نیست. در این حالت، نمی توانید فقط از یک کابل صوتی برای اتصال تلویزیون و بلندگو های خارجی استفاده کنید. شما به دستگاهی به نام DAC (مبدل دیجیتال به صدا) نیاز دارید.

این دستگاه به عنوان پلی بین خروجی های دیجیتال تلویزیون شما و ورودی های آنالوگ بلندگو های شما عمل می کند. سیگنال دیجیتالی را از تلویزیون شما به آنالوگ تبدیل می کند و آن را به بلندگو های شما ارسال می کند. بنابراین، صرف نظر از نوع بلندگو هایی که دارید یا می خواهید بخرید، همیشه راهی برای اتصال آن ها به تلویزیون وجود دارد.

چگونه صدای 3D در PS5 را برای بلندگو های خارجی تلویزیون فعال کنیم؟

به طرز هوشمندانه ای می توانید صدا را برای خود بهینه کنید، زیرا PS5 برای اندازه گیری صوت مناسب اتاق شما، بسته به جایی که در اتاق نشسته اید، و ارائه بهترین تنظیمات صوتی سه بعدی از میکروفون داخلی کنترل کننده DualSense استفاده می کند.

صدای سه بعدی برای بلندگو های تلویزیون در PS5 را باید به صورت دستی فعال کنید. زیرا برخلاف صدای سه بعدی هدفون، به طور پیش فرض روشن نیست. برای انجام این کار، به قسمت تنظیمات (Setting ) > صدا (Sound ) > خروجی صدا (Audio Output) بروید.

فعالسازی صدای 3D در PS5: تنطیمات
تنظیمات

قسمتی به نام “TV” را مشاهده می کنید که دارای سه گزینه است:

  • Enable 3D Audio for TV Speakers (فعال کردن صدای سه بعدی برای بلندگو های تلویزیون)
  • Apply Measurement Results to 3D Audio (اعمال نتایج اندازه گیری در صدای سه بعدی)
  • Measure Room Acoustics for 3D Audio (اندازه گیری آکوستیک اتاق برای صدای سه بعدی)

ابتدا باید مطمئن شوید که دکمه “Enable 3D Audio for TV Speakers” (فعال کردن صدای سه بعدی برای بلندگو های تلویزیون) فعال است. کافی است دکمه X را روی کنترلر DualSense فشار دهید تا روشن شود.

فعالسازی صدای 3D در PS5: 
 Enable 3D Audio for TV Speakers
Enable 3D Audio for TV Speakers

چگونه میزان آکوستیک اتاق را اندازه گیری کنیم؟

اگر می خواهید هنگام استفاده از بلندگو های تلویزیون، بهترین تجربه صوتی سه بعدی را بدست آورید، توصیه می کنیم آکوستیک اتاق خود را اندازه گیری کنید. روی “Measure Room Acoustics for 3D 3D” کلیک کنید، جایی که این صفحه نمایش داده می شود.

فعالسازی صدای 3D در PS5: 
 Measure Room Acoustics for 3D 3D
Measure Room Acoustics for 3D 3D

توجه به این نکته ضروری است که قبل از شروع این فرآیند، مطمئن شوید که کنترلر DualSense شما آخرین به روز رسانی نرم افزار را نصب کرده است. اگر کنترلر شما به روز است، “NEXT” را فشار دهید و دستورالعمل های روی صفحه را دنبال کنید.

شما باید اطمینان حاصل کنید که اتاق شما تا آنجا که ممکن است در حین اندازه گیری ساکت باشد، بلندگو های تلویزیون شما بر روی میزان صدای معمولی تنظیم شده و کنترلر DualSense را در سطح چهره بالا نگه دارید. هنگامی که آماده شدید، ” NEXT ” را فشار دهید و بلندگو های تلویزیون نشانه هایی را که توسط میکروفون کنترل کننده DualSense انتخاب می شوند، پخش می کند.

فعالسازی صدای 3D در PS5: 
 کنترلر DualSense
کنترلر DualSense

پس از اتمام اندازه گیری، مطمئن شوید که ضامن “Apply Measurement Results to 3D Audio” (اعمال نتایج اندازه گیری در صدای سه بعدی) علامت زده شده است.

فعالسازی صدای 3D در PS5: 
 Apply Measurement Results to 3D Audio
Apply Measurement Results to 3D Audio

تبریک می گویم! اکنون صدای 3D را در PS5 برای بلندگو های تلویزیون خود فعال کرده اید و می توانید از صدای سه بعدی بلند گو های تلویزیون لذت ببرید. اگر صدای دریافتی سه بعدی به نظر نمی رسد احتمالا فرآیند اندازه گیری مختل شده است. همیشه می توانید اندازه گیری های اتاق خود را دوباره انجام دهید تا زمانی که برای شما مناسب به نظر برسد.

سوالات متداول

چگونه بلندگوهای قدیمی را به تلویزیون جدید وصل می کنید؟

پاسخ: اگر بلندگو های قدیمی شما فعال (دارای منبع تغذیه) هستند و ورودی آنالوگ دارند، در تلویزیون خود به دنبال خروجی های صوتی آنالوگ باشید و از آن ها برای اتصال بلندگو ها استفاده کنید. اگر بلندگو ها غیرفعال هستند، باید یک آمپلی فایر (یا AVR) خریداری کرده و از آن برای اتصال بلندگو ها به تلویزیون خود استفاده کنید.

کدام بلندگو های خارجی برای تلویزیون مناسب هستند؟

پاسخ: ما نمی توانیم فقط یک پاسخ به این سوال بدهیم. همه چیز به بودجه، نیاز ها، ترجیحات شما و غیره بستگی دارد.

چگونه می توان وضوح صدا را در تلویزیون افزایش داد؟

پاسخ: اگر تلویزیون شما دارای حالت های مختلف صوتی و تنظیمات EQ است، می توانید آن حالت ها را تغییر دهید و ببینید آیا خروجی صدا را بهبود می بخشد یا خیر. اگر این راه حل جواب نداد، تنها راه حلی که می توانیم توصیه کنیم خرید بلندگو های خارجی جدید برای تلویزیون است.

منبع: techradar.com

Gerelateerde berichten

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *