آموزش, سخت افزار

آموزش کامل نحوه اتصال اسپیکر کد بوق به مادربرد

اتصال اسپیکر به مادربرد

اسپیکر مادربرد که با نام‌ های بلندگوی کد بوق، اسپیکر سیستم، buzzer یا کد بیپ نیز شناخته می‌ شود، ابزار مهمی در شناسایی و عیب‌ یابی مشکل سخت‌ افزاری کامپیوتر شما است. اگر تازه ساخت کامپیوتر شخصی را شروع کرده اید، ممکن است در مورد نحوه اتصال صحیح اسپیکر کد بوق به مادربرد کمی گیج شوید. یک اسپیکر مادربرد اساساً باید به کانکتور های تعیین شده خود که روی مادربرد وجود دارد متصل شود.

کانکتور های اسپیکر مادربرد اغلب با عنوان “SPEAKER” یا “SPK” مشخص می شوند و می توان آن ها را در نزدیکی کانکتور پنل جلویی یافت. برای پیدا کردن محل دقیق اتصالات اسپیکر باید به مشخصات مادربرد مراجعه کنید. در متن زیر به طور مفصل در مورد نحوه اتصال اسپیکر کد بوق مادربرد صحبت خواهم کرد.

انواع اسپیکر های کد بوق

همه اسپیکر های کد بوق عملکرد یکسانی دارند اما آن ها را در دو پروفایل فیزیکی محبوب عرضه می شوند.

اسپیکر بزرگ با کد بوق پویا

بلندگو بزرگ با کد بوق پویا

این اسپیکر های مادربرد بزرگ کم و بیش از رده خارج شده اند. آن ها بر اساس طراحی پویا بودند. اگر اسپیکر کد بوق همراه با کیس دارید، به احتمال زیاد یک اسپیکر دینامیکی بزرگ است.

یک کیس کامپیوتر کمیاب قدیمی با بلندگوی مادربرد داخلی.
یک کیس کامپیوتر کمیاب قدیمی با اسپیکر مادربرد داخلی.

این روز ها تقریباً غیرممکن است که یک کیس رایانه شخصی که دارای اسپیکر کد بوق باشد، پیدا کنید. بنابراین باید باید اسپیکر مادربرد را جداگانه بخرید.

اسپیکر آهنی متحرک کوچک

بلندگوی کد بوق کوچک
امروزه از یک اسپیکر کد بوق کوچک استفاده می شود.

اسپیکر کد بوق کوچک بسیار ارزان هستند، فضای داخل شاسی مادربرد را اشغال نمی کنند و عملکرد مشابهی با همتایان بزرگتر خود دارند که در اکثر مواقع موارد همراه با کیس یا مادربرد عرضه نمی شوند و شما باید آن ها را جداگانه تهیه کنید. خوشبختانه قیمت آن ها بیش تر از یک دلار نیست.

چگونه اسپیکر داخلی مادربرد را وصل کنیم؟

سه مرحله اساسی برای اتصال اسپیکر داخلی مادربرد وجود دارد:

  1. تعیین محل اتصال اسپیکر بیپ کد روی مادربرد
  2. توجه به قطبیت (جهت نحوه اتصال به برق)
  3. تراز کردن ترمینال مثبت اسپیکر با پین Speaker+ روی مادربرد

مرحله 1: تعیین محل اتصال اسپیکر کد بیپ روی مادربرد

اسپیکر های استاندارد مادربرد دارای کانکتور 4 پین هستند.

کانکتور 4 پین
کانکتور 4 پین

اسپیکر های کد بیپ باید به چهار پین مربوطه روی مادربرد متصل شوند. بنابراین، برای اتصال اسپیکر های مادربرد، ابتدا باید محل قرارگیری آن ها را در مادربرد پیدا کنید.

تعیین محل اتصالات اسپیکر مادربرد از طریق بازرسی فیزیکی

اغلب می توانید محل دقیق 4 پین تعیین شده برای اسپیکر کد بوق را با بررسی چشمی مادربرد پیدا کنید. اکثر مادربرد ها، پین های اسپیکر را به وضوح نشان می دهند. پین‌ های اسپیکر اغلب یا در هدر پنل جلویی یا درست در کنار آن قرار دارند. به عنوان مثال در مادربرد Gigabyte GA P67A UD3 که در تصویر زیر می بینید 4 پین برای اسپیکر در کانکتور پنل جلو قرار دارد.

برچسب های زیر کانکتور پنل جلویی
تصویر (1)

برچسب های زیر کانکتور پنل جلویی نشان می دهد که کدام پین با چه چیزی مطابقت دارد.


مکان یابی اتصال دهنده های اسپیکر از طریق کتابچه راهنمای کاربر

برای یافتن محل دقیق کانکتور های اسپیکر داخلی مادربرد به دفترچه راهنمای مادربرد خود مراجعه کنید.

مکان یابی اتصال دهنده های بلندگو از طریق کتابچه راهنمای کاربر
در سمت چپ می توانید محل اتصال اسپیکر مادربرد در پنل جلویی را ببینید. در سمت راست نیز می‌ توانید نمودار پین‌ آوت کانکتور پنل جلویی را ببینید که شامل پین‌ هایی برای اتصال اسپیکر مادربرد است.

این تصویر گزیده ای از کتابچه راهنمای مادربرد Gigabyte GA P67A UD3 است که به شما محل 4 پین در نظر گرفته شده برای اسپیکر را نشان می دهد. بنابراین در اینجا، پین شماره 14، 16، 18 و 20 مربوط به اسپیکر مادربرد است که در تصویر (1) به رنگ نارنجی نمایش داده شده است.

مرحله 2: توجه به قطبیت

یک جنبه بسیار مهم که باید به آن توجه کنید قطبیت پین ها است. باید مطمئن شوید که جهت کانکتور اسپیکر کد بوق با پین های CORRECT روی مادربرد هماهنگ است. به عبارت دیگر باید ترمینال + اسپیکر را به پایه مثبت مادربرد و ترمینال – را روی پایه منفی وصل کنید. بهترین راه برای اینکه بفهمید کدام پین روی مادربرد منفی و کدام یک مثبت است، مراجعه مجدد به دفترچه راهنما، قسمت نمودار پین‌ آوت است.

نمودار پین‌ آوت

در این مادربرد پین شماره 14 مثبت است وپین شماره 20 منفی است.

  • پین مثبت اغلب به عنوان SPEAK+ یا VCC برچسب گذاری می شود. (در این مادربرد پین شماره 14)
  • پین منفی با عنوان SPEAK- برچسب گذاری می شود. (در این مادربرد پین شماره 20)

اغلب اوقات، مادربرد دارای علائم، برچسب ها و نشانگر هایی است که با بازرسی فیزیکی، پایانه های مثبت را برای شما مشخص می کند. به عنوان مثال روی مادر بردی که در تصویر زیر می بینید، پایانه های مثبت علامت + روی سطح خود دارند.

پایانه های مثبت با علامت + روی سطح زیرین پایانه

مرحله 3: تراز کردن ترمینال مثبت اسپیکر با پین SPEAKER+

آخرین مرحله در اتصال اسپیکر به مادربرد فقط وصل کردن ترمینال مثبت اسپیکر به پین SPEAKER+ مادربرد است. تصویر زیر نحوه تراز کردن کانکتور اسپیکر مادربرد را با پین ها نشان می دهد:

نحوه تراز کردن کانکتور بلندگوی داخلی مادربرد به پین ها

چند نکته کلیدی قابل توجه:

  • اسپیکر های مادربرد دارای علامت مثبت (+) هستند که در بالای آنها حک شده است که نشان می دهد کدام ترمینال یا سیم به پین Speaker+روی مادربرد متصل می شود.
  • سیم قرمز به طور کلی، و طبق استاندارد های الکتریکی، به سمت مثبت یعنی به پین Speaker+ متصل می شود.
  • سیم سیاه به طور کلی و طبق استاندارد های الکتریکی به سمت منفی (پین Speaker+) یا پایه اسپیکر متصل می شود.

کدهای بیپ و عیب یابی

اسپیکر مادربرد در اصل ابزاری برای عیب یابی مشکلات سخت افزاری شماست. هنگامی که اسپیکر را به درستی نصب کردید، کامپیوتر خود را مجددا راه اندازی کنید. اگر در هنگام راه اندازی و در حین POST مشکلی را تشخیص دهد، بوق های کوتاهی به صدا در می آید. میزان بوق ها و مدت زمان آن ها نشان می دهد که مشکل در کجاست. برای مثال:

  • 1 بوق کوتاه: مشکلات رم
  • 5 بوق کوتاه: مشکلات مربوط به CPU
  • 1 بوق طولانی، 2 بوق کوتاه: مشکلات مربوط به کارت گرافیک

این کد های بیپ یکی از راه های تشخیص خرابی مادربرد است. همچنین به کمک این اسپیکر های داخلی مادربرد می توانید مادربرد را بدون CPU تست کنید.

سوالات متداول

آیا اسپیکر مادربرد با مادربرد یا رایانه شخصی عرضه می شود؟

در چند مورد بسیار نادر، می‌ توانید اسپیکر کد بوق را که روی مادربرد یا داخل کیس رایانه شخصی تعبیه شده است پیدا کنید. با این حال، به طور کلی، شما باید خودتان آن را جداگانه خریداری کنید.

آیا اسپیکر مادربرد می تواند صدا/موسیقی را پخش کند؟

نه این مکان پذیر نیست. اسپیکر های داخلی مادربرد نمی توانند صداهای پیچیده تولید کنند. البته در اوایل دهه 90، از این اسپیکر ها برای موسیقی، چند صدایی بسیار ساده و جلوه های صوتی برای بازی ها استفاده می شد. اما اساساً نمی توانید هیچ صدایی را از این اسپیکر ها پخش کنید. به معنای واقعی کلمه هیچ تنظیمی در سیستم عامل وجود ندارد که به شما اجازه دهد برای صدا به اسپیکر داخلی سوئیچ کنید.

چگونه اسپیکر دو پین دو سیم را وصل کنیم؟

در برخی موارد بسیار نادر، ممکن است با اسپیکر های داخلی با دو سیم مجزا و هر کدام یک پین مواجه شده باشید. اساساً، در این جا از همان اصل استفاده می‌ کنید که در مرحله 3 در بالا نشان داده شد. روی اسپیکر ها علامت + حک شده که مربوط به سیم مثبت است. شما آن را به پین Speaker+ و دیگری را به پین Speaker- روی مادربرد متصل خواهید کرد. بقیه دو پین در بین را می توان بدون اتصال رها کرد.

منبع: pcguide101.com

Gerelateerde berichten

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *