مجله تکنولوژی

تفاوت مادربرد گیمینگ با مادربرد معمولی

تفاوت مادربرد گیمینگ با مادربردهای معمولی

بیشتر تولید کنندگان مادربرد، برای کاربران گیمر خود مادربرد هایی که مناسب گیمینگ هستند را ارائه می دهند. سوالاتی که در این زمینه پیش می آید این است که تفاوت مادربرد گیمینگ با مادربرد های معمولی در چیست؟ آیا مادربرد گیمینگ ارزش هزینه کردن دارد؟ آیا مادربرد های گیمینگ برای همه ی گیمرها لازم هستند؟ ما در این مطلب به سوالاتی که امکان دارد برای شما نیز در این زمینه پیش بیاید پاسخ می دهیم.

مادربرد جزو اجزای مهمی است که کاربران باید در هنگام خرید کامپوتر نسبت به نوع و مدل آن دقت کنند. همانطور که در مقاله معرفی قطعات و اجزای تشکیل دهنده مادربرد گفتیم اهمیت مادربرد از آن جایی شروع شد که سایر قطعات کامپیوتر را با توجه به سازگاری با مدل مادربرد باید انتخاب می شدند؛ به عنوان مثال پردازنده و رم باید قبل از خرید با توجه به نوع مادربرد تطبیق داده شوند.

تنوع در تولید مادربرد ها به گونه ای است نه تنها در مدل ها بلکه در نوع چیپست ها نیز متنوع شده اند. این تنوع به خاطر این است که شرکت های تولید کننده تراشه، پردازده هایی با سوکت های متنوع تولید می کنند در نتیجه باید چیپست های مادربرد ها نیز با سوکت پردازنده سازگاری داشته باشند.

علاوه بر تنوع در چیپست ها، شرکت های تولید کننده مادربرد های خود را در مدل های مختلف دسته بندی کرده اند. مادربرد های گیمینگ یکی از مادربرد های پرفروش و مخصوص بازی است که تفاوت های زیادی با مادربرد های استاندارد و معمولی دارد. ما در این مقاله به بررسی ” تفاوت مادربرد گیمینگ با مادربرد معمولی ” می پردازیم. با ما همراه باشید.

ویژگی های منحصر به فرد مادربرد گیمینگ

ما در این قسمت به بررسی ویژگی های منحصر به فرد مادربرد گیمینگ یا تفاوت مادربرد گیمینگ با مادربردهای معمولی می پردازیم. همراه تک یک باشید.

طراحی زیبا

اولین ویژگی متفاوت مادربرد های گیمینگ با مدل معمولی، طراحی زیبای مادربرد های گیمینگ است. طراحی مادربرد های گیمینگ به گونه ای است که قطعات آن به طور منظم با چیدمان دقیقی چیده شده اند و رنگ بندی جذابی دارد. از آن جایی که دید گیمر ها به نسبت سایر افراد گسترده تر است، زیبایی محصولی که خریداری می کنند بخش قابل توجهی از نظرشان را جلب خود می کند. بنابراین ظاهر متفاوت این قطعه نکته مثبتی برای جذب کابران گیمر است.

اکثر مادربرد های گیمینگ دارای تم قرمز و مشکی اند. معمولا این مادربردها از رنگ بندی جذابی برخوردار هستند؛ زیرا این رنگ و لعاب است که باعث می شود حس بازی به گیمر ها منتقل شود.

جمع بندی کلی این بخش:

رنگ بندی تنها عاملی نیست که باعث تفاوت این 2 دسته از مادربرد ها می شود؛ بلکه طراحی زیبا، چیدمان دقیق و حک شدن لوگوی سازنده شرکت بر روی محصول و … نیز باعث تفاوت این مادربرد ها با مادربرد های معمولی می شود. به عنوان مثال: بر روی هیت سینک مادربرد های ASUS ROG که سری محصولات گیمینگ ایسوس هستند، آرم ROG حک شده است، که حک شدن این نقش بر روی محصول باعث انتقال حس بازی به گیمر ها می شود و نقش موثر تری دارد.

البته ممکن است برای شما سوال پیش بیاید که چطور ممکن است طراحی این محصول که در داخل جعبه فلزی کیس قرار می گیرد مهم باشد؟ کیس های گیمینگ معمولا دارای پنل شفاف و شیشه ای اند و به راحتی قطعات داخل دیده می شود بنابراین طراحی زیبای این محصول می تواند جزو نکات حائز اهمیت برای جذب گیمر ها باشد.

قابلیت ها و امکانات

تفاوت مادربرد گیمینگ با مادربردهای معمولی فقط محدود به طراحی زیبا آن نمی شود؛ بلکه در قابلیت ها و امکانات نیز متفاوت است. مسلما گیمر ها به دنبال مادربردهایی هستند که قابلیت های بیشتری را به آن ارائه دهد.

حرارت گیر

اولین نکته ای که گیمر ها به آن توجه می کنند حرارت گیری و سیستم خنک کننده است که در مادربرد به کار گرفته شده است. برای خنک سازی در مادربرد های گیمینگ بر روی ماژول های رگولاتور ولتاژ (VRM) حرارت گیر وجود دارد.

معمولا گیمر ها چون از سیستم خود استفاده زیادی می کنند به حرارت گیر قوی احتیاج دارند تا توانایی بالایی در جهت خنک سازی مادربرد داشته باشد. زمانی که حرارت گیر بر روی ماژول های رگولاتور ولتاژ باشد امر خنک سازی توسط فن های کیس بهتر و با ثبات بیشتری انجام می شود. البته این حالت فقط مختص به مادربرد گیمینگ نمی شود اما همه مادربرد های معمولی از این امکان برخوردار نیستند.

تفاوت مادربرد گیمینگ با مادربردهای معمولی

کارت صدا

بیشتر گیمرها بر این باورند که کیفیت صدا فقط با وجود بلندگو و هدست خوب امکان پذیر است اما این باور کاملا نادرست و اشتباه است. امروزه کیفیت صدا فقط به کیفیت منبع اصلی بر می گردد. صدا فقط به ارتعاش درآمدن هوا به واسطه بلندگو ها نیست بلکه منبع اصلی باید از ویژگی ها و مشخصه هایی برخوردار باشد که بر کیفیت آن نیز بیافزاید.

امروزه کارت های صدایی با نویز بالا توسط شرکت ها تولید شده است که دیگر برای تقویت صدا به هدفون ها نیازمند نیستیم. در واقع همان طور که در بالا گفتیم این منبع اصلی صدا است که تقویت شده است و نیازی به لوازم جانبی نداریم.

معمولا مادربرد های گیمینگ از کیفیت صدای بالا و وضوح عالی بهرمند هستند. هر یک از مادربرد های گیمینگ سیستم های صوتی مختلفی دارند که علاوه بر کیفیتی که در هنگام بازی به گیمر ها منتقل می کنند در هنگام گوش دادن به موسیقی و تماشای فیلم می توان تفاوت کیفیت صدا را احساس کرد. مادربرد هایی که دارای کارت صدا ارزان قیمت هستند، کم کیفیت اند.

اگر شما یک گیمر حرفه ای هستید مسلما می دانید که کیفیت صدای خوب بخش قابل توجهی از نیاز یک گیمر است. در حقیقت کیفیت صدا نکته ی مهم و اساسی است که بر روی تجربه شما در بازی های کامپیوتری تاثیر گذار است. معمولا تولید کنندگان مادربرد های گیمینگ از کارت صدا های کاملا حرفه ای استفاده می کند که قابلیت پشتیبانی از بلندگو های چند کاناله را برخوردار است و می تواند تجربه فوق العاده ای را برای شما به ارمغان بیاورد.

کارت شبکه

امروزه اکثر بازی ها آنلاین هستند و برای ارتباط اینترنتی پرسرعت نیازمند به یک کارت شبکه با کیفیت هستید. داشتن یک کارت شبکه با کیفیت می تواند تمام نیاز یک گیمر حرفه ای را برآورده سازد. برای یک ارتباط پر سرعت به غیر از پهنای باند سرویس اینترنت، به کارت شبکه نیازمندید. معمولا سازندگان مادربرد های گیمینگ از کارت شبکه هایی استفاده می کنند که پینگ بهتری را دارد زیرا پینگ بهتر باعث می شود تا با سرعت بالاتری بازی کنند.

هر چه مقدار پینگ پایین باشد شما سرعت بیشتری دارید و برخورداری از این ویژگی تاثیر به سزایی در کیفیت بازی شما دارد.

تفاوت مادربرد گیمینگ با مادربردهای معمولی

رم

معمولا مادربرد های گیمینگ قابلیت پشتیبانی از قطعات قدرت مند را دارند. یکی از قطعاتی که برای گیمرها حتما باید قدرتمند باشد رم است. معمولا مادربرد های گیمینگ قابلیت پشتیبانی از رم های با فرکانس بالا را دارند. که این نیز یکی دیگر از ویژگی های منحصر به فرد مادربرد های گیمینگ است.

کارت گرافیک

کارت گرافیک برای گیمرها همانند قلب برای انسان ها است و جزو قطعات مهم در هر سسیستم گیمینگ است. مادربرد های گیمینگ دارای دو یا چند شکاف توسعه کارت گرافیک هستند.

یکی دیگر از ویژگی هایی که مادربرد های گیمینگ دارند برخورداری از فناوری SLI یا Cross Fire است. فناوری SLI در واقع این امکان را می‌ دهند که دو کارت گرافیک یا بیشتر را به یکدیگر وصل کرد و از مجموع قدرت پردازشی آن‌ها استفاده کرد. فناوری کراس فایر یا Cross Fire این امکان را به ما می دهد تا چندین کارت گرافیک در یک خانواده را با یک دیگر سازگار سازند، سپس به یک دیگر وصل شوند و از قدرت پردازشی همه آن‌ ها به صورت یک خروجی واحد بهره ببرد.

تفاوت این دو فناوری در این است که فناوری SLI برای کارت گرافیک انویدیا وغالباً برای برد های گران قیمت تر و رده بالا محدود می شود و فناوری Cross Fire برای کارت گرافیک های AMD در نظر گرفته شده است.
از دیگر تفاوت های آن می توان به نحوه ی چیدمان استاندارد و بهینه فناوری SLI به منظور نصب آسان اشاره کرد، البته مادربردهای معمولی از یکی از این دو فناوری پشتیبانی می کنند در حالی که اکثر مادربردهای گیمینگ با هر دو فناوری سازگارند.

قابلیت های نرم افزاری ویژه گیمینگ

یکی از ویژگی های منحصر به فردی که مادربرد های گیمینگ دارند برخورداری از قابلیت های نرم افزاری ویژه گیمینگ است. این نرم افزار ها شامل: اورکلاکینگ، ضبط بازی و سفارشی سازی و … است. با نرم افزار های ضبط بازی شما به راحتی می توانید با کیفیت بالا بازی ها را ضبط کنید و بین دوستانتان به اشتراک بگذارید.

از قابلیت های نرم افزاری گیمینگ می توان به نرم افزارهایی اشاره کرد که برای کنترل و تنظیم وسایل گیمینگ اشاره کرد. با این نرم افزارهای کنترلی شما به راحتی می توانید میزان حساسیت ماوس، کلیدهای میانبر صفحه کلید را کنترل کنید.

تفاوت مادربرد گیمینگ با مادربردهای معمولی

لوازم جانبی و اتصالات

یکی دیگر از تفاوت های مادربرد گیمینگ با مادربرد معمولی به قسمت لوازم های جانبی و اتصالات بر می گردد. در مادربرد های گیمینگ پورت های بیشتری از USB و SATA وجود دارد اما این ویژگی فقط محدود به تعداد پورت ها نمی شوند بلکه علاوه بر پورت های بیشتر، به منظور بهبود در عملکرد، فناوری هایی برای آن در نظر گرفته شده است.

مادربرد های گیمینگ از آپشن بلوتوث و WIFI برخوردارند؛ که برخورداری از این ویژگی ها به مراتب امکانات بیشتری را در اختیار کاربر قرار می دهد.

جمع بندی کلی این بخش:

گیمینگ ها همواره با بار پردازشی بالایی همراه هستند و سایر قطعات از جمله سی پی یو و کارت گرافیک به میزان بالایی مورد استفاده قرار می گیرند؛ به خاطر استفاده بیش از حد، سیستم با فشار مواجه می شود بنابراین باید سیستم های گیمینگ از دوام و پایداری بالایی برخوردار باشند. به همین منظور مادربردهای گیمینگ باید از قابلیت و امکانات با کیفیت تر و همچنین برخورداری از طول عمر بیشتر ساخته شوند تا پایداری و ثبات بیشتری داشته باشند.

بنابراین بهتر است تمامی امکانات و تجهیزاتی که در بالا برای شما نام بردیم در بهترین نوع ممکن و با بازدهی بالا باشند؛ زیرا این امکانات نقشی اساسی در افزایش طول عمر سیستم و پایداری مادربرد خواهند داشت.

هزینه

با توجه به ویژگی هایی که در قسمت بالا برای شما نام بردیم متوجه شدید که یک مادربرد گیمینگ باید از چه امکاناتی برخوردار باشد. اما تمامی مادربرد های گیمینگ از این ویژگی ها به صورت یکسان برخوردار نیستند و این موضوع با قیمت محصول رابطه مستقیمی دارد. تولید کنندگان مادربرد های گیمینگ با تولید مادربرد های مختلف با چیپست های متنوع باعث شده اند تا انواع مختلفی از مادربرد های میان دره ای در بازار موجود باشد تا عامه مردم بتوانند یک سیستم مقرون به صرفه را برای خود تهیه کنند.

در مادربرد های میان رده ای گیمینگ همه امکاناتی که در بالا نام بردیم در نظر گرفته نشده است اما جزو دسته بندی مادربرد های گیمینگ محسوب می شوند. بنابراین با توجه به امکاناتی که شما احتیاج دارید باز هم تصمیم گیرنده نهایی برای انتخاب مادربرد و هزینه کردن برای آن خودتان هستید.

تفاوت مادربرد گیمینگ با مادربردهای معمولی

نتیجه گیری نهایی :

در پایان امیدواریم این مقاله نیز همانند سایر مقالات وب سایت تک یک برای شما مفید بوده باشد و تا حدی به شما در زمینه انتخاب مادربرد گیمینگ کمک کرده باشد. البته به این موضوع توجه داشته باشید که مادربرد باید متناسب با سایر قطعات سیستم شما باشد، بهتر است با توجه به شرایط اقتصادی مدلی را انتخاب کنید که امکان ارتقا داشته باشد. اگر شما گیمر هستید باید مادربرد را متناسب با سایر قطعات سیستم تان انتخاب کنید. به عنوان مثال کارت گرافیک تان را متناسب با بازی هایتان در نظر بگیرید.

در مورد هزینه نیز حتما متوجه شدید که با توجه به امکاناتی که مادربرد های گیمینگ دارند هزینه بیشتری را باید صرف کنید. اما امکانات و ویژگی هایی که برای شما نام بردیم ارزش هزینه کردن را دارد. البته در این میان تولید کنندگانی وجود دارند که مادربرد های گیمینگ ارزان قیمتی را تولید می کنند که با بررسی قیمت و ویژگی آن ها متوجه خواهید شد تفاوت چندانی با نمونه معمولی ندارند. و در آخر شما با در نظر گرفتن امکانات، کارایی و نوع استفاده شخصی، تصمیم نهایی با شماست.

اکنون که با تفاوت مادبرد گیمینگ و معولی آشنا شدید، در نهایت می توانید سری به فروشگاه تک یک بزنید و مشخصات و ویژگی های انواع مادربرد های موجود در فروشگاه را بررسی کنید و مادربرد مورد نیاز خود را تهیه کنید.

شما ممکن است این مقاله را دوست داشته باشید:

معرفی بهترین کیس گیمینگ

Gerelateerde berichten

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *