آموزش, سخت افزار, مجله تکنولوژی

چگونه یک کامپیوتر گیمینگ و مخصوص بازی بسازیم؟

ساخت کامپیوتر گیمینگ

اگر به دنبال ساخت کامپیوتر گیمینگ هستید و می خواهید از بازی کردن با کامپیوتر خود لذت ببرید باید کمی بیشتر از سیستم های معمولی هزینه کنید. ما به شما کمک می کنیم تا بهترین سیستم گیمینگ را برای خود درست کنید با ما همراه باشید تا تک تک این ویژگی ها را با هم بررسی کرده و به نقش هر یک از اجزاء بپردازیم.

یکی از مهم ترین قسمت هایی که برای ساخت کامپیوتر گیمینگ در نظر گرفته می شود این است که سیستم به گونه ای بسته شود که هنگام بازی هنگ نکند. اما هنگامی که از قطعات ضعیف استفاده شود، نمی توان جلوی این اتفاق را گرفت. گیمر های حرفه ای و افرادی که با گیم و سیستم های گیمینگ سر و کار دارند می دانند که برای داشتن یک سیستم خوب گیمینگ باید قطعات آن نیز خوب و دارای ویژگی های خاصی باشند تا توان ساعت ها کار و اجرای بازی های سنگین با گرافیک های سنگین را داشته باشند. این مسئله باعث می شود تا شما ملزم شوید قطعاتی قوی تر و با توان بیشتر بخرید و صد البته قیمت این قطعات خیلی بیشتر از قطعات یک سیستم معمولی با سطح خانگی است.

امروز قصد داریم به شما در ساختن یک کامپیوتر رومیزی گیمینگ کمک کنیم تا بتوانید بهترین خرید را داشته باشید و از گیمینگ با کامپیوتر خود لذت ببرید. در ادامه ویژگی هایی که باید قطعات گیمینگ داشته باشند را برای شما بیان می کنیم.

ساخت کامپیوتر گیمینگ

بودجه و نیازها

اول از همه، شما باید تعیین کنید که چه نوع بازی را می خواهید انجام دهید، تا بتوانیم سیستم های کم قیمت و گران تر را مناسب با بازی که انتخاب کرده اید را برای شما معرفی کنیم. تعیین کنید که در روز چند ساعت با سیستم قرار است بازی کنید؛ آیا بازی هایی که انجام می دهید آنلاین هستند؟ حداقل گرافیکی که سازندگان بازی برای بازی های مورد علاقه شما تعیین کرده اند چقدر است و از همه مهم تر، آیا شما یک گیمر حرفه ای هستید؟

توصیه می کنم قبل از شروع هر کاری ابتدا دقیق در مورد جواب این سؤالات فکر کنید. همانطور که می دانید هر اشتباه کوچکی در خرید اینجور قطعات فقط موجب از دست رفتن مقدار زیادی از پولتان می شود و اکثر فروشندگان حاضر به تعویض یا پس گرفتن این اجزا نیستند. برای این که از حداقل سیستم مورد نیاز برای بازی های مورد علاقه خود مطلع شوید توصیه می کنم اطلاعات روی جلد سی دی بازی را بخوانید یا اگر آن را دانلود کرده اید، با یک جست و جوی ساده این اطلاعات را به دست بیاورید.

بهترین مکان برای بررسی این قسمت، FPS در سایت UserBenchmark است، جایی که می توانید لیستی از بیش از 300 نوع از محبوب ترین بازی ها را بیابید. یکی را انتخاب کنید، سپس اطلاعات دقیقی را در مورد اینکه چه نوع فریمی را در GPU های مختلف بدست می آورد، مشاهده کنید.

آیا شما 100 فریم در ثانیه و بیشتر می خواهید، یا 30-60 فریم در ثانیه. این موردی که بیان کردیم یکی از مواردی است که در قیمت سیستم شما تاثیر گذار است.

تصویر 2 ساخت کامپیوتر گیمینگ

هنگامی که در مورد مؤلفه های مورد نظر خود برای ساخت کامپیوتر گیمینگ بررسی های لازم را انجام دادید، می توانید به فروشگاه های اینترنتی و فروشگاه های مختلف بروید تا یک مقایسه قیمت را از مجموعه گسترده وب سایت ها تهیه کنید. در فروشگاه های اینترنتی می توانید محدوده قیمتی خود را به همراه قطعات مورد نیاز برای سیستم مشاهده کنید.

تصویر 3 ساخت کامپیوتر گیمینگ

اجزاء مورد نیاز برای ساخت کامپیوتر گیمینگ

تا کنون فکر کرده اید که برای ساخت کامپیوتر گیمینگ خود به چه اجزایی نیاز دارید؟ در ادامه این مقاله ویژگی هایی که باید قطعات یک سیستم گیمینگ داشته باشند را برای شما بیان می کنیم.

GPU یا کارت گرافیک

نبرد در اینجا بین Nvidia و AMD است، که مورد دوم دارای قیمت کمتری نسبت به Nvidia است.

یک قاعده کلی خوب در خرید کارت گرافیک این است که بیش از دو نسل عقب تر از نسل فعلی خریدی انجام ندهید.

به عنوان مثال، core clock های سری GeForce RTX 2000 ممکن است پایین تر از core clock های سری RTX 1000 باشند. اما افزایش تعداد هسته های CUDA، سبب شده تا این کارت ها به طور قابل توجهی سریع تر باشند.

سری RTX 2000 همچنین می تواند جلوه های دیداری دیدنی مانند ردیابی ray و (DLSS (Deep Learning Super Samample) داشته باشد، که از یادگیری AI برای ارائه صاف ترین لبه هایی که در بازی دیده می شود، استفاده می کند.

نکته اینجاست که شما مجبور نیستید یک پردازنده گرافیکی سری RTX 2000 را بگیرید (اگرچه آنها بسیار خوب هستند)، به این دلیل که فناوری گرافیکی سریعتر از سایر مؤلفه ها پیشرفت می کنند، و شما نمی خواهید خیلی از این بخش جلو بروید.

CPU یا پردازنده مرکزی

تصویر 4 ساخت کامپیوتر گیمینگ

شما در اینجا به دنبال دو تولید کننده اصلی هستید: Intel و AMD. نکته بسیار مهم که باید در اینجا به خاطر بسپاریم این است که همه پردازنده ها مطابق با مادربردها نیستند. شما نمی توانید از یک پردازنده AMD در مادربردهایی استفاده کنید که برای پردازنده های اینتل طراحی شده اند و برعکس.

مهمتر از آن، نسل های مختلف CPU دارای طرح بندی پین کمی متفاوت هستند، و به یک مادربرد نیاز دارید که برای این طرح طراحی شده باشد.

مادربرد خود را بر روی CPU مورد نظر خود پایه گذاری کنید و نه برعکس، زیرا CPU شما تأثیر ملموس تری بر عملکرد دارد.

تصویر 5 ساخت کامپیوتر گیمینگ

هارد دیسک

هارد دیسک یکی از مهم ترین اجزا برای ساخت کامپیوتر گیمینگ است. ناگفته نماند که هر بازی بزرگ و گرافیکی که در پنج سال گذشته انتشار یافته است باید در SSD بازی شود (هرچند یک HDD با ظرفیت بالا 7200 دور در دقیقه برای بازی های قدیمی تر، فیلم ها و اسناد کافی خواهد بود). به همین ترتیب، ویندوز 10 در SSD بسیار بهتر عمل خواهد کرد.

سوال بزرگتر در سال 2019 این است که چه نوع SSD باید خریداری کنید؟

شاید در مورد SSHD شنیده باشید (هارد دیسک های سنتی با یک جزء SSD کوچک) اما این کار چندان جالب نیست و توصیه نمی شود. اگر می خواهید ظرفیت هارد دیسک را با عملکرد SSD ترکیب کنید، دو درایو جداگانه بگیرید.

سپس این سؤال از SSD های 2.5 اینچی SATA وجود دارد که از طریق کابل های SATA به مادربرد شما متصل می شوند، و فرمت M.2 جدیدتر و کوچکتر است که مستقیماً به مادربرد وصل می شود.

از نظر فنی، SSD های M.2 سرعت خواندن / نوشتن سریع تری دارند، اما این در صورتی است که اسلات های M.2 مادربرد شما از پروتکل NVMe استفاده کند.

پروتکل M.2 سطح پایه SATA است که عملکرد مشابهی را به SSD های 2.5 اینچی مبتنی بر SATA ارائه می دهد. با این حال NVMe هنوز گرانتر از SSD های مبتنی بر SATA است.

اگر تصمیم به خرید یک SSD M.2 دارید، بسیار مراقب باشید که بین SATA و NVMe تفاوت قائل شوید. این دو نوع درایو تقریباً یکسان به نظر می رسند، بنابراین مطمئن باشید همان چیزی را که می خواهید، بخرید.

تصویر 6 ساخت کامپیوتر گیمینگ

حافظه رم

رم می تواند عامل اصلی هنگ کردن یا نکردن کامپیوتر شما باشد، پس در انتخاب آن برای ساخت سیستم گیمینگ خود دقت کنید. چند فاکتور برای رم در نظر گرفته شده است. رم DDR4 یک فرمت RAM بدون بحث است. برای بازی های میان رده، حداقل 8 گیگ می خواهید. بسیاری از جدیدترین بازی ها از رم 10-12 گیگابایتی استفاده می کنند، بنابراین اگر می خواهید واقعاً راحت باشید، باید 16 گیگابایت رم تهیه کنید.

سرعت حافظه رم (یا فرکانس / مگاهرتز) یک مسئله بحث برانگیز است و در بعضی از بازی ها جلوه های دیدنی تری نسبت به سایر موارد ارائه می دهد.

مطمئناً با به روزرسانی از RDR DDR3 به DDR4 RAM، چند فریم در ثانیه بدست خواهید آورد، اما هنگامی که در DDR4 قرار بگیرید، هنگامی که حافظه رم شما بیش از 3000 مگاهرتز می رود، سرعت افزایش می یابد. 2400 مگاهرتز تا 3000 مگاهرتز معمولاً به عنوان منطقه طلایی در هنگام عملکرد مشاهده می شود.

فراموش نکنیم که این روزها در تولید رم ها یک خلاقیت ایجاد کرده اند که آن نورپردازی RGB است که داخل کامپیوتر شما بسیار زیبا، درخشان و رنگی می شود که می توانید از آن لذت ببرد.

تصویر 7 ساخت کامپیوتر گیمینگ

مادربرد

مادربرد شاید اصلی ترین قطعه برای ساخت کامپیوتر گیمینگ شما باشد، چرا که تمام اجزاء داخلی دیگر روی آن نصب می شوند. کیفیت زیاد مادربرد به موارد غیرقابل انکاری، مانند کیفیت خازن های آن و VRM ها، که برای مدیریت گرما و پایدار نگه داشتن قطعات در رایانه شخصی شما ضروری هستند، بستگی دارد.

هرچه هزینه بیشتری برای مادربرد کنید، مادربرد شما سازگاری بیشتری دارد. در سال 2020 قطعاً می خواهید مادربرد شما از قالب های نسبتاً مدرن مانند M.2 ،NVMe ،DDR4 RAM و USB 3.0 پشتیبانی کند.

برخی مادربردها به سمت اورکلاک طراحی شده اند، برخی دیگر WiFi و بلوتوث داخلی دارند. اگر پول بیشتری خرج کنید، می توانید از مادربردهای صوتی محور که کار بسیار بهتری در جدا کردن اجزای صوتی دارند (منجر به تداخل کمتر صدا) استفاده کنید.

همچنین عناصر خنک کننده آبی برای کمک به تسهیل اورکلاک CPU و RAM نیز مواردی هستند که اگر پول بیشتری پرداخت کنید می توانید از این امکانات استفاده کنید. اما بسیاری از این موارد اضافه بر موارد اصلی هستند و ضروری نمی باشند.

مادربرد با برند مناسب و معقول همان اندازه که می تواند سخت افزار شما را در حالت غیرقابل اورکلاک خود استفاده کند، قادر به پشتیبانی از آن نیز می باشد.

منبع تغذیه یا PSU مناسب گیمینگ

منبع تغذیه یا PSU

یکی از مهم ترین اجزایی که برای ساخت کامپیوتر گیمینگ نیاز دارید، منبع تغذیه است. اکثر سیستم های مخصوص گیمینگ میان رده، بسته به GPU، می توانند روی PSU های 450-600W کار کنند، در حالی که افراد زیادی از آن ها وات ایده آل را در محدوده 500-550W در نظر می گیرند و این اشتباه است. خرید منبع تغذیه ای که متناسب تر با استفاده سیستم باشد، باعث بهبود بهره وری انرژی، کاهش هزینه ساخت و کاهش هزینه اجرا می شود و به سازندگان این امکان را می دهد PSU هایی را خریداری کنند که هزینه آن ها را برای ویژگی های مهم تر از وات – مانند بازده مانند، حفاظت، PFC و موارد دیگر. این همیشه ساده نیست، اما ما ترجیح می دهیم نسبت به وات بیشتر، راندمان کارایی و محافظت انرژی بیشتری داشته باشیم.

نحوه تقسیم ریل های PSU، ولتاژ، میزان وات مورد نیاز و بازده انرژی، سپس به معیار های مصرف انرژی جداگانه تبدیل خواهیم کرد. سعی کنید NVidia و AMD GPU های فعلی را از نظر میزان مصرف برق و وات؛ همچنین همین موارد برای پردازنده های AMD و Intel را بررسی کنید. الگو های سیستم باید به روشی ساخته شده باشند که در محدوده پیکربندی های معقول برای سازندگان “واقعی” قرار بگیرند و به شما در تعیین میزان وات مورد نیاز برای ساخت سیستم کمک کند.

چیز هایی که باید در انتخاب منبع تغذیه به آن ها توجه کنید

بدون ترتیب خاصی چند مورد اصلی را باید در نظر گرفت:

  • وات
  • مدیریت / مدولار بودن کابل
  • گزینه های کابل- آیا شما تمام هدرهای PCI-e مورد نیاز را دارید؟
  • منحنی بهره وری و کارایی برق
  • خنک کننده و صدای فن
  • موج ولتاژ، PFC و ولتاژ تمیز / طراحی الکتریکی
  • فاکتور شکل
  • ولتاژ (اطمینان حاصل کنید که PSU یا سوئیچ می کند یا از ولتاژ طبیعی سازگار با کشور شما استفاده می کند)
  • پایداری (اورکلاک کردن، اضافه ولتاژ و اجزای دارای تقاضای استثنایی منبع تغذیه بهترین زوج با PSU های رده بالاتر است)
  • قیمت

پس برای خرید و اطلاع از قیمت پاور کامپیوتر، ابتدا اجزای دیگر از نظر میزان برق و وات مصرفی را بررسی کنید. اگر قصد دارید یک منبع تغذیه با کیفیت و مناسب تهیه کنید، از فروشگاه اینترنتی ما بازدید بفرمایید.

کیس مناسب کیمینگ

کیس سیستم

وقتی نوبت به پیدا کردن کیس سیستم برای ساخت کامپیوتر گیمینگ می رسد، موارد زیادی وجود دارد که باید در نظر داشته باشید. اول و مهم ترین، شما باید جریان هوا را در نظر بگیرید. خنک نگه داشتن سخت افزار و میزان نویز در کمترین حد ممکن در عملکرد خوب سیستم و آرامش خاطر شما بسیار مهم است؛ مخصوصاً اگر نمی خواهید سیستم وسط بازی هنگ کند! در انتخاب بهترین کیس گیمینگ، موارد بسیار زیادی باید در نظر گرفته شود، حتی در آن جنبه کوچک از طراحی کیس. انبوهی از متغیر ها بر روی آن تأثیر می گذارد، از تعداد فن های موجود (و مکان های نصب شده در کل فن ها)، تا شکل و طرح کلی.

اندازه هم یک فاکتور مهم است. آیا به دنبال یک کیس بزرگ یا کوچک هستید؟ بهترین اندازه مورد نظرتان را برای کیس انتخاب کنید.

نکاتی برای خرید کیس

  • ابتدا بفهمید چه قطعاتی را می خواهید. زیبایی شناسی مهم است، اما قبل از رسیدن به آن، باید بدانید از چه مادربرد، کارت گرافیک و فن استفاده می کنید، به علاوه چند درایو را که می خواهید نصب کنید. این اندازه و شکل مواردی را که باید در نظر بگیرید تعیین می کند.
  • خنک کننده مهم است، به خصوص در موارد کوچک یا با اجزای زیاد. جریان هوا در انتخاب بهترین مورد کیس مهم است، خصوصاً وقتی صحبت از اجزای سطح بالا در فضا های تنگ باشد. به یاد داشته باشید که مواردی با جلو و بالای شیشه معتدل اغلب جریان هوا را محدود می کنند و ممکن است به فن های اضافی نیاز داشته باشند.
  • کیسی را انتخاب کنید که دوست دارید به آن نگاه کنید. مگر اینکه شما به هیچ وجه به زیبایی شناسی اهمیت ندهید و قصد داشته باشید سیستم گیمینگ جدید خود را زیر میز کار خود قرار دهید، احتمالاً زمان زیادی را در دید محیطی خود سپری خواهید کرد. فراموش نکنید که جریان هوا را بررسی کنید و اینکه قطعات شما متناسب است یا نه. اما بعد از آن، چیزی را پیدا کنید که از نظر بصری برای شما جذاب باشد، چه یک رنگین کمان شیشه ای LED RGB، یا یک جعبه سیاه ساده با خطوط صاف و تعداد زیادی پورت USB نصب شده در بالا. گزینه های زیادی وجود دارد. باید وقت بگذارید و یکی را پیدا کنید که از نظر بصری برای شما جذاب باشد.

اگر قصد دارید یک کیس مناسب و جادار تهیه کنید، از فروشگاه اینترنتی ما بازدید فرمایید.

مانیتور مناسب گیمینگ

مانیتور

خرید یک مانیتورگیمینگ خوب برای ساخت کامپیوتر گیمینگتان سرمایه گذاری در آینده گیمینگ و چشم های شما است. به طور جدی، یک مانیتور مخصوص گیمنگ تکرار بسیاری از رایانه های شخصی، دنده ها و وسایل جانبی بازی شما را خواهد داشت. با این حساب، ارزش این را دارد که کمی بیشتر برای بهترین مانیتور بازی خرج کنید، زیرا مدتی روی میز شما خواهد بود و کاملاً به آن خیره خواهید شد.

بهترین مانیتور بازی نیز باید با کارت گرافیک انتخابی شما به زیبایی همخوانی داشته باشد. از این گذشته، اگر یک مانیتور متوسط که به خوبی عمل نمی کند، آن کارت گرافیک جدید جذاب را نمی تواند به توانایی واقعی خود برساند. برای آینده هم برنامه ریزی کنید.

بازی های 4K در حال تبدیل شدن به یک واقعیت بیشتر و بیشتر قابل دسترسی هستند. Nvidia RTX 3080 و سری RX 6000 AMD که اخیراً راه اندازی شده است، تعدادی محصول با نرخ فریم بسیار بالایی را در این رزولوشن بسیار مورد توجه ارائه می دهد. رفتن به این مسیر می تواند یک تلاش بسیار گران قیمت باشد و ما هنوز 1440p در 144 هرتز را هدف بسیار خوبی برای بازی های رایانه ای می دانیم، خصوصاً اینکه این نمایشگرها عملکرد بسیار خوبی با قیمت مناسب ارائه می دهند.

اگر قصد دارید مانیتور بخرید از فروشگاه اینترنتی ما دیدن فرمایید.

Gerelateerde berichten

One thought on “ ”

  1. ایلیا چاواری گفت:

    سلام میشه مشخصات یه سیستم که زیاد گران در نیاد و برای بازی یورو تراک سیمولیتر 2 انلاین بازی کنم میخاهم ممنون میشم که جوابمو بدین

  2. Arshia گفت:

    سلام من مشخصات رو دارم اما رم من ۴ هست چه کار کنم

  3. Matin گفت:

    آقا لطفاً هر چی واسه ساخت یه کیس گیمینگ لازم هست تو یک پی توضیح دهید

  4. محمد گفت:

    مگه چیه ساخت کیس گیم یه شیشه بر مداری کیستو برش مدی شیشه رو مزاری کناره های کیس بعد مری از الکتریکی دوتا چراغ رنگی مگیری شد کیس گیم.

  5. Siktir85 گفت:

    سلام 😢😢😢
    کامپیوترم خعلی قدیمیه
    پول ندارم😔
    کامپیوترم جوریه که حتی ماینکرافت رو هم بالارنمیاره
    حتی بازیای ps2 رو هم بالا نمیاره
    بگین چیکار کنم😞

  6. سید امین رجائی گفت:

    سلام من تو اون سایتی که معرفی کردید رفتم ولی بازی pes2020 یا pes2021 رو پیدا نکردم میشه شما بگید برای اجرای این بازی به چه قطعاتی نیاز داریم که نه سرعت کامپیوتر کم شود نه خیلی گران باشد؟(اگه میشه بودجه لازم رو هم بگویید)
    با تشکر از سایت خوب شما

    1. Mehrdad Ghodsi گفت:

      با سلام:
      سیستم پیشنهادی برای اجرای بازی PES 2020:

      1. OS: Windows 10 – 64bit
      2. CPU: Intel Core i7-3770 / AMD FX 8350
      3. RAM: 8 GB
      4. GPU: NVIDIA GTX 760 / AMD Radeon R9 270X
      5. Resolution 1920 x 1080
  7. سید امین رجائی گفت:

    آقا من هر چی میگردم تو سایته بازی pes 2020 یا pes 2021 رو پیدا نمی کنم میشه شما بگید برای بازی کردن با این بازی نیاز به چه قطعاتی هست؟

  8. م گفت:

    ببخشید ی سوال این موارد برا ساخت یک کامپوتر کافیه 🤔

    1. Mehrdad Ghodsi گفت:

      با سلام. خیر دوست عزیز. اینا جزو مهم ترین اجزایی هست که در هنگام اسمبل یک سیستم گیمینگ باید بهش توجه کرد. موارد دیگه ای هم قطعا باید از قبل بهش فکر شده باشه. مثل نوع و اندازه کیس، تعداد خنک کننده ها، منبع تغذیه، کیبورد و ماوس گیمینگ، صفحه نمایش و… که در آینده سعی خواهیم کرد این موارد رو هم به این مقاله اضافه کنیم تا اطلاعات کاملتری رو در اختیارتون قرار بدیم.

  9. محمد گفت:

    سلام ببخشید من لپتاپم ضعیفه میخوام کامپیتر اسمبل کنم بنظرتون برای سی پی یو کور ای ۷ اچ و رم ۱۶ و هارد هیبریدی یه ترا بایت چه مادر برد و کارت گرافیکی خوبه ؟

  10. جورج فلوید گفت:

    خیلی جالب بود دست شما درد نکنه

    1. Mehrdad Ghodsi گفت:

      ممنون از شما ?

  11. مهدی سالاری گفت:

    بسیار متن عالی وجذابی است من که به شخصه از سایت شما تشکر میکنم

    1. Mehrdad Ghodsi گفت:

      با تشکر از نظر ارزشمند شما ?

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *