مجله تکنولوژی

آیا استفاده از شارژر متفرقه برای دستگاه مضر است؟

استفاده از شارژر متفرقه.

هر دستگاهی (تلفن هوشمند، تبلت یا لپ تاپ) شارژر مخصوص خود را دارد. اما، در مواقعی ممکن است برای شارژ دستگاه خود از شارژر متفرقه استفاده کنید و این می تواند برای شما سوال باشد که آیا استفاده از یک شارژر متفرقه برای دستگاه شما مضر است یا خیر. امروزه، در مورد استفاده از شارژر های متفرقه استاندارد هایی شروع به کار کردند که مدیریت آن را بسیار آسان می کنند. در ادامه مقاله، به بررسی استفاده از شارژر متفرقه می پردازیم. با ما همراه باشید:

انواع مختلف شارژر

در گذشته، بیشتر شارژرهای تلفن همراه به دو نوع 5V / 1A و 5V / 2.1A عرضه می شدند. شارژر های کوچکتر برای گوشی های هوشمند و بزرگتر ها برای تبلت ها ساخته شده اند.

در حالی که شارژرها با گذشت زمان استاندارد می شوند، هنوز هم انواع مختلفی از شارژر ها در استفاده گسترده وجود دارند. این موارد شامل موارد زیر می باشد:

1- شارژر های لپ تاپ

متأسفانه هنوز هیچ نوع استانداردی برای انتخاب شارژر برای لپ تاپ وجود ندارد. اما، در حال حاضر با معرفی USB Type-C شما می توانید لپ تاپ خود را شارژ کنید.

2- اتصال برق

اپل از رابط لایتنینگ که در سال 2012 معرفی شد، برای دستگاه های تلفن همراه خود استفاده کرده است. همه دستگاه های جدید iOS از اتصال Lightning استفاده می کنند و می توانند به هر شارژر Lightning گواهی شده یا توسعه یافته توسط Apple متصل شوند. دستگاه های قدیمی از کانکتور اتصال 30 پین Apple استفاده می کردند. اگر شما واقعاً می خواهید این کار را انجام دهید، اپل یک کانکتور ایجاد می کند که به شما امکان می دهد دستگاه های جدید، رابط کانکتور Lightning را با شارژر قدیمی با یک کانکتور اتصال 30 پین متصل کنید.

استفاده از شارژر متفرقه
رابط لایتنینگ 8 پین و 30 پین.

3- شارژرهای میکرو USB

بسیاری از تلفن های هوشمند و تبلت ها از اتصالات استاندارد Micro-USB استفاده می کنند. این ها جایگزین کانکتور های Mini-USB که قبل از آن ها بودند و شارژر های اختصاصی تلفن های قدیمی را قبل از آن استفاده می کردند، هستند.

برای مطابقت با دستورالعمل های اتحادیه اروپا در مورد نوع متداول شارژر برای تلفن های هوشمند، اپل آداپتور Lightning-to-Micro-USB را ارائه می دهد.

4- USB Type-C

شما می دانید که کدام دستگاه ها قبلاً از کدام شارژر ها استفاده می کردند. اما، این را هم بدانید که امروزه USB Type-C جدیدترین استاندارد ورود به صحنه و اساساً تکامل Micro-USB است. USB Type-C (USB-C) یک اتصال برگشت پذیر است که سرعت انتقال داده ها و سرعت شارژ آن نیز بیشتر است.

USB Type-C در اکثر دستگاه های جدید خارج از iDevices اپل جای Micro-USB را گرفته و حتی به عنوان یک راه حل استاندارد شارژ در بسیاری از لپ تاپ ها شروع به کار می کند.

سرعت انتقال داده ها و سرعت شارژ آن بیشتر است.
استفاده از شارژر متفرقه با سرعت شارژ سریع.

تفاوت استفاده از شارژر در گذشته و اکنون

در روزها و سال های گذشته، از هر شارژری می توانستید برای هر تلفنی استفاده کنید. همه شارژر های Micro-USB دارای 5V درجه بندی بودند. اما، بیشتر شارژر های تبلت ها، روی هر تبلتی کار می کردند. بنابراین، شما هرگز نگران این نبودید که به طور تصادفی تلفن خود را به یک شارژر با ولتاژ بسیار بالا وصل کنید.

اما، اکنون اوضاع بسیار پیچیده تر شده است. فناوری شارژ جدید مانند Qualcomm’s Quick Charge و فرمت هایی مانند USB-C که امکان شارژ بهتر را دارند. اما، بهتر است در موقع استفاده از شارژر به نوع و شدت ولتاژ آن توجه شود.

برای درک سازگاری شارژر، ابتدا باید نحوه کار آن ها را بفهمید (حداقل در سطح ابتدایی). روش های مختلفی برای تجزیه ولتاژ، آمپر و وات وجود دارد. اما، من از معمول ترین استعاره استفاده خواهم کرد. به عنوان مثال عبور جریان برق از یک شارژر مانند عبور آب از یک لوله است. در این مورد:

  • ولتاژ (V) فشار آب است.
  • آمپراژ (A) حجم آب عبوری از لوله است.
  • وات (W) میزان خروجی آب است که با ضرب ولتاژ در آمپر پیدا می شود.

نحوه اطلاع از خروجی شارژر

شارژرها، پیچیده تر از همیشه هستند. بنابراین، دیگر نیازی نیست که بحث را بیش از حد پیچیده کنیم. اما، دانستن این نکته ضروری است که امروزه، نباید هر دستگاهی را با هر شارژری، شارژ کرد.

با این حال، در صورت تمایل می توانید اطلاعات خروجی شارژر نوشته شده با متن کوچک را در جایی از خود شارژر بخوانید تا بدانید شارژر شما با چه ولتاژی کار می کند.

قبل از استفاده از شارژر متفرقه اطلاعات خروجی شارژر را بخوانید.
قبل از استفاده از شارژر متفرقه میزان ولتاژ خروجی آن را مطالعه کنید.

آیا گوشی های هوشمند قدیمی با شارژر سریع شارژ می شود؟

حتماً تا کنون از خود پرسیده اید که آیا من می توانم گوشی هوشمند قدیمی خود را که از فناوری شارژ سریع پشتیبانی نمی کنند، با شارژر تلفن های هوشمندجدید که از شارژ سریع پیروی می کند، شارژر کنم؟ پاسخ مابه شما، مثبت است.

در واقع، تمام باتری های مدرن با تراشه ای تنظیم می شوند که می توانند ورودی ولتاژ را تنظیم کنند. این در واقع یک خیابان دو طرفه است. زیرا، شارژر ها از این ویژگی های “هوشمند” نیز پشتیبانی می کنند.

در واقع، اگر تلفنی خریداری کرده اید که با یک شارژر 5 ولت / 1 آمپر شارژ می شود. (این همان چیزی است که ما به عنوان یک شارژر “کند” آن را در نظر می گیریم. زیرا، اکثر شارژرهای مدرن در حال حاضر بسیار سریع تر هستند).

از آنجایی که هر دو (یعنی هم شارژر و هم باتری)، محافظ لازم را برای جلوگیری از بروز هرگونه اتفاق بد دارند، می توانم این نوید را به شما بدهم که می توانید با خیالی راحت، گوشی خود را با استفاده شارژر 9 ولت / 2 آمپر (شارژر USB-C شارژ سریع) شارژ کنید. اما، فقط تلفن مورد نظر با سرعت معمولی که برای آن طراحی شده شارژ می شود.

آیا می توان با استفاده از شارژر متفرقه دستگاه خود را شارژ کرد؟

به احتمال زیاد، در شارژ هر دستگاهی (تلفن یا لپ تاپ) با شارژر متفرقه نتایج متفاوتی خواهید داشت. بدین ترتیب نتایج به شرح زیر می باشد:

1. شارژ گوشی های هوشمند با شارژر متفرقه

نتیجه شارژ برای گوشی های هوشمند با شارژر متفرقه به شرح زیر می باشد:

  • اگر شما از یک شارژر قدیمی 5V / 1A در یک گوشی هوشمند کاملاً جدید استفاده کنید. مطمئناً نتایج خوبی را در سرعت شارژ آن مشاهده نخواهید کرد. زیرا، اکثر گوشی های هوشمند جدید از قابلیت شارژ سریع برخوردار هستند.
  • اما، اگر از شارژر هایی با شارژ سریع برای شارژ گوشی های هوشمند قدیمی که از این قابلیت پیروی نمی کنند، استفاده کنید. شارژر، گوشی را شارژ می کند. اما، نه با فناوری شارژ سریع، بلکه به حالت شارژر های معمولی.

2. شارژ لپ تاپ با شارژر متفرقه

لپ تاپ ها، اغلب داستان متفاوتی دارند و نتیجه شارژر متفرقه برای لپ تاپ ها به شرح زیر می باشد:

امروزه، درگاه USB Type-C اولین فناوری USB است که امکان شارژ باتری لپ تاپ را فراهم می کند و ممکن است شما یک لپ تاپ جدید داشته باشید که به جای کابل برق اختصاصی از طریق درگاه USB شارژ می شود. بنابراین، ممکن است برای شما سوال باشد که آیا می توانم از شارژر (USB Type-C) گوشی هوشمند مدرن خود برای شارژ لپ تاپ استفاده کنم؟ در مورد استفاده از شارژر لپ تاپ روی تلفن هوشمند چطور؟

عمدتاً، پاسخ در اینجا “بله” خواهد بود. قطعاً شما می توانید از شارژر لپ تاپ (USB-C) خود برای شارژ کردن تلفن هوشمند خود استفاده کنید. اما، شارژر گوشی هوشمند ممکن است برای شارژ لپ تاپ کم قدرت باشد و تنها در حالی که لپ تاپ در حالت آماده به کار است، آن را شارژ کند.

اگرچه برای فهمیدن آن مجبورید این مورد را آزمایش کنید. نگران نباشید، اگر تست آن به دستگاه شما آسیب نمی رساند.

منبع: www.howtogeek.com

Gerelateerde berichten

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *