آموزش, سخت افزار

تعمیر شارژر لپ تاپ

یکی از مشکلاتی که ممکن است موجب نگرانی کاربران شود، خراب شدن شارژر لپ تاپ می باشد. این مشکل به ظاهر کوچک می تواند عوارض زیادی را برای سیستم کامپیوتری شما به همراه داشته باشد و حتی ممکن است باعث سوختن یکی از اجرای اصلی در برد لپ تاپ شما شود. در این مقاله با موضوع ” تعمیر شارژر لپ تاپ ” همراه ما باشید.

تعمیر شارژر لپ تاپ

بدون درنظر گرفتن باتری، لپ تاپ فقط از شارژرش ورودی برق دریافت می کند. اگر شارژر دچار اختلال و مشکل شود، دیگر لپ تاپ قادر به روشن شدن نخواهد بود. ممکن است شما در این وضعیت فکر کنید برای لپ تاپ مشکلی به وجود آمده و در پی یافتن مشکل لپ تاپ باشید، بدون آن که از سلامت شارژر لپ تاپ خود اطمینان حاصل کرده باشید، و این کار قطعا پیامدهایی برای رایانه ی شخصی شما خواهد داشت.

زمانی که لپ تاپ خاموش شده و دیگر روشن نمی شود با انجام یک تست ساده می توان متوجه شد که آیا این مشکل از شارژر لپ تاپ است یا قطعات دیگر دچار مشکل شده اند.

تست شارژر لپ تاپ

برای انجام این تست بهتر است لپ تاپ را به شارژری دیگر متصل کنیم، اگر سیستم شارژ شده و روشن شد، متوجه می شویم که عامل روشن نشدن سیستم، شارژر آن است و می توانیم با این تست ساده مشکل را یافته و آن را حل کنیم، در غیر این صورت اجزای دیگر باید مورد بررسی متخصص فنی قرار گیرد.

تعمیر شارژر لپ تاپ

تست دیگری هم وجود دارد که با آن می توانیم متوجه اشکالات شارژر شویم. این تست نیازمند وجود یک دستگاه اهم متر می باشد. درجه ی تنظیم اهم متر را روی ولتاژ قرار داده و پراپ های منفی و مثبت آن را به دستگاه متصل می کنیم.

حال زمان آن است که شارژر را به برق بزنیم. پراپ مثبت که دارای رنگ قرمز است را به خروجی مثبت شارژر و پراپ منفی که مشکی رنگ هست را به خروجی منفی شارژر متصل می کنیم.

برای آشنایی با خروجی منفی و مثبت شارژر باید بدانیم که اکثرا سوکت های شارژر لپ تاپ دو بخش دارند:

تعمیر شارژر لپ تاپ

1- مغزی (در داخل سوکت شارژ)

2- لایه ی دوری سوکت شارژ که دور مغزی قرار دارد .

مورد اول همان خروجی مثبت و مورد دوم خروجی منفی شارژر گفته  می شود. زمانی که پراپ ها به خروجی های لپ تاپ وصل می شوند، اهم متر باید ولتاژ 19 ولت یا کمی بیشتر را نشان دهد.

دقت داشته باشید که اتصال این پایه ها باید بطور همزمان صورت گیرد. اگر عدد نمایش داده شده همان 19 ولت یا بیشتر بود، نشان از سلامت شارژر است و لپ تاپ دچار مشکل شده است.

نکاتی که باید به آن ها توجه داشته باشیم:

  1. اگر سری شارژر شما فاقد مغزی است و فقط قسمت 2 را دارد، باید پراپ مثبت را داخل همان قسمت 2 ببرید و اتصالی را به آن داخل بدهید .
  2. اطلاعات روی آداپتور را خوانده و نتایج بدست آمده را با آن ها مقایسه کنید.
  3. منظور از بیشتر از 19 ولت، عدد 20 نیست بلکه مقداری اعشاری ست که از 19 بیشتر باشد. اگر شارژر 19 ولت بوده و خروجی 20 ولت باشد شارژر خراب است.

بهتر است این تست را چندبار انجام دهید تا از صحت سلامت شارژ اطمینان حاصل نمایید چون ممکن است ولتاژدهی بطور رندوم باشد، یا ممکن است ولتاژ را بدهد و پس از آن دچار افت ولتاژ شود و… .

برای خرید شارژر لپ تاپ می توانید به قسمت فروشگاهی سایت ما مراجعه کنید و به بررسی و مقایسه انواع مختلفی از شارژر لپ تاپ پرداخته و در صورت تمایل، خرید خود را به صورت مستقیم و با بهترین قیمت، انجام دهید.

خرید و مقایسه انواع شارژر لپ تاپ

در صورت تمایل خرید خود را به صورت مستقیم و با بهترین قیمت و کیفیت انجام دهید.

مراحل تعمیر شارژر لپ تاپ

باز کردن قاب شارژر:

شارژر لپ تاپ ها هیچ پیچ و بستی برای باز کردن ندارند (پِرِسی است) و تنها راه دسترسی به مدارات داخلی شارژر، شکستن قاب آن است.

برای این کار به یک عدد پیچ گوشتی و انبردست نیاز داریم. پیچ گوشتی را درون شیار باریک شارژر قرار داده و آن را شکسته و باز می کنیم. اگر این کار را با دقت و ظرافت انجام دهید ظاهر شارژر حفظ شده و می توان پس از اتمام کار با یک چسب محل پرس را به هم متصل کرد.

تعمیر شارژر لپ تاپ

جدا کردن لایه‌ های محافظ فلزی و پلاستیکی دور مدارات:

دور مدارات شارژر یک لایه‌ی عایق پلاستیکی و یک قاب فلزی قرار دارد. قاب فلزی فقط از یک نقطه‌ ی کوچک به مدار لحیم شده است که به راحتی می‌ توان آن را با هویه و قلع ‌کش جدا کرد. لایه ‌ی عایق هم با مقدار زیادی چسب به مدار چسبیده است که البته چسب محکمی نیست و می‌توان با کمی دقت این لایه را سالم جدا کرد.

رفع نقص مدار:

حالا زمان آن رسیده که قطعه ی خراب را پیدا کرده و لحیم پایه هایش را با هویه محکم کنیم. البته بهتر است کمی لحیم اضافه هم به پایه‌ها اضافه شود. ممکن است از عود کردنش جلوگیری کند.

آزمایش:

قبل از اینکه همه‌ چیز را به وضعیت سابق برگردانیم، اول شارژر را آزمایش میکنیم تا مطمئن شویم که کار موفقیت ‌آمیز بوده است.

مشکل دیگری که بسیار در شارژر ها شایع است، خراب شدن یا کهنه و  پوسیده شدن سیم آن است. اگر شما جزو افرادی هستید که استفاده ی زیادی از لپ تاپ خود دارید باید دائما شارژر را با خود جا به جا کنید.

این جا به جایی ها و پیچیدن و باز کردن مرتب سیم شارژر باعث استهلاک سیم می شود. اگر جلوی یک پوسیدگی و یا شکاف کوچک در سیم شارژر گرفته نشود، سیم شارژر کلا قطع می‌شود و دیگر نمی‌توانید از آن استفاده کنید.

Gerelateerde berichten