مجله تکنولوژی

استاندارد های IP67 و IP68 چه هستند و چه تفاوتی با یکدیگر دارند؟

IP67 IP68

در مرحله اول شایان ذکر است که بین ضد آب بودن و مقاوم بودن در مقابل آب تفاوت وجود دارد. ضد آب بودن به معنای آن است که چیزی بدون توجه به مدت طولانی غوطه وری در برابر آب غیرقابل نفوذ باشد، از نظر مقاومت در برابر آب به این معنی است که یک محصول می تواند ورودی آب را تا حدی متوقف کند، اما نه کاملاً. وقتی در مورد تلفن های هوشمند و ساعت های هوشمند صحبت می کنیم، تقریباً همیشه میزان مقاومت آن ها در برابر آب بسیار زیاد نیست. آن ها نمی توانند به مدت نامحدود در آب دوام بیاورند. در این مقاله قصد داریم تا استاندارد های IP67 و IP68 را بررسی کنیم و بدانیم که چه تفاوتی با یکدیگر دارند؟

IP نام استانداردی است که توسط کمیسیون بین المللی الکتروتکنیک (IEC) برای تعیین میزان مقاومت یک وسیله الکتریکی در برابر آب و مواد اولیه معمولی مانند خاک، گرد و غبار و شن و ماسه تهیه شده است.

اولین رقم بعد از IP رتبه ای است که IEC واحدی را برای مقاومت در برابر جامدات اختصاص داده است و رقم دوم به معنی مقاومت در برابر رطوبت می باشد. ( به عنوان مثال، استاندارد IP67 به معنی امتیاز 6 در برابر جامدات و امتیاز 7 در برابر آب می باشد که در جدول زیر بقیه امتیاز ها آورده شده است.)

IP Code حفاظت (جامد)
1محافظت در برابر تماس با هر سطح بزرگی از بدن مانند قسمت پشت دست، اما هیچ گونه محافظت در برابر تماس عمدی با قسمت بدن ندارد.
2محافظت در برابر انگشتان دست یا اشیاء مشابه
3محافظت در برابر ابزار ها، سیم های ضخیم یا اشیاء مشابه
4محافظت در برابر بیشتر سیم ها، پیچ ها یا اشیاء مشابه
5محافظت جزئی از تماس با گرد و غبار مضر
6محافظت در برابر تماس با گرد و غبار مضر

در حال حاضر دو رتبه بندی برجسته وجود دارد هفت و هشت، با این معنی قبلی که می توان دستگاه را تا نیم ساعت در یک متر آب شیرین و دومی تا نیم ساعت در عمق 1.5 متری به زیر آب فرو برد.

IP Code حفاظت (رطوبت)
1محافظت در برابر چکه عمودی آب
2محافظت در برابر چکه عمودی آب در هنگام کج شدن دستگاه با زاویه 15 درجه
3محافظت در برابر اسپری های مستقیم آب هنگام کج شدن دستگاه با زاویه 60 درجه
4محافظت در برابر اسپری ها و پاشیدن آب در همه جهات.
5محافظت در برابر آب کم فشار پیش بینی شده با قطر 6.3 میلی متر در هر جهت
6محافظت در برابر آب پیش بینی شده در جت های قدرتمند با قطر 12.5 میلیمتر از هر جهت
7از غوطه وری در آب با عمق حداکثر 1 متر (یا 3.3 فوت) تا حداکثر 30 دقیقه محافظت می شود
8محافظت از غوطه وری در آب با عمق بیش از 1 متر (سازنده باید عمق دقیق را مشخص کند)

برای یادآوری: IP67 به این معنی است که می توان دستگاه را به مدت نیم ساعت در یک عمق آب تا عمق یک متر قرار داد، در حالی که IP68 برای مدت مشابه محافظت در آب تا عمق 1.5 متر را تضمین می کند. هر دو در مقابل گرد و غبار مقاوم هستند.

IP67 و IP68 در مورد مایعات دیگر چگونه است؟

بیایید در اینجا واضح تر صحبت کنیم: رتبه ای که کمیسیون بین المللی الکتروتکنیک به آن اختصاص می دهد، صرفاً برای آب شیرین است.

این بدان معنی است که به معنای محافظت در برابر غوطه وری در مایعات دیگر مانند قهوه، آب نمک و چای تضمینی وجود ندارد. بنابراین اگر مقداری از مایعات مورد علاقه خود را روی یک گوشی دارای رتبه IP67 یا IP68 ریختید و سریع آن را تکان دادید خوب است. اما اگر به مدت طولانی باقی بماند می تواند آسیب زا باشد.

IP67 در برابر IP68: آیا می توان با تلفن هوشمند شنا کرد؟

ما قطعاً توصیه نمی کنیم با تلفن خود شنا کنید. هنگامی که IEC تلفن هوشمند را آزمایش می کند این کار را در شرایط آزمایشگاه انجام می دهد. این گوشی در حالت آماده به کار است نه در استخر شنا و پر از مواد شیمیایی مختلفی که برای تصفیه آب استفاده می شود.

در سال 2015 سونی عکس های تبلیغاتی را منتشر کرد که نشان می دهد یک گوشی جدید Xperia دارای مجوز IP68 است که برای گرفتن عکس زیر آب استفاده می شود. بعداً موضع خود را تغییر داد و به خریداران هشدار داد از دستگاه در زیر آب استفاده نکنند.

این شرکت در بیانیه ای به مشتریان گفت: “به یاد داشته باشید از دستگاه زیر آب استفاده نکنید.” وی افزود: “امتیاز IP دستگاه شما در شرایط آزمایشگاهی در حالت آماده به کار بدست آمده است، بنابراین نباید از دستگاه زیر آب استفاده کنید.”

چه نکات دیگری را درباره آن باید بدانیم؟

استاندارد IP67 IP68

همیشه ارزش بررسی اسناد و مدارک در وب سایت تولید کننده وجود دارد تا ببینیم در صورت وجود چه موارد و استثنائاتی در رتبه بندی ارائه شده وجود دارد.

به عنوان مثال اپل برای مقاومت در برابر آب اپل واچ چند نکته دقیق دارد که نسخه های مختلف دارای رتبه های مختلفی هستند.

آیا اپل واچ ضد آب است؟ Apple Watch شما در مقابل آب مقاوم است، اما ضد آب نیست. برای مثال شما ممکن است در حین ورزش Apple Watch خود را همراه داشته باشید و از آن استفاده کنید (قرار گرفتن در معرض عرق موردی ندارد)، همچنین در باران و هنگام شستن دست ها.

آیا می توانم با اپل واچ به شنا بروم یا دوش بگیرم؟ اپل واچ سری 1 و اپل واچ (نسل 1) دارای اسپلش و ضد آب هستند، اما غوطه ور کردن اپل واچ سری 1 و اپل واچ (نسل 1) توصیه نمی شود.

Apple Watch سری 2 و 3 ممکن است برای فعالیت های کم عمق آب مانند شنا در استخر یا اقیانوس استفاده شود.

با این حال اپل واچ سری 2 و اپل واچ سری 3 نباید برای غواصی، اسکی روی آب یا سایر فعالیت هایی که دارای سرعت بالا در آب یا غوطه وری در زیر عمق است، استفاده شود.

دوش گرفتن با اپل واچ سری 4 و اپل واچ سری 5 خوب است، اما توصیه می کنیم اپل واچ را در معرض صابون، شامپو، تهویه مطبوع، لوسیون و عطر قرار ندهید زیرا می توانند بر آب و غشا های صوتی تأثیر منفی بگذارند.

در صورت تماس با هر چیز دیگری غیر از آب شیرین، اپل واچ باید با آب شیرین تمیز شود و با پارچه ای بدون پرز خشک شود.

مقاومت در برابر آب شرایطی دائمی نیست و ممکن است با گذشت زمان کاهش یابد.

اپل واچ را نمی توان برای مقاومت در برابر آب بررسی و یا مجدداً آزمایش کرد.

موارد زیر ممکن است بر مقاومت در برابر آب اپل واچ شما تأثیر بگذارد و باید از آن جلوگیری کرد:

  • اپل واچ را رها کنید یا آن را در معرض تأثیرات مواد دیگر قرار دهید.
  • قرار گرفتن Apple Watch در معرض صابون یا آب صابون، به عنوان مثال هنگام دوش گرفتن یا استحمام.
  • قرار گرفتن اپل واچ در معرض عطر، مواد شوینده، اسید ها یا غذا های اسیدی، مواد دافع حشرات، لوسیون ها، ضد آفتاب، روغن یا رنگ مو.

Gerelateerde berichten

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *