مجله تکنولوژی, معرفی محصول

راهنمای خرید رم کامپیوتر

راهنمای خرید رم کامپیوتر

ما دراین مقاله با نام ” راهنمای خرید رم کامپیوتر ” به شما در خرید یک رم کامپیوتر مناسب با نیازتان کمک می کنیم.

رم با وجود هزینه ی کمی که برای شما دارد، می تواند تاثیر قابل توجهی بر روی سیستم شما داشته باشد و سرعت بالاتری را برای شما فراهم کند.

در بازار رم هایی با حافظه های متفاوتی وجود دارد و حداقل رمی که می توانید در سیستم خود استفاده کنید رم های 8 گیگابایت است.

که یک استاندارد حداقلی برای رم ها می باشد اما شما می توانید برای بهبود کارکرد سیستم خود از رم هایی با ظرفیت های 16 گیگابایت هم استفاده کنید.

راهنمای خرید رم کامپیوتر

اغلب کمپانی ها استفاده از رم های 16 گیگابایتی را پیشنهاد می کنند. علاوه بر آن فاکتور های مختلفی برای خرید یک رم وجود دارد که ما در این مقاله به آن اشاره می کنیم.

قبل از خرید یک رم می توانید ویژگی های که برای شما مهم است را مشخص کنید و بعد اقدام به بررسی انواع مختلف رم ها نمائید زیرا مشخص کردن این مورد که چه رم هایی برای شما مناسب است می تواند به شما در خرید و انتخاب بهتر کمک کند.

ویژگی هایی که در راهنمای خرید رم کامپیوتر برای شما بیان نموده ایم به شرح زیر است:

  • سایز و فرم ساختاری
  • انواع رم
  • ظرفیت رم
  • تعداد کانال
  • سرعت
  • زمان تاخیر

سایز و فرم ساختاری

رم از نظر ظاهری دارای دو فرم کلی می باشند : DIMM  و SO-DIMM.

کاربرد هریک از این رم ها متفاوت می باشد اما تفاوت اصلی آنها سایز این ماژول ها می باشد. که
DIMM برای کامپیوتر های دسکتاپ استفاده می شود و ابعاد بیشتری نسبت به SO-DIMM دارد.

اما SO-DIMM دارای ابعاد کوچکتر بوده و برای لپ تاپ ها و کامپیوترهای All in One استفاده می شود.

راهنمای خرید رم کامپیوتر

انواع رم

رم ها دارای انواع مختلفی می باشند. که این مدل ها به وسیله ی استاندارد DDR  دسته بندی می شوند. که این دسته بندی ها تا DDR4  ادامه دارد.

این نکته نیز حائز اهمیت است که هر نسل نسبت به نسل های قبلی پیشرفت داشته است و به عنوان مثال از نظر تعداد پین‌های اتصال و فاصله‌ی بین شکاف وسط ماژول هر نسل با نسل دیگر متفاوت است.

برای نمونه می توان به این مورد اشاره کرد که نسل DDR3 دارای 204 پورت است ودر نسل DDR4 شاهد 288 پورت می باشیم.

بنابراین نمی توانید از DDR4 برای سیستم های که برای رم های DDR3 طراحی شده اند، استفاده کنید زیرا از نظر پورت ها و موارد دیگر با هم، همخوانی ندارند.

از طرفی هم هر مادربرد نمی تواند با نسل های مختلف رم کار کند و تنها برای یکی از این نسل ها طراحی شده است.

اگر اطلاعی از نوع حافظه خود ندارید می توانید از روی زمان خرید آن به مدل آن پی ببرید.

مدل DDR در کامپیوترهای 2002 میلادی استفاده می شده است و در اواسط سال 2002 رم های DDR2 معرفی و در سیستم های کامپیوتری استفاده شدند.

رم DDR3 هم از سال 2007 وارد بازار شده، و توانسته است کاربران زیادی را به خود جذب کند.

در نهایت می توان به مدل DDR4 اشاره کرد که آخرین نسل فعلی از رم های موجود در بازار می باشد.

ظرفیت رم

راهنمای خرید رم کامپیوتر

ظرفیت رم یکی از مواردی است که بر روی کارکرد سیستم شما تاثیر گذار است و در کامپیوترها اغلب از رم های 16 گیگابایتی و یا 8 گیگابایتی استفاده می شود که رم های 8 گیگابایتی حداقل ظرفیتی است که شما می توانید استفاده کنید.

اگر سیستم خود را بری انجام بازی یا کارها و پروژه های گرافیکی سنگین و مدل سازی های پیشرفته، تدوین و … خریداری کرده اید، بهتر است از رم های 16 گیگابایتی برای این کارها استفاده کنید.

زیرا انتخاب رمی با ظرفیت کمتر از 16 گیگابایت برای کار شما مناسب نمی باشد.

تعداد کانال ها

این نکته که این روزها مورد توجه بسیاری از افرد قرار گرفته است دسته بندی دیگری از رم ها را برای ما نشان می دهد که این دسته بندی شامل تک کاناله، دوکاناله و چهار کاناله می باشد.

هرچه تعداد کانال ها بالاتر رود پهنای باند بیشتری را در دسترس ما قرار می دهند. و میزان بیشتری از داده ها را جابه جا می کند.

سرعت و زمان تاخیر در رم

راهنمای خرید رم کامپیوتر

تایمینگ یا تاخیر رم یکی از مهم ترین پارامترهایی است که به صورت عبارت های سه یا چهار عددی نمایش داده می شود که هریک از این اعداد معرف نوع خاصی از تاخیر هستند و اولین عدد با نام  CAS Latency شناخته می‌شود که واحدش سیکل ساعت است و با CL نمایش داده می شود.

به بیان دیگر CAS Latency یا Column Address Strobe Latency فاصله‌ی زمانی بین موقعیتی است که یک کنترلر حافظه درخواست دسترسی به یکی از ستون‌های حافظه را به ماژول رم می‌دهد و داده‌های آن بخش در خروجی ماژول بعد از مدت کوتاهی قابلیت دسترسی دارند.

و داده‌های آن بخش در خروجی ماژول بعد از مدت کوتاهی قابلیت دسترسی دارند.

که البته بسیاری از مدل ها این پارامتر را بر روی بسیاری از قطعه های رم ننوشته اند که برای پیداکردن این تایمینگ می توانید از روی مدل رم خود مقدار تایمینگ آن را تشخیص دهید.

بین تاخیر حافظه و سرعت آن رابطه ای وجود دارد به عبارتی هرقدر میزان فرکانس حافظه ای بیشتر باشد و زمان تاخیر کمتری داشته باشد عملکرد بهتری را فراهم می کند و عدد CL هم زیاد می شود.

همراه با افزایش فرکانس، زمن تاخیر کاهش پیدا می کند یا در بدترین حالت ثابت باقی می ماند.

برند

راهنمای خرید رم کامپیوتر

این روزها برندهای مختلفی توانسته اند رم های متفاوتی را وارد بازار نمایند که ممکن است با گیج شدن خریدار شود بنابراین با مشخص کردن نیاز خود از رم  مورد نظرتان می توانید راحت تر و سریع تر خرید کنید.

ما در مقاله راهنمای خرید رم کامپیوتر موردی را که باید برای خرید یک رم خوب و مناسب رعایت کنید را بیان کرده و در نهایت این شما هستید که باید با در نظر داشتن موارد مورد نیاز خود و موارد مختلف از برند های متفاوت را بررسی کنید.

انواع رم های کامپیوتر

شما می توانید برای مشاهده انواع رم و خرید آن ها بر روی دکمه ی زیر کلیک کنید

Gerelateerde berichten