کسانی که تازه به آهنگسازی روی آورده اند، بدون شک با اطلاعات زیادی در مورد لوازم مورد نیاز خود مواجه خواهند شد. با ورود به این این رشته که باید افناوری و خلاقیت را ادغام کنید، هزاران سوال بلافاصله دیگر نیز ممکن است برایتان پیش بیاید. سوال رایجی که توسط تولیدکنندگان موسیقی جدید و مشتاق پرسیده می شود، این است که “اسپیکر مانیتورینگ چیست؟” و اگر اینجا هستید، شکی نیست که شما هم می خواهید بدانید. در این مقاله، همه چیز هایی را که باید در مورد اسپیکر های مانیتورینگ بدانید، که معمولاً بلندگو های استودیویی نیز نامیده می شوند، بررسی خواهیم کرد.
اسپیکر مانیتورینگ چیست؟
به طور خلاصه، اسپیکر مانیتورینگ بلندگو هایی هستند که ما به طور خاص برای تولید صدا و موسیقی از آن ها استفاده می کنیم. آن ها اسپیکر هایی برای نظارت کردن هستند که بلندگو های استودیویی نیز نامیده می شوند زیرا برای نظارت و گوش دادن انتقادی در حین ضبط، میکس و مسترینگ استفاده می شوند. اسپیکر مانیتورینگ یک وسیله ضروری برای هر کسی است که در این زمینه کار می کند. بدون این بلندگو های تخصصی، ساخت یک ترکیب عالی کار سختی خواهد بود، اگرچه می توان آن را با هدفون های استودیویی با کیفیت بالا نیز انجام داد.
تفاوت بین اسپیکر مانیتورینگ و اسپیکر های خانگی
اسپیکر مانیتورینگ برای استفاده در استودیو های ضبط و استودیو های خانگی برای گوش دادن به صداهای از پیش ساخته شده است. منطقی است که آن ها ویژگی های طراحی متفاوتی نسبت به اسپیکر های معمولی خانگی داشته باشند. هدف اسپیکر مانیتورینگ، ایجاد پخش دقیق سیگنال صوتی، تا حد امکان است.بر عکس، بلندگو های استریوی خانگی بیشتر برای ایجاد یک تجربه شنیداری دلپذیر و فراگیر طراحی شده اند.
پاسخ فرکانس و خطی فاز
پاسخ فرکانس به نحوه تغییر صدای سیگنال صوتی توسط مانیتور یا بلندگو اشاره دارد. بسیاری از دستگاه های صوتی، از جمله میکروفون ها و رابط های صوتی، پاسخ های فرکانسی خاص خود را خواهند داشت. اسپیکر مانیتورینگ همگی به گونه ای طراحی شده اند که تا حد امکان تأثیر کمتری بر سیگنال صوتی داشته باشند
منحنی پاسخ فرکانس نشان می دهد که چگونه مانیتور صدا را به عنوان تابعی از فرکانس تغییر می دهد. بنابراین، منحنی مسطح به این معنی است که هیچ تغییری در نحوه تولید مجدد سیگنال ورودی توسط مانیتور وجود ندارد. در واقعیت، پاسخ فرکانسی کاملاً مسطح غیرممکن است. اما مهندسان اسپیکر مانیتورینگ را به گونه ای طراحی می کنند که تا حد امکان در محدودیت های بودجه ای خود و محدودیت های تکنولوژیکی فعلی خوب و بهینه باشند.
مهندسان صدا بلندگو های صوتی خانگی و شنیداری معمولی را برای یک تجربه شنیداری دلپذیر طراحی می کنند، نه برای دقت خام. معمولاً منحنی پاسخ فرکانسی آن ها فرکانس های باس و تریبل را اغراق می کند. این باعث می شود که صدای صوتی به طور ذهنی برای شنونده “بهتر” شود و احتمال خرید و لذت بردن از محصول را افزایش دهد. با این حال، به دلیل پاسخ فرکانسی V شکل که به دور از تخت است، بلندگو های استریوی خانگی نمایش نادرستی از سیگنال صوتی ورودی را ارائه می دهند.
خطی بودن فاز یکی دیگر از ملاحظات مهم است. این به این اشاره دارد که چگونه اسپیکر مانیتورینگ فاز فرکانس های تشکیل دهنده سیگنال را در سراسر طیف تغییر می دهد. رابطه فاز خطی به این معنی است که دستگاه فاز تمام فرکانس های صوتی را در سراسر طیف به همان میزان جابجا می کند. این باعث کاهش یا حذف اعوجاج فاز می شود که به عدم دقت می افزاید.
فعال یا منفعل؟
بلندگو های صوتی خانگی معمولاً منفعل هستند، در حالی که اسپیکر های مانیتورینگ تقریباً همیشه فعال هستند، به این معنی که یک تقویت کننده قدرت در بلندگو تعبیه شده است. برخی از دو تقویت کننده استفاده می کنند و برای هر درایور آمپلی فایر جداگانه دارند. توییتر ها و ووفر هر کدام آمپلی فایر اختصاصی خود را دارند.
تقویت دو جانبه امکان کراس اوورهای بهتر را فراهم می کند، زیرا آن ها اجازه می دهند فیلتر های شیب دار تری باز شوند. این باعث می شود که فاصله بین محدوده فرکانس ووفر و توییتر بیشتر مشخص شود و دو برابر شدن فرکانس ها کاهش یابد. نتیجه کلی بازتولید دقیق تر صدا است.
تصویربرداری استریو، صحنه صدا، و زمینه های صوتی
ویژگی مهم دیگری که اسپیکر مانیتورینگ دارند توانایی آن ها در تولید تصویر استریو است. تصویربرداری استریو به مکان های فضایی درک شده صدا در سه بعدی اشاره دارد. اسپیکر مانیتورینگ دقت بسیار بالایی دارند. مهندسان آن ها را برای بازتولید تصویر استریو با دقت طراحی می کنند. این امر تشخیص دقیق و تنظیم قرارگیری صدا ها در میدان استریو را در حین تولید صدا آسان می کند.
اسپیکر های مانیتورینگ را متناسب با 3 دسته اصلی که بر بازتولید میدان صوتی تأثیر میگذارند طراحی می شوند: میدان نزدیک، میدان میانی و میدان دور. بیایید این ها را کمی بیشتر باز کنیم.
میدان نزدیک
- طراحی شده تا بین 3 تا 4 فوت دورتر از شنونده قرار گیرد
- آکوستیک اتاق تأثیر کمتری دارد
- برای استودیو های اقتصادی یا خانگی عالی است و توسط حرفه ای ها نیز استفاده می شود
میانه میدان
- طراحی شده تا دورتر از شنونده در استودیو های متوسط تا بزرگ قرار گیرد
- صحنه صوتی گسترده تر از اسپیکر های مانیتورینگ میدانی نزدیک
- آکوستیک اتاق تأثیر متوسطی دارد
میدان دور
- طراحی شده تا دور از شنونده قرار گیرد
- گسترده ترین صحنه صوتی از هر 3
- آکوستیک اتاق بیشترین تأثیر را دارد
قرار دادن و جداسازی
جایی که اسپیکر مانیتورینگ خود را قرار می دهید می تواند تنظیمات استودیو شما را بهبود دهد یا خراب کند. در اینجا چندین نکته وجود دارد که باید هنگام قرار دادن اسپیکر مانیتورینگ میدان نزدیک خود در استودیو در نظر بگیرید.
- ارتفاع توییتر ها باید در سطح گوش باشد.
- مطمئن شوید که مانیتور ها به طور متقارن قرار گرفته اند؛ در فاصله مساوی از دیوار ها و از یکدیگر.
- یک مثلث متساوی الاضلاع بین شنونده و دو اسپیکر مانیتورینگ تشکیل دهید.
- اسپیکر های مانیتورینگ باید مستقیماً به سمت سر شنونده قرار گیرند.
- از پایه های ایزوله یا فوم آکوستیک برای جدا کردن اسپیکر های مانیتورینگ از سطوحی که روی آن ها قرار گرفته اند، استفاده کنید.
- در صورت امکان اسپیکر های مانیتورینگ را در فاصله 3 تا 5 فوتی از دیوار ها قرار دهید.
- اگر اتاق شما مستطیل شکل است، مانیتور ها را در امتداد یکی از دیوار های کوتاه قرار دهید.
مشخصات فنی
حال بیایید برخی از مشخصات رایج و داده های فنی ای که هنگام تحقیق یا خرید برای اسپیکر مانیتورینگ با آن ها مواجه خواهید شد رغا بررسی کنیم.
اندازه مخروط ووفر
این ویژگی به قطر مخروط ووفر اشاره دارد. مخروط ووفر بزرگترین درایور روی اسپیکر مانیتورینگ است و وظیفه تکثیر فرکانس های پایین و میان برد را بر عهده دارد. اندازه مخروط ووفر باید در نظر گرفته شود، زیرا هرچه قطر مخروط ووفر بزرگتر باشد، عملکرد اسپیکر در بازتولید فرکانس های پایین تر بهتر خواهد بود.
برخی از اندازه های مخروط ووفر متداول، عبارتند از 3.5 اینچ، 4 اینچ، 4.5 اینچ، 5 اینچ، 7 اینچ و 8 اینچ. اسپیکر های مانیتورینگ میدان میانی و دور می توانند مخروط های ووفر بزرگ تری داشته باشند زیرا مسافت های بزرگ تری را پوشش می دهند و به قدرت بیشتری نیاز دارند.
برای اسپیکر مانیتورینگ، داشتن مخروط ووفر با قطر حداقل 5 اینچ توصیه می شود. اما این همیشه امکان پذیر نیست، به خصوص اگر در یک اتاق کوچکتر هستید. در این صورت، ممکن است اسپیکر های مانیتورینگ کوچکتری بخواهید. به عنوان یک قانون کلی، ووفر های بزرگتر مسافت های طولانی تری را پوشش می دهند، بنابراین فضای صوتی خود را هنگام بررسی ویژگی ها، در نظر داشته باشید.
حداکثر SPL
max SPL نشان دهنده بالاترین سطح فشار صوتی است که یک دستگاه الکترونیکی می تواند قبل از شروع اعوجاج تحمل کند. به طور معمول، این مشخصات به 0.5٪ اعوجاج در 1 کیلوهرتز اشاره دارد. این ویژگی با واحدی به نام dB SPL (سطح فشار صوتی دسی بل) اندازه گیری می شود. Max SPL برای اسپیکر های مانیتورینگ میدان میانی و دور از اهمیت بیشتری برخوردار است زیرا برای پوشش فواصل بزرگتر بین آن ها و شنونده باید صدای بلندتری داشته باشند. میکس کردن در سطح صدای بسیار پایین همیشه ایده خوبی است، بنابراین اگر از اسپیکر های مانیتورینگ میدان نزدیک استفاده می کنید، حداکثر SPL فقط یک ویژگی کوچک است.
محدوده فرکانس و پاسخ
ما قبلاً در مورد پاسخ فرکانسی صحبت کردیم، اما یک ویژگی معمولی که همراه با منحنی پاسخ فرکانسی خواهید دید، محدوده فرکانس هرتز است. این ویژگی بالاترین و پایین ترین فرکانس هایی را که اسپیکر مانیتورینگ می تواند تولید کند به ما می گوید. شنوایی انسان به محدوده 20 هرتز تا 20 کیلوهرتز محدود شده است، بنابراین یک اسپیکر مانیتورینگ باغید محدوده فرکانسی ای در این بازه داشته باشد.
مهمتر از محدوده فرکانس، تغییر سطوح در آن محدوده است. معمولاً چیزی در حدود 45 هرتز – 23 کیلوهرتز +/- 3 دسی بل می بینید. این بدان معنی است که در سراسر آن محدوده، حداکثر تغییر از سطح پایه برای هر فرکانس معین در امتداد منحنی پاسخ، 3 دسی بل بیشتر یا 3 دسی بل کمتر خواهد بود. اگر به دنبال خرید هستید، تغییرات 3 دسی بل یا کمتر در هر جهت نقطه شروع خوبی است.
انواع اسپیکر های مانیتورینگ
اسپیکر های مانیتورینگ از نوع اسپیکر هایی هستند که در استودیو های حرفه ای استفاده می شوند و برای ترجمه دقیق مطالب صوتی در حال پخش طراحی شده اند. آن ها به دو نوع اصلی فعال و غیرفعال تقسیم می شوند. Active به این معنی است که اسپیکر دارای یک آمپلی فایر داخلی است و Passive به این معنی است که اسپیکر برای کار کردن به یک آمپلی فایر خارجی نیاز دارد.
همچنین تنظیمات مختلفی برای یک اسپیکر وجود دارد مانند دو طرفه، سه طرفه و غیره. این اصطلاح نحوه تقسیم فرکانس و ارسال به هر یک از اسپیکر ها را توصیف می کند. توییتر تمام فرکانس های بالا را دریافت می کند و در اسپیکر های ووفر توزیع می کند.
سخن آخر
همه دستگاه های صوتی به دلیل عناصر مدار و سایر محدودیت های فیزیکی نویز اضافه شده خود را دارند. اسپیکر مانیتورینگ از طریق تقویت کننده های خود نویز ایجاد می کنند. THD نسبت نویز و اعوجاج ناخواسته اضافه شده به سیگنال اصلی است. معمولاً این را به صورت درصد مشاهده خواهید کرد، برای مثال 0.5% THD+N. بلندگو های صوتی خانگی ارقام THD بسیار بالاتری دارند – دلیل دیگری است برای عدم استفاده از آن ها برای تولید صدا.
امیدواریم از این پست لذت برده باشید. همچنین برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد بهترین مانیتور های اسپیکر دار می توانید به پست دیگر ما مراجعه کنید.
منبع: synapticsound