آموزش, سخت افزار

آیا نصب دو کارت گرافیک روی مادربرد کامپیوتر امکان پذیر است؟

نصب دو کارت گرافیک

ممکن است برای شما این سوال پیش بیاید می توانید دو کارت گرافیک را روی مادربرد خود نصب کنید یا خیر. پاسخ این سوال بستگی به مادربرد و تا حدی به کارت گرافیک شما دارد. برای اینکه بفهمید مادربرد شما از کارت گرافیک دوگانه پشتیبانی می کند یا خیر، باید چیپست مادربرد مناسب باشد و همچنین دو اسلات PCIe x16 داشته باشید. علاوه بر آن، فاکتور های زیادی در هنگام نصب دو کارت گرافیک روی مادربرد نقش دارند، مانند فرم فاکتور آن و همچنین مقدار گذرگاه PCIe که در اسلات دارد.

چگونه بررسی کنیم که آیا مادربرد از دو کارت گرافیک پشتیبانی می کند؟

برای اینکه بفهمید مادربرد شما از دو کارت گرافیک پشتیبانی می کند یا خیر، باید بفهمید

  1. مادربرد چه چیپستی دارد
  2. نوع و تعداد اسلات ها
  3. تعداد گذرگاه داخل هر اسلات
  4. فرم فاکتور

1. چیپست مادربرد برای کارت های گرافیکی دوگانه

مدل چیپست مادربرد نقش بسیار مهمی در تعیین اینکه آیا از کارت گرافیک دوگانه پشتیبانی می کند یا خیر، ایفا می کند. در مورد پشتیبانی از کارت گرافیک دوگانه، این بستگی به این دارد که آیا شما دو کارت گرافیک AMD دارید یا دو کارت گرافیک NVIDIA.

چیپست مادربرد برای دو کارت گرافیک NVIDIA:

اگر دو کارت گرافیک NVIDIA دارید، مادربرد باید از SLI پشتیبانی کند. SLI توسط چیپست های زیر پشتیبانی می شود.

سرینمونه
سری B AMDAMD B550
سری X AMD AMD X570
سری Z اینتلZ590

چیپست مادربرد برای دو کارت گرافیک AMD:

اگر دو کارت گرافیک AMD دارید، یک مادربرد باید از crossfire پشتیبانی کند. AMD Crossfire در مقایسه با NVIDIA SLI توسط طیف گسترده‌ تری از چیپست‌ های مادربرد پشتیبانی می‌ شود. این شامل:

سرینمونه
سری H اینتل H570
سری B اینتل B560
سری Z اینتل Z590
سری B ANDB550
سری X ANDX570

البته چیپست های خاصی مانند چیپست AMD سری A یعنی AMD A520 و چیپست های H*10 اینتل مانند H410، H510 OUTRIGHT فاقد پشتیبانی از کارت گرافیک دوگانه هستند. با این حال، دانستن اینکه مادربرد شما دارای چه چیپستی است و اینکه آیا چیپست از کارت گرافیک دوگانه پشتیبانی می کند یا خیر، تنها نیمی از ماجرا است و نیم دیگر ماجرا برمی گردد به تعداد و نوع مناسبی از اسلات ها که مادربرد باید آن را داشته باشید.

2. مادربرد باید دو اسلات PCIE X16 با گذرگاه کافی داشته باشد

یکی دیگر از ویژگی های مهم در تعیین اینکه آیا مادربرد شما از کارت گرافیک دوگانه پشتیبانی می کند یا خیر، اسلات PCIe است. شما باید دو اسلات PCIe x16 روی مادربرد داشته باشید. با این حال، فقط به این دلیل که یک مادربرد دارای دو اسلات PCIe x16 است، به این معنی نیست که دو کارت گرافیک را مدیریت می کند.

شما به دو اسلات x16 نیاز دارید که در حالت x8/x8 یا x16/x4 قابل اجرا باشند. برای NVIDIA SLI به دو اسلات PCIe x16 نیاز دارید که در حالت x8/x8 کار کنند. برای AMD Crossfire به دو اسلات PCIe x16 نیاز دارید که حداقل در پیکربندی x16/x4 یا x8/x8 کار کنند. قبل از اینکه در مورد اسلات x16 و حالت های x8/x8، x16/x4 صحبت کنم، توضیح می دهیم که گذرگاه PCIe چیست.

گذرگاه PCIe چیست؟

عدد بعد از حرف “x” در x1، x4، x8 و x16 عموماً تعداد گذرگاه PCIe یک اسلات را نشان می‌ دهد. گذرگاه PCIe مانند بزرگراه های اطلاعاتی هستند که داده ها را از CPU و کارت توسعه نصب شده روی اسلات ها جا به جا می کند. هرچه یک اسلات گذرگاه PCIe بیشتری داشته باشد، اطلاعاتی که می تواند حمل کند بیشتر است. دستگاه‌ های سخت‌ تر مانند کارت گرافیک به گذرگاه PCIe بیشتری در مقایسه با کارت‌ های کم تقاضا مانند کارت شبکه WiFi نیاز دارند. تعداد گذرگاه PCIe یک کامپیوتر محدود است و توسط چیپست مادربرد و همچنین CPU شما تعیین می شود. جدول زیر نشان می دهد که چیپست های خاص چند گذرگاه PCIe دارند.

سازندهچیپستگذرگاه PCIeدسته بندی
اینتلZ69028
12xv4.0-
16xv3.0-
عملکرد بالا
Z59024عملکرد بالا
Z49024عملکرد بالا
B46016میان رده
B56012 میان رده
X29924ایستگاه کاری
H5104بودجه
AMDX57016عملکرد بالا
B55010میان رده
A5206 بودجه
TRX4016 ایستگاه کاری

کارت‌های گرافیکی به چند گذرگاه PCIe نیاز دارند؟

در حال حاضر، کارت‌ های گرافیکی سخت‌ ترین کارت‌ های توسعه هستند که می‌ توانید روی رایانه شخصی نصب کنید، در حالت ایده‌ آل به ۱۶ گذرگاه یا یک اسلات x16 نیاز دارند. با این حال، کارت گرافیک می تواند در تعداد گذرگاه کمتر نیز کار کند:

  • کارت‌ های گرافیک NVIDIA می‌ توانند روی یک اسلات x8 (با 8 گذرگاه) کار کنند.
  • کارت‌ های گرافیک AMD می‌ توانند روی یک اسلات x4 (با 4 گذرگاه) کار کنند.

نصب یک کارت گرافیک روی اسلاتی با گذرگاه کمتر باعث می شود عملکرد کارت گرافیک ضعیف شود بنابر این برای کار با پتانسیل کامل کارت گرافیک خود به 16 گذرگاه نیاز دارید.

3. اسلات x16 همه 16 لاین ارائه نمی دهند

اسلات های x16 کمی فریبنده هستند. اکنون همه اسلات های x16 تمام 16 لاین را ارائه نمی دهند. به عنوان مثال مادربرد Gigabyte GA P67A UD3 زیر را در نظر بگیرید، می توانید ببینید که اسلات x16 دوم (اسلات آبی پایین) طول کامل x16 دارد اما فقط 4 گذرگاه PCIe را ارائه می دهد.

اسلات  های 4 و 16 خط نصب کارت گرافیک مادربرد GA P67A UD3

اما با این مادربرد می توانم دو کارت گرافیک AMD را نصب کنم، زیرا GPU های AMD می توانند روی یک اسلات x4 کار کنند. اما نمی توانم دو کارت گرافیک NVIDIA نصب کنم. برای این کار اولین گرافیک AMD در اسلات بالایی که دارای 16 گذرگاه می باشد کار می کند و کارت گرافیک دوم AMD در اسلات پایین که دارای 4 گذرگاه است کار می کند که البته عملکرد در این اسلات کاهش می یابد.

NVIDIA SLI: آیا مادربرد من از SLI پشتیبانی می کند؟

حال برای اینکه مادربرد شما از دو کارت گرافیک NVIDIA در حالت SLI پشتیبانی کند، باید دو اسلات PCIe x16 داشته باشید که در حالت x8/x8 قابل اجرا باشند. به عنوان مثال مادربرد زیر با قابلیت SLI را در نظر بگیرید:

مادربرد MSI MGP Z490 Gaming Carbon با سه اسلات x16
مادربرد MSI MGP Z490 Gaming Carbon دارای سه اسلات x16 است

این مادربرد دارای 3 اسلات PCIe x16 است.

  • اولین اسلات PCIe x16 در حالت x16 یا x8 کار می کند
  • دومین اسلات PCIe x16 در حالت x8 یا x0 کار می کند.
  • آخرین اسلاتی که در پایین قرار دارد فقط در حالت x4 کار می کند.

بنابراین اگر دو کارت NVIDIA دارید، آنها را در اسلات اول و دوم قرار دهید. با این کار وقتی یک کارت گرافیک در اسلات دوم PCIe x16 نصب می‌ کنید، اسلات x16 اول را مجبور می‌ کنید که گذرگاه خود را بین خود و اسلات دوم تقسیم کند. این مادربرد از دو کارت گرافیک NVIDIA پشتیبانی می کند. اما با کارت‌ های گرافیک AMD، می‌ تواند تا 3 کارت گرافیک هم روی این سه اسلات نصب کنید چون پردازنده‌ های گرافیکی AMD برای کار کردن تنها به 4 گذرگاه نیاز دارند.

4. فاکتور فرم مادربرد نیز درتعیین قابل نصب بودن دو کارت گرافیک نقش دارد

فرم فاکتور مادربرد نیز تا حدی تعیین می کند که آیا مادربرد شما می تواند دو کارت گرافیک روی آن نصب کنید یا نه

سه فاکتور شکلی رایج وجود دارد:

  • ATX: 12 x 9.6
  • Micro ATX: 9.6 x 9.6
  • Mini ITX: 6.7 x 6.7
مادربرد Mini ITX

مادربرد های Mini ITX جمع و جور هستند و فقط یک اسلات x16 در قسمت پایینی دارند که یک کارت گرافیک اختصاصی روی آن قرار می گیرد. همانطور که در تصویر بالا مشاهده می کنید، مادربرد های Mini ITX از دو کارت گرافیک پشتیبانی نمی کنند زیرا فقط یک اسلات x16 دارند. مادربرد های ATX و micro ATX فضای کافی برای ارائه 2 اسلات PCIe x16 دارند بنابر این قابلیت نصب دو کارت گرافیک را دارند.

سوالات متداول

یک مادربرد چند کارت گرافیک می تواند پشتیبانی کند؟

هر مادربرد تجاری می تواند حداکثر 3 کارت گرافیک (حداکثر 2 کارت گرافیک NVIDIA یا حداکثر 3 کارت گرافیک AMD) را پشتیبانی کند. یک مادربرد درجه ایستگاه کاری مانند آنهایی که دارای چیپست های x299 یا TRX40 هستند می توانند چهار یا چند کارت گرافیک NVIDIA یا AMD را اداره کنند.

آیا می توانم 2 کارت گرافیک مختلف را روی رایانه شخصی خود اجرا کنم؟

به طور کلی نه، شما نمی توانید 2 گرافیک مختلف در یک سیستم داشته باشید. با این حال، AMD در انتخاب دو کارت گرافیک کمی آزادی عمل می دهد.

اگر برای نصب کارت گرافیک خود نیاز به راهنمایی دارید می توانید از طریق پست نحوه نصب کارت گرافیک مشکل خود را حل کنید.

منبع: pcguide101.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *