مجله تکنولوژی, معرفی محصول

تراشه های شگفت انگیز M1 Pro و M1 Max معرفی شدند

M1 Pro و M1 Max

اپل سرانجام تراشه های M1 Pro و M1 Max جدید را معرفی کرد، که ما تصور می کردیم نام سری M1X باشد. اپل ادعا می کند که این اولین بار است که کسی طراحی SoC را برای یک لپ تاپ سطح حرفه ای ( این تراشه ها معمولاً به پردازنده های تلفن همراه معروف اند) انجام داده است.

این تراشه های جدید باید به زودی در دسترس خواهند بود، اگرچه ما هنوز کاملاً مطمئن نیستیم که کدام یک از لپ تاپ های اپل در حال حاضر از این تراشه پشتیبانی می کنند. اپل ادعا می کند که تراشه Apple M1 Pro و تراشه قدرتمند تر Apple M1 Max، قوی ترین تراشه های حرفه ای لپ تاپ خواهند بود.

تاریخ انتشار M1 Pro و M1 Max اپل

ما قبلاً فکر می کردیم اپل بخواهد تنها یک پردازنده M1 سطح حرفه ای به نام M1X را طراحی و معرفی می کند. اما اپل در رویداد سخت افزاری خود در ماه اکتبر دو تراشه Apple M1 Pro و Apple M1 Max را معرفی کرد. اپل دو لپ تاپ Macbook Pro های 14 و 16 اینچی جدید را نیز همراه با این پردازنده های جدید معرفی کرد. طبق اعلام فروشگاه اپل، هر دو لپ تاپ جدید از 19 اکتبر در ایالات متحده قابل سفارش بوده و ارسال آن ها بین 5 نوامبر تا 10 نوامبر آغاز می شود.

قیمت دو تراشه جدید اپل

شما نمی توانید تراشه M1 Pro یا M1 Max را به تنهایی از اپل خریداری کنید. زیرا آن ها فقط تراشه های به کار برده شده در دستگاه های بعدی MacBook Pro هستند. با این حال، ما می دانیم که هزینه دستگاه های جدید MacBook Pro چقدر خواهد بود. مک بوک پرو جدید 14 اینچی از قیمت 1،999 دلار و مک بوک پرو 16 اینچی جدید از قیمت 2499 دلار شروع می شود.

شما می توانید هر دوی این دستگاه ها را با M1 Pro یا M1 Max سفارش دهید:

برای سفارش لپ تاپ ها با تراشه M1 Pro شما باید مک بوک پرو 14 اینچی را به قیمت 1،999 دلار و مک بوک پرو 16 اینچی را به قیمت 2499 دلار خریداری کنید، تا این پردازنده گرافیکی 16 هسته ای را داشته باشید.

اگر هم M1 Max رابخواهید، باید برای مک بوک پرو 14 اینچی حداقل 2899 دلار و برای مدل 16 اینچی حداقل 3099 دلار هزینه کنید. البته این قیمت ها فقط برای نسخه 24 هسته ای این GPU است. اگر می خواهید GPU پر قدرت تر 32 هسته ای را داشته باشید، این قیمت برای مک بوک پرو 14 اینچی به 3،099 دلار و برای 16 اینچی به 3،299 دلار افزایش می یابد. تا حدودی می توان گفت مک بوک پرو 16 اینچی با پردازنده M1 Max اپل 32 هسته ای احتملاً گران ترین لپ تاپی خواهد بود که تا کنون می شناسیم.

مشخصات و عملکرد M1 Pro

M1 Pro

M1 Pro یک تراشه 10 هسته ای است، که دو هسته بیشتر از تراشه M1 اصلی اپل دارد. پردازنده M1 Pro دارای 8 هسته با عملکرد بالا و 2 هسته کار آمد است. در حالی که مدل اصلی آن تنها 4 هسته با عملکرد بالا و 4 هسته با کارایی مناسب است. در کل، M1 Pro دارای 33.7 میلیارد ترانزیستور است که تقریباً دو برابر ترانزیستور های M1 است. این بدان معناست که M1 Pro بسیار سریع تر از M1 خواهد بود. البته ممکن است شاهد کاهش عمر باتری باشیم، اما این بازده مناسب احتمالاً برای کاربران ارزش خواهد داشت، زیرا اپل ادعا می کند این پردازنده 70 درصد عملکرد CPU بهتری دارد.

پردازنده گرافیکی نیز دچار یک دگرگونی بزرگ می شود. در Apple M1 Pro، شما 2048 واحد اجرایی (EU) دریافت می کنید، که نسبت به 128 واحد اجرایی موجود در M1 اصلی افزایش چشمگیری دارد. از آنجا که اپل تمرکز زیادی روی بهره وری انرژی دارد، راهی برای قرار دادن آن در GPU جدید پیدا کرده است و ظاهراً حداکثر قدرت این تراشه در حدود 30 وات است. می توان گفت به طور تصاعدی حتی سریع تر از آنچه است که در GPU های یکپارچه موجود در پردازنده های اینتل یافت می شود.

در حال حاضر شما فقط می توانید تا 16 گیگابایت رم در M1 دریافت کنید. این برای اکثر کاربران معمولی خوب است، اما متخصصان خلاق به حافظه بیشتری نیاز دارند. خوشبختانه M1 Pro تا 32 گیگابایت حافظه یکپارچه رم را به شما ارائه خواهد کرد. هر چند که اندازه بیشتر حافظه تنها نیمی از داستان است. پهنای باند حافظه نیز در M1 Pro به میزان قابل توجهی افزایش پیدا کرده و M1 Pro اپل دارای پهنای باند حافظه تا 200 گیگابایت بر ثانیه است.

تنها چیزی که اپل در مورد پردازنده گرافیکی M1 Pro اعلام نکرده است، سرعت آن برحسب ساعت است. ما می توانیم کمی با ریاضی بازی کنیم و بفهمیم این پردازنده گرافیکی به احتمال زیاد با فرکانس 1.26 گیگاهرتز کار می کند، که برای پردازنده گرافیکی 30 واتی، به ویژه با هسته های زیاد بسیار چشمگیر است.

مشخصات و عملکرد M1 Max

M1 Max

از سوی دیگر، Apple M1 Max دارای پردازنده گرافیکی بسیار قوی تری خواهد بود. این پردازنده شامل 32 هسته است، به این معنی که شما تا 4096 واحد اجرایی برای آن دریافت می کنید. با این حال، پیدا کردن اطلاعات کامل از مشخصات دقیق آن کمی سخت است. ما مطمئن هستیم که سرعت پردازش در M1 Max بسیار بیشتر خواهد شد، زیرا نمودارهای خود اپل نشان می دهد که از حداکثر 50 وات قدرت استفاده خواهد کرد. همچنین M1 Max دارای 57 میلیارد ترانزیستور است که بزرگترین تراشه ای است که اپل تاکنون ساخته است.

M1 Max نسبت به M1 Pro فضای حافظه بیشتری نیز داشته و تا 64 گیگابایت رم را پشتیبانی می کند. این بدان معناست که بعید است، ما M1 Max را در همه ی Mac Pro ها ببینیم. M1 Max برای اکثر متخصصانی که از برنامه هایی مانند Final Cut و Blender برای انجام کار های خود استفاده می کنند، بیش از حد کافی خواهد بود.

همچنین M1 Max، ازیک فضای اضافی برای اضافه کردن کنترلر حافظه دوم استفاده می کند، که ظاهراً این امر پهنای باند حافظه را دو برابر می کند. همچنین این پردازنده قادر است تا 400 گیگابایت بر ثانیه پهنای باند ارائه دهد. در ابتدا به نظر می رسد که پیشرفت ها جزئی باشند، اما هنگامی که در حال ویرایش ویدئو با وضوح بالا یا انجام پروژه های بزرگ در Blender هستید، این پهنای باند اضافی حافظه به بارگذاری سریع تر اطلاعات GPU شما کمک می کند و زمان پروژه را به شدت کاهش می دهد.

مقایسه ابعاد تراشه های M1 اولیه، M1 پرو و M1 مکس

مقایسه ابعاد M1 و M1 Pro و M1 Max

منبع:

www.techradar.com

Gerelateerde berichten

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *