آموزش, نرم افزار

بکاپ و ریکاوری چیست؟

بکاپ گیری و ریکاوری

بکاپ و ریکاوری فرایند کپی و ذخیره اطلاعات در حافظه است، که می تواند برای محافظت از سازمان ها در مقابل از دست رفتن اطلاعات استفاده شود. گاهی اوقات به این عمل عملیات بازسازی نیز می گویند

بازیابی از نسخه پشتیبان معمولا شامل بازگرداندن داده ها به محل اصلی یا به مکان جایگزین که در آن می توان به جای داده های از دست رفته یا آسیب دیده استفاده کرد. کپی پشتیبان در یک سیستم یا یک رسانه جداگانه از داده های اولیه ذخیره می شود تا در برابر احتمال خرابی داده ها به علت سخت افزار اولیه یا ناکارایی نرم افزار محافظت شود.

چرا بکاپ و ریکاوری مهم است؟

هدف از تهیه نسخه پشتیبان تهیه یک کپی از اطلاعات است که می تواند در صورت خرابی داده های اولیه بازیابی شود. خرابی های اولیه ممکن است به علت نارسایی سخت افزار یا نرم افزار، فساد اطلاعات یا یک رویداد ناشی از انسان مانند حمله مخرب (ویروس یا بدافزار) یا حذف تصادفی داده ها باشد. کپی پشتیبان اجازه می دهد داده ها از نقطه اولیه در زمان گذشته باز گردانده شوند.

ذخیره کپی از اطلاعات در رسانه های جداگانه برای محافظت از اطلاعات در برابر از دست رفتن آنها امری حیاتی و ضروری است، این رسانه اضافی می تواند به اندازه یک درایو خارجی یا USB یا چیزی مهم تر از آن مانند سیستم ذخیره سازی دیسک و یا مخزن ذخیره سازی ابر باشد. رسانه متناوب می تواند در محل داده های اولیه یا در یک مکان از راه دور باشد.

بکاپ و ریکاوری

یکی از دلایلی که نسخه پشتیبان تهیه می شود این است که با از دست رفتن اطلاعات به طور قطعی اطلاعات را از دست ندهیم. در واقع بکاپ برای به حداقل رساندن داده های از بین رفته است. هم چنین حفظ چندین کپی از داده ها، اطلاعات ما را بیمه می کند تا با انقضا داده یا حملات مخرب تحت تاثیر قرار نگیرد.

مفاهیم پایه بکاپ و ریکاوری

دو روش کلی برای بکاپ و ریکاوری وجود دارد:

1. بکاپ رشته ای یا سنتی

بکاپ رشته ای، روشی سنتی تر برای بکاپ و بازیابی اطلاعات است. داده ها به صورت رشته ای از سرور نرم افزار یا میزبان با استفاده از یک سرور پشتیبان بکاپ گرفته می شود. سرور پشتیبان (یا سرور رسانه ای) اطلاعات را به دست می آورد و اقدامات دیگری را برای بهینه سازی داده ها قبل از ارسال آن به رسانه ثانویه انجام می دهد.

این اقدامات عبارتند از:

  • فهرست داده ها برای جستجوی آسان و بازگردانی
  • کاهش حجم داده (فشرده سازی، deduplication و…)
  • رمزگذاری داده ها برای محافظت از آن در طول ارسال

تهیه نسخه پشتیبان مزایای بسیاری را شامل می شود:

  • توانایی ادغام و مدیریت بکاپ و بازیابی اطلاعات در چندین سیستم با یک رابط نسخه پشتیبان و ذخیره سازی در حافظه ثانوی
  • توانایی کاهش افزونگی با فشرده سازی به صورت جنرال
  • مدیریت ابرداده هوشمند برای بهبود بازیابی اطلاعات
  • یکپارچه سازی برنامه برای بهبود وضعیت داده در هنگام بازسازی
بکاپ و ریکاوری

2. بکاپ و بازیابی مبتنی بر آرایه:

بکاپ گیری مبتنی بر آرایه که نحوه کار آن بر اساس Snapshots می باشد، روشی جایگزین برای حفاظت از داده ها را ارائه می دهد.

بکاپ گیری مبتنی بر آرایه مزایای بسیاری را شامل می شود:

  1. کارایی: Snapshots با کارایی بالا بر روی حافظه های شخصی، یک نسخه بکاپ با سربار کم بر روی حافظه، ایجاد می کند که باعث می شود سطح خدمات بالاتری ارائه شود تا بتوان نسخه های بکاپ بیشتری تهیه نموند. Snapshots هایی که از سیستم محلی خود گرفته می شود در مقایسه با نسخه بکاپی که به صورت عادی تهیه شده، سریع تر بهبود می یابند.
  2. بهره وری: راندمان داده ها از ذخیره سازی اولیه تا ذخیره سازی ثانویه حفظ می شود.
  3. استفاده مجدد از داده ها: از داده انتقال داده شده به محل ذخیره سازی ثانویه، می توان آسان تر و سریع تر استفاده نمود.
بکاپ و ریکاوری

عملیات بازیابی هنگام وقوع حادثه

بسیاری از سازمان ها از یک نسخه پشتیبان داده ها برای جلوگیری از وقوع حادثه و بازیابی اطلاعات استفاده می کنند. با این حال، شرایط بکاپ گیری و ریکاوری وجلوگیری از حادثه به طور کلی معانی مختلفی دارند.

1. بازیابی عملیاتی:

نسخه پشتیبان در نظر گرفته شده است تا به سیستم های آنلاین کمک کند با جایگزینی داده های اولیه با کپی قبلی در صورت از دست رفتن اطلاعات می تواند اطلاعات بازیابی شود و به صورت یک بایگانی حفظ شود.
کمتر احتمال دارد از داده های قدیمی تر نسخه بکاپ تهیه کرد. با این حال، بسیاری از صنایع دارای الزامات قانونی هستند که نیاز به حفظ اطلاعات برای مدت زمان طولانی دارند، نسخه پشتیبان یا بایگانی مناسب برای پاسخگویی به این الزامات است.

2. بازیابی اطلاعات هنگام حادثه:

راه حل بازیابی اطلاعات هنگام حادثه، برای کمک به سازمانی که به سرعت در حال از بین رفتن سخت افزار در نظر گرفته شده است. در صورت خرابی سخت افزار، نرم افزاری یا سایت، برنامه های کاربردی در مدت کوتاهی به صورت آنلاین در سایت ثانویه به منظور حفظ عملیات تجاری آورده می شوند. هنگامی که مکان اولیه به صورت آنلاین باز گردد، برنامه ها و داده ها به طور معمول به محل اولیه بازگردانده می شوند. بر خلاف پشتیبان گیری، یک راه حل بازیابی اطلاعات به طور معمول منجر به از دست دادن حداقل داده ها می شود.

بکاپ و ریکاوری

بکاپ گیری و بازیابی اطلاعات هنگام حادثه متقابلا منحصر به فرد نیستند. در حقیقت، بهترین شیوه ها شامل هر دو روش است. برخی از فروشندگان تکنولوژی ممکن است که از هر دوروش استفاده کنند، یعنی یک محیط برای بکاپ گیری خود ایجاد کنند که ممکن است شامل بازکردن داده های اولیه و گرفتن Snapshot برای حفظ داده ها باشد. این روش مقرون به صرفه است و همچنین کاربردی است.

Gerelateerde berichten