آموزش, سیستم عامل, ویندوز

ویندوز رجیستری چیست ؟

ویندوز رجیستری چیست

رجیستری ویندوز یک پایگاه داده ساختار سلسله مراتبی است که برای ذخیره اطلاعات مربوط به تنظیمات پیکربندی، نرم افزار و تنظیمات کاربر در یک سیستم عامل ویندوز استفاده می شود. اما این اطلاعات شامل چیست ؟ مطالب و مقادیری است که تنظیمات خاص و تنظیمات کاربر ، همچنین اطلاعات مربوط به اجزای سیستم عامل و برنامه های کاربردی که در سطح پایین فعالیت می کنند، را کنترل می کند.

به عبارت دیگر رجیستری ویندوز مجموعه ای از پایگاه داده های تنظیمات پیکربندی در سیستم عامل های مایکروسافت است که برای ذخیره بیشتر اطلاعات و تنظیمات برای برنامه های نرم افزاری، دستگاه های سخت افزاری، تنظیمات کاربر، تنظیمات سیستم عامل و … استفاده می شود.

ویندوز رجیستری چیست

به عنوان مثال، هنگامی که یک برنامه جدید نصب می شود، مجموعه ای جدید از دستورالعمل ها و مراجع فایل به رجیستری، در یک مکان خاصی که برای برنامه در نظر گرفته شده، افزوده می شود. هم چنین ممکن است برنامه های دیگر برای دریافت اطلاعاتی مانند محل فایل های برنامه، امکانات برنامه و … از آن استفاده کنند. در بسیاری از موارد، می توان رجیستری را به عنوان نوعی DNA برای سیستم عامل ویندوز حائز اهمیت دانست.

نحوه دسترسی به ویندوز رجیستری چگونه است؟

ویندوز رجیستری با استفاده از برنامه ویرایش رجیستری، به طور پیش فرض با هر نسخه ویندوز مایکروسافت در دسترس است و پیکربندی شده است. ویرایشگر رجیستری یک برنامه دانلودی نیست. نحوه دسترسی به آن بدین صورت است که می توان آن را با اجرای regedit از Command Prompt یا از نوار جستجو یا استفاده از Run از منوی Start، مشاهده کرد.

نحوه دسترسی به ویندوز رجیستری
نحوه دسترسی به ویندوز رجیستری

ویرایشگر رجیستری رابط رجیستری و راهی برای مشاهده و ایجاد تغییرات در رجیستری است. رجیستری نام مشترک برای فایل های مختلف پایگاه داده واقع در دایرکتوری نصب ویندوز است.

نحوه استفاده از ویندوز رجیستری چگونه است؟

مقادیر رجیستری یا دستورالعمل ها، در کلیدهای رجیستری (پوشه هایی که حاوی داده های بیشتری هستند) قرار دارند. این مقادیر و کلیدها حاوی یک مقدار خاص می باشند که با استفاده از ویرایشگر رجیستری تغییرات داده می شوند.

رجیستری به طور مداوم توسط ویندوز و سایر برنامه ها فراخوانی می شود. هنگامی که شما هر تنظیماتی را تغییر می دهید، تغییرات در بخش های مربوطه در رجیستری ایجاد می شود، البته گاهی ممکن است تا زمانی که کامپیوتر را مجددا راه اندازی کنید این تغییرات اعمال نشود. با توجه به اهمیت رجیستری ویندوز، قبل از اینکه مقداری را در آن تغییر دهید، فایل های پشتیبان رجیستری ویندوز تحت عنوان فایل های REG را حتما ذخیره کنید.

اگر مقدار خاصی را می خواهید با ویرایشگر رجیستری تغییر دهید، می توانید از طریق ساختار درختی ویندوز رجیستری مسیر آن را پیدا کنید. برای مثال، ابتدا در run کلمه regedit را وارد کنید و کلید enter را بزنید.

ویندوز رجیستری چیست

اگر می خواهید گزینه “Add to VLC Playlist” را ویرایش کنید، مسیر HKEY_CLASSES_ROOT\Directory\shell\AddToPlaylistVLC را در ساختار درختی باید طی کنید.

نحوه استفاده از ویندوز رجیستری
نحوه استفاده از ویندوز رجیستری

همچنین می توانید از تابع جستجوگر ویرایشگر رجیستری استفاده کنید. CTRL + F را فشار دهید. با این عمل شما می توانید کلید، مقدار یا رشته داده مورد نظر خود را تایپ کنید. در نظر داشته باشید که نتایج جستجو ویرایشگر رجیستری همیشه نتیجه مد نظر شما نیست. اگر مقادیری به دست نیاورده باشد، مجبورید به صورت دستی جستجو کنید. حال برای ویرایش مقدار آن، روی آن راست کلیک کرده و Modify را انتخاب کنید. پس از تغییر مقدار، OK را فشار دهید.

ویندوز رجیستری چیست

ویژگی های ویندوز رجیستری و مزایای آن چیست ؟

1- تمام قطعات و برنامه های سیستم عامل سطح پایین، مانند درایور های دستگاه و هسته، می توانند به رجیستری دسترسی پیدا کنند.

2- برای نمایش عملکرد سیستم، دسترسی به شمارنده لازم را تسهیل می کند.

3- با توجه به نسخه ویندوز، فایل های رجیستری را در مکان های مختلف ذخیره می کند.

ویژگی های ویندوز رجیستری و مزایای آن

4- فایل های رجیستری باید با ویرایشگر رجیستری ویرایش شوند، زیرا تغییرات فایل به طور مستقیم قابل اجرا نیستند.

5- و …

ویندوز رجیستری چیست

معایب ویندوز رجیستری چیست ؟

1- انتقال تنظیمات کاربر بین دستگاه های ویندوز مختلف کاری دشوار است، زیرا رجیستری ویندوز تا حد زیادی وابسته به دستگاه محلی است.

2- برای پاک کردن رجیستری برای برنامه های مبتنی بر یک چارچوب .NET نیاز به یک پاک کننده اختصاصی دارد.

Gerelateerde berichten