آموزش, نرم افزار

چگونه پیام های جعلی در واتساپ را تشخیص دهیم؟

تشخیص پیام های جعلی در واتساپ

واتساپ اخیراً چندین ویژگی جدید برای کنترل گسترش اطلاعات در سیستم عامل خود ارائه داده است. از جمله این ویژگی ها تشخیص پیام های جعلی در واتساپ است. امروز، ما در مورد همین موضوع بحث خواهیم کرد و برخی نکات برای شناسایی پیام های جعلی در واتساپ را ارائه خواهیم کرد.

با وجود بیماری همه گیر ویروس کرونا، انتشار اطلاعات نادرست در پیام رسان ها افزایش یافته و همین امر باعث می شود این پیام رسان ها ویژگی هایی را به دست آورند که می تواند از گردش اطلاعات تایید نشده جلوگیری کند.

رسانه های اجتماعی می توانند هم خوب و هم بد باشند. انواع محتوا در سیستم عامل هایی مانند: توییتر، فیس بوک، واتس اپ و TikTok به گردش در می آید. تایید یا عدم تایید کاربران به منظور شناسایی این محتوا ها بر عهده خود کاربران است.

نحوه تشخیص پیام های جعلی در واتساپ

پیام های دارای برچسب “Forwarded” به شما کمک می کنند که تشخیص دهید دوست یا اقوام شما پیام را ارسال کرده اند یا اینکه در اصل از طرف شخص دیگری این پیام ها ارسال شده است.

وقتی پیامی بیش از پنج بار از یک کاربر به کاربر دیگر هدایت می شود ، با یک نماد پیکان دو نشان داده می شود و واتساپ این پیام را به عنوان “پیام مکرر باز ارسال شده” برجسته کرده و نشان می دهد.

توجه: دقت کنید که اگر مطمئن نیستید که چه کسی پیام اصلی را نوشته است، اطلاعات موجود در پیام را با منابع خبری معتبر بررسی و چک کنید.

مواردی که در واتساپ جعل می شوند

چه مواردی در واتساپ جعل می شوند

عکس ها، تصاویر صوتی و فیلم ها و صدا ها می توانند ویرایش شوند تا شما را گمراه کنند. در این صورت حتما به منابع خبری معتبر نگاه کنید تا ببینید آیا این خبر در جای دیگری نیز منتشرشده است یا خیر و از این طریق نحوه تشخیص پیام های جعلی در واتساپ را انجام دهید.

برای شناسایی این پیام ها به دنبال پیام هایی باشید که متفاوت به نظر می رسند

بسیاری از پیام ها یا پیوندهای وب سایت هایی که حاوی کلاهبرداری یا اخبار جعلی هستند، در متن خود اشتباهات املایی دارند. شما می توانید برای شناسایی پیام های جعلی در واتساپ به دنبال این علائم باشید تا بتوانید صحت اطلاعات را بررسی کنید.

قبل از ارسال پیامی از صحت و درستی آن اطمینان حاصل کنید

اطمینان از صحت پیام ها

چندین بار به ما گفته شده است که اطلاعات را قبل از ارسال به دیگران تأیید کنید و از صحت آن ها مطمئن شوید تا مشکل ساز نشوند. گاهی اوقات پیام های ارسال شده به خصوص اگر از طرف خانواده یا دوستانتان می آیند می توانند مفید یا حتی بی ضرر به نظر بیایند، اما شما باید بدون توجه به ایمن بودن فرد ارسال کننده پیام، قبل از ارسال آن پیام، واقعیت های پیام و صحت محتوا آن را تأیید و بررسی کنید.

شما می توانید قبل از به اشتراک گذاشتن پیام با دوستان و خانواده خود، آن پیام را در google جستجو کنید تا از صحت و درستی آن مطمئن شوید.

دقت کنید که اگر با جستجو گوگل هم نتوانستید از صحت و درستی پیام اطمینان حاصل کنید، می بایست در منابع خبری معتبر به دنبال صحت و درستی آن پیام باشید تا با ارسال آن پیام برای دیگر افراد مشکل ساز نشوید.

اگر پیامی جعلی دریافت کردید، واقعیت را با شخصی که آن را برای شما ارسال کرده است به اشتراک بگذارید. از او بخواهید فقط اطلاعات تأیید شده را با شما به اشتراک بگذارد، اگر گروه یا مخاطبی دائماً اخبار جعلی و نا معتبر را برای شما ارسال می کنند، در صورت تمایل می توانید آن ها را گزارش دهید تا از ادامه فعالیت آن ها جلوگیری شود.

تنظیمات حریم خصوصی گروه در واتساپ

برای اطمینان از حریم خصوصی خود و جلوگیری از اضافه کردن شما توسط افراد مختلف و غیر قابل اعتماد به گروه های ناخواسته با اعضای ناشناس و غریبه، می توانید از تنظیمات حریم خصوصی گروه در واتساپ استفاده کنید.

واتساپ اخیراً تنظیمات جدیدی را تحت عنوان حریم خصوصی برای حفظ حریم خصوصی و سیستم تصمیم گیری در مورد اینکه چه کسی می تواند شما را به گروه ها دعوت کند اضافه کرده است.

برای فعال کردن این قابلیت به تنظیمات در برنامه واتساپ بروید، سپس به مسیر حساب> حریم خصوصی> گروه ها بروید و یکی از سه گزینه: هیچ کس، مخاطبین من یا همه را انتخاب کنید.

پیام های جعلی توسط چه کسانی ارسال می شوند؟

ارسال پیام های جعلی توسط افراد

پیام های ناخواسته از اشخاص ثالث و غیر مجاز به اشکال مختلفی مانند: پیام های هرزنامه، کلاهبرداری و فیشینگ در می آیند. به طور کلی همه این نوع پیام ها به عنوان پیام های ناخواسته از اشخاص ثالث و غیر مجاز تعریف می شوند که سعی دارند شما را فریب دهند و شما را وارد انجام یک عمل به روشی خاص کنند.

این پیام ها را گزارش دهید

هنگامی که پیام برای اولین بار از یک شماره ناشناخته دریافت می کنید، می توانید از گزینه گزارش دادن شماره به طور مستقیم درWhatsApp که در داخل چت به شما نشان داده می شود استفاده کنید. این گزارش آخرین پیام های موجود در چت را به WhatsApp ارسال می کند.

همچنین می توانید با استفاده از مراحل زیر یک مخاطب یا یک گروه را با اطلاعات پروفایل آن شخص گزارش دهید.

زمان مورد نیاز: 2 دقیقه

مراحل انجام این تنظیمات در واتساپ

  1. مرحله یک

    چت مورد نظر را باز کنید.

  2. مرحله دوم

    برای باز کردن اطلاعات فرد یا گروه مورد نظر پروفایل او را باز کنید. سپس روی نام مخاطب یا گروه مورد نظر ضربه بزنید.
    اکانت شخث مورد نظر را باز کنید

  3. مرحله سوم

    صفحه را به پایین پیمایش کنید و روی “گزارش مخاطب” یا “گزارش گروه” ضربه بزنید.

آموزش روش مسدود کردن افراد در واتساپ

با مسدود کردن افراد مزاحم می توانید دریافت پیام متنی، تماس و به روزرسانی وضعیت را از مخاطبین خاص خود متوقف کنید. بدین منظور روی بیشتر> تنظیمات> مخاطبین> مسدود کردن مخاطبین ضربه بزنید.

منبع: indianexpress.com

Gerelateerde berichten

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *