ترفند, ترفند کامپیوتر

نحوه خنک کردن کامپیوتر و جلوگیری از داغ شدن آن

خنک کردن کامپیوتر

یکی از مشکلاتی که همواره کاربران با آن روبه رو هستند، داغ شدن بیش از حد کامپیوتر است که در مقاله قبل برای شما تعدادی از دلایل داغ شدن کامپیوتر را بر شمردیم. گرم شدن بیش از حد کامپیوتر بر روی قطعات کامپیوتر اثر می گذارد و بازدهی سیستم و طول عمر آن کاهش پیدا می کند. ما در این مقاله قصد داریم تا مساله خنک کردن کامپیوتر را با ارائه راه حل هایی حل کنیم.

در ابتدا سعی می کنیم به تعدادی از سوالات مربوط به خنک کردن کامپیوترها پاسخ دهیم.

1. شرایط اتاق برای بهترین عملکرد سیستم چگونه باید باشد؟

بهتر است اتاقی که کامپیوتر در آن قرار دارد تهویه مناسب داشته باشد. دمای آن در بهترین حالت ممکن بین 10 تا 25 درجه و محل نگهداری کیس به اندازه کافی باز باشد تا فن ها بتوانند به درستی کار خود را انجام دهند.

2. آیا باز گذاشتن درب کیس غلط است یا درست؟

باز گذاشتن درب کیس بیشتر از اینکه سیستم شما را خنک کند، باعث نفوذ گرد و غبار به داخل سیستم شما می شود و رفته رفته این گرد و غبار باعث خراب شدن فن ها و کاهش کارایی سیستم شما می شود. البته ما در این مقاله به طور کامل راجع به این موضوع برای شما توضیح داده ایم.

3. سلام بنظر شما در یک دستگاه خنک سازی برای سیستم باید جهت فن به سمت بیرون باشد یا به سمتی که هوای بیرون را به داخل هدایت کند و از محفظه های دستگاه خارج شود؟؟
یا فرقی ندارد؟

در بیشتر مواقع بیرون باشد بهتر است. البته باز هم بستگی به این دارد که کدام قسمت را می خواهد خنک کند. معمولا فن های کیس، پاور و سی پی یو باید جهت باد آنها به سمت بیرون باشد.

تولید گرما دشمن اصلی کامپیوتر است، کامپیوتر ها به گونه ای طراحی شده اند که از طریق سیستم تهویه مطبوع از گرمای بیش از حد آن ها جلوگیری می شود. در صورتی که سیستم تهویه دچار نقص شده باشد با گرم شدن بیش از حد، سیستم خاموش می شود. افزایش دما از لحاظ فیزیکی به قطعات الکترونیکی داخل سیستم آسیب می رساند.

سیستم تهویه مطبوع برای خنک کردن کامپیوتر
سیستم تهویه مطبوع باید به گونه بالا عمل کند تا سیستم شما را به راحتی خنک کند.

کامپیوتر ها از قطعات الکترونیکی مختلفی تشکیل شده اند، که در حین انجام کار و فعالیت با تولید گرما روبه رو هستند. مساله مهم این است که قطعات الکترونیکی موجود در کامپیوتر هر کدام به طور جداگانه محدوده تحمل دما دارند؛ این جمله به این معناست که تا حدی می توانند گرمای تولید شده در سیستم را تحمل کنند و اگر از این محدوده خارج شوند دچار نقص فنی می شوند.

برای مثال CPU یکی از اجزای کامپیوتر و جزو مهم ترین و اصلی ترین بخش هر کامپیوتر محسوب می شود. CPU ها تا حدی می توانند گرما را تحمل کنند و به عبارتی دارای محدوده تحمل دما هستند. به همین منظور خنک نگه داشتن CPU امر مهمی است که باید به آن توجه داشته باشیم. البته لازم است بگوییم که CPU ها، خود نیز عامل تولید گرما هستند و برای جلوگیری از گرما تولید شده باید از فن سی پی یو استفاده کرد.

در این مطلب قصد داریم تعدادی از راهکار های خنک کردن کامپیوتر را برای شما بازگو کنیم که تا کمترین آسیب به سیستم شما وارد شود.

اطمینان از انتقال جریان هوای درون کیس

اطمینان داشتن از خنک شدن کامپیوتر

یکی از آسان ترین راه ها برای اطمینان از خنک شدن کامپیوتر چک کردن کیس است که با ازبین بردن موانع می توانید از خنک شدن کیس خود اطمینان حاصل کنید. شما باید به این نکته توجه داشته باشید که اطراف کامپیوتر الخصوص قسمت پشتی سیستم چیزی یا شئ وجود نداشته باشد تا مانع از انتقال جریان هوا نشود و جریان هوا به درستی انتقال پیدا کند.

نکته: اطراف کیس باید حدودا 5 تا 10 سانتی متر باز باشد تا هوای درون کیس به راحتی انتقال پیدا کند.

درب کیس را باز نگذارید

خنک کردن کامپپیوتر
باز بودن درب کیس سبب نفوذ گرد و غبلر و کاهش کارایی سیستم می شود.

اگر چه باز بودن درب کیس می تواند کمک شایانی به خنک شدن سیستم شما کند، اما توجه داشته باشید که با باز نگه داشتن درب کیس گرد و غبار وارد فن ها سیستم می شود و عمر فن ها کاهش پیدا می کند و سریع تر فن ها از کار می افتد.

زمانی که گرد و غبار وارد فن های سیستم شما شوند، این امر در دراز مدت سبب کاهش سرعت چرخش فن ها می شوند و گرمای سیتم بالا می رود.

سیستم خود را تمیز کنید

یکی از موثر ترین را ه ها در جهت خنک کردن سیستم این است که محوطه داخلی سیستم خود را هر از چندگاهی تمیز کنید. برای این کار می توانید از اسپری هوای فشرده استفاده کنید تا گرد و غبار جمع شده در این محیط را از بین ببرد.

خنک کردن کامپیوتر

نکته: ابتدا سیستم خود را خاموش کنید. درب کیس خود را باز کنید. سپس با اسپری هوای فشرده فن ها را تمیز کنید، مراقب باشید تا هیچ یک از اجزای داخلی سیستم مورد پاشش مستقیم اسپری قرار نگیرند.

مکان مناسب

مکانی که سیستم شما در آن قرار دارد نقش بسیار مهمی در خنک بودن یا نبودن سیستم شما دارد. در حقیقت ما باید اتاق های تهویه مطبوع یا اتاقی را برای قرار گیری سیستم خود انتخاب کنیم تا حداقل توانایی لازم در جهت کنترل آب و هوا را داشته باشد.

نکته 1: با گرم تر شدن هوا در فصل تابستان توجه داشته باشید که اگر سیستم شما در معرض نور خورشید قرار دارد محل قرار گیری سیستم خود را عوض کنید. زیرا درجه حرارت بالا بر روی عملکرد سیستم تاثیر می گذارد.

نکته 2: در هنگام انتقال سیستم توجه داشته باشید که سیستم شما دچار مشکل نشود، زیرا همانطور که می دانید کیس کامپیوتر از قطعات مهمی نظیر هارد و سی پی یو و … تشکیل شده است. پس در هنگام انتقال سیستم مراقب باشید.

خنک کردن کامپیوتر از طریق محل مناسب
قرار گرفتن کامیوتر در محل مناسب می تواند به خنک بودن سیستم شما کمک کند.

ارتقا دادن سیستم خنک کننده

همانطور که در مطالب بالا گفتیم CPU جزو حساس ترین و مهم ترین بخش هر سیستم محسوب می شود و امروزه از قیمت نسبتا بالایی برخوردار است.

یکی از نکاتی که همواره باید به آن توجه داشته باشیم این است که CPU جزو قسمت هایی است که در تولید گرما نقش به سزایی دارد، بنابراین باید خنک کردن این قطعه یکی از مواردی باشد که حائز اهمیت است.

برای خنک کردن CPU فن هایی در بازار وجود دارند که باید متناسب با سی پی یو که در سیستم وجود دارد ارتقا یابد. اگر فنی که برای سیستم خود انتخاب می کنید متناسب با پردازنده نباشد احتمالا بازدهی که برای رفع نیاز شماست را نخواهد داشت و نهایتا بتواند با حداقل سرعت چرخیدن امکان بازدهی کار معمولی سیستم را فراهم کند و قادر به انجام کار های سخت نیست.

ارتقای فن ها برای خنک کردن کامپیوتر
با ارتقا دادن فن خنک کننده می توانید سیستم خود را به راحتی خنک کنید.

شرکت های تولید کننده سی پی یو معمولا فن هایی را بر روی سی پی یو های خود قرار می دهند که این فن ها کارخانه ای هستند. لازم است که به این نکته توجه داشته باشید، قطعا قطعه ای با کیفیت تر از قطعات کارخانه ای نیز در بازار وجود دارد.

نکته: در هنگام خرید فن به این نکته توجه داشته باشید که سوکت فن با سوکت سی پی یو سازگار باشد.

امروزه در بازار برند های مختلفی از فن CPU وجود دارد که هر کدام از این فن CPU قابلیت های متفاوتی دارند. یکی از برند هایی که از گذشته تا به حال در تولید فن CPU موفق بوده است، کمپانی دیپ کول (DeepCool) است که توانسته است در زمینه تجهیزات کامپیوتر و لوازم جانبی محصولات با کیفیتی را تولید کند. این کمپانی جزو برترین تولید کنندگان تجهیزات کامپیوتری و لوازم جانبی است.

خرید ومقایسه انواع فن CPU

شما می توانید از بخش فروشگاه، به بررسی و مقایسه انواع مختلفی از فن ها و خنک کننده ها CPU پرداخته و در صورت تمایل، خرید خود را به صورت مستقیم و با بهترین قیمت، انجام دهید.

نصب فن کیس

شما می توانید با نصب دو عدد فن کیس کوچک به داخل یا خارج از کیس خود کمک کنید تا از داغ شدن سیستم تان جلوگیری شود. با نصب این فن های خنک کننده جریان هوا به راحتی در درون کیس انتقال پیدا می کند و با انتقال جریان هوا هرچه سریع تر سیستم شما خنک می شود. این روش یکی از ارزان ترین راهکار ها برای خنک شدن سیستم تان است چرا که فن کیس ها از قیمت مناسبی برخوردارند.

حال این سوال به ذهن شما می رسد که چرا دو فن کیس را برای خنک کردن کامپیوتر نصب کنیم؟

زیرا یک فن مسولیت وارد کردن هوای خنک به داخل سیستم را به عهده دارد و فن دیگر مسولیت خروج و انتقال هوای گرم به بیرون از سیستم را دارد. این راه یکی از عالی ترین راه حل های ممکن برای خنک نگه داشتن کامپیوتر است. نصب فن کیس بسیار راحت تر از فن سی پی یو است. پس از باز کردن قاب کیس و نصب فن ها هیچ گونه نگرانی نداشته باشید.

آموزش نصب فن کیس

شما می توانید از طریق مطالعه مبحث “آموزش نصب فن کیس” چگونگی انجام این کار را تنها در چند دقیقه فرا بگیرید.

متوقف کردن اورکلاک

احتمالا شما با مفهوم اور کلاک آشنا هستید، اگر با این مفهوم آشنا نیستید که قطعا سیستم خود را اورکلاک نمی کنید و نیازی نیست که نگران اورکلاک باشید. در مقاله دلایل داغ شدن کامپیوتر به طور کامل شما را با این مفهوم آشنا کردیم، اگر نیاز به اطلاعات بیشتر است حتما به این مقاله سر بزنید.

خنک کردن کامپیوتر

افرادی که در مورد اورکلاک اطلاع دارند به خوبی می دانند که اورکلاک توانایی های رایانه را به حد قدرت واقعی اش می رساند و بر روی دمای CPU و سایر قطعات کامپیوتر تاثیر مستقیمی وارد می کند.

اگر کامپیوتر خود را اورکلاک می کنید و هیچ اقدامی در جهت خنک کردن آن انجام نمی دهید، توصیه می کنم دست از این کار بردارید و سیستم را به تنظیمات پیش فرض کارخانه برگردانید و مجددا پیکربندی کنید.

تعویض منبع تغذیه

منبع تغذیه از فن برخوردار است. هنگامی که کیس روشن است اگردست خود را قرار دهید جریان هوای فن ها را احساس خواهید کرد. حال اگر فن کیس نداشته باشید تنها فنی که به سیستم شما کمک می کند تا هوای گرم ایجاد شده از رایانه شما خارج شود فن منبع تغذیه (پاور) است. اگر این فن از کار بیافتد سیستم شما به سرعت گرم می شود. در صورتی که فن منبع تغذیه شما نیز از کار بیافتد باید آن را تعویض کنید.

فن پاور کیس
فن پاور کیس در خنک کردن کل کیس دارد.

بر روی قطعات دیگر نیز فن نصب کنید

تولید کننده اصلی گرما در کامپیوتر سی پی یو است که بیشترین گرما را تولید می کند اما لازم به ذکر است که سایر قطعات نیز در تولید گرمای کامپیوتر بی اثر نیستند.

شما می توانید با نصب فن بر روی سایر قطعات از گرمای سیستم خود بکاهید. برای مثال کارت گرافیک و کارت حافظه نیز در تولید گرما سیستم موثراند. شما می توانید با نصب فن مجزا برای این قطعات تا حد زیادی گرمای سیستم خود را کاهش دهید. اما اگر با وجود داشتن فن برای هر قسمت الخصوص کارت گرافیک باز هم گرما ایجاد می شود می توانید با ارتقا دادن فن ها گرمای سیستم خود را به حداقل برسانید.

خنک کردن کامپیوتر
نمونه ای از فن کارت گرافیک

سرعت سخت افزاری هرچه بیشتر باشد، قطعا گرمای تولیدی نیز افزایش می یابد. سازندگان فن بر این موضوع واقف اند و هر ساله فن های جدید تری را تولید می کنند که تقریباً از نمونه قبلی تولید شده بهتر است و کارایی سیستم شما را بالاتر می برد.

نصب کیت خنک کننده آبی

معمولا در سیستم های رده بالا تولید گرما به قدری است که با نصب بهترین فن ها هم کامپیوتر خنک نمی شود. در چنین مواقعی تولید کنندگان باز هم به فکر جوامع و نیاز هایشان بوده اند و با طراحی و تولید کیت خنک کننده ی آبی نیاز بسیاری از کاربران و سازمان ها را رفع کرده اند. در این حالت با نصب کیت خنک کننده آبی به شما کمک قابل توجهی می شود و به وسیله آب، گرما به خوبی انتقال پیدا می کند و گرمای سی پی یو و سایر قطعات پایین می آید.

نام دیگر کیت های خنک کننده آبی همان خنک کننده های مایع هستند. که برای اطلاعات بیشتر می توانید به مقاله خنک کننده مایع سری بزنید.

شاید این سوال در ذهن شما به وجود بیاد که چگونه ممکن است با وجود آب در داخل کیس برق گفتگی و یا اتصال برق انجام نمی شود؟

اگر در ذهن شما چنین سوالی به وجود آمد بهتر است بگویم که اصلا نگران این قضیه نباشید. زیرا آب و مایعات دیگر کاملاً در درون سیستم انتقال گرما محصورند و راهی به بیرون ندارند. با وجود یک پمپ که مایع خنک را به سمت سی پی یو هدایت می کند و به وسیله همان پمپ مایع گرم شده یا بهتر است بگویییم هوای گرم را به بیرون از کیس خارج می کند، گرما از محیط خارج می شود.

خنک کردن کامپیوتر به وسیله کیت خنک کننده آّبی

یک واحد تغییر دهنده فاز بر روی سیستم نصب کنید

یکی از موثر ترین و گران ترین راه حل موجود برای خنک کردن کامپیوتر استفاده از فناوری واحد تغییر دهنده ی فاز است. این واحد همانند یخچال عمل می کند، برای خنک کردن CPU از فناوری که در یخچال ها به کار گرفته شده است استفاده می کند.

البته تغییر دهنده های فاز از قیمت بالایی برخوردارند و قیمتی بین 4 تا 8 میلیون تومان دارند. البته این قیمت ارزان ترین مدل تغییر دهنده های فاز است، تغییر دهنده های فاز صنعتی از قیمتی بالاتر برخوردارند.

Gerelateerde berichten