مجله تکنولوژی

خنک کننده مایع چیست و چه تفاوتی با فن ها دارد؟

خنک کننده مایع

اگر تا به حال در حال سکوت به صدای سیستم خود گوش داده باشید متوجه صدای فن های داخل آن می شوید. این فن ها یکی از اجزای مهم کامپیوتر شما هستند که وظیفه خنک کردن اجزای سیستم شما را عهده دار می باشند. ما در این مقاله به بررسی نوع خاصی از این خنک کننده ها خواهیم پرداخت که به خنک کننده های مایع معروف می باشند. در ادامه با ما همراه باشید.

 خنک کننده مایع چیست؟

فن های معمولی، تا وقتی می توانند به خنک کردن سیستم شما بپردازند که گرمای تولید شده توسط قطعات مختلف سیستم شما، بیش از ظرفیت خنک کنندگی آن ها نباشد. اگر شما از قطعاتی استفاده می کنید که گرمای زیادی تولید می کنند و یا از حداکثر توان قطعات سیستم خود استفاده می کنید، در این صورت خنک کننده های معمولی نمی توانند پاسخگوی نیاز شما باشند و در نتیجه شما باید به فکر شیوه ای جدید باشید. واترکولینگ یا خنک کننده های آبی در این شرایط می توانند به کمک ما آمده و تا حد زیادی، گرمای تولید شده توسط سیستم را مهار کنند.

هنگامی که شما از حداکثر توان سیستم کامپیوتری خود استفاده می کنید، پردازنده های بخش های مختلف سیستم شروع به تولید گرما می کنند. اگر این گرما به درستی به بیرون از سیستم کامپیوتری شما انتقال پیدا نکند، در نتیجه شاهد افت عملکرد و کارایی سیستم و حتی آسیب دیدن قطعات در اثر ذوب شدگی، خواهید بود.

همانگونه که سرعت پردازنده های امروزی به طور قابل توجهی افزایش یافته است، گرمای تولید شده توسط آن ها نیز افزایش یافته است و خنک کننده های CPU معمولی از پس انتقال این گرما به بیرون به خوبی بر نمی آیند. اگر سیستم شما قادر به انتقال مناسب گرما نیست، این گرمای بیش از حد می تواند کامپیوتر شما را کُند یا به آن آسیب برساند.

خنک کننده مایع
خنک کننده های آبی می توانند با قدرت بیشتری قطعات داخلی سیستم شما را خنک کنند.

در مقایسه با خنک کننده های فن دار، سیستم خنک کننده آبی بهترین راه حل برای حذف گرما و کنترل نویز است، وعلاوه بر این عملکرد خوبی دارد. متاسفانه، این روش خنک کنندگی معمولا هزینه زیادی دارد. قبل از اینکه تصمیم بگیرید که آیا یک خنک کننده مایع  بخرید یا نه، در این مقاله ویژگی های یک خنک کننده مایع خوب را به طور کامل برای شما توضیح می دهیم.

خنک کننده آبی، یک سیستم حذف گرما است که از یک حلقه خنک کننده برای خنک کردن دمای کامپیوتر شما استفاده می کند. این سیستم به شما کمک می کند تا اجزای اصلی کامپیوترتان مانند پردازنده (cpu)، کارت گرافیک، مادربرد، حافظه های RAM, ROM و هارد دیسک از گرما در امان باشند.

اجزای اصلی خنک کننده های مایع به شرح زیر است:

  • بلوک آب
  • مخزن
  • پمپ
  • رادیاتور و فن
  • لوله
  • اتصالات و آداپتورها
  • مایع خنک کننده

چرا ازخنک کننده آب یا مایع استفاده می کنیم؟

سیستم خنک کننده آب یا مایع در مقایسه با سیستم های معمول سه ویژگی جالب توجه دارد که در زیر به آنها اشاره می کنیم:

  1. کنترل دما: ما با استفاده از از این خنک کننده آبی می خواهیم دما را از جزئی به جزء دیگر کاهش دهیم و باید دما را در سراسر حلقه کاهش دهیم تا مطمئن شویم هیچ جزئی بیش از حد گرم نیست. این نکته که هر جزء آستانه ی گرمایی خاص خود را دارد بسیار مهم است.
  2. کاهش نویز: سیستم خنک کننده مایع به اندازه کافی دمای سیستم را پایین می آورد و آن را خنک می کند و فن سیستم مجبور نیست که به مقدار زیاد کار کند و سر و صدا تولید کند. به همین دلیل واترکولینگ باعث کاهش نویز می شود.
  3. طراحی زیبا: واترکولینگ ها اغلب به خاطر طراحی هایشان دارای ظاهری جذاب تر نسبت به فن ها هستند.

خنک کننده های مایع چگونه کار می کنند ؟

شیوه کار تمام خنک کننده های آبی توسط قانون ترمودینامیک تعریف می شود. طبق این قانون، گرما از جسم گرم به جسم سرد انتقال می یابد. این مدل خنک کردن توسط خنک کننده مایع در رادیاتور ماشین هم دیده می شود.

شرح اجزای اصلی خنک کننده مایع

برای اینکه دقیق تر با واتر کولینگ ها آشنا شویم و بدانیم چیست و چگونه کار می کنند باید اجزای آن را بررسی کنیم.

پمپ

پمپ خنک کننده مایع
پمپ واتر کولینگ

این مدل پمپ اغلب ازنوع گریز از مرکز است. که یکی از اجزای مهم خنک کننده های آبی بوده و شدت جریان مایع خنک کننده را کنترل می کند. این نکته در پمپ ها حائز اهمیت است که نباید بیش از حد گرم شوند. شدت جریان یافتن مایع بسیار مهم است زیرا اگر به سرعت درون لوله ها حرکت کند نمی تواند گرما را جذب کند و اگر به آرامی حرکت کند گرمای زیادی در اطراف قطعات حساس جمع می شود.

مایع خنک کننده

مایع خنک کننده
مایع بکار رفته درون واتر کولینگ

اغلب برای خنک کنندگی از آب مقطر استفاده می کنند زیرا تشکیل رسوب نمی دهد. خنک کننده ترکیبی از آب مقطر و مواد افزودنی برای جلوگیری از خوردگی گالوانیک و کشتن موجودات زنده است. این مایع خنک کننده در داخل لوله ها حرکت می کند و سبب کاهش دمای قطعات می شود.

اتصالات

اتصالات خنک کننده مایع
اتصالات خنک کننده های آبی

اتصالات چیزی است که یک جزء را به دیگری متصل می کند. یا لوله با لوله، یا لوله با بلوک های آب و…. این اتصالات در اشکال واندازه های متفاوت ساخته می شوند. هنگام خرید اتصالات، مطمئن شوید که قطر خارجی (OD) اتصالات با قطر داخلی (ID) لوله مطابقت دارد.

لوله ها

این مایع که در قسمت بالا آن را شرح دادیم از طریق لوله ها به کار خنک کنندگی می پردازند. که این لوله ها دارای جنس و رنگ و اندازه های متفاوتی می باشند.

رادیاتور و فن

رادیاتور تابع اصلی برای خنک کردن خنک کننده (یعنی مایعات خنک کننده) داخل حلقه مایع است. وقتی که مایع از طریق لوله عبور می کند، باله های رادیاتور شروع به جذب گرما از خنک کننده می کنند و سپس باله ها توسط فن هایی که به رادیاتور متصل هستند، سرد می شوند.

Gerelateerde berichten