آموزش, مجله تکنولوژی

فناوری DLSS در کارت گرافیک چیست؟

فناوری DLSS

DLSS مخفف Deep Learning Super Sampling است که در کارت گرافیک هایی با معماری آمپر و تورینگ از این فناوری استفاده می شود. فناوری DLSS یک نوع تکنیک رندر ویدیویی است که با رندر کردن فریم‌ ها با وضوح پایین‌ تر و استفاده از یادگیری عمیق برای ارتقای کیفیت فریم‌ ها، به‌ گونه‌ ای که در رزولوشن اصلی آن‌ طور که انتظار می‌ رود واضح به نظر برسند، نرخ فریم را افزایش می‌ دهد. به عنوان مثال، با فناوری DLSS، فریم‌ های بازی را می‌ توان با وضوح 1080 پیکسل رندر کرد. این باعث می‌ شود فریم‌ های بالاتر، قابل دستیابی‌ باشند، سپس ارتقاء داده شود و با وضوح 4K خروجی داشته باشد و کیفیت تصویر واضح‌ تری را بیش از 1080 پیکسل به ارمغان بیاورد.

این تکنولوژی یک جایگزین برای سایر تکنیک‌ های رندر است، مانند آنتی‌ الیزینگ زمانی (TAA) که به کارت گرافیک RTX و پشتیبانی بازی از فناوری DLSS نیاز دارد. بازی هایی که با نرخ فریم کمتر یا وضوح بالاتر اجرا می شوند، بیشترین بهره را از DLSS می برند. به گفته انویدیا، DLSS 2.0، رایج ترین نسخه این فناوری است که می تواند نرخ فریم را 2 تا 3 برابر افزایش دهد. نسخه DLSS original در بازی‌ های کمتری وجود دارد و کارایی کمتری هم دارد، اما Nvidia می‌ گوید که می‌ تواند نرخ فریم را بیش از 70 درصد افزایش دهد. به علاوه این فناوری با این که یک فناوری فانتزی در کارت گرافیک های مناسب ماینینگ است، اما بر خلاف فناوری ردیابی پرتو که تاثیر بدی در عملکرد می گذارد، این فناوری کیفیت فریم ها را به طور هوشمندانه ای افزایش می دهد.

تشخیص تفاوت بین یک بازی رندر شده با کیفیت 4K و بازی رندر شده با کیفیت 1080 پیکسل و ارتقاء یافته به 4K از طریق DLSS 2.0 تقریباً غیر ممکن است. زمانی که DLSS برای اولین بار در کارت گرافیک های انویدیا ظاهر شد، انویدیا ادعا کرد که این فناوری ثبات زمانی و وضوح تصویر بیشتری نسبت به TAA دارد. اما این موضوع بسته به بازی متفاوت است.

فناوری DLSS فقط با کارت‌ های گرافیک RTX انویدیا در دسترس است، اما AMD در حال حاضر نسخه خود را از این فناوری (AMD FSR) منتشر کرد. FSR یک GPU agnostic است، به این معنی که روی پردازنده‌ های گرافیکی Nvidia و حتی اینتل که ویژگی‌ های سخت‌ افزاری لازم را دارند، کار می‌ کند.

بازی هایی که از فناوری DLSS پشتیبانی می کنند

بازی هایی که از فناوری DLSS پشتیبانی می کنند

برای استفاده از فناوری DLSS، به کارت گرافیک RTX نیاز دارید. همچنین باید بازی هم از این فناوری پشتیبانی کند. در ادامه لیستی از بازی هایی که از این فناوری پشتیبانی می کنند را می بینید:

  • Amid Evil
  • Anthem
  • Aron’s Adventure
  • Battlefield V
  • Bright Memory
  • Call of Duty: Black Ops Cold War
  • Chernobylite
  • Control
  • CRSED: F.O.A.D. (Formerly Cuisine Royale)
  • Crysis Remastered
  • Cyberpunk 2077
  • Call of Duty: Modern Warfare
  • Death Stranding
  • Deliver Us the Moon
  • Doom Eternal
  • Dying: 1983
  • Edge of Eternity
  • Enlisted
  • Everspace 2
  • Call of Duty: Modern Warfare
  • F1 2020
  • Final Fantasy XV
  • Fortnite
  • Ghostrunner
  • Gu Jian Qi Tan Online
  • Icarus
  • Into the Radius VR
  • Iron Conflict
  • Justice
  • LEGO Builder’s Journey
  • Marvel’s Avengers
  • MechWarrior 5: Mercenaries
  • Metro Exodus
  • Metro Exodus PC Enhanced Edition
  • Minecraft With RTX For Windows 10
  • Monster Hunter: World
  • Moonlight Blade
  • Mortal Shell
  • Mount & Blade II: Bannerlord
  • Necromunda: Hired Gun
  • Nine to Five
  • Naraka: Bladepoint
  • No Man’s Sky
  • Nioh 2 – The Complete Edition
  • Outriders
  • Pumpkin Jack
  • The Fabled Woods
  • Rainbow Six Seige
  • Ready or Not
  • Red Dead Redemption 2
  • Redout: Space Assault
  • Rust
  • The Fabled Woods
  • Scavengers
  • Shadow of the Tomb Raider
  • Supraland
  • System Shock
  • The Ascent
  • The Medium
  • War Thunder
  • Watch Dogs: Legion
  • The Persistence
  • Wrench
  • Xuan-Yuan Sword VII
  • The Fabled Woods
  • Wolfenstein: Youngblood

توجه داشته باشید که Unreal Engine و Unity Engine هر دو از نسخه DLSS 2.0 پشتیبانی می کنند. علاوه بر بازی، انواع دیگری از برنامه ها نیز وجود دارد، مانند SheenCity Mars و an architectural visualization که از تکنولوژی DLSS استفاده می کند.

کدام کارت گرافیک‌ ها از فناوری DLSS پشتیبانی می ‌کنند؟

سری RTX 2000 و 3000 کارت‌ گرافیک های کمپانی Nvidia به هسته‌ های Tensor مجهز است بنابراین، از فناوری DLSS پشتیبانی می‌ کند. بنابراین، هر کارت گرافیکی که در نام خود RTX را دارد از این فناوری پشتیبانی می کند.

نسخه DLSS 2.0 و DLSS 2.1

در مارس 2020، انویدیا DLSS 2.0 را معرفی کرد. این نسخه بروز شده DLSS است که از یک شبکه عصبی یادگیری عمیق جدید استفاده می کند که تا 2 برابر سریع تر از DLSS 1.0 است. زیرا از پردازنده های هوش مصنوعی کارت های RTX به نام Tensor Cores استفاده می کند. DLSS 2.0 همچنین کیفیت تصویر بهتری را ارائه می دهد در عین حال نرخ فریم در مقایسه با نسخه قبلی تا حدود 70 درصد تقویت شده است. DLSS original ظاهراً به ارتقاء 2 برابری محدود شده بود و بسیاری از بازی‌ ها نحوه استفاده از آن را محدود می‌ کردند. برای مثال، در Battlefield V، اگر یک پردازنده گرافیکی RTX 2080 Ti داشته باشید، می‌ توانید DLSS را فقط در 4K فعال کنید، نه در 1080 یا 1440 پیکسل.

در سپتامبر 2020، انویدیا DLSS 2.1 را منتشر کرد که عملکرد فوق‌ العاده ای در بازی‌ های با وضوح فوق‌ العاده بالا که از بازی‌ های VR و وضوح پویا پشتیبانی می کنند داشت.

DLSS در واقع چه کاری انجام می دهد؟

فناوری DLSS اطلاعاتی را از پایگاه دانش خود در مورد آموزش تصویر با وضوح فوق العاده استنباط می کند، تا تصویری تولید کند که همچنان به نظر می رسد که با وضوح بالا تر اجرا می شود. ایده این است که بازی‌ های رندر شده با وضوح 1440 پیکسل به نظر برسد در حال اجرا با کیفیت 4K هستند یا بازی‌ های 1080 پکسل شبیه به 1440پیکسل به نظر برسند. DLSS 2.0 وضوح 4 برابر را ارائه می دهد و به شما امکان می دهد بازی ها را با کیفیت 1080 پیکسل رندر کنید و در عین حال آن ها را با کیفیت 4K ببینید.

فناوری های قدیمی تر در بازی های با وضوح بالا می‌ توانند دچار مشکل شوند. اما DLSS به گونه‌ ای طراحی شده است که با این خطاها کار کند تا تصویری زیبا تری تولید کند. بازی‌ های اولیه DLSS مانند Final Fantasy XV بهبود های خوبی را در نرخ فریم فقط 5 فریم در ثانیه تا 15 فریم بر ثانیه ارائه می‌ کردند، اما نسخه‌ های جدید تر بهبود های بسیار بیشتری را داشته اند. انویدیا با بازی هایی مانند Deliver us the Moon و Wolfenstein: Youngblood یک A.I جدید معرفی کرد.

DLSS چگونه کار می کند؟

هر دو نسخه DLSS original و DLSS 2.0 با ابر رایانه NGX انویدیا برای آموزش شبکه های هوش مصنوعی کار می کنند. برای اینکه یک بازی بتواند از DLSS پشتیبانی کند، ابتدا Nvidia باید شبکه عصبی DLSS AI خود را که نوعی شبکه هوش مصنوعی به نام رمز گذار خودکار convolutional است را با NGX آموزش دهد. این کار با نشان دادن هزاران عکس از صفحه نمایش بازی به شبکه شروع شد. سپس شبکه عکس‌ های با وضوح فوق‌ العاده بالا را با تصاویر با رزولوشن پایین‌ تر، مقایسه می کند، تا یاد بگیرد چگونه با استفاده از فریم‌ های منبع با کیفیت پایین‌ تر، کیفیت تصویر را بهبود دهد. هدف، کیفیت تصویر بالا تر بدون آسیب رساندن به نرخ فریم بود.

سپس شبکه هوش مصنوعی این فرآیند را تکرار می‌کند و الگوریتم‌های خود را در طول مسیر تغییر می‌دهد تا در نهایت بتواند از طریق استنتاج به کیفیت بالا تری برسد. کمپانی Nvidia معتقد است که فناوری DLSS از مشکلات ناشی از فناوری‌ های Anti-Aliasing مثل تار شدن گسترده تصویر، تاری ناشی از حرکت، شبح‌ سازی، ظاهر شدن اشیا روی صفحه و عدم شفافیت جلوگیری می کند.

DLSS همچنین از آنچه Nvidia آن را «تکنیک‌ های بازخورد زمانی» می‌ نامد برای جزئیات واضح در تصاویر بازی و بهبود ثبات از فریم به فریم دیگر استفاده می‌ کند. این تکنیک از بردار های حرکتی برای محاسبه حرکت اجسام روی صفحه استفاده می کند.

اولین نسخه فناوری DLSS به آموزش هوش مصنوعی برای هر بازی‌ نیاز داشت. اما نسخه DLSS 2.3، از طریق درایور های آماده به کار، از پیشرفت‌ های هوش مصنوعی را به طور خودکار برای هر بازی سازگار با DLSS استفاده می کند. در نهایت کارت‌ گرافیک RTX انویدیا از هسته‌ های Tensor استفاده می‌ کند تا پیشرفت‌ های هوش مصنوعی اضافه شده را در واقعیت به کار ببرد.

منبع: tomshardware.com

Gerelateerde berichten

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *