سیستم عامل, ویندوز

بررسی و مقایسه رابط کاربری ویندوز 10 با ویندوز 11

مقایسه رابط کاربری ویندور 10 و 11

مانند هر بروز رسانی دیگری از سیستم عامل های دسکتاپ در تمام این سال ها، رابط کاربری ویندوز 11 جدید نیز با مخالفت هایی روبرو است. این مخالفت ها به قدریست که توییتر پر از توییت های پر خشم در مورد طراحی متفاوت رابط کاربری ویندوز 11 نسبت به ویندوز 10 است. البته باید اعتراف کرد که در میان این توییت ها برخی نیز به تمجید از ویندوز 11 پرداخته اند.

البته من به شخصه هرگز از ویژگی های جدید ویندوز متنفر نبوده ام و. حتی در نسخه فاجعه بار ویندوز 8 چیز هایی را پیدا کردم که دوستشان داشتم. البته که من یک کاربر مشتاق و پر ذوق هستم، به نظرم حتی ویندوز 8 هم می توانست کار های مفیدی مانند خاموش کردن رایانه شخصی یا کنترل موسیقی انجام دهد.

اما یک تفاوت قابل توجه این است که، هنگام معرفی ویندوز 8، مایکروسافت در حال ایجاد و تست چیز های جدیدی بود. اما در مورد رابط کاربری ویندوز 11 ما می دانیم که شکل نرم افزار و سایر اشکال هنری آن از چیز دیگری تقلید کرده است تا از ویندز 10 متمایز شود.

به عبارتی می توان گفت طراحی رابط ویندوز 11 بیشتر شبیه به سیستم عامل لپ تاپ های کروم بوک است تا آن که شبیه یک ویندوز اصلی مانند ویندوز 10 باشد. البته این را به این معنا تعبیر نکنید که ویندوز 11 یک سیستم عامل کامل نیست، بلکه یک سیستم عامل دسکتاپ با قابلیت های بسیار بیشتری است و حتی نرم افزار هایی دارد که در سیستم عامل گوگل وجود ندارد.

چگونه از ویندوز 10 به ویندوز 11 رسیدیم

ویندوز 11

برداشت من از این قضیه این است، که مایکروسافت زمانی که متوجه کاهش سهم خود از بازار لپ تاپ با سیستم عامل دسکتاپ و پیشرفت گوگل با سیستم عامل کروم سبک وزن شد. تصمیم گرفت یک رقیب جدید برای سیستم عامل های کروم بوک که مورد علاقه مدارس بود ایجاد کند، به همین منظور هم ویندوز 10X بخت برگشته را طراحی کرد.

اما در نهایت مسئولین مایکروسافت به این نتیجه رسیدند که همه کسانی که از ویندوز استفاده می کنند باید یک مدل رابط کاربری شبیه سیستم عامل کروم داشته باشند و این شد که ما از ویندوز 10 به 11 رسیدیم. تعداد زیادی از کاربران ویندوزی از رابط کاربری ویندوز 10 کاملاً راضی بودند، بنابراین به نظر نمی رسد که بتوان این رابط کاربری جدید را به آن ها تحمیل کرد.

البته همین سناریو مشابه با اتفاقی است که هنگام معرفی ویندوز 8 رخ داد. آن زمان هم مایکروسافت دید که آی پد های اپل جهان را تحت کنترل خود درآورده اند و تصمیم گرفت که سیستم عامل اصلی خود را به یک سیستم عامل تبلت تبدیل کند. البته این کار در نهایت به خوبی تبدیل به ویندوزفون شد. حتی، خود من ویندوز 10 در تبلت ها را به iPadOS ترجیح می دهم. مخصوصاً با عملکردی که با حرکت انگشت از لبه های تبلت به داخل آن انجام می شود. (اکنون ویندوز 11 در ” حالت تبلت ” نیز وجود دارد)

گزینه هایی که بهتر است در ویندوز 11 تصحیح شوند

ویندوز 10 حداقل تا سال 2025 وجود خواهد داشت. اما اگر ویندوز 11 را نادیده بگیرید، ویژگی های جدید و دلپذیر آن مانند، طرح بندی Snap و موارد طراحی جذاب مانند Acrylic یا Mica یا Smoke را از دست خواهید داد.

گوشه های گرد ویندوز 11 آن قدر ها هم مرا هیجان زده نمی کنند. البته تا زمانی که نوار وظیفه، منوی استارت و Action Center مفیدی را مانند رابط کاربری ویندوز 10 داشته باشم، با آن مشکلی نخواهم داشت. ارائه تنظیمات ویندوز 10 برای این سه عنصر کلیدی در رابط کاربری ویندوز 11 برای مایکروسافت کار بزرگی نخواهد بود و کد سیستم عامل اساسی نیازی به تغییر زیادی ندارد.

از این گذشته، این شرکت برنامه ریزی کرده بود که ویندوز 10 و ویندوز 10x را جداگانه حفظ کند، بنابراین صرفاً ارائه گزینه های رابط کاربری جایگزین نیازی به ارائه درخواست های زیاد از سمت کاربران ندارد. با این همه حتی اپل هم سیستم عامل های مجزا برای دسکتاپ، تبلت و تلفن دارد. منطق من راضی نمی شود که چرا کاربران ویندوز با وجود رضایت از رابط کاربری ویندوز 10 باید خود را با رابط کاربری ویندوز 11 که بیشتر مناسب کروم بوک ها و تبلت هاست وفق دهند.

در ادامه چند مثال برای نمایش کارآمدی بیشتر رابط کاربری ویندوز 10 نسبت به ویندوز 11 می بینید. در این مثال ها منو استارت و نوار وظیفه هر دو ویندوز را بررسی خواهیم کرد.

مقایسه منو استارت ویندوز 10 و ویندوز 11

منو استارت ویندوز 10 و 11

دکمه Start و کادر جستجو در ویندوز 10 در سمت چپ نوار وظیقه قرار دارند درست مانند قبل و همیشه هم دقیقاً در همان مکان خود ثابت هستند. اما در ویندوز 11، این دکمه ها در وسط و سمت چپ قرار داشته و اگر برنامه های بیشتری را باز کنید، دکمه بیشتر به سمت چپ حرکت می کند. البته، تنظیماتی برای نگه داشتن این دکمه ها سمت چپ نوار وظیفه ویندوز 11 وجود دارد، اما پیش فرض نبوده و خیلی هم واضح نیست. همچنین، با یک بار فشردن Start، فهرست تمام برنامه های موجود روی رایانه را مشاهده می کنید. اما دکمه دسترسی به آن ها در ویندوز 11 یک کلیک دیگر هم طول می کشد و به دوبار کلیک نیاز دارد.

Action Center ویندوز 10 همه چیز را در یک پنل مرتب به شکل اعلان ها در قسمت بالا و تنظیمات سریع در پایین به شما نمایش می دهد. در ویندوز 11، این قسمت مانند طرح بندی سیستم عامل Chrome بیشتر از هم جدا شده اند. قضیه مقداری بصری است. مثلاً با فشردن نماد باتری شما اطلاعات مربوط به برق و با فشردن نماد بلندگو فقط تنظیمات صدا را مانند ویندوز 10 مشاهده می کنید.

مقایسه نوار وظیفه ویندوز 10 و ویندوز 11

نوار وظیفه ویندوز 10 و 11

نوار وظیفه در ویندوز 10 به وضوح مشخص می کند که کدام برنامه ها در حال اجرا هستند. در my setup ویندوز 10، برنامه های در حال اجرا یک دکمه در نوار وظیفه دریافت می کنند و برای نشان دادن اینکه کدام برنامه در حال حاضر در حال اجرای روی صفحه است، آیکون آن برنامه را سایه دار می شد. در ویندوز 11، شما اساساً همان Dock غیر اطلاعاتی ای را دارید که در MacOS اپل دریافت می کنید، اگرچه حداقل مانند آن سردرگمی دو بخشی از کلاس مختلف نماد ها را ندارید.

احتمالاً مایکروسافت تصمیم گرفته است تا بسیاری از دانش های طراحی رابط کاربری خود را به خاطر رقابت با یک رقیب جدید کنار بگذارد. بر اساس StatCounter، سیستم عامل کروم کمتر از 3 درصد از سهم بازار را دارد و سیستم عامل دسکتاپ با ویندوز بیش از 75 درصد را دارد، بنابراین این یک معما است که چرا مایکروسافت رابط کاربری خود را از کروم بوک ها تقلید می کند و سال ها تجربه طراحی را هدر می دهد. احتملاً خواهش ساده کاربران ویندوز 11 این خواهد بود که: به آن ها گزینه ای بدهند تا به استفاده از آن رابط کاربری خوب خود در ویندوز 10 ادامه دهند.

منبع:

pcmag.com

Gerelateerde berichten

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *