معرفی محصول

خنک کننده گیمینگ چیست و چه تفاوتی با خنک کننده معمولی دارد؟

خنک کننده گیمینگ

با توجه به اینکه لپ تاپ ها از قیمت بالایی برخوردارند، مطمئنا نمی خواهید تا سریعا مستهلک و خراب شوند. یکی از پارامترهای بالا بردن عمر مفید لپ تاپ، خنک نگاه داشتن آن در هنگام کار با لپ تاپ است. پس اگر می خواهید لپ تاپ شما عمر مفید بیشتری داشته باشد خرید خنک کننده لپ تاپ یکی از مواردی است که باید به آن توجه کنید. اما در این میان لپ تاپ هایی که از آن ها برای اجرای بازی های رایانه ای استفاده می شوند، نیاز بیشتری به خنک شدن دارند که ما در ادامه می خواهیم در رابطه با خنک کننده گیمینگ صحبت کرده و بررسی هایی را در این رابطه داشته باشیم.

خنک کننده ها چه تاثیری در عمر مفید لپ تاپ ها دارند؟

لپ تاپ ها به علت فشرده بودن و کوچک بودن آنها و طراحی کلی شان با مشکل کمبود گردش هوا بین قطعات خود مواجه هستند. بنابراین هرچه فعالیت شما با لپ تاپ بیشتر شود، گرمای ایجاد شده توسط قطعات آن بیشتر می شود. البته این نکته که لپ تاپ ها نسبت به کامپیوتر های شخصی از پردازشگر و قطعات کوچک تری برخوردار هستند درست است اما باز هم گرمای زیادی را تولید می کنند.

مشکل دیگری که اکثر لپ تاپ ها دارای آن هستند، وجود ورودی و خروجی هوا در زیر یا کناره آن می باشد. این فضاهای  بسیار کوچک برای گردش هوا، با قرار گرفتن لپ تاپ بر روی سطوح نرم، به سرعت بسته شده و با بسته شدن یا محدود شدن این دریچه ها، میزان گرما در قطعات تشدید می شود.

خنک کننده گیمینیگ
گرمای زیاد یکی از مهمترین دلایل کاهش عمر قطعات مختلف لپ تاپ ها می باشد.

با افزایش دمای قطعات مختلف لپ تاپ از جمله سی پی یو، ما شاهد اتفاقاتی همچون ری استارت های ناخواسته، هنگ کردن، کند شدن و مواردی از این دست خواهیم بود. علاوه بر این، افزایش بیش از حد دما، منجر به صدمه دیدن قطعات سخت افزاری و در نتیجه کاهش عمر مفید لپ تاپ خواهد شد.

یکی از مهمترین فعالیت هایی که منجر به بالا رفتن دمای کلی لپ تاپ می شود، اجرای گیم و بازی های مختلف رایانه ای است. این بازی ها چون از بخش زیادی از توان سی پی یو، کارت گرافیک، رم و حافظه استفاده می کنند، سریعا دمای کلی لپ تاپ را افزایش می دهند و در نتیجه باعث می شوند تا گرمای زیادی ایجاد شود. برای حل این مسئله، بهترین راه استفاده از خنک کننده یا کول پد لپ تاپ می باشد.

لپ تاپ هایی که مخصوص بازی ساخته می شوند که اصطلاحا به آن ها لپ تاپ گیمینگ گفته می شود، معمولا دارای دریچه های خنک کننده متعدد و همچنین سیستم های خنک کننده داخلی قدرتمند هستند. اما با این حال حتی در این دستگاه ها نیز توصیه شده است که از یک خنک کننده جانبی نیز استفاده شود تا حداکثر بازدهی را به لپ تاپ خود بدهید.

خنک کننده گیمینگ به خنک کننده هایی گفته می شود که توانایی پایین آوردن دمای ایجاد شده در لپ تاپ ها را حتی در هنگام اجرای بازی های سنگین داشته باشند. یک خنک کننده گیمینگ باید بتواند شرایط دمایی را چه برای لپ تاپ های گیمینگ و چه برای لپ تاپ های معمولی، کاهش دهد و تجربه خوبی از بازی را در اختیار گیمر قرار دهد.

خنک کننده گیمینگ
قابلیت تغییر زاویه قرار گیری لپ تاپ، یکی از مهمترین مشخصه های خنک کننده گیمینگ است.

ویژگی های اصلی یک خنک کننده گیمینگ لپ تاپ

هر خنک کننده لپ تاپ، یک سری ویژگی های عام دارد که بدون این ویژگی ها، دیگر نمی توان نام خنک کننده یا کول پد را بر آن نهاد. خنک کننده های گیمینگ و مخصوص بازی، علاوه بر این ویژگی های ذاتی، یک سری ویژگی های اضافه نیز دارا هستند که آن ها از باقی خنک کننده ها جدا می کنند. ما در ادامه تعداد از این ویژگی های را معرفی کرده ایم:

  • دمای لپ تاپ را تا حد قابل قبولی کاهش دهد.
  • برای تامین تغذیه فن خود از USB لپ تاپ استفاده کرده و نیاز به آداپتور یا باتری اضافه نداشته باشد.
  • معمولا دارای 3 تا 6 فن برای اطمینان بیشتر باشد.
  • سر و صدای آن کم و حداکثر 26 دسی بل باشد.
  • بعضی از آنها یک لایه نرم در قسمت پشتی دارند تا جابجایی و گرفتن لپ تاپ برای فرد با راحتی همراه باشد.
  • باید سبک و باریک بوده و در عین حال از جنسی محکم و کیفیتی بالا ساخته شده باشد.
  • به راحتی بتوان از آن بر روی پاها یا میز استفاده کرد.
  • قابلیت تغییر زاویه داشته باشد تا این کار باعث می شوند در زمان استفاده زیاد از لپ تاپ باعث فشار در ناحیه مچ دست خود نداشته باشید.
  • دارای یو اس بی هاب به تعداد کافی، برای اتصال دسته بازی باشد.
  • از ال ای دی های با نور متناسب برخوردار باشد.
  • متناسب با سایز لپ تاپ بوده و با دریچه های ورودی هوای لپ تاپ سازگار باشد.
خنک کننده گیمینگ
نمونه ای از یک خنک کننده Hatron HCP130 با قدرت

راهنمای خرید خنک کننده گیمینگ

ما در مباحث گذشته، در رابطه با نکات مهم در خرید انواع مختلف خنک کننده ها و کول پد های لپ تاپ، مفصلا توضیحاتی را ارائه داده بودیم. شما می توانید از طریق لینک “راهنمای خرید خنک کننده لپ تاپ” به ابن بخش وارد شده و موارد مهم را در این زمینه با دقت بیشتری مطالعه کنید.

هرچه تعداد فن های خنک کننده شما بیشتر باشد بر میزان خنک سازی و عملکرد بهتر لپ تاپ شما تاثیر بیشتری خواهد داشت. برخی از خنک کننده ها دارای کلید تنظیم سرعت فن هستند که به شما این امکان را می دهد بسته به میزان گرمای تولید شده، سرعت فن ها را کم یا زیاد نمایید. خنک کننده لپ تاپ DeepCool مدل Multi Core X6 یک نمونه از خنک کننده های گیمینگ با قیمت مناسب محسوب می شود.

معمولا فن خنک کننده ها دارای صدای کمی می باشند ولی این صدا به حدی نمی باشد که باعث آزار گوش شما و عدم تمرکز شما شود. سعی کنید زمان خرید خنک کننده گیمینگ حتما به این نکته توجه کنید تا صدای بیش از حد نداشته باشد.

فن های خنک کننده لپ تاپ معمولا برق خود را از پورت USB لپ تاپ دریافت می کنند. البته در این میان برخی از خنک کننده ها وجود دارند که دارای باتری داخلی بوده و یا از آداپتورهای مستقلی برای تامین برق خود استفاده می کنند.

یو اس بیی هاب خنک کننده
داشتن پورت های یو اس بی متعدد یک مشخصه خوب برای خنک کننده های گیمینگ است.

در هنگام خرید حتما به اندازه لپ تاپ خود دقت کنید زیرا اگر خنک کننده بزرگتر یا کوچکتر از سایز لپ تاپ شما باشد میزان عملکرد آن کاهش پیدا می کند. همچنین به نحوه قرار گیری لپ تاپ بر روی فن خنک کننده حتما توجه کنید، بطوری که هوا براحتی بتواند در زیر لپ تاپ در جریان باشد.

اگر از لپ تاپ خود بر روی پاهای خود استفاده می کنید خنک کننده لپ تاپتان باید به اندازه کافی محکم باشد تا آسیبی به فن و لپ تاپتان وارد نشود و در عین حال شما احساس راحتی داشته باشید اما این مسئله در زمان استفاده بر روی میز مهم نمی باشد.

خنک کننده باکیفیت و بادوام معمولا از جنس آلومینیوم یا آلیاژهایی از دیگرات فلزات می باشند. همچنین استفاده ازجنس موادی مانند نئوپرن در ساخت خنک کننده می تواند به خنک شدن بیشتر لپ تاپ کمک شایانی کند.

Gerelateerde berichten