مجله تکنولوژی

کنسول بازی چیست و انواع آن کدام اند؟

کنسول بازی

به ابزار های سرگرمی چند رسانه ای ویدئویی می گویند که در زمان های نسل اول با دستگاه های مخصوص کار می کرد. امروزه گیمر ها برای سرگرمی می توانند به کامپیوتر و یا کنسول های بازی مخصوص به نام های xbox و غیره بپردازند. بازی های کنسول به شکل هایی مانند دیسک نوری، کارتریج ROM و … می باشد. با وجود این که ابتدایی ترین بازی ها در سال 1950 به بازار آمد ولی به طور رسمی کنسول های بازی در سال 1972 به بازار انتشار یافت.

کنسول بازی

نسل اول

اولین کنسول خانگی که با کابل به تلویزیون متصل می شد Magnavox Odyssey نام داشت و اولین بازی آن پینگ پنگ بود. طی سال های 1975 به بعد کنسول Odyssey 100 منتشر شد که یک بازی دیگر به نام هاکی نیز به همراه داشت. کنسول نسل بعدی Odyssey 200 بود که قابلیت بازی همزمان چهار نفر را داشت و بازی Smash با این کنسول به بازار معرفی شد.

در اواخر همین نسل بود که ساخت کنسول های خانگی مورد توجه بسیاری از افراد به ویژه کمپانی ها قرار گرفت.

نسل دوم

نسل دوم بازی با کنسول دارای فراز و نشیب فراوانی است. در این زمان کمپانی Fairchild یک سرگرمی مخصوص برای کودکان در سال 1976 روانۀ بازار کرد که کنسول های خانگی برای ثبت اطلاعات خود از یک نوع وسیلۀ کارتریج مانند استفده می کردند ولی گویا پس از مدتی این اطلاعات از مخزن کارتریج پاک می شدند و کارتریج نیاز به شارژ مجدد داشت. به همین جهت کمپانی VES از ریزپردازنده ای خاص در کارتریج کنسول بازی هایش استفاده کرد تا اطلاعات ذخیره شده در کارتریج، پاک نشوند. هر چند کمپانی Atari مدتی بعد، کارتریج های خود را به این نوع پیشرفته تغییر داد. بازی های رایانه ای نسل دوم در سال 1977 سقوطی وحشتناک را تجربه کردند. در این میان فقط دو کمپانی Atari و Magnavox به عنوان کنسول های خانگی به ساخت و فروش خود ادامه دادند.

رایانه کنسول بازی

تولد دوباره

تقریبا بین سال های 1977 تا 1980 بازار کنسول بازی در دست کمپانی VES بود اما در همین زمان کمپانی Magnavox کنسول جدید خود را که قابلیت استفاده از کارتریج های قابل برنامه ریزی بودند را روانه بازار کرد. در همین موازات شرکت Atari بازی Space Invaders را به بازار فرستاد.

سقوط دوباره بازی ها

بازی های رایانه ای باز هم در سال 1984 دجار سقوط شدند. بسیاری از کمپانی هایی که در زمینۀ ساخت بازی های رایانه ای بودند، دچار ورشکستگی شدند. سقوط بازی های رایانه ای علاوه بر خساراتی که برای سازندگان آن داشت، یک پدیدۀ دیگر نیز به همراه داشت آن هم از دست دادن علاقۀ بازی کننده ها بود و همین امر نیز سبب شد آن ها دیگر سراغ خرید کنسول های بازی نباشند.

نسل سوم

در سال 1983 کمپانی Nintendo یک کامپیوتر خانگی به نام Famicom را در ژاپن منتشر کرد. این رایانه از رزولیشن بالاتری پشتیبانی می کرد همچنین بازی های رایانه ای را با کیفیت و گرافیک بالاتری نشان می داد. این کمپانی در سال 1985 این کنسول خانگی را وارد آمریکا کرد  و به عنوان یک کنسول جدید فروخت. کمپانی Nintendo بازی ای به نام  R.O.B. همراه با این کنسول ارائه کرد. در ادامه باید گفت کمپانی nintendo برای اولین بار سیستم PAL را برای کشورهای دیگر دنیا از جمله برزیل استفاده کرد که باعث فروش بیشتر کنسول nintendo شد.

کنسول بازی های رایانه ای

نسل چهارم

کنسول جدید کمپانی سگا با نام  Mega Drive/Genesis را در بازار عرضه کرد. این کنسول در 19 اکتبر سال 1988 در ژاپن و در ماه آگوست در آمریکا منتشر شد. کمپانی sega در سال 1990 کنسول Mega Drive/Genesis را وارد بازار اروپا کرد. دقیقا دو سال بعد کمپانی نینتندو کنسولی با قابلیتی بالاتر از کمپانی سگا ارائه داد. گفتنی است این نسل(نسل 4)، دوران رقابت دو کمپانی sega و  nintendo می باشد.

کنسول های نسل آینده

در حال حاضر شرکت های مایکروسافت، نینتندو و… دست به تولید کنسول های بازی ای نظیر ایکس باکس و پلی استیشن می زنند که روز به روز در حال پیشرفت هستند.

کنسول بازی

Gerelateerde berichten