آموزش, سخت افزار

آیا کارت گرافیک بر نرخ فریم تأثیر می گذارد؟

تاثیر کارت گرافیک بر نرخ فریم

در جلوه‌ های بصری، به‌ ویژه در بازی‌ ها یکی از مشکلاتی که به خاطر نرخ فریم پایین گیمر ها با آن مواجه می شوند تاخیر یا دیلی می باشد. تنها راه حل این مشکل، خرید کارت گرافیکی قدرتمند تر است، چرا که نمی توان از تاثیر کارت گرافیک بر نرخ فریم (FPS) در کار های گرافیکی فشرده مانند بازی و همچنین استفاده از نرم افزار های ویرایش فیلم چشم پوشی کرد.

در واقع، انتخاب کارت گرافیک بر هر چیزی که به پردازش گرافیکی دو بعدی و سه بعدی مربوط می شود، تأثیر می گذارد. اغلب افراد تصور می کنند که کارت گرافیک یک جزء بازی محور است، در حالی که برای کار های حرفه ای مانند ویرایش ویدیو و طراحی گرافیک نیز جزئی حیاتی محسوب می شود. در این پست به طور مفصل در مورد اینکه کارت گرافیک تا چه حد روی نرخ فریم تأثیر می گذارد، صحبت خواهیم کرد.

تأثیر کارت گرافیک بر FPS

اگر شما یک گیمر هستید، پس قطعه ای که حکم قلب سیستم شما را دارد کارت گرافیک است. بنابراین، موقع ساخت سیستم گیمینگ خود باید بیشتر بودجه خود را به GPU اختصاص دهید زیرا مستقیماً بر تنظیمات، کیفیت گرافیک و همچنین نرخ فریم تأثیر می گذارد. در جدول زیر خواهید دید که انواع کارت گرافیک های سطح پایین، میان رده و سطح بالا چگونه بر نرخ فریم تاثیر می گذارد.

مثال های زیر را بررسی می کنیم:

  • (اقتصادی) AMD Vega 8: این یک کارت گرافیک یکپارچه است که در پردازنده های سری AMD 5000 یعنی AMD Ryzen 5700G وجود دارد. این یکی از بهترین iGPU های حال حاضر است.
  • (میان رده) NVIDIA GTX 1060Ti: این یک کارت گرافیک یک میان رده با قیمت مناسب است.
  • (رده بالا) NVIDIA RTX 3080: این کارت گرافیک یکی از پردازنده های گرافیکی اختصاصی پرچمدار و گران قیمت NVIDIA است.
AMD Vega 8 5000 SeriesNVIDIA GTX 1060TiNVIDIA GTX 3080
GTA V40.6 فریم در ثانیه94 فریم در ثانیه 162 فریم در ثانیه
Far Cry 531 فریم در ثانیه67 فریم در ثانیه 121 فریم در ثانیه
Far Cry 6غیر قابل پخش52 فریم در ثانیه 81 فریم در ثانیه
Forza Horizon 535فریم در ثانیه65 فریم در ثانیه 128 فریم در ثانیه
Metro Exodus17.8 فریم در ثانیه37.9 فریم در ثانیه 98 فریم در ثانیه

همانطور که می بینید هرچه کارت گرافیک بهتر باشد، نرخ فریم بیشتری خواهید داشت.

تأثیر کیفیت و وضوح گرافیکی بر نرخ فریم

همانطور که می دانید نرخ فریم و تنظیمات کیفیت گرافیکی بازی بسیار به هم مرتبط هستند. اگر کیفیت گرافیک و وضوح تصویر را کم کنید، نرخ فریم بیشتر می شود. برعکس، اگر کیفیت گرافیک و وضوح تصویر را زیاد کنید، پردازنده گرافیکی شما باید سخت‌ تر کار کند و این منجر به کاهش نرخ فریم می‌ شود. بنابراین اگر کارت گرافیک ضعیفی دارید، باید تنظیمات گرافیکی و رزولوشن را دستکاری کنید تا به نرخ فریم قابل پخش برسید.

نرخ فریم و نرخ به روز رسانی مانیتور به هم مرتبط هستند

برای اینکه بتوانید بیش از 60 فریم در ثانیه را تجربه کنید، باید مانیتوری داشته باشید که نرخ به روز رسانی بالاتر از 60 هرتز داشته باشد. اکثر مانیتور های امروزی دارای نرخ رفرش 60 هرتز هستند. بنابراین آن ها نمی توانند نرخ فریم بالاتر از 60 فریم در ثانیه را نمایش دهند حتی اگر کارت گرافیک شما قادر به ارائه FPS بالاتر از 60 فریم در ثانیه باشد.

به عنوان مثال کارت گرافیک اختصاصی GTX 1060 با 6 گیگابایت VRAM را در نظر بگیرید که می تواند نرخ فریم متوسط ​​105 فریم در ثانیه را در 1080 پیکسل حفظ کند. با این حال، اگر من فقط یک مانیتور 60 هرتزی داشته باشم، حداکثر نرخ فریمی که خواهم داشت 60 فریم در ثانیه است. من تفاوت 45 فریم اضافی را نمی بینم، بنابراین برای دیدن تفاوت تصویر بالاتر از 60 فریم در ثانیه، باید مانیتوری تهیه کنم که نرخ به روز رسانی آن بالاتر از 60 هرتز باشد مانند مانیتور ایسر مدل KG241Q که در زیر می بینید:

KG241Q
مانیتور ایسر مدل KG241Q دارای نرخ به روز رسانی 165 هرتز می باشد.

مانیتور فوق دارای نرخ به روز رسانی 165 هرتز است و به همین دلیل می تواند نرخ فریم را تا 165 فریم در ثانیه نمایش دهد. به هر حال، در اینجا برعکس آن نیز صادق است. به این معنی که برای اینکه بتوانید پتانسیل کامل 165 فریم در ثانیه مانیتور را تجربه کنید، باید کارت گرافیکی نیز داشته باشید که بتواند در تنظیمات گرافیکی دلخواه شما، چنین نرخ فریم بالایی را روی بازی شما داشته باشد.

چه چیزی بر FPS در بازی بیشتر تاثیر می گذارد؟ CPU یا GPU؟

GPU در مقایسه با CPU تأثیر بسیار بیشتری بر نرخ فریم دارد. در واقع، تفاوت نرخ فریم در یک CPU Intel Core i3 مقرون به صرفه با یک CPU Intel Core i7 گران قیمت با کارت گرافیک یکسان کم است. از طرف دیگر، تفاوت FPS روی کارت گرافیک یکپارچه AMD Vega 8 پایین رده در مقابل یک NVIDIA RTX 3080 اختصاصی رده بالا زیاد است.

باید یک برابری بین GPU و CPU وجود داشته باشد

در حالی که یک GPU تأثیر بسیار بیشتری بر نرخ فریم دارد. باید بین انتخاب CPU و GPU برابری وجود داشته باشد. به عبارت دیگر، بسیار غیر عاقلانه است که یک CPU اینتل سلرون ابتدایی با 2 هسته ناچیز را با یک کارت گرافیک رده بالا NVIIA RTX 3080 همراه کنید. یک CPU ضعیف باعث ایجاد یک گلوگاه برای کارت گرافیک قدرتمند می شود.

  1. هنگام تهیه یک کارت گرافیک میان رده، سعی کنید حداقل یک CPU چهار هسته ای از نسل های جدیدتر تهیه کنید.
  2. هنگام تهیه یک کارت گرافیک رده بالا، سعی کنید حداقل یک CPU شش هسته ای از نسل های جدیدتر تهیه کنید.

تاثیر کارت گرافیک بر نرخ فریم در کار های دیگر

بزرگترین تفاوت در نرخ فریم، به غیر از بازی، در ویرایش ویدیو مشاهده می شود در ویرایش ویدیو، یک کارت گرافیک خوب بر روی نرخ فریم تولید پیش‌ نمایش و جدول زمانی تأثیر می‌ گذارد. یک کارت گرافیک خوب می‌ تواند سرعت رندر شدن فریم‌ ها را در پیش‌ نمایش و جدول‌ های زمانی شما به شدت بهبود بخشد.

اگر کارت گرافیک ضعیفی دارید، تولید پیش‌ نمایش زنده فیلم‌ های شما و پاک کردن جدول زمانی با تاخیر جدی مواجه می‌ شود، زیرا کارت گرافیک قادر به پردازش سریع فریم‌ ها نیست. از طرف دیگر، اگر یک کارت گرافیک رده بالا دارید، تولید پیش‌ نمایش و پاک کردن جدول زمانی یکپارچه خواهد بود.

سوالات متداول

آیا کارت گرافیک بر نرخ فریم در کار های روزمره و اداری تاثیر می گذارد؟

خیر، هیچ تأثیری بر نرخ نخواهد داشت. بنابراین هنگام گشت و گذار در وب، نوشتن گزارش در MS Word، کار بر روی برگه اکسل، مکاتبات ایمیل، تماشای فیلم و غیره هیچ تفاوتی در نرخ فریم مشاهده نخواهید کرد.

آیا نرخ فریم بالاتر به معنای گرافیک بهتر است؟

خیر، کیفیت گرافیک و FPS، اگرچه مرتبط هستند، اما دو ویژگی متفاوت از تجربه کلی بصری شما هستند. FPS بالاتر به این معنی نیست که تصاویر پر جنب و جوش تر، غنی از جزئیات و زرق و برق دار خواهند بود. FPS بالاتر فقط به این معنی است که حرکت صاف و بدون تاخیر خواهد بود.
کیفیت بالاتر گرافیک به این معنی است که تصاویر دارای دارایی های گرافیکی بالاتری هستند، این می تواند شامل بافت با وضوح بالا، ذرات بیشتر، شاخ و برگ بیشتر، جزئیات بیشتر شخصیت، جزئیات نور واقعی، جزئیات سایه بالاتر و غیره باشد.
هر چه کیفیت گرافیک بالاتر باشد، FPS کمتر است زیرا کارت گرافیک برای ارائه دارایی های گرافیکی بیشتر در یک فریم باید سخت تر کار کند.

آیا کارت‌ های گرافیکی رده بالا به شما جزئیات بیشتری نمایش می‌ دهند یا FPS بیشتری؟

این یک نگاه نادرست به این موضوع است. یک کارت گرافیک رده بالا می تواند FPS بیشتری به شما بدهد در حالی که به شما امکان می دهد کیفیت تصاویر بیشتر باشد. درواقع کارت گرافیک های پایین رده دارای منابع کمتری برای کنترل FPS بالا در عین حفظ تنظیمات کیفیت گرافیکی بالا هستند.
بنابراین، در کارت‌ های گرافیک پایین‌ رده، اغلب باید کیفیت گرافیک را کاهش دهید تا بتوانید FPS قابل پخش را دریافت کنید.
از طرف دیگر، کارت‌ های گرافیکرده بال منابع بیشتری دارند. آنها می توانند FPS قابل پخش را کنترل کنند و در عین حال تنظیمات کیفیت گرافیکی بالایی را حفظ کنند.

کلمات پایانی

پس آیا کارت گرافیک روی FPS تاثیر می گذارد؟ حتما این کار را می کند. انتخاب کارت گرافیک شما می تواند به شدت بر FPS در بازی تأثیر بگذارد. البته، یک کارت گرافیک رده بالا ارزان نیست. یک کارت گرافیک سطح بالا می تواند به اندازه یک کامپیوتر کامل هزینه داشته باشد. اگر شما یک گیمر با بودجه محدود هستید، پیشنهاد من این است که حداقل به سراغ یک کارت گرافیک ارزان اختصاصی میان رده بروید. آن ها هنوز هم به شدت بهتر از کارت های گرافیک یکپارچه روی CPU خواهند بود.

اگر نیاز به کارت گرافیکی دارید که تجربه لذت بخشی را هنگام بازی به شما هدیه دهد. می توانید بهترین GPU ها و سایر قطعات مورد نیاز خود را از سایت فروشگاه تک یک با بهترین قیمت خریداری کنید.

منبع: pcguide101.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *