آموزش, آی او اس, اندروید, سیستم عامل

مهم ترین دسترسی های برنامه‎ های تلفن همراه که می توانند خطرناک باشند‎!

مهم ترین دسترسی برنامه‎

ما در این مقاله قصد داریم در مورد مهم ترین دسترسی های برنامه‎ با شما صحبت کنیم که ممکن است در صورت فکر نکردن به احتمالاتش برای شما عواقبی داشته باشد.

ممکن است برای شما نیز اتفاق افتاده باشد که به تلفن همراه خود دسترسی هایی بدهید بدون اینکه به عواقبش فکر کنید. بهتر است قبل از اینکه به تلفن همراه خود دسترسی هایی می دهید به عواقبش فکر کنید؛ زیرا ممکن است این دسنرسی ها برای تلفن همراه شما تهدید به شمار آید و در دراز مدت منجر به عواقب جبران ناپذیری شود.

معمولا کاربران اپلیکیشن هایی بر روی تلفن همراه خود نصب می کنند که بعد از نصب این اپلیکیشن ها از شما اجازه دسترسی می خواهند، برای درک بهتر این موضوع به مثال زیر توجه کنید : به عنوان مثال شما اپلیکیشن هایی مرتبط به دورین نظیر اسنپ چت ، B612 ، … بر روی تلفن همراه خود نصب می کنید به محض نصب این اپلیکیشن ها از شما اجازه دسترسی به تلفن همراه شما را خواستارند، آیا بهتر نیست قبل از دادن اجازه دسترسی به این موضوع فکر کنید که شاید این اپلیکیشن ها مخرب باشند و یا بعد ها باعث سود جویی و … شوند.

همانطور که در مقاله قبل با عنوان “آموزش نحوه دادن مجوز به برنامه های گوشی اندروید و مدیریت دسترسی ها” صحبت کردیم برای دادن مجوز حتما باید به یک سری از نکات توجه کنید؛ زیرا ممکن است این دسترسی ها برای تلفن همراه شما مخرب باشند. با تک یک همراه باشید.

قبل از تایید دسترسی ها در مورد آن فکر کنید

با توجه به نوع سیستم عامل تلفن همراه (اندروید، iOS) دسترسی هایی وجود دارند که در واقع این دسترسی ها برای دستیابی به محتوای حساس از شما کسب اجازه می کنند.

در اندروید مارشملو یا اندروید 6 و نسخه های بعدی اندروید این قابلیت اضافه شده است که شما می توانید به صورت دستی این دسترسی ها را فعال یا غیر فعال کنید. زمانی که شما یک اپلیکیشن را نصب کردید صفحه ای بر روی تلفن همراه شما باز می شود که از شما تقاضا دارد، دسترسی برای برنامه را فعال کنید.

در اندروید لالی‌ پاپ و نسخه های قبل‌ تر دسترسی همانند اندروید مارشملو نبود اما این امکان وجود داشت تا شما آن را به طور کلی غیر فعال کنید.

مهم ترین دسترسی برنامه‎

معرفی 5 مورد از مهم ترین دسترسی های برنامه‎

ما در این قسمت به شما 5 دسترسی خطرناک که ممکن است برای شما عواقبی را در پیش داشته باشد معرفی می کنیم. با ما همراه باشید.

1. میکروفون

ممکن است شما به یک نرم افزار ضبط صدا احتیاج داشته باشید، این نرم افزار را از گوگل پلی دریافت می کنید و سپس آن را نصب می کنید. بلافاصله بعد از نصب اپلیکیشن پیغام دسترسی به میکروفن بر روی صفحه شما نمایش داده می شود خب این جای تعجب ندارد. قطعا بعد از نصب این اپلیکیشن دسترسی به میکروفن الزامی است اما اگر شما به جای برنامه ضبط صدا یک بازی را نصب کردید و این دسترسی را از شما خواستند آیا کمی تعجب آور نیست؟

بار ها و بارها در مجله خبری نیویورک تایمز گفته شده است که بازی هایی در گوگل پلی و سایر فروشگاه های اندرویدی وجود دارد که با برنامه ای به نام Alphonso Automated Content Recognition ادغام شده اند و از میکروفن دستگاه شما برای دسترسی به صدا های اطراف شما اعم از صدای موسیقی، فیلمی که تماشا می کنید و هر گونه صدایی که در اطراف شما وجود دارد استفاده می کند، سپس از این صداها تبلیغاتی برای نمایش در صفحه تلفن همراه شما طراحی می کند که متناسب است با شخصیت شما.

مهم ترین دسترسی برنامه‎

اما به نظر من کاربران دوست ندارند که صدای اطراف شان شنیده شود و یا از اطلاعات اطرافشان استفاده شود. قطعا این کار رفتار درستی نیست آن هم استفاده از این اطلاعات برای تهیه یک طرح تبلیغاتی!

این کار نوعی جاسوسی در اطلاعات شما محسوب می شود. حتی زمانی که شما از بازی استفاده نمی کنید آن ها در حال جاسوسی و استفاده از منابع اطراف شما هستند. بنابراین نرم افزار های مرتبط به میکروفن این امکان را دارند تا صدای شما و اطرافتان را گوش بدهد.

2. دوربین

اپلیکیشن های مرتبط به دوربین نیز همانند میکروفن ها عمل می کنند و می توانند برای شما خطرناک باشد. ممکن است نرم افزار های مرتبط به دوربین به دلایل قانونی به این دسترسی احتیاج داشته باشند اما از کجا مشخص می شود که این نرم افزار ها در حال جاسوسی هستند یا انجام کارشان؟ شما با تایید دسترسی به دوربین به آن اجازه می دهید تا هر زمانی که دلش بخواهد عکس بگیرد.

قسمت بدتر ماجرا این است که با روشن بودن اینترنت به راحتی آب خوردن می تواند عکس ها را در جای دیگری آپلود کند. حال اگر در شرایط بدی باشید و از شما عکس گرفته شود چطور؟ دوربین گوشی نیز همانند میکروفن می تواند برای شما تهدید محسوب شود.

3. لوکیشن

لوکیشن یا موقعیت مکانی شما شاید موضوع چندان مهمی نباشد ولی دلیلی ندارد که اپلیکیشن ها به آن دسترسی داشته باشد. اگر برنامه ای از شما درخواست موقعیت مکانی یا لوکیشن شما را داشت بدانید و آگاه باشید که هدف دیگری پشت این ماجراست.

به عنوان مثال Googel maps به لوکیشن شما احتیاج دارد؛ زیرا باید مسیر هایی را به شما ارائه دهد. اما یک بازی به نظر شما چه نیازی به موقعیت مکانی شما دارد ؟ که این دسترسی را از شما بخواهد. هر کدام از این بخش هایی که نام بردیم به نحوی در طراحی تبلیغات متناسب با شخصیت ما دخیل هستند.

مهم ترین دسترسی برنامه‎

اپلیکیشن های دوربین که معمولا با عکاسی از اطراف ما اطلاعات را ارسال می کنند و در قسمت آخر با ارسال لوکیشن و موقعیت ما، فروشگاه های اطراف ما زیر ذره بین قرار می گیرند و به گونه ای فروشگاه ها را متناسب با شخصیت ما طراحی می کنند که جذب آن ها شویم.

4. مخاطبین

در این بین با نصب بعضی برنامه ها بر روی تلفن همراه از شما در خواست می شود که اجازه دسترسی به مخاطبان داده شود. با توجه به توضیحاتی که در قسمت بالا دادیم شما متوجه شدید که کدام یک از اپلیکیشن ها قادر به جاسوسی و کنکاش در اطلاعات شما هستند. بهتر است خودمان به این موضوع فکر کنیم که آیا واقعا اجازه دسترسی دادن به این اپلیکیشن ها درست است یا خیر. اگر حدس زدید با تایید اجازه دسترسی ممکن است با عواقب مخربی همراه باشید قطعا حدس شما درست است!

به عنوان مثال اگر یک بازی اجازه چنین دسترسی را از شما خواست فقط در صورتی آن را تایید کنید که از شما اجازه دعوت دوستانتان را بخواهد در غیر این صورت اجازه دسترسی ندهید.

5. پیامک یا SMS

امروزه نرم افزار های زیادی جایگزین SMS شده اند که ممکن است هنگام نصب از شما درخواست دسترسی به پیام های شما را داشته باشند، شما با تایید این دسترسی نمی دانید در چه *** پا گذاشته اید. با تایید دسترسی اپلیکیشن آن ها قادرهستند تمامی پیام هایی که دریافت می کنید را رصد کنند و از آن ها استفاده کنند. بهتر است قبل از تایید دسترسی ها به عواقب آن نیز فکر کنیم.

اپلیکیشن های مرموز به راحتی قادرند تا پیام های نامتعارف برای مخاطبانتان ارسال کنند و یا با ارسال پیامی متقاعد کننده از طرف شما از دوستانتان در خواست پول کنند و با دادن یک شماره حساب دیگر از شما دزدی کنند و با حذف پیام ها شما اصلا متوجه این کار نشوید.

من چه کاری می‌توانم انجام دهم؟

ما این مقاله را به منظور روشن کردن دید شما نسبت به مهم ترین دسترسی های برنامه‎ ها ارائه کرده ایم نه با هدف ترساندن شما!

فقط از شما خواهشمندیم اگر از سمت هر برنامه ای از شما در خواستی شد به آن فکر کنید و آن را سریعا تایید نکنید. اگر یک برنامه مرتبط به دوربین از شما اجازه تایید دسترسی به دوربین را داشت با خیال راحت آن را تایید کنید و به کاریتان ادامه دهید. اما اگر یک بازی از شما اجازه دسترسی به لوکیشن ، دوربین ، مخاطب ها و پیامک هایتان را کرد، بهتر است کلا این اپلیکیشن را حذف کنید و یا اجازه دسترسی ندهید.

مهم ترین دسترسی برنامه‎

اگر با تایید نکردن اجازه دسترسی این اپلیکیشن کار نکرد بهتر است اندکی زمان بگذارید تا اپلیکیشنی مشابه به آن را پیدا کنید با دسترسی های کمتر!

شما می توانید با توجه به سیستم عامل تلفن همراهتان مسیر زیر را بروید و دسترسی ها را چک کنید:

  • اندروید: تنظیمات > برنامه‌ها > دسترسی برنامه‌ ها
  • آی او اس: تنظیمات > حریم خصوصی (privacy)

و در پایان امیدوارم مقاله ” مهم ترین دسترسی های برنامه‎ های تلفن همراه” نیز همانند سایر مقالات تک یک برای شما مفید بوده باشد.

Gerelateerde berichten

One thought on “ ”

  1. فرزاد گفت:

    سلام عالی بودهربرنامه ای نصب کردم دوربین پیامک موقعیت مکانی وو همه رومجوزمیخوادمنم تاییدکردم الانم سه سرج کردم میبنم علت اسونگران کننده شده برام یعنی چرا بس راحت مخاطبین ووو میتونندببینندویابعدهااخاذی کنند معلوم نیست چراهیچ مرجع قضایی پیگیراین مسایل نیست حریم شخصی خصوصی فیلم نگران کننده میباشدبهرحال حتی ضبط صدا همه مواردرامجوزمیخواداپلگشن ها خیلی ازنرم افزارها آیاگوشی فقط بلدهستن به قیمت بالابفروشندوپلیس فتاح برای فضای مجازی گذشتن امایک نفرنیست مراجع قانونی ازاین شخص که نرم افزاردرست کرده سوال کننددادگاهی کنندحریم خصوصی این ملت حتی استراق سمت حرام هستش شزعا به جزاون جرم بزرگیه بهرحال عکس شخصی رو خانوادگی رو دست رسی داشته باشندبه چه درداشون میخوره یااهداف شومی رو واخاذی رادرپیش خواهندداشت بنده اصلا نمیدونستم بهرحال ازراهنمایی شماهم تشکرمیکنم سوادآنچنانی نداریم ولی این راهنمایی شماست که گام مثبتی هستش اطلاع رسانی تشکرازشما اولین بارنظرمیدم شماهم

    1. Mehrdad Ghodsi گفت:

      متشکرم از شما و نظر ارزشمندتون ?

  2. محمد گفت:

    سلام ایاپس از نصب برنامه بافعال شدن دسترسی ها دفترچه یادداشت گوشی یا تصاویربرای برای ان برنامه قابل رویت می شود

    1. Mehrdad Ghodsi گفت:

      با سلام. اگر دسترسی مورد نظر به برنامه داده شده باشد، بله.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *