سخت افزار, مک

مقایسه پردازنده های intel و M1 اپل با یکدیگر

مقایسه intel و M1 اپل

اگر می خواهید از بین دو نوع مختلف Mac یا دو نسل مشابه Mac یکی را انتخاب کنید، ممکن است این سوال برای شما پیش بیاید که تفاوت پردازنده های intel و M1 و دیگر پردازنده های اپل در چیست. در ژوئن سال 2020 اپل اعلام کرد که از پردازنده های intel در Mac های آینده استفاده نخواهد کرد، در عوض ترجیح می دهد از پردازنده های سیلیکون خود Apple استفاده کند، این بدان معنی است که سوال اینکه کدام پردازنده را انتخاب کنید پیچیده تر از همیشه است. خوشبختانه ما اینجا هستیم تا کمک کنیم. در این مقاله سعی خواهیم کرد تفاوت بین پردازنده های M1 اپل و پردازنده های Intel در برخی از Mac ها را روشن کنیم.

چه پردازنده ای در Mac من وجود دارد؟

Mac شما به احتمال زیاد دارای پردازنده Apple (معروف به M1) یا پردازنده Intel است. اگر Mac شما بسیار قدیمی است (قبل از 2007)، می تواند پردازنده Power PC داشته باشد.

پردازنده M1 اپل در نوامبر سال 2020 معرفی شد و در سه مک مختلف وجود داشت: دو مدل MacBook Air، دو مدل Mac mini و دو مدل MacBook Pro سیزده اینچ. هشت هسته پردازنده دارد (چهار هسته با عملکرد بالا و چهار هسته با بازدهی بالا). همچنین دارای هشت هسته گرافیکی است. همه روی یک تراشه هستند. M1 اولین تراشه اپل است که توسط اپل به طور خاص برای Mac طراحی شده است. این شرکت با جهش های عظیم در عملکرد، موج هایی را در صنعت ایجاد کرده است. ما در زیر در مورد M1 که به آن سیلیکون اپل نیز گفته می شود، توضیح می دهیم.

همه Mac ها از حدود سال 2006/2007 دارای پردازنده های Intel هستند. اپل در طول سال از نسل های مختلف پردازنده intel استفاده کرده است و مزایایی مانند سرعت بهتر، پشتیبانی از هسته های بیشتر، پشتیبانی از RAM بیشتر، بهبود مصرف انرژی و مدیریت انرژی و غیره را به همراه داشته است.

در سال های اخیر اپل در محصولات خود، نسل پردازنده Intel را برای هر Mac مشخص کرده است. بنابراین احتمالاً توصیفی مانند پردازنده نسل چهارم 10 هسته ای Intel Core i5 دو گیگاهرتزی را خواهید دید. این به شما کمک می کند تا تشخیص دهید آن مدل پردازنده چند سال است که در Mac ها استفاده می شود و اینکه آیا یک Mac دیگر می تواند گزینه بهتری باشد.

نحوه بررسی نسل پردازنده Mac

به طور معمول ما برای اطلاعات بیشتر در مورد مشخصات یک دستگاه به اطلاعات About this Mac (با کلیک بر روی آرم اپل در گوشه سمت چپ صفحه> About This Mac مراجعه خواهیم کرد. اما هیچ نسل پردازنده ای در اینجا ذکر نشده است. این بدان معناست که تشخیص اینکه شما چه نسل پردازنده ای درون Mac دارید، مشکل است.

  1. ابتدا باید بفهمید که نوع پردازنده درون Mac شما چیست. به About This Mac رفته و جزئیات پردازنده را یادداشت کنید (به عنوان مثال 2.7GHz Dual-Core Intel Core i5).
  2. یادداشت بعدی تاریخ راه اندازی این محصول است. به عنوان مثال MacBook Pro (13 Retina اینچی، اوایل سال 2015).
  3. اکنون که این اطلاعات را دارید، می توانید مشخصات آن را در سایت Everymac.com بیابید. پس از یافتن آن می توانید صفحه ای را مشاهده کنید که اطلاعات پردازنده را در اختیار شما قرار می دهد.

چگونه تشخیص دهیم که نسل پردازنده intel چیست؟

روش فوق برای شناسایی پردازنده شما هنوز هم می تواند کمی گیج کننده باشد زیرا نسل پردازنده های intel گاهی اوقات با نام رمزی (معمولاً پل یا دریاچه) گفته می شود و گاهی اوقات فقط با یک عدد (مثلاً نسل هفتم). چگونه می توانید بفهمید Mac شما کدام نسل است؟ در اینجا لیستی از پردازنده های intel از حدود سال 2011 تاکنون نشان داده شده است:

  • نسل اول – Nehalem (2011)
  • نسل دوم – Sandy Bridge (2011)
  • نسل سوم – Ivy Bridge (2012)
  • نسل چهارم – Haswell (2013)
  • نسل پنجم – Broadwell (2015)
  • نسل ششم – Skylake (2015)
  • نسل هفتم – Kaby Lake (2017)
  • نسل هشتم – Coffee Lake (2018)
  • نسل نهم – Coffee Lake Refresh (2018)
  • نسل دهم – Ice Lake (2019)

و همچنین پردازنده Xeon را نباید فراموش کرد. مجموعه دیگری از پردازنده های اینتل در داخل برخی از Mac ها استفاده شده است. Mac Pro و iMac Pro از پردازنده های Intel Xeon استفاده می کنند که برای شرکت ها و سرور ها مناسب ترند.

پردازنده های اینتل در مک بوک

پردازنده M1 / Apple Silicon چیست؟

M1 نامی است که اپل به اولین نسل پردازنده های مک خود که در نوامبر سال 2020 داده است. اپل این تراشه ها را بر اساس معماری ARM بنا نهاده است. ممکن است مشاهده کنید که این پردازنده ها به عنوان پردازنده های ARM یا SoC (system on chip) یا SiP (system in package) معرفی می شوند. همچنین ممکن است مشاهده کنید که آن ها به عنوان سیلیکون اپل (Apple Silicon) شناخته می شوند.

اپل ادعا می کند که خانواده SoC های آن برای Mac “عملکرد بالایی در صنعت دارد و پردازنده های گرافیکی با کارایی بالاتر را به Mac می دهد. این پردازنده ها توسعه دهندگان اپلیکیشن ها را قادر می سازد حتی برنامه های حرفه ای قدرتمند تر و بازی های پیشرفته را بنویسند”.

این انتقال پردازه های اپل امکان دسترسی به فناوری هایی مانند Neural Engine را فراهم می کند. این بدان معنی است که توسعه دهندگان می توانند هنگام طراحی برنامه های خود از machine learning بهره مند شوند. این حرکت همچنین به معنای وجود معماری مشترک در بین تمام محصولات اپل است. بنابراین توسعه دهندگان می توانند برای کل اکوسیستم اپل نرم افزار بنویسند و بهینه سازی کنند.

اپل در طراحی تراشه به روز نیست: این شرکت در حال حاضر پردازنده های مبتنی بر معماری ARM خود را برای iPhone ،iPad ،Apple Watch ،HomePod ،Apple TV تولید می کند.

اولین پردازنده طراحی شده توسط اپل A4 بود که در آیفون 4 در سال 2010 ظاهر شد (و متعاقباً iPad، iPod touch و Apple TV). جدیدترین تراشه سری A اپل A13 Bionic است که در آیفون 11 وجود دارد.

اپل همچنین تراشه های سری S را برای استفاده در داخل Apple Watch و سری W و سری H را برای استفاده در AirPods تولید می کند. همچنین یک تراشه سری U برای فناوری Ultra Wideband در سری iPhone 11 وجود دارد.

در واقع حتی قبل از ورود M1 پردازنده های مبتنی بر ARM اپل در داخل Mac وجود داشتند: T1 و T2 تراشه های مربوط به امنیت مبتنی بر ARM هستند که در Mac های مختلف ظاهر می شوند. تراشه T1 برای اولین بار در سال 2016 در MacBook Pro ظاهر شد. هدف آن تنها اجرای کنترلر سیستم مدیریت (SMC) و سنسور Touch ID بود. T2 جانشین آن یک پردازنده سیگنال تصویر، کنترلر صوتی، یک کنترلر SSD، ویژگی های امن boot و رمزگذاری و پشتیبانی hey siri را به آن اضافه می کند.

پردازنده M1 اپل

پردازنده M1 در مقایسه با intel

پردازنده های intel که اپل از سال 2006 در مک های خود استفاده کرده تراشه های x86 است. پردازنده هایی که اپل در کمپانی خود می سازد مبتنی بر ARM هستند، اما شامل تعدادی از فناوری های اپل هستند (بنابراین به طور دقیق تراشه های ARM نیستند).

اپل ادعا می کند که تراشه های M1 آن سرعت بالایی دارند. در واقع اپل می گوید تراشه های M1 “سریع تر از تراشه های 98 درصد لپ تاپ های PC فروخته شده در سال گذشته هستند”. ما متوجه شدیم که پردازنده MacBook Air از نسل نهم 2.3GHz 9-core 16 در MacBook Pro بهتر است!

پردازنده های M1 خوب هستند اما معایب بالقوه ای نیز دارند. به عنوان مثال آن ها دارای گرافیک یکپارچه هستند که گرچه بسیار بهتر از گرافیک یکپارچه پردازنده های intel است، اما هنوز از گرافیک های گسسته مانند نمونه های 16in MacBook Pro عقب هستند.

ما منتظر به روزرسانی های اپل در iMac و 16in MacBook Pro هستیم تا ببینیم چگونه با AMD GPU ها که اپل در حال حاضر استفاده می کند، مطابقت دارند. (مدیر عامل AMD گفته است که آن ها با وجود ARM به کار با اپل ادامه خواهند داد).

بهترین پردازنده های اپل

نحوه انتخاب پردازنده Mac

شما اکنون تفاوت در نسل های پردازنده را درک کرده اید اما این برای اینکه تصمیم بگیرید کدام یک از پردازنده های Mac برای شما بهترین است، کافی نیست. ما به تعدادی از تفاوت های دیگر بین پردازنده ها از جمله سرعت پردازنده (در گیگاهرتز) و سرعتی که می توان در صورت فعال بودن Turbo Boost ادعا کرد، خواهیم پرداخت.

در اینجا لیستی از پردازنده های مختلفی است که در Mac های فعلی به ترتیب پیدا خواهید کرد. همانطور که مشاهده می کنید از نظر سرعت پردازنده، تعداد هسته ها، ارقام Turbo Boost و اینکه آیا i3 است یا i9 تنوع زیادی دارد:

MacBook Air

  • تراشه M1 اپل با پردازنده مرکزی 8 هسته ای، پردازنده گرافیکی 7 هسته ای و موتور عصبی 16 هسته ای
  • تراشه M1 اپل با پردازنده مرکزی 8 هسته ای، پردازنده گرافیکی 8 هسته ای و موتور عصبی 16 هسته ای

13in MacBook Pro

  • تراشه M1 اپل با پردازنده مرکزی 8 هسته ای، پردازنده گرافیکی 8 هسته ای و موتور عصبی 16 هسته ای
  • نسل دهم، چهار هسته ای 2.0 گیگاهرتز، i5، توربو بوست: 3.8 گیگاهرتز
  • BTO: نسل دهم، چهار هسته ای 2.3 گیگاهرتز، i7، توربو بوست: 4.1 گیگاهرتز

16in MacBook Pro

  • نسل نهم، 2.6 گیگاهرتز 6 هسته ای، i7، توربو بوست: 4.5 گیگاهرتز
  • نسل نهم، 2.3 گیگاهرتز 8 هسته ای، i9، توربو بوست: 4.8 گیگاهرتز
  • BTO: نسل نهم، 2.4 گیگاهرتز 8 هسته ای، i9، توربو بوست: 5.0 گیگاهرتز

Mac mini

  • تراشه M1 اپل با پردازنده مرکزی 8 هسته ای، پردازنده گرافیکی 8 هسته ای و موتور عصبی 16 هسته ای
  • نسل هشتم، 3.0 گیگاهرتز 6 هسته ای، i5، توربو بوست: 4.1 گیگاهرتز
  • BTO: نسل هشتم، 3.2 گیگاهرتز 6 هسته ای، i7، توربو بوست: 4.6 گیگاهرتز

21.5in iMac

  • نسل هفتم، 2.3 گیگاهرتز دو هسته ای، i5، توربو بوست: 3.6 گیگاهرتز
  • نسل هشتم، چهار هسته ای 3.6 گیگاهرتز، i3، بدون توربو بوست
  • نسل هشتم، 3.0 گیگاهرتز 6 هسته ای، i5، توربو بوست: 4.1 گیگاهرتز
  • BTO: نسل هشتم، 3.2 گیگاهرتز 6 هسته ای، i7، توربو بوست: 4.6 گیگاهرتز

27in iMac

  • نسل دهم، 3.1 گیگاهرتز 6 هسته ای، i5، توربو بوست: 4.5 گیگاهرتز
  • نسل دهم، 3.3 گیگاهرتز 6 هسته ای، i5، توربو بوست: 4.8 گیگاهرتز
  • نسل دهم، 3.8 گیگاهرتز 6 هسته ای، i5، توربو بوست: 5.0 گیگاهرتز
  • BTO: نسل دهم، 3.6 گیگاهرتز 10 هسته ای، i9، توربو بوست: 5.0 گیگاهرتز

iMac Pro

  • Xeon W سه گیگاهرتز، 10 هسته ای، توربو بوست: 4.5 گیگاهرتز
  • BTO: پردازنده Xeon W و 2.5 گیگاهرتز، 14 هسته ای، توربو بوست: 4.3 گیگاهرتز
  • BTO: پردازنده Xeon W و 2.3 گیگاهرتز، 18 هسته ای، توربو بوست: 4.3 گیگاهرتز

Mac Pro

  • Xeon W و 3.5 گیگاهرتز، 8 هسته ای، توربو بوست: 4.0 گیگاهرتز
  • BTO: پردازنده Xeon W و 3.3 گیگاهرتز، 12 هسته ای، توربو بوست: 4.4 گیگاهرتز
  • BTO: پردازنده Xeon W و 3.2 گیگاهرتز، 16 هسته ای، توربو بوست: 4.4 گیگاهرتز
  • BTO: پردازنده Xeon W و 2.7 گیگاهرتز، 24 هسته ای، توربو بوست: 4.4 گیگاهرتز
  • BTO: پردازنده Xeon W و 2.5 گیگاهرتز، 28 هسته ای، توربو بوست: 4.4 گیگاهرتز

چند گیگاهرتز؟

خواهید دید که مقایسه پردازنده M1 با intel کار آسانی نیست، زیرا پردازنده intel گیگاهرتز را در لیست خود به شما نشان می دهد اما اپل پردازنده برای M1 اینکار را نمی کند. گیگاهرتز تعداد چرخه های ساعت را در هر ثانیه منعکس می کند. بنابراین ساعت داخلی پردازنده 2.3 گیگاهرتزی در هر ثانیه 2.3 میلیارد بار می زند. از این رو افراد از تعداد گیگاهرتز به عنوان سرعت ساعت یاد می کنند.

گاهی اوقات به نظر می رسد که هر چه مک قدرتمند تر می شود از سرعت ساعت کمتری برخوردار است. این امر به طور مداوم به دلیل وجود هسته های بیشتر Mac است. به عنوان مثال هزینه iMac با 3.1 گیگاهرتز 6 هسته ای بسیار بیشتر از مدل چهار هسته ای 3.6 گیگاهرتزی است.

هسته M،i5 ،i7 یا i9؟

هسته M

intel نسخه های قابل حمل تراشه های خود را تولید می کند. M که در اولین Retina MacBook هنگام راه اندازی در سال 2014 ظاهر شد، اولین تراشه لپ تاپ intel بود که برای خنک کردن به فن نیاز نداشت. بازده انرژی آن همان چیزی است که به اپل امکان ساخت نوت بوکی را می دهد که باریک باشد، وزن آن فقط 900 گرم و در هنگام کار با سرعت مناسب، 9 ساعت عمر باتری دارد. سه پردازنده M با افزایش عملکرد وجود داشت: m3 ،m5 و m7.

پردازنده های چند هسته ای

Core i3

چند Mac وجود دارد که در حال حاضر با پردازنده های i3 عرضه می شوند و از Turbo Boost بهره نمی برند.

Core i5

اکثر مک ها از پردازنده های i5 اینتل استفاده می کنند. در حال حاضر i5 تمایل دارد چهار هسته ای یا 6 هسته ای باشد اما یک پردازنده i5 قدیمی در سری های iMac با دو هسته هم وجود دارد (این یک نسل قدیمی است).

Core i7

در حال حاضر هیچ پردازنده i7 در محدوده Mac وجود ندارد. با این حال اگر به فکر خرید یک Mac قدیمی هستید، لازم است که به آن توجه کنید. این مسئله به این دلیل است که در نسل های قبلی Mac، هنگام استفاده از چهار هسته نسخه های i5 و i7 برابر نبودند.

Core i9

پردازنده های Intel i9 با تازه سازی نسل 9 Coffee Lake وارد بازار شدند و دارای 8 هسته هستند. Core i9 سریع تر است، اما شما لزوماً به آن نیازی ندارید و این که انرژی اضافی به معنای فدا کردن دوام باتری است.

Xeon

پردازنده های Xeon پردازنده های سرور هستند. پردازنده های Xeon بیشتر از پردازنده های i5 / i7 / i9 پشتیبانی می کنند. Mac Pro 2019 حداکثر 1.5 ترابایت RAM ارائه می دهد. همچنین هسته های بیشتری را در پردازنده های Xeon خواهید یافت که حداکثر 28 هسته در Mac Pro دارند.

چند هسته ای؟

مشاهده خواهید کرد که پردازنده M1 اپل دارای هشت هسته است در حالی که پردازنده های intel معمولاً دارای چهار یا شش هسته هستند. هرچه هسته های پردازنده شما بیشتر باشد سرعت عملکرد آن سریع تر است و حداقل در مورد intel انرژی بیشتری نیز مصرف می کند. پردازنده M1 اپل دارای هشت هسته است، اما چهار هسته با کارایی بالا و چهار هسته با بازدهی بالا در مقایسه با intel دارد. بنابراین دستگاه ها گرسنگی کمتری را از لحاظ انرژی دارند.

حافظه نهان پردازنده

هرچه حافظه نهان پردازنده بیشتری داشته باشید، بهتر خواهید بود. حافظه پنهان، حافظه ای داخلی است و به پردازنده کمک می کند تا سریع تر با کارهای تکراری کنار بیاید، زیرا اطلاعات را می توان در حافظه نگه داشت. مقادیر بیشتر حافظه نهان نیز به multi-tasking کمک می کند، زیرا چندین کار به طور همزمان قابل اجرا هستند.

کدام پردازنده Mac را انتخاب کنید؟

پردازنده مکی که با توجه به نیاز و میزان بودجه شما بهترین است را توصیه می کنیم. ما به طور كلی بهترین گزینه را كه می توانید بخرید توصیه می كنیم زیرا برای مدت طولانی تری می توانید از آن استفاده کنید.

در حال حاضر با ورود پردازنده های نسل اول M1 اپل این سوال مطرح است که کدام پردازنده انتخاب مناسبی بین intel و اپل است. ما در گذشته منتظر یک محصول نسل دوم بودیم، اما تراشه M1 ما را تحت تأثیر قرار داده است و ما پیشنهاد می کنیم اگر Mac مورد نیاز شما دارای تراشه M1 است، آن را بخرید.

اگر Mac مورد نیاز شما هنوز یک پردازنده اپل در داخل خود ندارد، باید بررسی کنید که آیا می توانید صبر کنید یا نه. اپل می گوید که همه مکینتاش ها تا تابستان 2022 به سیلیکون خود منتقل می شوند، اما ما فکر می کنیم بسیاری از مکینتاش ها ی اپل در سال 2021 به روز می شوند. اگر ترجیح می دهید اکنون یک مک جدید خریداری کنید، در این صورت بهترین پردازنده Intel را انتخاب کنید.

منبع: macworld.co.uk

Gerelateerde berichten

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *