آموزش, سخت افزار

شایع ترین مشکلات و دلایل خرابی هارد اکسترنال

خرابی هارد اکسترنال

یکی از مهم ترین مسائلی که مربوط به هارد دیسک ها می شود، خرابی هارد اکسترنال است که می توان در بسیاری از موارد از طریق آشنایی با قطعات داخل هارد دیسک می توان این مشکلات را برطرف کرد. در این مقاله به بررسی مشکلاتی که ممکن است برای هارددیسک ها ایجاد شود و بیشتر از بقیه موارد رایج است می پردازیم. با ما همراه باشید.

هارددیسک اکسترنال

برای هارد دیسک ها رابط هایی موجود است که معروف ترین آن ها USB ,SATA ,IDE ,SAS SCSI ها می باشند.

هارددیسک های اکسترنال اغلب، 2.5 اینچی، 3.5 و 1.8 اینچی می باشند. از هارددیسک های 2.5 اینچی در لپ تاپ ها و از هارد های 3.5 اینچی در پی سی ها و هارد های اکسترنال MY BOOK استفاده می شود.

فروشگاه تک یک

فروشگاه آنلاین تجهیزات و لوازم جانبی کامپیوتر

انواع خرابی هارد اکسترنال

1) بد سکتور هارد

اول از همه به بررسی این موضوع می پردازیم که سکتور چیست و در کدام قسمت هارد قرار دارد و بعد به بررسی مشکل بدسکتور در هارد ها می پردازیم. هر هارد جدا از این که مربوط به کدام برند است از پلتر های مختلفی ساخته شده است. این پلتر ها دارای سطحی کاملاا صاف و سیقلی مانند سی دی هستند، محل ذخیره داده ها در هارد می باشند. اگر شما با مشکلات مختلفی که در زیر بیان شده یا سایر مشکلات که مجبور شوید قطعات آن را تعویض کنید، در مورد پلتر ها اینگونه نیست و نمی توان آن ها را تعویض کرد. هر پلتر از تعداد زیادی سکتور تشکیل شده است که یک فیلم، موزیک، عکس و غیره در واحد های کوچکتر به سکتور تبدیل شده اند پس کوچکترین واحد داده در سطح پلتر، سکتور می باشد.

هر سکتور به نوبه خود از ۵۱۲ بایت و هر بایت از ۸ بیت تشکیل شده است .

هد هارد دو وظیفه اصلی Read & Write اطلاعات را روی سطح پلتر برعهده دارد. هد هارد با سرعت های مختلف شروع به خواندن یا نوشتن دیتا روی سکتور می کند. اگر به هر دلیل نتواند عمل Read & Write را انجام دهد (زمان خواندن سکتور نیز مهم است)، سیستم اتوماتیک وار آن سکتور را به عنوان یک سکتور بد یا به اصطلاح عامیانه بدسکتور می شناسد

2) کند بودن هارد

یکی از مشکلاتی که هارد دیسک ها به آن دچار می شوند، کندی است که قابل تعمیر و بازیابی می باشد. این مشکل می تواند به دلایل مختلف باشد که فردی که متخصص است می تواند این دلایل را برای شما بررسی و درست کند. این خرابی ممکن است به خاطربدسکتور ها و یا خرابی ماژول ها و … باشد که باعث کندی هاردیسک ما می شود. این کندی در هارد های اکسترنال وسترن دیجیتال شایع تر است. اما با استفاده از روش های مختلف می توان این خرابی ها را تعمیر کرد.

3) خرابی فریم ور هارد

در صورت بروز این مشکل و خرابی فریم ور مشکلات فراوانی برای هارددیسک ایجاد می شود که از جمله این مشکلات می توان به کندی، عدم نمایش صحیح ظرفیت، عدم شناسایی، ایجاد بدسکتور و… اشاره کرد. برای حل این مشکل نیز راه حل هایی وجود دارد. به عبارتی این گونه خرابی ها را می توان با پروسه اصلاح ماژول درست کرد. این مشکل نیز مانند مشکلاتی که در ادامه و یا در بالاتر توضیح دادیم، قابل رفع است.

خرابی فریم ور هارد

4) ضربه خوردن هارد

یکی از مهم ترین مواردی که باید در نگهداری از هارددیسک ها انجام دهید، این است که از ضربه خوردن آن ها جلوگیری کنید زیرا هارد ها در اثر برخورد و ضربه دچار خرابی های فیزیکالی می شوند. یکی از مهترین نکات بعد از ضربه خوردن هارد دیسک این است که به هیچ عنوان آن را به سیستم خود وصل نکنید. توصیه می شود که از عارد دیسک های خود بسیار مراقبت کنید تا ضربه نخورند زیرا در بسیاری از موارد اینگونه نیست که بتوان اطلاعات هاردیسک را از آن استخراج کرد و نیاز به تعویض قطعات و جراحی هاددیسک دارد.

ضربه خوردن هارد

5) برد هارد

این مشکل به گونه ای است که اگر برد تعمیر نشود، قابلیت تعویض دارد. به نکته توجه کنید که اگر برد شکسته است، آن را نگه دارید. در بسیاری از واقع بسته به رابط و ظرفیت و برندی که دارد می تواند برای تعمیر و بازیابی اطلاعات استفاده شود.

6) هد یا موتور هارد

این مشکل را می توان با تعویض هد یا موتور برطرف کرده و به اطلاعات دست پیدا کرد. قابلیت تعمیر در این موارد کم است.

7) دیتکت نشدن هارد یا عدم شناسایی هارد

این مشکل علت های مختلفی دارد که در بیشتر مواقع اطلاعات آن قابل بازیابی است. تعمیر هارد هایی که این مشکل را دارند، به نوع برند و قطعه بستگی دارد یعنی برخی از برند های هارددیسک نسبت به سایر برند ها بیشتر به این مشکل بر می خورند.

8) ویروسی شدن هارد

یکی از مشکلاتی که سبب خرابی هارد اکسترنال می شود، ویروسی شدن است. اطلاعاتی که با ویروس پاک می شود قابلیت بازیابی دارد اما در مواقعی که ویروس ها باعث عدم دسترسی کاربر به اطلاعات می شوند به عنوان مثال برای پیغام فرمت هنگام باز کردن یک یا چند درایو، نباید فرمت کرد.

ویروسی شدن هارد

9) حذف پارتیشن هارد

این مورد که اغلب توسط کاربر ایجاد می شود، در صورت نداشتن مشکل دیگر قابلیت بازیابی اطلاعات را دارد. به طور کلی ساخت پارتیشن بندی باعث خراب شدن اصلاعات می شود.

10) عدم نصب ویندوز و سیستم عامل

بیشتر عواملی که در بالا و برای مشکلات مربوط به هارددیسک گفتیم سبب نصب نشدن سیستم عامل مخصوصا ویندوز XP می شوند که می توان آن ها را درست و برطرف کرد.

11) پسورد هارد

پسورد های سخت افزاری انواع هارددیسک ها به راحتی رداشته و درست می شوند. البته این نکته را هم مد نظر داشته باشد که دسترسی و شکستن رمز هایی که با Bit Locker ساخته شده اند، وجود ندارد. علاوه بر این مورد در هارد های وسترن دیجیتال که با استفاده ازنرم افزار Smart Ware پسورد گذاری شده اند در صورتی که این رمز فراموش شود، اطلاعات آن قابلیت دسترسی ندارند.

12) کم شدن ظرفیت هارد

عوامل مختلفی باعث این مشکل می شوند که می توان آن ها را درست کرد.

Gerelateerde berichten

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *