مجله تکنولوژی

مروری بر نسل آینده مانیتور ها

نسل آینده مانیتور ها

در عصر دیجیتال، اطراف ما پر از مانیتور است. از تلفن های هوشمند و تلویزیون گرفته تا مانیتور برخی اتومبیل ها و کامپیوتر ها. در آینده ای نه چندان دور، با نسل جدید مانیتور ها طرف هستیم. در این مقاله نسل آینده مانیتور را در چهار سناریو توضیح می دهیم که چگونه فناوری مانیتور های جدید و برنامه های کاربردی مرتبط می تواند جهان ما را در ده سال آینده تغییر دهد و شرایط را برای کاربران مختلف این صنعت تحت تأثیر قرار دهد. سپس به چند ویژگی در حال پیشرفت مانیتور ها می پردازیم.

تحولات آینده

در حال حاضر مانیتور ها بسیار متنوع هستند، اگر فقط فاکتور اندازه را در نظر بگیریم، مانیتور ها را در کوچک ترین اندازه به شکل ساعت های هوشمند و در بزرگ ترین اندازه به شکل تلویزیون های بزرگ خیابانی با صفحه تخت داریم. با نوآوری هایی که در پیش داریم، در سال های آینده مانیتور ها را در شکل های جدیدی خواهیم دید که نحوه نصب مانیتور ها به کامپیوتر هم متفاوت خواهند بود. شکل های جدید آینده احتمالا شامل عینک های واقعیت مجازی (VR) و واقیعت افزوده (AR)، مانیتور های تاشو، هولوگرام سه بعدی و … خواهد بود.

به عنوان مثال احتمالا کاربران می توانند شیشه جلو اتومبیل خود را به مانیتور تبدیل کرده و دیگر لوازم الکترونیکی خود را کنترل کنند و یا محتوایی را تماشا کنند. نسل آینده مانیتور ها احتمالا با مدل استفاده منطبق هستند. به عنوان مثال احتمالا در آینده از عینک های واقعیت مجازی برای قصه گویی استفاده می شود. از دیگر موارد مؤثر بر نسل آینده مانیتور ها می توان به گروه های تأثیر گذار بر این صنعت اشاره کرد.

نسل آینده مانیتور ها را نمی توان دقیق پیش بینی کرد، اما کارشناسان ما مهم ترین عوامل تأثیر گذار را تجزیه و تحلیل کرده اند. سپس از آن ها برای بیان چهار سناریوی بنیادی برای سال 2030 استفاده کرده اند. نتایج را نباید پیش بینی در نظر گرفت، بلکه باید چارچوبی باشد تا برای برنامه ریزی، اجرا و نظارت در نظر گرفته شود.

گروه های تأثیر گذار

وقتی صحبت از نسل آینده مانیتور ها می شود، نقش ها و موقعیت های گروه های تأثیر گذار از سناریویی به سناریو دیگر به طور قابل توجهی، متفاوت است. برای درک بیشتر تفاوت ها، کارشناسان ابتدا گروه های تأثیر گذار را در شش گروه دسته بندی کردند:

  • تامین کنندگان سخت افزار (OEM)
  • شرکت های دیجیتالی
  • شرکت های رسانه ای
  • توسعه دهندگان برنامه ها
  • شرکت های تبلیغاتی
  • کاربران (مصرف کنندگان)
ذی نفعان مربوط به نسل آینده مانیتور ها
ذی نفعان مربوطه

سناریو

سناریو ها از مجموعه گسترده ای از محرک ها، ترند ها و عوامل مربوطه تهیه شده اند و هر یک ارزیابی شده اند. محرک ها در دو بعد اصلی طبقه بندی شدند:

  • موضوعات مربوط به مانیتور چقدر گسترده است؟
  • آیا بیشتر برای مصرف رسانه استفاده می شود یا برای کنترل لوازم الکترونیکی؟

علاوه بر این عوامل، برخی فرضیات اساسی در مورد ترندها وجود دارد:

  • پوشش گسترده با شبکه هایی با کارایی بالا (5G، فیبر نوری و غیره)
  • افزایش زمان استفاده از مانیتور برای کاربران
  • رشد برنامه های خصوصی منجر به گسترش استفاده کاربردی از مانیتور می شود
  • کنترل صدا به عنوان اتفاق جدیدی برای کاربران ایجاد می شود

سناریو اول؛ ارتشی از مانیتور ها

سناریو اول ما این است که احتمالا مانیتور ها همه جا حضور دارند و اساس یک دنیای اینترنتی را تشکیل می دهند که در آن شبکه های اجتماعی و رسانه ها تنها یک مورد استفاده در بین بسیاری از موارد هستند.

سناریو دوم؛ مانیتور ها به عنوان دستگاه شخصی

یک دستگاه شخصی و درجه یک به ازای هر کاربر، همه صفحه ها را شخصی سازی می کند و بسیاری از برنامه های کاربردی با قابلیت های مختلف را در خود جای می دهد.

سناریو سوم؛ فرار از واقعیت

کاربران به حوزه های خصوصی خود عقب نشینی می کنند و با استفاده از محتوای شخصی سازی شده در تعداد کمی از مانیتور های سطح بالا (عمومی)، حواسشان را پرت می کنند.

سناریو چهارم؛ منبع حواس پرتی

مانیتور ها همه جا هستند و کاربران را آزار می دهند. زیرا پیام های نمایش داده شده تبلیغاتی بی ربط و به درد نخور هستند.

زمینه های اصلی پیشرفت

چگونه شرکت های صنعتی می توانند این چهار سناریو را در برنامه ریزی استراتژیک خود لحاظ کنند؟ مهم این است که در یکی از سناریوها متوقف نشوید، زیرا در نهایت ممکن است همه چیز متفاوت باشد. با این حال، هر سناریو روشن می کند که به طور کلی انتظار چه چیزی را باید داشته باشید. به طور کلی از این سناریو ها می توان برخی نتیجه گیری ها را بدست آورد که شرکت ها باید در آینده نزدیک به آن توجه ویژه ای داشته باشند:

  • کاربران از کدام فناوری نسل آینده مانیتور ها بیشتر استفاده خواهند کرد؟
  • در آینده نگرش نسبت به استفاده از اینترنت و شبکه های اجتماعی چگونه خواهد بود؟
    برای اپراتور های شبکه های اجتماعی، این یکی از مهم ترین موضوعات است.
  • شرکت ها باید در تمام بخش های توسعه و ترویج مشارکت داشته باشند. اگر هر یک از گروه های تأثیر گذار مهارت های خاص خود را ارائه دهد، پیشرفت و استقبال برای همه افزایش می یابد.

اگر گروه های تأثیر گذار این توصیه ها را در نظر بگیرند، می توانند پایه و اساس سناریوی نسل آینده مانیتور ها را ایجاد کنند و این به نفع همه است.

ویژگی های نسل آینده مانیتور ها

مانیتور ها در سی سال گذشته راه زیادی را طی کرده اند، در این مدت قابلیت های رنگ و وضوح تصویر به طور تصاعدی افزایش یافته است، و مانیتور ها بسیار نازک شده اند. آینده مانیتور ها روشن است، و پیشرفت آن به کنتراست و وضوح تصویر محدود نمی شود.

Ultra wide (فوق عریض)

نسل آینده مانیتور ها؛ فوق عریض
فوق عریض

همیشه بزرگ تر به معنای بهتر نیست، اما وقتی صحبت از مانیتور کامپیوتر می شود، مانیتور بزرگ تر همیشه یک امتیاز است. هزینه صفحه نمایش های فوق عریض در گذشته بسیار زیاد بوده است، بنابراین تنظیم دو صفحه نمایش در کنار هم و اتصال آن ها به گونه ای که عملکرد آن ها یکسان باشد، آسان تر بود. بازار مانیتور های فوق عریض شروع به تولید کنتراست و وضوح خیره کننده ای کرده است که به نفع هر فرد حرفه ای در زمینه های گرافیکی سنگین یا عکاسی است و هزینه خرید آن برای شرکت ها مقرون به صرفه تر خواهد شد.

محبوبیت مانیتور های عریض و استاندارد با لبه هایی بدون حاشیه، به سرعت در حال افزایش است. نه تنها به دلیل عرض زیاد و حرفه ای بودن، بلکه نسبت کنتراست بالا و وضوح عالی تصویر، نیز باعث افزایش این محبوبیت می شود. در عصر دیجیتال، جایی که همه چیز از تبلیغات گرفته تا ارائه، پر از رنگ هستند، طبیعی است که تمایل به ویدئو نسبت به گذشته بیشتر شود. در دنیای بصری رو به پیشرفت، نسل آینده و پیشرفته مانیتور ها روی کار می آید.

مانیتور های منحنی

نسل آینده مانیتور؛ منحنی
مانیتور های منحنی

صفحه نمایش های منحنی برای اولین بار در بازار تلویزیون محبوب شدند، نه تنها به این دلیل که زیبایی آن ها جذاب است، بلکه به این دلیل که برای استفاده تک نفره مناسب است. در واقع موقعیت مرکز تنها جایی است که از دید گسترده بهره می برد و این امر برای کارمندان اداری نیز ایده آل است. قابلیت های گرافیکی بالاتر و وضوح کنتراست، این مانیتور ها را برای کارهای طراحی مناسب می کند. همچنین با توجه به اینکه مانیتور های منحنی دید بیشتری نسبت به مانیتور استاندارد ارائه می دهد، برای استفاده تک نفره کارمندان، نیاز به چندین مانیتور از بین می رود.

شفافیت

در چند سال گذشته، شفافیت بالا یکی از ویژگی های مانیتور های نمایشگاه های لوازم الکترونیکی بوده است، اما ورود آن ها به بازار چندان مورد توجه قرار نگرفته است. در مورد قابلیت نمایش گرافیکی در مانیتور های شفاف، امکانات زیادی وجود دارد. بدان معنا که هر سطح شیشه ای می تواند به یک مانیتور تبدیل شود، که مخصوص اتاق های کنفرانس یا مکان هایی مانند فرودگاه ها است که دارای صفحه نمایش بزرگ برای مسافران است.

نسل آینده مانیتور های شفاف با نمایش گرافیکی، قابلیتی دارند که می توانند اطلاعات را فقط از یک طرف نمایش دهند و نگرانی های امنیتی یا ایمنی را محدود کنند. ورود این مدل ها به بازار به احتمال زیاد در تلویزیون و تبلیغات آغاز می شود، اما اگر این فناوری مقرون به صرفه باشد، می تواند در دفاتر کاری نیز مورد استفاده قرار گیرد. از دیگر قابلیت های نسل آینده مانیتور ها می توان به عملکرد عالی، زیبایی بیشتر و توانایی در کاهش خستگی چشم اشاره کرد.

هولوگرام سه بعدی

نسل آینده مانیتور ها؛ هولوگرام سه بعدی
هولوگرام

جداول هولوگرام سطوح بزرگ و مسطح با یک سیستم طرح ریزی تعبیه شده است. این دستگاه اجسامی را در داخل خود به نمایش می گذارد و به نظر می رسد اجسام تا حدود 1 متر از سطح میز بالا آمده اند. این دستگاه ها می توانند در آینده کاربرد های زیادی از جمله؛ پزشکی، مهندسی سازه، طراحی اجسام و … داشته باشند.

در نهایت امیدواریم این قابلیت ها در نسل آینده مانیتور ها دیده شود و قیمت ها مقرون به صرفه باشند تا تمام افراد جامعه بتوانند از این فناوری جدید استفاده کنند.

منبع: deloitte.com

Gerelateerde berichten

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *